Antsa

TSI-kestovaipat

416 posts in this topic

Ehkä lienee paikallaan TSI-kestovaipoille oma ketjunsa, kaikki tieto kun tuntuu katoavan tuonne yleiseen kestovaippa-ketjuun.

Tänne siis voi laittaa hyväksi havaitut kaavat, vinkit materiaaleista ja uusista kuoseista sekä kaikki mahdollinen tieto muille ompelijoille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sitten heti alkuun oma kysymys:

Mä tykkään PUL-taskuvaipoista. Olenko liian kunnianhimoinen (=tyhmä) jos lähden yrittämään ompelemista heti suoraan näistä?

Mulla ei ole kovinkaan suurta käsityötaustaa, en ole ommellut peruskoulun jälkeen mitään. Saan kyllä ompelukoneen lainaan äidiltäni ja (toivottavasti) osaan sitä käyttää ja laittaa asiaan kuuluvat säädöt oikein.

 

Taidan lähteä sillä kestovaippainfon taskuvaipan kaavalla liikenteeseen. Onko kenelläkään siihen parannusvinkkejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä tykkään PUL-taskuvaipoista. Olenko liian kunnianhimoinen (=tyhmä) jos lähden yrittämään ompelemista heti suoraan näistä?

Mulla ei ole kovinkaan suurta käsityötaustaa, en ole ommellut peruskoulun jälkeen mitään. Saan kyllä ompelukoneen lainaan äidiltäni ja (toivottavasti) osaan sitä käyttää ja laittaa asiaan kuuluvat säädöt oikein.

En ole kyllä yhtään kokenut vaippaompelija, mutta sanoisin, että ei se kai niin siitä ompelutaidosta ole kiinni, vaan sopivasta mallista... Tai en minä tiedä, mutta olen tehnyt sisätaskuja (kun en sitä PULia vielä uskaltanut ;) ), ja vaikka kuinka yritän, niistä tulee malliltaan sellaisia, että näen heti ettei ne sovi kenellekään <_< (Liian iso reidenympärys suhteessa vyötärönympärykseen.) Eli vaikka varmaan olenkin poikkeuksellisen huono, niin siitä ensimmäisestä yrityksestä ei todellakaan välttämättä tule sopivanmallista, joten jos ei halua PUL-kangasta siihen tuhlata, niin sitten kannattaa ensin kokeilla muilla kankailla. Monet kyllä varmaan ovat onnistuneet ensimmäisellä yritykselläkin, ja niin minäkin luulin onnistuvani, mutta en onnistunut seuraavillakaan ja nyt on kyllä koko yrityskin tauolla, kun en keksi mitä niille kaavoille voisi tehdä, että niistä tulisi sopivia...

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

No jos mä ensin kokeilisin sisätaskua (ja heitänpä sillä sitten vaikka vesilintua) niin mitä materiaaleja siihen voisi käyttää? Toisaalta, jos vaikka onnistuisinkin sisätaskussa, niin eihän se vielä takaa, että PUL onnistuisi, materiaalina se kun on ehkä haastavampi? Onko olemassa helppoa PUL-kangasta?

 

Mikä materiaali olisi PUL-taskuun sopiva sisäpinnaksi niin, että se olisi PUL:n kanssa mahdollisimman helppo ommella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neidin parhaat tsi-taskut oli 1-4 kk iässä kestovaippayhdistyksen kaavalla. Kilojen mukaan S olisi ollut sopiva, mutta tein M-koon kaavalla ja levensin. Levennys osui siihen kuminauhamerkkien väliin. S-kokoisia ilman muokkauksia olin tehnyt pari ennen vauvan syntymää, mutta olivat aika kapeita täyttää ja vastasyntyneelle ei oikein taskuvaipat käyneet edes.

 

Ensimmäinen ompelemani kestovaippa oli PUL+mikrofleece-yhdistelmä ja seuraava PUL+coolmax-yhdistelmä. Coolmaxin koin hankalammaksi, mutta nyt kun siihen on tottunut niin fleece tuntui hankalalta. 7-luokalla oli koulussa käsitöitä ja sen jälkeen ennen vaippoja olin ommellut ehkä 5 epäonnistunutta trikoovaatetta ja korjannut/lyhentänyt jotain. Vaipat on paljon helpompia.

 

Kestovaippainfon sivuilla ainakin toistaiseksi oleva S-koon Fuzzin kaava on testattu tarroilla ja nepeillä. Tarroilla tuosta tulee hiukan pienemmälle sopiva ja säätövaraa on aika vähän, mutta nepeillä ihan aidon veroinen.

 

WeeWekan sivunepillinen S-M-kokoinen (löytyy netistä) on myös aika kiva kaava pienelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ommellut kaikki taskuvaipat Suuri Käsityölehti 1/2008 kaavalla, siihen on lehdessä myös selkeät ohjeet. Poika oli 2 kk kun aloitti M-kokoisten käytön, n. 7 kk iässä siirryttiin L-kokoisiin. Olen tykännyt tuosta kaavasta, seuraavat vaipat tulee olemaan nepillisiä niin niihin sitten eri kaava.

 

Ainakin Br PUL on helppo ommella, sisäpintana mulla yleensä coolmax tai mikrofleece ja molempia on ihan mukava ommella pulin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tässä iiiiso kasa vinkkejä:

 

Aloittelijalle (siis jos ei ole ommellut tyyliin yläasteen jälkeen) en missään nimessä suosittele coolmaxia pulin (varsinkaan br pulin) kaveriksi (1 mil menee vielä kun on "kovempaa" ommella)!! Kivaa kangastahan se on, mutta aikuisten oikeesti se luistelee ja liukuu ja ties mitä, ellei ole säädöt kerralla kohdallaan - ja ompelujälki on sitten sen mukaista... Mikrofleece menettelee, mä tykkäsin alkuun kuivaliinaneuloksesta kun se oli vähän tukevampaa eikä lähellekään yhtä liukasta kuin coolmax.

 

Pulin ompeluun kannattaa muistaa varata pallokärkineuloja, niin ei tule tehneeksi reikiä puliin - eli pitävyys on taattu. Jotkut onnistuu tässä kyllä ihan standardineuloillakin, mut allekirjoittanut ei tässä ole onnistunut, eli siksipä suosittelen noita jersey -neuloja.

 

Ja sisätäytön ompelua suosittelen alkuun, lähinnä kahdesta syystä: löytyy oikea vaippamalli ja tulee harjoiteltua (=verestettyä muistia) erilaisten ompelukikkojen suhteen. Tai jos epäilee omia taitojaan yhtään, niin kannattanee harkita menemistä tsi-vaippaompelukurssille. Sellaisia järjestää mm. kansan/kansalaisopistot ja jotkin KVYn alueosastot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas suosittelen PULin ompelemiseen pienintä mahdollista mikrokuituneulaa, niin ei tule niin isoa reikää.

 

PULin ompelu periaatteessa ei ole ollenkaan hankalaa - täytyy vaan muistaa, että esim. nuppineuloja ei pidä käyttää ja muutenkin kankaan ylimääräistä rei'ittämistä tulee välttää.

 

Muutaman muukin vinkki:

- PUL ja mikrofleece venyvät eri tavalla => vois olla järkevää leikata mikrofleece vähän pienemmäksi

- Ompelu sujuu paljon paremmin, jos PUL on alla ja mikrofleece päällä. Jos toisinpäin, niin PUL venyy ja alkaa kinnaamaan

- saumanvaroille voi olla enemmän tarvetta kuin sisävaipoissa, koska materiaalit tosiaan venyvät eri tavalla ja liikkuvat polkimen alla.

 

Ite oon ihastunut teflon-paininjalkaan PULia ommellessa. Kangas liukuu niin hienosti, eikä töki vastaan :).

 

Meidän rimppakinttuhoikkeliinille ompelen kaikki kuminauhat niin, että venytän niitä koko ajan maksimiinsa. Katkaisen kuminauhan vasta ommeltuani sen. Alkuun, kun vaippoja aloin tekemään, leikkasin kuminauhat valmiiksi, mutta paljon helpompaa tosiaan on vaan venyttää koko ajan ja katkaista vasta lopuksi.

 

Ompelukurssillamme kurssin pitäjä vinkkasi, että kuminauhan tulis olla semmosen 5 cm lyhyempi kuin ommeltavan matkan. Loppupelissä noi kuminauhojen mitat oppii vain kokeilemalla.

 

Kertulle vinkiksi, että nepillisiä ja tarrallisia vaippoja voi ihan hyvin ommella samalla kaavalla. Vähän vaan tarvii miettiä neppien paikkoja, jos kaavassa niitä ei ole valmiina - mutta se ei mitään insinööriopintoja vaadi.

 

Myös sivunepillisen teko hyväksi havaitulla etukiinnitteisen kaavalla onnistuu, kun vähän lyhentää takasiivekkeitä ja laittaa vaan tarrat/nepit "toisinpäin" (koukku/pehmeä tai uros/naaras), jolloin vaippa kiinnitetään sivusta.

 

Mäkin kyllä suosittelisin harjotteleen ensin vaikka joillain kierrätyskankailla sisätaskun tekoa edes yhden vaipan verran (esim. collegea/lakanakangasta/mitätahansakangasta ja fleeceä niin ei mene kalliit kankaat hukkaan). Vaipan ompeleminen ei ole ollenkaan vaikeata, mutta tuosta yhdestäkin vaipasta saisi sopivasti oppia niin, että seuraavat sujuu jo mallikkaasti :).

 

Suosittelen myös noita ompelukursseja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen niin rähmäkäpälä noitten kuminauhojen kanssa, että mittaan etukäteen valmiiksi sopivat pätkät. Jos osoittautuu toista puolta ommellessa liian pitkäksi, niin lyhennän sitten toisen puolenkin kuminauhan samaan mittaan ennen ompelua.

 

Sopiva suhde noissa omissa tekeleissä on ollut n. 1:2 eli kuminauhan pituus on ollut puolet ommeltavasta matkasta. Näin tulee aika hyvin istuvia vaippoja hoikkareitiselle pömppömahalle :) Mutta tuo riippuu paitsi "käsialasta" ja käyttäjästä, myös käytettävästä kuminauhasta, joten vaatii tosiaan kokeilua.

 

Olen myös käyttänyt oikeastaan kaikkeen ompeluun pallokärkisiä "normaaleja" neuloja. Kun en ompele kuminauhakujia, ei pul-vaipoissakaan ole väliä minkä kokoiset reiät tulee. Pallokärki vähentää toivottavasti trikoon (sisävaipoissa) ja coolmaxin purkautumista.

 

Espoossa on 24.11. TSI-ilta, jossa on tarjolla kaavoja, nepitystä ja erittäin hyviä neuvoja paljon minua kokeneemmilta vaippaompelijoilta ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä puliinkin voi nuppineuloja käyttää, kunhan vaan muistaa laittaa ne niin reunaan että syntyvät reiät jää saumavaroihin :) !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kerta kaikkiaan osaa ommella kuminauhoja siksakilla tai kolmipistesiksakilla, niistä eti tule kerrassaan hyviä, en vaan osaa. :P Joten teen aina kuten SK 1/08 ohjeessa eli ompelen kumpparit päistä kiinni, ja sitten käännän vaipan oikein päin ja teen kujat. Hyvin pysyy ja toimii. Vain yhdestä vaipasta kerran pongahti kumppari irti, ja se oli kyllä aika vanha vaippa jo. Ja helppo oli korjata sekin!

 

Mä aloitin oman tsi-urani pul-mikrofleece taskuista esikoisen odotusaikana. Ei pul musta ihmeen vaikeeta ole. Leikkaan ylimääräiset pois reunoilta jos venyy vähän liikaa. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kyllä puliinkin voi nuppineuloja käyttää, kunhan vaan muistaa laittaa ne niin reunaan että syntyvät reiät jää saumavaroihin :) !

 

Totta!

 

Nuppineulojen sijasta voi käyttää myös esim.

- teippiä

- paperiliittimiä

- hiuspinnejä

 

Tai sitten olla käyttämättä mitään. Loppupelissä se on kaikista helpointa :P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on typy käyttänyt 2 viikkoisesta lähtien itse ommeltuja taskuvaippoja. Kaavoina mulla oli juuri tuo SK:n kaava ja se toimii meillä loistavasti. Imuja ompelin vanhoista froteepyyhkeistä, muut kankaat tilasin Myllymuksuilta. Kannustan kyllä ainakin kokeilemaan muutaman vaipan ompelua itse, se oli yllättävän helppoa. Itse tein ensin yhden vaipan alusta loppuun ja sen jälkeen loput sarjatyönä eli yksi työvaihe kerrallaan kaikkiin vaippoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

paha sanoa parannusvinkkejä, kun ei tiedä minkämuotoinen lapsesi on ;) teet vaikka yhden sisätaskun niin tiedät onko liian leveä tms, ettet arvokkaanpaa pulia siihen uhraa =)

Share this post


Link to post
Share on other sites
paha sanoa parannusvinkkejä, kun ei tiedä minkämuotoinen lapsesi on ;) teet vaikka yhden sisätaskun niin tiedät onko liian leveä tms, ettet arvokkaanpaa pulia siihen uhraa =)

 

Mä suosittelen kans, että testaat ensin yhden ennen kuin alat urakoimaan :) Meidän tytölle tuo kestovaippa.infon taskukaavalla tehty vaippa oli haaroista liian leveä..ja jotenkin väärän mallinen. Itse tein OneSize Fuzzista kaavan ja surauttelin kestoja, joita pystyy säätämään lapsen kasvaessa. Ne on loistavia ainakin meillä, sillä aina voi löysätä jostain tai kiristää toisesta paikasta, jos siltä tuntuu. (ovat olleet käytössä nyt puoli vuotta ja kasvunvaraa on vielä vaikka millä mitalla)

 

Itse tein ekoista vaipoista (kestovaippa.infon taskukaavalla) tarrallisia, mutta kyllästyin tarroihin ja hommasin neppipihdit, joilla sai näppärästi nepitettyä vaipat. Se lienee makuasia: toiset rakastaa tarroja ja toiset neppejä.

 

Mua varoteltiin pul-kankaan ompelusta, mutta ainakin mikrofleece-pul -yhdistelmä onnistui tällaiselta kärsimättömältäkin ompelijalta.

 

Imuja oon tehnyt mikrokuitufroteesta ja bambusta. Lisäksi meillä on froteeimuja, mutta niitä ei olla käytetty pitkään aikaan kun menivät koppuraisiksi ilman kuivausrumpua (ihme kyllä bambu on pysynyt pehmeänä).

 

olis muuten kiva nähdä kuvia tekemistänne vaipoista :)

Edited by Elsa001

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eipäs yllytetä hullua. Nappaan huomenna kuvan kun saan vaipan täytettyä niin saadaan kattava otos vaikka toki aina joku vaippa on käytössä ja pyykissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen tehnyt tämmöisiä sivunepillisiä taskuja "omasta päästä":

 

gallery_8761_56_11953.jpg

 

Ja nämä "poikaperhoset" olivat tuolla toisessakin ketjussa jo:

 

post-169-1258045006_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekään en ole ommellut mitään sitten yläasteen mutta yhtään toimimatonta vaippaa en ole saanut aikaiseksi. Aloitin sisätaskuilla flanellista ja fleecestä ja siirryin sitten ompelemaan pulia. Kaavana käytin alkuun kestovaippainfon tsi osion kuvallista sisävaippa ohjetta mutta olen muokannut sitä itse ja muiden kaavojen pohjalta. Käytännössä olen huomannut että meidän pullukalla kaikki haaroista liian leveät vaipat valskaa varmemmin kuin kapeat.

 

Ei sitä br pulin ompelua tartte pelätä, itseasiassa 1 millin pul oli minusta vaikeampi ommella? :huh: Se vaikea on se coolmax eli fleece on paljon helpompi. Ja mulla se br pul/coolmax vaikeus on lähinnä ne hyppytikit joista pääsin melkeen kokonaan eroon ohuella 70 neulalla. Ja jotkut kuosit on musta vaikeampia ommella kuin toiset. Kuminauhakujia en tee.

 

Sitten tällaiselle saiturille hyvä kikka säästää kangasta on leikata siivekkeet erillisestä palasta. Olen yhdistänyt kankaat kuminauhan aloituskohdasta heti kankaat leikattuani. Sekä pulin että sisäkankaan voi tehdä näin kunhan laittaa saumat eri kohtaan etteivät paina. Näin saan vaipan 50x30cm palasta + jostain tilkusta siivekkeet vaikka normaalisti menisi 50x50cm. Toinen tapa säästää kangasta on tietty nuo sivukiinnitteiset.

 

Tässä multakin yksi kuva:

PA300033.jpg?t=1258054240

 

 

Ja loppuun varoitus, tähän puuhaan jää koukkuun!!! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja loppuun varoitus, tähän puuhaan jää koukkuun!!! :lol:

 

Mä jo nyt pelkään tätä kun jatkuvasti vaan käyn eri sivuilla (ja täällä) ruokkimassa tätä riippuvuutta. Ja vaikka en ole ommellutkaan ainoatakaan vaippaa vielä, niin olen jo monta yötä nähnyt unta kuinka hamstraan kirpparilta jotain kierrätysmateriaaleja ensimäisiin kokeiluihin. Ja ompelukonetta ajattelin pyytää jouluksi...

 

Meidän alueen kestovaippakauppa on auki vain keskiviikkoisin, eli ensi viikolla meinaan laittaa pyörät pyörimään. Kiitoksia kaikille vinkkailijoille. Mä palaan tähän ketjuun tekeleideni kanssa (ja todennäköisesti pyytämään lisäapuja!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kuulostaa lupaavalta :lol:

 

Kyseenalainen "säästövinkki": kannattaa sommitella kaavoja vaikka ruokapöydän päällä ja tutkia, miten saisi tehokkaimmin käytettyä kankaan. Vaikka yhteen vaippaan menisikin 50 cm pituinen pätkä ja puolesta metristä kangasta saisi siis 3 vaippaa, voi hyvin olla että vähän enemmän tilaamalla tulisikin enemmän. Esim. itse saan 5 XL-kokoista vaippaa 70 sentin pätkästä (voisi riittää "reilusti" leikattu 60 senttiäkin). Ja sisäkangasta riittää vähän lyhempikin pätkä, kun siihen en laita kuminauhaa taakse. Haittapuolena tässä on sitten se, että samanlaisia vaippoja tulee kerralla paljon ja kun tykkää eri kuoseista, joutuu tekemään kymmeniä ;)

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä jo nyt pelkään tätä kun jatkuvasti vaan käyn eri sivuilla (ja täällä) ruokkimassa tätä riippuvuutta. Ja vaikka en ole ommellutkaan ainoatakaan vaippaa vielä, niin olen jo monta yötä nähnyt unta kuinka hamstraan kirpparilta jotain kierrätysmateriaaleja ensimäisiin kokeiluihin. Ja ompelukonetta ajattelin pyytää jouluksi...

 

Hihi Antsa mä oon ihan samis! Vaik en oo aikeissa vielä ommella ensimmäistäkään niin oon kyllä nähnyt kanssa lukuisia kestovaippaunia! :lol: Ihanaa tää kotiäiteys, unet ihan hurjia! ;)

 

muoks. viimeks näin unta siitä kun muokkailin ja taittelin liivinsuojuksia lapselleni vaipoiksi. Liivareissa oli samoja kuoseja kun näissä vaipoissa, tyyliiin retronorsua ja öttömönkiäistä..

Edited by canerva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo siis täsmennys - tosiaan se coolmax on se vaikea ommella, mutta jos sitä haluaa käyttää niin mä tykkäsin enemmän ommella sitä tuon 1 mil kuin br pulin kanssa. Ja tosiaan, puleissakin (myös br-laadun sisällä) on eroja, samoin coolmaxeissa. En tiedä onko mulle sattunut tavallista enemmän tuota ihan "luiru"-coolmaxia (=cm), sillä oon kaverillekin ommellut cm-vaippoja, ja niissä on ollut usein tukevampaa coolmaxia. Ja vielä täsmennän senkin, että voihan sitä cm:kin ottaa ompeluun, mutten sitä ihan ensimmäiseksi kokeiltavaksi kyllä suosittele... Varsinkaan jos suoraan aikoo taskuilla aloittaa, ja on viimeksi ommellut sen 10-15 vuotta sitten.

 

Ja eräs täällä muutes just tänään haki kasan uusia puleja, taas se alkaa B) ... Mun tekeleitä on mun blogissa näkyvillä, en jaksa alkaa kuvia tänne latailemaan enää. Sieltä puuttuu jonkin verran just taskuja, joita oon ommellut parille kaverille, syystä että en tee noita ammatikseni :) . Kuvat on pääasiassa niistä joita oon omien muksujen käyttöön tehnyt.

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niitä kuvia omista vaipoista piti laittaa. Tässä melkein kaikki tämän hetken tsi-vaipat, 3 taitaa kuvista puuttua. 12 pienintä on jo löytänyt uuden kodin enkä niistä ole kuvia jättänyt muistoksi. Ja osa on huuto.net-bongailujen mukaan vaihtanut kotia jo toistamiseenkin.

 

5254003.t.jpg

5254016.t.jpg

 

Tähän jää koukkuun. Meillä on jo nyt vaippoja ihan riittämiin, mutta kun kokoelmista puuttuu vielä Peikot ja uusia kuosejakin on tulossa. Lisäksi tietty yksiväriset, joista myös tykkään. Ja heti muuttuu vaipan ilme kun on erilainen sisus. Eikä yhtä vaippapalaa edes kannata tilata kun tulee tarvikkeet/vaippa kalliimmiksi. Jajaja...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tähän jää koukkuun. Meillä on jo nyt vaippoja ihan riittämiin, mutta kun kokoelmista puuttuu vielä Peikot ja uusia kuosejakin on tulossa.

 

Tuosta puuttuu ainakin yksi mun henk.koht. suosikeista: sinisellä pohjalla oransseja kukkia. Myös "retrokukka" on aivan ihanan näköinen, äiti teki siitä mulle liivinsuojia... Näitä kahta mä kuolaan ja kunhan saan ekat prototyypit kirpparicollegeista valmiiksi, niin heti seuraavaksi sitten käyn hakemassa pari kuviollista kangaspalaa jo varsinaisiin taskuihin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Piparikukkaa meiltä löytyy ostovaipasta (joita siis on tasan kaksi, toinen on tylsä vaaleansininen). Retrokukka onkin yksi niistä kivoista, jotka puuttuu ja ehkä jää puuttumaankin. Kiitos muistutuksesta!

 

Ja Kangastukussa olis näköjään kaikkia kivoja, mutta ne jää kyllä hintansa takia ostamatta.

Edited by hmmm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now