Sign in to follow this  
Followers 0
Guest km

miten ne rv:t nyt oikein lasketaan: 0+ vai 1+

53 posts in this topic

miten raskausviikot lasketaan, selittäkää tyhmälle niin että tajuan. jos viimeiset menkat on alkaneet ma 1.1. niin onko tämä ma 1.1. alkanut viikko rv 0 vai 1 ??

 

jos kierto on 28 päivää ja ovis kp 14 niin hommahan on aika selvä, mutta miten jos kierto on epäsäännöllinen ja aavistaa, milloin ovis on ollut (kp 21) niin päteekö noi 28-kierron laskutavat raskausviikoissa vai täsmätäänkö se oviksen mukaan? (jos ajatellaan, ettei ultralla ole katsottu sikiön ikää/kokoa)

 

ymmärtääköhän kukaan, mitä tarkoitan?

 

on netissä näitä rv-laskureita, mutta olis kiva ymmärtää, miten nämä menee. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen raskausviikko eli päivä, jolloin kuukautiset alkavat, on 0+0. Toinen alkava raskausviikko on 1+0 jne. Raskausviikko päättyy aina X+6 ja ne lasketaan aina samalla tavalla riippumatta kierron pituudesta. Kierron pituus vaikuttaa ainoastaan laskettuun aikaan eli jos ovuloit/hedelmöityt keskimääräistä myöhemmin, niin raskausviikkosi alkavat ikään kuin keskeltä kiertoa eikä ensimmäisestä vuotopäivästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolasta saamani kirjasen mukaan, 1. raskausviikko on päivät 0+0-0+6, 2. raskausviikko on 1+0-1+6, jne.

Jos kierto on tavallisesti esim. 30 päivää, niin sit rv 0+0 on vasta 2 päivää kuukautisten alkamisen jälkeen. Tämä saattaa siis vielä muuttua ultrissa, kun LA tarkentuu. LA on siis 40+0 ja siitä voi sit laskea taaksepäin, jos haluaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Näin minäkin sen selittäisin. Edellytyksenä on se, että olen ymmärtänyt oikein.

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Näin mäkin oon asian ymmärtänyt, mut ei voi kyllä kieltää etteikö olis vaikeaa tajuttavaa tää koko raskausviikkotouhu. Selitäpä sitä sit miehelle ja kavereille (joilla ei oo vielä kokemusta asiasta..). Huoh, ei oo onnistunut ainakaan tähän päivään mennessä selittää silleen että kukaan oikeasti tajuaisi. Se on jotenkin mystistä että sen tajuu vasta sitten kun on itse raskaana, en mäkään siskon raskauden aikana tajunnu vaikka se selitti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan totta, ja sitten kun joku joskus kysyy että monennellako kuulla olen... :huh: Menee loputkin pasmat sekaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^jep, sitähän ne kaikki sit kysyy huokailtuaan aikansa noiden viikkojen kanssa. Ja mitäs sit vastataan?: Oon kolmannella kuulla, mut oikeastaan näitä kuukausia ei olekaan 9 vaan 10... jepjep. ja kaikki taas tajus. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä lasken kuukaudet takaisin päin lasketusta ajasta, eli, kun LA on 6.10., niin lasken siitä taaksepäin, että perjantaina (6.6.) alkaa 6. kuukausi (eli on 5 kuukautta täynnä). Äiti sanoi, että niin se lasketaan, eli heilläkin oikeasti laskettiin viikkoina (silloin 30 vuotta sitten), mutta muille piti aina selittää kuukausina ja sen takia kuukauden laskettiin LA:sta taaksepäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sairaanhoitohenkilökuntakaan ei tunnu hahmottavan noita viikkoja. Ambulanssikaverit kysyi multa monennellakko kuulla olen. Sanoin siihen että kuukausista en tiedä yhtään mitään, mutta viikkoja on 33+6 ja ne ei taas ymmärtänyt sitä :rolleyes: , eikä ilmeisesti lääkäri myöskään Töölön polilla, koska papereihin jäi vain merkintä raskaana, ja seurantakäynnillä ja röntgenissä seuraava lääkäri oli yllättynyt kun raskaus olikin jo niin näkyvä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Mä lasken kuukaudet takaisin päin lasketusta ajasta, eli, kun LA on 6.10., niin lasken siitä taaksepäin, että perjantaina (6.6.) alkaa 6. kuukausi (eli on 5 kuukautta täynnä). Äiti sanoi, että niin se lasketaan, eli heilläkin oikeasti laskettiin viikkoina (silloin 30 vuotta sitten), mutta muille piti aina selittää kuukausina ja sen takia kuukauden laskettiin LA:sta taaksepäin.

Ah, toi on loogista. Jibii! Kiitos tiedosta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos vastauksista. miten noista raskausviikoista pitää puhua tai miten ne pitää ilmaista. tavallaan jo sain vastauksen, mutta tarkentaisin, että voiko sanoa, että on "raskausviikolla 7+2" vai pitääkö sanoa, että "raskausviikolla 8" ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos oot viikolla 7+2, niin oot kahdeksannella viikolla.

 

Mullekin on hiukan epäselvää edelleen tuo, että milloin ollaan sitten viikolla 8. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toi onkin jotenkin epäselvää, mutta ymmärrän sen niin, että 7+2 ollaan 8. viikolla (eli kahdeksannella, jolloin 8 ei vielä ole täynnä), mutta viikolla 8 ollaan siinä vaiheessa, kun 8 on täynnä (eli 8+). Mä käytän yleensä vain tota 8. viikolla, niin en mene itse sekaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos multa kysytään, että millä viikolla oot, niin vastaan esim. "6 plus jotain päälle". Jos sanoisin, että seitsemännellä viikolla, niin ihmiset (muut kuin asiasta tietoiset) ymmärtäis sen kuitenkin niin, että viikkoja on 7+.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä toi raskausviikkohommeli on kyllä aika selkee. Eli kun viikkoja on 0+ jotain, on tietenkin ensimmäinen viikko, joten sanotaan että on ensimmäisellä viikolla raskaana. Sitten taas 1+ jotain on jo toinen viikko kun ollaan raskaana, eli toisella viikolla. Selitinköhän varmasti nyt mahdollisimman monimutkasesti... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mun mielestä viikko kaksi on kolmas raskausviikko. Voin toki olla väärässäkin, mut mun logiikalla asia olis niin. Jos on vaikka 2+3, niin sillonhan sanotaan, että "viikkoja on kaksi plus kolme".

 

Täähän on vähän sama asia kun noissa ikäjutuissa. Jos ihminen on juuri täyttänyt 30 vuotta, hän "käy neljättä kymmentä". (Ainakin täällä Länsi-Suomessa sanotaan noin.) Siis kyseessä on hänen 4. vuosikymmen elämässään. Silti henkilö on vasta 30 vuotta vanha, ei 40. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
No mun mielestä viikko kaksi on kolmas raskausviikko. Voin toki olla väärässäkin, mut mun logiikalla asia olis niin. Jos on vaikka 2+3, niin sillonhan sanotaan, että "viikkoja on kaksi plus kolme".

 

Niin minäkin asian omalla logiikallani ilmaisisin. Kuitenkin monessa paikassa käytetään toista viikkoa ja viikkoa 2 synonyymeinä. Eli jos viikkoja on 1+X, niin toisen lähteen mukaan olet viikolla 2 ja toisen lähteen mukaan 2. viikolla.

 

Muoks. Mutta nyt kun asiaa ajattelen, niin ehkä tuo onkin ihan loogista noin, että viikko 2 ja 2. viikko ovat sama asia.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

kp 1 on 0+0

kp 2 on 0+1

...

...

kp 8 on 1+0

...

...

kp 28 on 3+6

kp 29 on 4+0

kp 30 on 4+1

 

eikös se näin mene? korjatkaa jos olen väärässä.

sitten myöhemminhän näitä korjaillaan ultrassa, mutta tässä nyt se alku kuitenkin.

 

Täällä on aika hyvä raskauslaskuri, joka näyttää viikot ja päivät, sekä muuta mukavaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä totesin kanssa että on helpompi puhua kaikille että nyt on niin-ja-niin monta täyttä viikkoa. Jos kysyi että häh, montas niitä sit on niin jatkoin että 40 yhteensä eli oon (alle, noin, yli) puolenvälin/ssä. Tai sit sanon vaan monta kalenterikuukautta on jäljellä suunnilleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kopioin ekasta neuvolakerrasta viikot ja merkkasin kalenteriin joka viikko, milloin uusi viikko alkaa. Minä kun en ole niitä jotka muuuten pysyisivät itsekään kärryillä! :rolleyes:

 

Mitä muihin ihmisiin tulee, niin uskonpa ettei heille ole niin väliä onko viikkoja 19 vai 20, kuhan on vaan sinnepäin... Kai... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis virallisesti olet toisella raskausviikolla 1+0 - 1+6 JA kolmannella raskausviikolla 2+0 - 2+6 (vertaa nro 12 on toisella kymmenyksellä TAI 46-vuotias käy viidettäkymppiä...). Mutta 2+0 on toinen kokonainen viikko tästä laskutavasta huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan, kun oli niin hyvät ja selkeät selitykset - kiitokset, ehkäpä nämä uppoavat tähänkin hataraan, kuumeilevaan päähän jossakin vaiheessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aina sanon vaan, että raskaus kestää 40 viikkoa ja mulla on nyt 30 viikkoa ja kolme päivää. Eikä kukaan oo ainakaan kehdannut kysellä enempää, voihan sit sanoa vielä lasketun ajan niin kai siitä suurin piirtein tajuaa :rolleyes:

 

Mäkin oon miettinyt että onko 28. viikko sama kuin rv 28, enkä vieläkään tiedä, mutta jos ensimmäinen on rv 1 niin kai se on sitten. (Siis kun joissain näkyy koko viikkolista ja jos siinä on eka rv 1 eikä 0 niin siitä voi päätellä..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0