Sign in to follow this  
Followers 0
Guest km

miten ne rv:t nyt oikein lasketaan: 0+ vai 1+

53 posts in this topic

Noista kuukausista sitten..

 

Minä ainakin laskin niin että yksi raskauskuukausi = neljä raskausviikkoa. Pitäen mielessä että raskauskuukausi ja kalenterikuukausi eivät ole yksi yhteen sama asia.

 

Eli kun tyttäreni syntyi raskausviikolla 34+4, oli raskauskuukausia täynnä kahdeksan ja puoli, ja olin siis yhdeksännellä kuukaudella.

 

Vastaavasti jos viikkoja on vaikka 15, tuon minun laskuoppini mukaan on siis neljännellä kuulla (täysiä r-kuukausia 3, neljättä "kerätään")

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toinen tapa on varmaan 28 päivän kierrolla laskettu ja toinen sun keskimääräisellä kierrolla tai tikutetun oviksen mukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaimee kiitos vastauksesta. Mutta kuinka se pitäisi oikeasti laskea? Eli millä viikolla olen tällä hetkellä? (tyhmä minä)

Edellisellä sivulla kerrotaan että kp1 on 0+0. Mutta esim. tämän linkin mukaan se olisikin 1+0.

Ei mene ihan jakeluun. Sori! :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eri laskurit saattavat antaa vähän eri päiviä, mutta ei niiden viikolla pitäisi heittää. Minulla tuo Dentobonin laskuri antaa päivää myöhäisemmän la:n, eli taaksepäin laskemalla kp1 olisi ollut 0-1 :lol:

 

Ei kannata hirveästi stressata noista nettilaskureista. Neuvolassa käytetään omaa laskuria (eri neuvoloissa eri ohjelmia, joskus jopa vielä perinteistä pahvikiekkoa) ja sen perusteella mennään ensimmäiseen ultraan saakka. Siellä sitten joko ultratulosten tai sairaalan la-laskurin perusteella määräytyy lopullinen la.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jaimee kiitos vastauksesta. Mutta kuinka se pitäisi oikeasti laskea? Eli millä viikolla olen tällä hetkellä? (tyhmä minä)

Edellisellä sivulla kerrotaan että kp1 on 0+0. Mutta esim. tämän linkin mukaan se olisikin 1+0.

Ei mene ihan jakeluun. Sori! :blink:

Milloin sun edelliset menkat on alkanut ja minkä pituinen kierto sulla normaalisti on tai tiedätkö päivän jolloin ovuloit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellinen kp1 oli 23.1 ja ovis 17.2. Kierto oli viimeksi 30 päivää. (eka luomu kierto)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No siis ensinnäkin jos olet nyt jo plussannut (onnea!! :wub:) niin ei taida olla kyllä mitenkään päin mahdollista että ovis olisi ollut neljä päivää sitten. :) (Muoks: niin joo tosiaan, kyseessä on varmaan kirjoitusvirhe.)

 

Mutta lähtökohtaisesti siis neuvolassa lasketaan raskausviikot 28 päivän kierron mukaan. Tuolloin siis sulla olisi nyt laskennallisesti se 4+1. Niinkuin Miinanen tuossa mainitsi, niin jotkut neuvolat käyttää sellaista kiekkoa joka saattaa joskus muuttaa niitä raskausviikkoja päivällä tai parilla.

 

Mutta tuo laskutapa on sikäli väärä, että siinä ei tosiaan oteta huomioon sitä että kaikkien kierrot eivät ole 28 päivää. Oikein raskauden kesto tulisi niin että ovulaatiosta lasketaan 14 vuorokautta taaksepäin ja se olisi se laskennallinen kp1.

 

NP-ultrassa katsotaan sitten vauvan koon perusteella mikä on todellinen raskauden kesto, ja mikäli se heittää oleellisesti laskennallisista raskausviikoista (vähintään 5 päivää on usein se raja mutta se vaihtelee), laskettua aikaa muutetaan sitten vastaamaan sitä ultraa.

 

Jos on tosi epäsäännöllinen kierto eikä ole mitään tietoa mahdollisesta raskauden kestosta niin saattavat neuvolasta lähettää varhaisraskauden ultraan jossa määritellään raskauden kesto.

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea EAO! Jään odottelemaan sua saapuvaksi lokakuisiin :wub:Vau.fi:n laskuri on aika hyvä, kun siinä voi syöttää myös kierron pituuden. Laitoin siihen sun kp1:n ja 30 päivän kierron ja sain sulle tulokseksi 3+6 :) Se laskuri myös arvioi, että hedelmöittyminen on tapahtunut 8.2. (tuliko sulle näppäilyvirhe kun laitoit 17.2.? silloinhan sulla olis vasta dpo4?) eli ovis on ollut samoilla nurkilla.

 

Mutta tosiaan neuvola laskee sen 28 päiväisen kierron mukaan ja mulle neuvolaterkka sanoi, että np-ultrassa se sitten tarkistetaan lopulta.

 

Ja tosiaan kp1 on 0+0, ei 1+0. (oon tätä jonkun tuhat kertaa varmistellut netistä :D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt mua kyllä jo nolottaa.. Tajusin ton viimeisimmän viestini jälkeen, että olen ajatellut sen laskemisen oikein, mutta toi 0-viikko sekoitti mut aivan täysin! :D

Ja tosiaan ovis on ollut kp17 eli 8.2. Jotenkin sitä on elänyt kp:n mukaan eikä normaalien päivien mukaan. :ph34r:

Kiitos kaikille vastanneille! (menee nurkkaan häpeämään)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olo on tällaisen kysymyksen kanssa vähän kuin pikkupojalla, joka kyselee miten lapsia tehdään. Mutta meillä on nyt vähän outo tilanne. Luimme näet Internetistä että raskausviikko lasketaan edellisen kuukauden kuukautisten alkamisesta eikä varsinaisesta hedelmöittymisajankohdasta.

 

Nyt kävimme kuitenkin lääkärillä, joka tuntui olevan monella tavalla aika ulalla (vaimoni jopa arveli lääkärin olevan päihtynyt). Hän olisi tarvinnut lähtötietojen jälkeen jonkin kiekon jolla laskea viikot mutta ei löytänyt sellaista pöytälaatikostaan. Sitten hän laski raskausviikon (kuulemma kolmas raskausviikko?!?!) hedelmöityshetken mukaan. Varsinkin kun onnistuneesta yhdyntähetkestä ei nyt ole mitään ajallista varmuutta (parikin ehdokasta). Kaiken hyvän lisäksi hän onnitteli meitä kovaäänisesti lääkäritoimiston käytävällä kaikkien vuoroaan odottavien ihmisten edessä, joka mielestäni oli melko epäkorrektia erityisesti kun kyseessä oli vaimoni työpaikkalääkäri jolloin paikalla olisi voinut olla teoriassa hänen työtovereitaan.

 

Nyt olisi kiva saada edes tähän asiaan jokin selvyys. Eli siis onko raskausviikko kuusi vai kolme?

 

Vielä lisäkysymyksenä, mitä nyt pitäisi tehdä? Lääkäri ei osannut meitä neuvoa tai opastaa yhtään missään mitenkään. Ei ruokavalioissa eikä missään muussakaan. Käännymmekö neuvolan puoleen seuraavaksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausviikot lasketaan edellisten kuukautisten alkamispäivästä lähtien, raskauskiekkoa käytetään lähinnä helpottamaan tuota laskua. Neuvola luultavasti säätää vielä laskettua päivää (käyttävät taulukkoa, jossa ed. kuukautisten alusta tasan 280vrk kuluttua on LA).

 

Nyt soittoa neuvolaan, sieltä he hoitavat teidät eteenpäin. Ensikäynti on noin rv 7-12 ja sen jälkeen antavat aina seuraavan ajan mukaan käyntikerran päätteeksi, sitä kautta hoituu myös lääkärikäynnit raskauden puitteissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tuhannesti!

 

En edellenkään voi ymmärtää miten keski-ikäinen naislääkäri voi sanoa että olemme kolmannella viikolla raskaana jos edellisten kuukautisten alusta on vaimollani jo melkein kuusi viikkoa? Luulisi nyt että nämä asiat käydään lääkiksessä läpi peruskursseilla ja tämä ihminen olisi terveyskeskusharjoittelustaan lähtien joutunut tuhansia kertoja kertomaan uusille odottajille raskausviikon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen monesti ihmetellyt, miksei lääkäreille ole pakollisena osana koulutusta "ihmissuhdetaidot ja ihmisten kanssa kommunikointi, potilaskin on tunteilla varustettu ihminen". Tuttavani meni uhkaavan keskenmenon ja vuodon takia lääkäriin, ja lääkäri oli vain todennut: "On se varmaan jo kuollu, mutta tule ny huomenna tarkastukseen"... Onneksi lapsi kuitenkin syntyi terveenä, mutta voitte kuvitella sitä pelkoa ja tuskaa tuollaisen sanomisen jälkeen.

 

Toinen esimerkki jonka itse koin oli oman keskenmenon jälkeen (tosin nyt oli kyseessä hoitaja, mutta silti). Minulla siis todettiin kahdeksannella viikolla tuulimunaraskaus ja minulle tehtiin lääkkeellinen kohduntyhjennys. Vajaa viikko toimenpiteen jälkeen sain postissa kirjeen, jossa ilmoitettiin minulle varatun "aika alkuraskauden ultraäänitutkimukseen". Siitä sitten soittelemaan, että eipä ole enää raskautta, joten ajan voi perua. Hoitaja toisessa päässä ei soveltunut lainkaan ottamaan vastaan tuollaista ilmoitusta kun vastau kuului äärimmäisen iloisella ja pirteällä äänellä:" Ai kun kiva juttu, hienoa kun ilmoitit, oikein paljon kiitoksia. Kiva juttu, kiitos hei". Olisin taatusti tirvaissut ko. henkilöä, jos olisin ollut kasvotusten...

 

Toivottavasti ei tarvitse vastaavanlaista puhelua tehdä enää ikinä... Ja toivottavasti omalle kohdalle osuu vain kivoja lääkäreitä. Mutta harvoimpa sitä saa lekuriaan valita...

Edited by keto-orvokki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen monesti ihmetellyt, miksei lääkäreille ole pakollisena osana koulutusta "ihmissuhdetaidot ja ihmisten kanssa kommunikointi, potilaskin on tunteilla varustettu ihminen".

Nykyään on sekä lääkäreillä että sairaanhoitajilla vuorovaikutuskoulutusta peruskoulutuksen osana, melkp paljonkin (meillä on perheessä sekä lääkäri että hoitaja, alle viiden vuoden sisään valmistuttu molemmat). Valitettavasti vaan osa ihmisistä ei sovellu suoraan potilaskontaktiin. Harmi kun vain osa näistä kyvyttömistä osaa hakeutua itselleen sopiviin töihin (tutkija, patologi, tutkimushoitaja jne..) :girl_mad:

 

 

Iskä2011 Tosi kummallista että lääkäri ei osannut neuvoa teitä soittamaan neuvolaan! Sinänsä en ihmettele ettei lääkäri ymmärtänyt raskausasioista mitään, jos on työterveyslääkäri. Luultavasti hän ei ole ollut asian kanssa tekemisissä mahdollisesti vuosiin/vuosikymmeniin jolloin tiedot voivat olla ihan yleistietotasolla. Suomessa kun neuvola hoitaa raskausasiat terveydenhoitaja-/kätilövoimin alusta loppuun jos kyseessä on normaaliraskaus, lääkärit tekevät vain pari sisätutkimusta ja ultraa (monissa paikoissa ultratkin on siihen koulutetuilla terkoilla/kätilöillä). Näin ollen heillä on siellä paras osaaminen. Onnea raskauteen, toivottavasti teillä on mukava ja osaava "neuvolatäti"! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos onnentoivototuksista! Tuntuu että toistaiseksi päivät kuluvat erittäin hitaasti kohti sitä maagista 12 viikkoa kun voi vähän hengähtää.

 

Lääkärin osalta vaikutti kyllä enemmän että hän oli pallo hukassa. Kuten jo sanoin, puolisoni epäili hänen olleen päihtynyt. Muista asioista mulla on kyllä vielä paljon negatiivisempiakin lääkärikokemuksia, jolloin minua potilaana ei ole kyetty kohtaamaan alkuunkaan kun on ollut järkyttynyt jostain ikävästä asiasta. Ymmärrän toki että lääkärin täytyy "kylmettää" itsensä tunteilta ja sisäisesti kokea potilaat ikäänkuin rattaina koneistossa, muuten ei jaksa itse, mutta ei silti ole tarpeellista olla tyly kellekään ihmiselle joka on silmin nähden pahalla mielellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Perin kummallista käytöstä lääkäriltä :girl_mad: Yleensäkin päinvastoin lääkärit ovat todella iloisia raskaudesta. Jotenkin uusi ihmiselämä innostaa monia lääkäreitä. Kannattaa muuten mennä omalle gynelle jos haluaa ylimääräisiä tutkimuksia. Tietenkin sinä menet mukaan :) Gynet tutkivat mielellään raskaana olevia. Varmaankin on kiva seurata raskauksia. Jotenkin tullut olo, että he saavat silloin tehdä työtään, jonka takia he ylipäänsä ovat olemassa. Siis naisten kuukausikierto ja siihen liittyvät ongelmat. Saa tutkia positiivisia asioita :) Äh, olipa vaikea selittää sitä tunnetta mitä mulla ekassa raskaudessa tuli eri gyneillä käynneistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo... kuten huomaa niin mä olin innolla mukana tunkemassa joka paikkaan! :)

 

Neuvolan kanssa ollaan nyt tosiaan sovittu jo aika ja samoin siihen ensimmäiseen ultraan Rv:lle 11. 4D-ultrat ja ylimääräiset tarkastukset suoritetaan kyllä tosiaan yksityisellä ja siellä "gynen" kanssa.

 

Vielä tuosta lääkärikäynnistä, kyseinen lääkäri aloitti tapaamisen heti kysymyllä että oliko raskaus toivottu. Vaikka kysymys onkin varmaan ihan asiallinen niin kaksi kolmekymppistä tavallista ihmistä kun tulee vastaanotolle hymyillen kuin Naantalin auringot niin ihan saa tehdä omat johtopäätökset kukin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en yhtään tiennyt mitä pitää plussatestin jälkeen tehdä.. soitin terveyskeskukseen ja selitin asiani ja että mitäs nyt. Puhelimessa heti neuvoivat soittamaan oman alueen terkkarille joka hoitaa homman sitten loppuun asti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla etten ole ainoa, joka näissä ihan hukassa. Itseä kun jo lähes hävetti se, että viikkojen laskutapa tuntuu täysin kryptiseltä. Tai siis viikkojenkin laskutapa, ihan kaiken muunkin lisäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on varmaan oikea ketju kysellä... Josko tätä vielä joku seuraa ;) En löytänyt vielä muutakaan keskustelua, jossa olis tästä laskemisesta...

 

Eli jos on käynyt lapsettomuushoidoissa ja punktio on ollut esim 22.5. niin onko se silloin "hedelmöittymis-päivä" eli 2+0? Ja tästä voi sitten laskea lasketun ajan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon onnea plussasta Anqu! Kuulostaisi joo loogiselta, että punktiopäivä=hedelmöityspäivä, joka on silloin just se 2+0. Ja plussatestin oot tehnyt myös siihen sopien 4+0. Tuolla vau.fi:n laskurillahan on helppo laskea suoraan hedelmöitysajankohdan mukaan, että teille tulis LA:ksi 12.2.2013 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos RouvaH :)

Oon koittanut noilla erilaisilla laskureilla laskea, mutta olen välillä saanut ton 12.2.13 ja välillä heittää parilla päivällä... Mietin täällä nyt vaan omassa päässäni, että miten saan selitettyä neuvola-tädeille, että tiedän aika tarkasti milloin se hedelmöittyminen on tapahtunut, ettei ne ala laskemaan väärin :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0