Guest km

millä rv:lla 1. ultraan, kun ei halua odottaa kunnallista

38 posts in this topic

Minulla on kokemusta joskus muistaakseni rv6+ puhjenneesta kohdunulkoisesta ja noin rv7+0 ultrassa todetusta keskeytyneestä keskenmenosta (kehitys oli loppunut jo kai joskus 5. viikolla). Nyt kävin ultrassa ekan kerran rv 5+5 kohdunulkoisen poissulussa kunnallisella, silloin näkyi ruskuaispussi mutta ei vielä alkiota. Seuraavan kerran meinasin mennä rv7+2 yksityiselle, jotta näkisin sen sykkeenkin. Sen jälkeen ultra olisi neuvolan puolesta rv 9+6. Minusta tuo kuukauden odottelukin tuntui liian pitkälle, joten päätin buukata tuon yksityisen ultran väliin... Alkuraskauden ultra oli kuitenkin suhteellisen halpa, alle 50e jää maksettavaksi. Varsin pieni raha edes tilapäisestä mielenrauhasta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ar-ultrassa yksityisellä rv 7+3. Epäilin, että jotain on pielessä, kun tuli veristä vuotoa aina välillä. Ja kohdunulkoinen sieltä paljastui. Seuraavalla kerralla pääsisinkin sitten kunnalliselle puolelle. Itse pidin kalliina yksityistä ultraa (n. 100e, josta jo vähennetty KELA-korvaus), mutta kyllä se oli sen arvoista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varasin ajan 1. ultraan, joka on nyt sit tasan rv 8. Varasin ajan Terveystaloon netin kautta ja varauksen yhteydessä ei kysytty syytä lääkärinajalle. Pitäisikö nyt kuitenkin vielä soittaa perään ja kertoa syy, jotta lääkäri osaa varautua ultralaitteella vai?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä varmasti kannattaisi täsmentää, jotta ultralaite on käytettävissä ja jotta saisit lääkärin, joka myös osaa käyttää sitä. Kaikki lääkärit eivät todellakaan ole mitään ultraamisen maailmanmestareita. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

6+3 on suositus ainakin Femedassa. Silloin näkyy sydän ja syke

 

Olen käynyt kaikkien kolmen lapsen kanssa noilla viikoilla ja sen lisäksi vielä tokassa ja kolmannessa raskaudessa vkolla 9+, koska täällä np-ultraan pääsee vasta rv12-13 ja olen kuullut mnilta tuosta rv9 keskenmenon yleisyydestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään soittelin neuvolaan, kun plussasin viikonloppuna.viikkoja olis 4+2. Takana kaks peräkkäistä keskenmenoa. mulle varattiin huomiseks aika neuvolalääkärille ultraan.mitähän siellä pitäis näkyä tässä vaiheessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei siellä kyllä tuossa vaiheessa näy yhtään mitään. Miksi ihmeessä ultra varattiin noin aikaisin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä Heltsu, ja kärsivällisyyttä, jos ultrassa ei nyt näy mitään vielä.

Ehkä tuntuu kuitenkin hyvältä, että pääset ammattilaisen vastaanotolle ja voitte puhua asioista? Ainakin omasta kokemuksesta se on auttanut.

Muistaakseni sydämen toiminnan kai pitäisi näkyä kunnolla aikaisintaan 6. viikolla. Ja vaikka tämä ei ole kiva tieto, keskenmenoriski on muistettava sinne 13. viikolle asti, vaikka syke näkyisikin. Mutta antaahan sykkeen näkeminen enemmän toivoa, ja omasta kokemuksestakin uskon, että tässä tilanteessa, jos missä, toivoa tarvitaan.

 

Toivottavasti saat nyt henkistä tukea neuvolasta ja uskoa siihen, että tällä kertaa kaikki voi mennä niin kuin pitääkin!

On edelleen kaikkein todennäköisintä, että kaikki menee hyvin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin ekan kerran 5+2/3, koska mun piti saada todistus reissun peruuntumista varten lääkäriltä (Karibian risteily ja zika). Tuolloin nähtiin vaan se, että raskaus on oikeassa paikassa, alkiosta pieni häive ja jotain sykkeen häivähdystä gyne oli ehkä näkevinään. Eli kohdunulkoisen ja tuulimunan sai laskettua pois tuolla käynnillä.

 

Koska sykkeestä ei tuossa ultrassa saatu varmaa varmuutta, halusin käydä vielä uudessa ar-ultrassa ja silloin viikkoja oli 7+2, alkio löytyi nopeasti ja syke näkyi myös :)

Edited by Elflady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite käynyt 2 kertaa yksityisellä varhaisultrassa ennen viikkoa 6 ja syke näkynyt jo! Ongelmien vuoksi kävin kummallakin kerralla wiki ne muuten noin aikasin ois huolinut mua sinne ☺

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle varattiin ultra heti seuraavalle päivälle, kun hcg oli 2000. Se on se hetki, kun näkee onko siellä mitään... Oli varmaan vajaa 5 vk ja nähtiin, ettäon oikeassa paikassa. Seuraavan kerran ultrattiin 6+. Nämä tosin julkisella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ar ultrassa yksityisellä verenvuodon takia rv 5+6 mutta tuolloin ultrassa ei vielä näkynyt muuta kuin ruskuaispussi. Pelko tuulimunasta oli suuri. Kontrolliultra oli rv 7+2 ja silloin ultrasta löytyi yksi sykkivä sydän ja elävä sikiö sekä kaksi ruskuaispussia. Seuraavan kerran ultrattiin rv 8+5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now