Sign in to follow this  
Followers 0
Rebekka

Ahdas esinahka

15 posts in this topic

Meidän 2,5-vuotiaalla oli kuukausi sitten ensimmäinen esinahan tulehdus. Pippeli turposi kaksinkertaiseksi, punoitti, eritti verensekaista märkää ja oli kipeä. Meni kuitenkin onneksi parissa päivässä ohi kylvettelyillä ja silmävoiteella.

Nyt pippeli on ihan normaalin näköinen, mutta poika silti edelleen välillä valittaa että pippeli on pipi. Erityisesti öisin kun pitäisi vaippaan pissata. Päivisin on jo kuiva ja potalla käydessä ei ole mitään ongelmaa/kipuja. Kokonaan esinahkaa ei saa vedettyä taakse (enkä yritäkään). Olen miettinyt, että johtuuko vaippaan pissaamisen kivuliaisuus siitä että esinahka on siellä ikäänkuin "rullalla". Päivisinkin potalla käydessä esinahka pitää suoristaa alaspäin, muuten pissa usein suihkuaa sivulle tai jopa ylöspäin. Parina iltana joi vähemmän ja niinä öinä ei ollut tarvetta pissata ollenkaan. Niinä öinä poika sitten nukkuikin rauhallisesti koko yön vaikka normaalisti herää aina kerran-pari yössä itkemään. Nyt epäilyttää että edelleen jatkuvat yöheräilyt ovat johtuneet kivuliaasta pissaamisesta...

 

Sekava kertomus, mutta pointtina siis että vaippaan pissaaminen tuntuu olevan pojalle vähän kivulias tapahtuma... Onko kellään muulla vastaavaa? Mainittakoon vielä, että pojan isä ja isänisä ovat lapsuudessaan ympärileikattu ahtaan esinahan vuoksi.

Edited by Rebekka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka itselläni ei vielä lapsia olenkaan niin heti tuli mieleeni se, että pojalla on mahdollisesti ahdas esinahka. Varsinkin kun teillä on selkeä sukurasitus.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen netistä lueskellut, että käytännössä kaikilla poikalapsilla on ahdas esinahka ja pitäisi vaan rauhassa odotella, että se löystyy. Mikä pitäisi viimeistään murrosikään mennessä tapahtua... Mies kertoi, että hänet leikattiin alle 5-vuotiaana kun pissaaminen alkoi päivisinkin olemaan hankalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ehkä tuossa miettisin, miksi turhaan pitkittää pojan kipuja ja virtsaamisvaikeuksia, kun kerran syyt ongelmiin ovat tiedossa, ne ovat sukurasite ja ongelmankin saisi ratkaisua, jossa on parempi toimia nyt kuin odotella niin pitkään ettei muu ole enää mahdollista. Poika ei ehkä itse osaa 'haluta' leikkausta, ja saattaa sitä jopa pelätä, mutta tuollaisella taustalla itse varmaankin harkitsisin vakavasti sitä leikkausta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ehkä tuossa miettisin, miksi turhaan pitkittää pojan kipuja ja virtsaamisvaikeuksia, kun kerran syyt ongelmiin ovat tiedossa, ne ovat sukurasite ja ongelmankin saisi ratkaisua, jossa on parempi toimia nyt kuin odotella niin pitkään ettei muu ole enää mahdollista. Poika ei ehkä itse osaa 'haluta' leikkausta, ja saattaa sitä jopa pelätä, mutta tuollaisella taustalla itse varmaankin harkitsisin vakavasti sitä leikkausta.

 

Ei ole oikeasti mitään syytä pelätä. Pienelle lapselle leikkaus on varsin vähän kipua aiheuttava hurjasta paikasta huolimatta. Esimerkiksi Yhdysvalloissahan ympärileikkaus pienille pojille on enemmän sääntö kuin poikkeus ja herkästi ne sitä ehdottaa pisukipuiluun täälläkin.

 

Sen sijaan murrosiässä olevalle tai sen ylittäneelle ympärileikkaus onkin jo suhteellisen haastava ja mahdollisesti siittimen hermoja vaurioittava operaatio mikä voi huonoimmillaan viedä tunnon siittimestä.

 

Itse siis leikkauttaisin melkein varmuuden vuoksi jo nyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me taidetaan vielä odotella hetken aikaan. Pojalla ei kuitenkaan mitään virtsaamisvaikeuksia ole päivisin ja öisinkin kun pääsee potalle niin menee ihan hienosti. Sinne vaippaan ei vaan enää halua pissata... Mutta herkästi mennään kyllä lääkäriin jos kivut lisääntyy tai tulehduksia alkaa tulemaan useamminkin! Kiitos avusta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pissatulehduksen jälkeen ongelmana myös, että vaippaan pissimisen jälkeen tuli ihan huutoitku. Mä järkeilin asian niin, että vaipassa pissa jää pippelin ympärillä hautumaan ja kirvelee, kun taas pottaan tehdessä pissa tulee ulos ja that´s it. Ohi se meni, toivottavasti teilläkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin eilen lääkärissä pojan kanssa, kun tuo yöheräily on taas lisääntynyt. Tai oikeastaan se on nykyään aamuyö/aamuheräilyä, kun rakko on kasvanut sen verran että herää vasta kun pissaamistarve on jo ihan valtava. Ja sitten usein jää siitä valveille ja koko päivä on sen jälkeen väsynyttä kitinää.

 

Lääkäri tutki pippelin ja oli sitä mieltä, että on ihan normaali tämänikäisen esinahka. Itse olen kyllä sitä mieltä, että esinahka on ahdas. Se on alkanut pullistelemaankin kun poika käy pissalla. Siis ennen kuin virtsasuihku alkaa niin esinahka pullistuu jostain reunasta aivan palloksi kun virtsa ei pääse heti ulos. Mutta seuraillaan nyt sitten vielä. Josko rakon kasvamisen myötä yöitkut loppuisivat.

 

yell: Meillä huutoitku ei tule pissaamisen jälkeen vaan sitä ennen. Poika siis herää ihan hysteerisesti itkien eikä varmasti itse tajua, että se vatsakipu johtuu aivan täynnä olevasta rakosta. Vaippaan ei saa pissattua vaikka käsketään pissaamaan. Pojalta pitää ottaa vaippa väkisin pois (koska poika itse on ihan hysteerinen eikä mitään saisi tehdä) ja istuttaa potalle. Sitten pissa tulee ja olo helpottaa...

 

Muokkasin otsikon vähän paremmaksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käyttäisin kyllä toisellakin lääkärillä esinahan pullistelu pissatessa ei kyllä tosiaan kuulosta ihan tavanomaiselta . Kyllä sen pisun on tarkoitus tulla sieltä ihan suoraan osumatta mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahdas esinahka on normaali kaikilla alle 3v. (ja vähän vanhemmillakin) lapsilla, joten siitä ei tarvitse huolehtia. Jos tulehduksia on usein tai jos niiden seurauksena muodostuu kiinnikkeitä niin ympärileikkauksia tehdään pienillekin joskus. Tuo pullistuminen kuullostaisi vähän kiinnikkeiltä, tosin niin käy meidän pojallekin jolla ei koskaan tulehduksia tai mitään oireita ole ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin huomasin yhtenä iltana pojan käydessä iltapisulla tällaisen ilmiön että pisu jäi ensin vähän jumiin esinahan alle ja siihen tuli hetkellinen pullistuma. Mutta se kesti niin häviävän pienen hetken etten osaa kyllä huolestua. Kyllä meillä ainakin poika huoletii nahan venyttelystä joka päivä ihan itsekseen... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelisin käyttämään lastenkirurgilla, hän osaa varmasti sanoa onko tarvetta leikkaukselle vai ei.

Me käytimme poikaa parivuotiaana useammankin kerran lääkärillä, kun valitti, että pissatessa sattuu ja itse kiinnitin huomiota juurikin ennen pissaamista muodostuvaan pullistumaan. Suurin osa lastenlääkäreistä epäili jonkin sortin tulehdusta. Yksi lääkäri sitten ehdotti, että varaisimme ajan lastenkirurgille.

Lastenkirurgi kertoi, että nykyään ei leikkauksia tehdä enää kovin heppoisilla perusteilla. Kuitenkin nähtyään meidän pojan esinahkatilanteen sanoi, että tuo täytyy kyllä leikata. Esinahkaa ei siis kokonaan leikattu vaan jotenkin löysennettiin. Leikkauksen jälkeen ei ole mitään ongelmia ollut. Ja toipuminen leikkauksesta oli todella nopeaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sama ongelma pojalla 4v. Tossa reilu puoli vuotta sitten tulehtui ja samalla tavalla kuin ap lapsella pippeli turposi ja lypsettiin märkää pois. :(

Lääkäri suositteli leikkausta, mutta sairaalan lastenkirurgi lähtetti kotiin ja sanoi luontoäidin hoitovan n.99% tapauksista ilman leikkausta. Eli ootellaan sitä, eikä pippelille oo nyt tehty mitään muuta kuin varovasti vähän sitä esaria venytelty silloin tällöin ceridalin avulla, tai sitten pesulla.

 

Oon hyvilläni ettei tarvinnut leikata, ja toivottavasti ei tarvitse myöhemminkään... Pippeli on pienelle pojalle tärkeä, ja henkisesti tuo olisi ollut pojalle kovempi paikka ymmärtää.

Edited by Inez

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalla (nyt ikää siis 3,5v) on tilanne parantunut niin, että hän saa itse vedettyä esinahan niin taakse että sen alta pystyy pesemään/peseytyy kun istuu kylvyssä. Eli esinahka on tosi paljon löystynyt eikä ole ainakaan enää ahdas. Ja yöheräilytkin on jääneet pois kun oppi yökuivaksi tuossa keväällä.

Mutta - esinahan ja terskan päähän on jäänyt jatkuva punoitus. Toisinaan poika sanoo, että kirveltää (ehkä kerran viikossa). Kokeiltiin kloramfenikoli-tippa kuuri ihan vain nähdäksemme auttaisiko ja kyllähän se sitä punoitusta pariksi päiväksi vei pois. Mitään kunnon tulehduksia ei siis enää ole ollut, tuollaista epämääräistä punoitusta vain. Kai me tätäkin vaan seuraillaan... kirurgilla voitaisiin käydä näyttämässä jos kirvelyn tuntu lisääntyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0