Sign in to follow this  
Followers 0
Hernyó

Tuttien keittäminen


39 posts in this topic

No niin. Itse kuulun kastiin, joka ei ole eläessään keittänyt tutteja. Laitoin tahallani vastausvaihtoehdot noin rajatuksi. Tässä siis satunnainen keittäminen (kun muistaa tms.) menee kastiin "en." "Kyllä" sisältää sitten säännöllisen keittämisen (tästä mulla ei ole hajua, kuinka usein sitä suositellaan tehtävän, itsehän sen tietää, keitteleekö säännöllisesti ;)

 

Sitten vähän ehkä jopa OT- stooria:

Sain viestin ystävältäni, jolla oli kämppä syttynyt palamaan, kun unohti tutit liedelle. Pahoittelin toki tapahtunutta ja kysäisin samaan väliin, että itse keitän kuukupin aina teekeittimen kiehuvalla vedellä, että onnistuisiko sama tuteille? No sieltä tuli sitten viestiä, että ei siinä kuole kaikki bakteerit (tämä sai hymyn huulille, koska kyllä he antavat silti lapsen imeä mm. koiran leluja ja lapsemme leluja meillä käydessään). :grin: Mitenkäs tämä eroaa tutista? Vähän sama kuin pesisi vain pikkurillin saippualla vessassa käytyään :D

Teenkeittimestä toki riippuu, mutta tee- hifistelijänä oma keitin yltää kyllä helposti parempaankin kuin liesi. Toki jos joku halpahallin 50C yltävä keitin voi saada tuollaisen reaktion aikaan, mutta aika harvalla kai noita ihan huonoja keittimiä kuitenkaan on?

Tuttien keittäminen on siis ihan ok minulle, jos niin haluaa tehdä. Tuo perustelu tuohon oli vaan vähän ontuva :D Meidän kuopus on ollut pari kertaa kipeänä koko tänä aikana ( allergioita tuskin voi syyttää keittämättömästä tutista :grin: ) ja tosiaan tutti menee suuhun sekä lattialta että maasta. Toki jos nyt koirankakkaan tippuu, niin heitetään pois :girl_crazy: Tutit vaihdan tässä talossa 1kk välein. Tämän teen tietääkseni useammin kuin muut.

 

Sana vapaa :)

Provosoitua saa, mutta ei kannata :grin: Hymy huulella tehty polli ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä ihan pienelle vauvalle steriloin mikrosteriloijalla (vastaa keittämistä) tutit ihan päivittäin varmaankin jos olivat lentäneet lattialle/maahan, näin muistelisin. Uudet tutit steriloin edelleenkin (vauva 10kk) ennen käyttöönottoa koska se lukee käyttöohjeessa, vaikka tiedän ettei monet niin tee. Useimmat vedenkeittimethän (sama kuin teenkeitin?) vaan kiehauttaa veden ja napsahtavat heti pois päältä, kun vesi alkaa kuplia. Ohjeissa käsketään keittää 5-6min. eli vesi pysyy tällöin koko ajan 100 asteisena. Vedenkeittimessähän lämpötila laskee nopeasti sitten alle tuon ja käsittääkseni steriloitumiseen kuitenkin vaaditaan tuo 5-6min. sadassa asteessa porisemista.

 

Samaten kuukuppia keitän sen 5min. kattilassa. Laitan aina kännykän ajastimen pirisemään tai muuten palaisi mullakin pohjaan ;)

 

 

edit. meillä on erikseen siis mikrosteriloija, jolla kestää 6min. sterilointi ja lisäksi Tommee Tippeen tuttisteriloija (tuli tuttien mukana, näyttää tuttikotelolta mutta toimii myös sterilointiboksina) ja sillä steriloidaan vaan 90 sekuntia. Ei oo paha vaiva :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä keitän (ja steriloin, eli keitän väh. 5min) tutit aina ottaessani uudet käyttöön. Tutit uusin kuukauden välein. Aluksi steriloin tutteja noin kerran viikossa (sammaksen aikaan välillä useammin), mutta vauvan kasvaessa tuo tapa jäi pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tapana pestä tuttipullot niin, että vedenkeittimellä kaadetaan kuumaa vettä päälle. Tutit menee sinne sekaan sillon kun sattuvat olemaan käsillä. Eli ohjeen mukaan vastasin "en", sen verran harvoin tää nimittäin käy.

 

Olen kuullut väitteen, että pitäisi oikeasti steriloida eli ihan keittää 5-6 minuuttia, mutta en ole oikein vakuuttunut tästä. On käsittääkseni totta, että varsinainen sterilointi vaatii pitkää keittämistä, mutta en ole ihan varma, että (täysaikaisen, terveen) vauvan tavarat pitää saada ihan steriiliksi asti. Enhän mä esimerkiksi rintojakaan *desinfioinut* ennen syöttämistä, eikä semmosta käsittääkseni kukaan tolkku taho suosittele, kunhan katsoo että ne ovat osapuilleen puhtaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi muakin oikeasti mietityttää :D Siis ihanko oikeasti ei sitten anneta nuolla lattiaa/lelua tms., joka on täynnä bakteereja :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin "En", vaikka kyllä steriloin satunnaisesti. Neitille alkoi tutti kelpaamaan vasta 5kk iässä - silloin 5-7kk steriloin useammin, mutta en joka viikko. Vähän samalla periaatteella luovuin, kun aloin antamaan kiinteää ruokaa(enemmän) ja hanavettä joskus puolen vuoden jälkeen.

 

Tutit meillä pitäisi uusia. Nykyiset on otettu käyttöön 8kk iässä eli 3kk on jo ylitetty (pari taitaa olla uudempaa). Toisaalta meillä on 8 tuttia, niin harvoin niistä sama pitkään suussa/koko aika käytössä, esim. jotkut on olleet lähinnä varatutteina hoitolaukussa.

 

Uudet tutit olen steriloinut käyttöohjeen mukaan.

Edited by Marleena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin kyllä, mutta lukiessani aloitusviestiä tarkemmin, mietin, että parempi vaihtoehto olisi ehkä kuitenkin ollut ei. Mä steriloin uudet tutit ennen kuin annan ne vauvalle ja sen jälkeen satunnaisesti. Jos tippuu kylppärin tai keittiön lattialle tai maahan, niin silloin steriloin, muuten riittää huuhtelu. Ja keittiön siksi, että meidän kani elelee siellä ja vaikka melkoisen sisäsiisti onkin, niin papanoita tippuu joskus lattiallekin.

Tutit uusin parin kuukauden välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En keitä. Ennen käyttöönottoa kyllä, mutta sen jälkeen alkaakin homma ontumaan. Eikä meillä edes vaihdeta niitä, nyt ajattelin puolivuotiaalle ostaa vähän isommat blink.gif Ehehe, ei meillä ole yhtään sairautta majaillut tässä talossa. Ja meillä kyllä nuohotaan tuolla lattioillakin ilman vilttejä ja välillä vähän maistellaankin sitä. Ruoansulatuskanavaan menevän tavaran ei tarvitse olla steriiliä, ei edes sairaaloissa, niin miksi sitten tuttien pitäisi olla kotona.

 

Ps. Meidän neuvolassa th huuhtaisee tutin jos sattuu putoamaan lattialle (siis NEUVOLAN lattialle, jossa ravaa hirveästi väkeä), että en senkään puolesta ole sitten innostunut keittelyyn

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ehkä naurattaa oma itteni kun vastasin kyllä. Meillä siis yhä edelleen, puolivuotiaan tutit keitellään päivittäin. Ja myös pullotutit. Poikahan rymyää lattioilla, suuhun joutuu koirankarvoja, koiratkin saattaa käydä ohimennen nuolaisemassa kättä jonka jälkeen käsi menee suoraan pojan suuhun, vaatteet on aina vähän karvaisia, ja jos tutti putoaa lattialle, mä nypin siihen tarttuneet koirankarvat ja laitan sen takaisin pojan suuhun (paitsi jos tippuu muualla kuin kotona -> silloin tutti menee laukkuun josta otetaan pussista puhdas tutti tilalle). Ja sitten mä huolehdin tuttien keitosta. :girl_sigh: En tiiä, kai tuo on vain jokin outo tapa.

Edited by coconuttreez

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin kyllä. Vauvan ollessa alle puoli vuotias keitin huvitutit noin kerran viikossa. Ja edelleen keitän uusia huvitutteja sen 5 min ennen käyttöönottoa, mutta en muuten. Hyvä sääntö mun mielestä on, että tuttien keittämisen voi lopettaa kun vauva alkaa nuolla vessanpönttöä tai vessaharjaa girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me steriloimme pojan tutit päivittäin siihen asti, että hän alkoi maistella kiinteitä ja muutenkin laittaa tavaroita lattialta suuhunsa, ja vielä sen jälkeenkin olemme steriloineet joko mikrossa tai keittämällä yökäytössä olevia tutteja säännöllisesti, jotta hampaiden pesun jälkeen suuhun ei pääse enää mitään, mikä voisi aiheuttaa alkuyöksi happohyökkäyksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin ei. Uudet tutit steriloin mikrosteriloijassa ja tosi satunnaisesti muutoin. Puolivuotiaan tutteja on steriloitu ehkä neljä kertaa. Esikoisen kohdalla olin vähän ahkerampi keittelemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin kyllä. Enää ei tietenkään steriloida kuin uudet tutit ja joskus harvakseltaan muuten, mutta ennenkuin vauva alkoi syödä kengänpohjia steriloin tutit päivittäin. Kiehautettu vesi ei poista tuteista (tai pulloista) kaikkia bakteereja ja viruksia vaan vaativat nimenomaan sen 5min 100C vedessä oleilun. (Tai vastaavasti steriloinnin sterilointilaitteessa.) Vauvan on hyvä päästä tottumaan bakteereihin pikkuhiljaa, mutta vastasyntynyt tarvitsee tähän vähän aikaa. Ja tutin huuhtominen ja sterilointi on kaksi eri asiaa. Tutit huuhdellaan näkyvästä liasta ja sterilointi (siis 5min keittäminen) tuhoaa mahdollisesti tutin pinnalla kasvavan näkymättömän bakteerikannan, joka siihen kasvaessaan saattaa olla haitallista. Missään tapauksessa tutteja ei kannata steriloida joka kerta kun putoavat lattialle vaan nimenomaan silloin huuhdellaan ja vaikka tutin pintaan jääkin bakteereja (ym pieneliötä) ne pikkuhiljaa totuttavat vauvan bakteerikantoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä keitän kerran tai kaksi viikossa. En tosin 5 minuuttia, kun en moisesta ohjeesta tiennyt. Yleensä katson, että kiehuvat n. 3 minuuttia ja kytken sit virran pois liedestä.

 

Viimeksi tutti tipahti Aleksi13:ssa hyllykön alle. En tiedä kuinka usein he putsaavat niitä ja millaisilla myrkyillä, joten tutti pääsi kotona heti kiehumaan. Mut mä nyt olenkin tällainen "varmuuden vuoksi" -ihminen. :girl_wink: Kotona lattialle tipahtanut tutti vaan huuhdellaan.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

En keitä. Esikoisen aikaan taisin keittää kerran ennen käyttöönottoa enkä koskaan sen jälkeen. Kuopuksellekin ehkä keitin ennen käyttöönottoa (kun käyttää samoja kuin esikoinen biggrin.gif), ja sitten alkuvaiheessa muutenkin usein, kun oli sammasta ja sen poistamiseksi tuteista suositellaan keittoa... Sammaksen häipymisen jälkeen en ole keittänyt kertaakaan (enkä kyllä sammaksen loppumiseen astikaan tainnut jaksaa keitellä, kun ei se tuntunut mitään auttavan).

 

En ole myöskään vaihtanut tutteja koskaan rolleyes.gif Vielä ovat hyvässä kunnossa niin ei ole ollut syytä... Esikoisen aikaan jätin kyllä yhden tutin pois käytöstä, kun se joutui pyykkikoneeseen ja jäi harmahtavaksi (vissiin jotain pesuainejäämiä sisällä, tuskin ne kyllä sieltä vauvan suuhun tulisi). Muoks. Niin paitsi nyt harkitsen tuttien vaihtoa, kun nuo meidän tutit on 0-6 kk ja vauva jo yli 7 kk... Tilasinkin jo yhden isompaa kokoa olevan tutin.

 

Niin enkä oikeastaan edes pese niitä koskaan, ihan pikkuvauvalle pesin aina välillä, kun isosiskokin oli niitä imeskellyt jne. mutta nykyään voin antaa suoraan taskusta pölyisen tutin, kyllä se vauva siitä saa ne pölyt imeskeltyä pois girl_wink.gif Jos putoisi johonkin pottaan tms. niin sitten pesisin hanan alla, kun sehän on siinä kätevästi vieressäkin. Jos johonkin hiekkalaatikolle, niin sittenkin tekisi mieli pestä, ettei suu menisi hiekkaiseksi, mutta kun ei ole hanaa vieressä niin tarpeen tullen voisin kyllä vain pyyhkäistä enimmät hiekat pois. Onneksi vauvalla ei ole hampaita, niin ei hiekat ratise suussa.

 

En ole muutenkaan mikään hygieniaintoilija, en vaan näe miten joku tuttien keittäminen meitä hyödyttäisi, mutta ylimääräistä vaivaa siitä tulisi ja kämppä kuumentuisi turhaan biggrin.gif Jos se oikeasti tautien välttämiseksi on, niin joopa joo, ei meillä paljon sairasteta, enkä jaksa uskoa, että ne muutaman kerran vuodessa sairastetut nuhat siitä vähentyisivät, vaikka hygieniaintoiltaisiinkin. Tosi pölynuha voisi vähentyä, jos imuroisi useammin laugh.gif

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä keitetään tutit 10 minuuttia joka päivä. En yleensäkään tykkää käyttää jossain jo nuhjaantunutta tuttia, joten otetaan helposti aina puhdas tutti, kun sitä tarvitaan. Yöllä on vain yksi tutti käytössä ja se kyllä seilaa sitten milloin missäkin vauvan sängyssä tai meidän sängyssä. Ei se kai niin vakavaa olisi, jos tutti olisikin vähän "likainen", mutta ajatuksena ällöttää se, että pitäisi imeskellä jotain lattialla ollutta, mutta huuhdeltua tuttia.

 

Mites muuten, kun tutit suositellaan vaihdettavan sen 2 kk välein. Meillä on 6 tuttia käytössä ja tosiaan steriloidaan siitä joka päivä. Perustuuko tuo 2 kk vaihtoväli jotenkin niihin bakteereihin vai mihin? Ymmärrän sen, että jos vauvalla on hampaita, niin se voi osua tuttiin ja tutti kuluu ja kulumiin voi jäädä bakteereja kiinni, mutta mites näillä kenellä ei ole vielä hampaita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keitin ennen käyttööottoa ja myöhemmin vähän tarpeen mukaan, ei todellakaan jokaisen lattialle tipahtamisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites muuten, kun tutit suositellaan vaihdettavan sen 2 kk välein. Meillä on 6 tuttia käytössä ja tosiaan steriloidaan siitä joka päivä. Perustuuko tuo 2 kk vaihtoväli jotenkin niihin bakteereihin vai mihin? Ymmärrän sen, että jos vauvalla on hampaita, niin se voi osua tuttiin ja tutti kuluu ja kulumiin voi jäädä bakteereja kiinni, mutta mites näillä kenellä ei ole vielä hampaita?

 

Tuo vaihtoväli perustuu toisaalta hygieniasyihin mutta myös siihen, että jatkuvassa käytössä silikoni ja varsinkin luonnonkumi haurastuvat, jolloin tutti saattaa hajota käytössä ja aiheuttaa vaaratilanteen. Samasta syystähän tuttien mukana olevissa ohjeissa neuvotaan säännöllisesti venyttelemään tuttiosaa eri suunnissa. Meillä vaihtoväli oli pikkuvauvavaiheen jälkeen 3-4 kk, tuttia kun käytettiin vain päivä- ja yöunilla eikä pitkin päivää ja kierrossa oli aina useampi tutti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä keitetään tutit 10 minuuttia joka päivä.

Ei hei kannata keittää 10min. Se ei tuo mitään lisäarvoa bakteerien karkoitukseen (5min on siis tutkitusti se tarpeeksi tehokas ja paras aika). 10min keittäminen saattaa muistaakseni alkaa ajan saatossa haparoittamaan materiaaleja. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo vaihtoväli perustuu toisaalta hygieniasyihin mutta myös siihen, että jatkuvassa käytössä silikoni ja varsinkin luonnonkumi haurastuvat, jolloin tutti saattaa hajota käytössä ja aiheuttaa vaaratilanteen. Samasta syystähän tuttien mukana olevissa ohjeissa neuvotaan säännöllisesti venyttelemään tuttiosaa eri suunnissa. Meillä vaihtoväli oli pikkuvauvavaiheen jälkeen 3-4 kk, tuttia kun käytettiin vain päivä- ja yöunilla eikä pitkin päivää ja kierrossa oli aina useampi tutti.

 

Ok, kiitos tiedosta. Toi olikin ihan uutta mulle :)

 

^Mun rintapumpun ohjeissa neuvottiin toi 10 min, joten tutit menee siinä samalla keitolla. Miksiköhän siinä on pidempi keittoaika kuin mitä tuteille suositellaan???

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei se 10min rintapumpunkaan kohdalla ole oikea aika. Kummallinen ohje pumpussa.. Kuten sanottu ne viimeiset 5min eivät tuo lisää puhdistustehoa, mutta niistä saattaa olla enemmänkin haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keitän tutit. Pienempänä useammin, nyt vain silloin tällöin. Nykyään tuttia syödäänkin vain nukkuessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ehkä naurattaa oma itteni kun vastasin kyllä. Meillä siis yhä edelleen, puolivuotiaan tutit keitellään päivittäin. Ja myös pullotutit. Poikahan rymyää lattioilla, suuhun joutuu koirankarvoja, koiratkin saattaa käydä ohimennen nuolaisemassa kättä jonka jälkeen käsi menee suoraan pojan suuhun, vaatteet on aina vähän karvaisia, ja jos tutti putoaa lattialle, mä nypin siihen tarttuneet koirankarvat ja laitan sen takaisin pojan suuhun (paitsi jos tippuu muualla kuin kotona -> silloin tutti menee laukkuun josta otetaan pussista puhdas tutti tilalle). Ja sitten mä huolehdin tuttien keitosta. :girl_sigh: En tiiä, kai tuo on vain jokin outo tapa.

Tää olis voinut olla mun kirjoittama :lol: Meillä siis ihan samalla tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0