Sign in to follow this  
Followers 0
kirsmo

Ripsienpidennykset, rakennekynnet yms. raskaudenaikana

41 posts in this topic

En löytäny tällästä ketjua, jos on jo olemassa, niin tämän voi poistaa :)

 

 

Osaako joku viisaampi kertoa, voiko ripsienpidennykset ottaa raskauden aikana? Ollaan menossa Tallinnaan parin kaveripariskunnan kanssa ja naispuoliset aikoo ottaa siellä pidennykset ja kysyivät, josko muakin kiinnostais. No kiinnostais ja olis kiva laittaa, mutta voiko siitä olla jotain haittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut :) ne liimataan omiin ripsiin ja liima ei oikeastaan edes koske luomiin, joten ihan turvallisin mielin oon niitä pitänyt..

 

Geelikynsiä tai -lakkauksia en sen sijaan raskausaikana halunnut, ihan varmuuden vuoksi. Ei oo siis mitään tietoa siitä, että niistä olis haittaa, mut kuitenkin :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli geelikynnet vielä kun odotin esikoista, mutta sitten jätin ne pois syntymän lähestyessä. Ja nyt sen jälkeen olen pärjännyt hyvin ilman. Ehkä laitan sitten taas joskus tulevaisuudessa kun vaipanvaihtohommat loppuvat. On ne vaan niin hienot :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollu melkein koko viimesimmän raskauden ajan rakennekynnet, kerroin aikaa varatessa raskaudesta eikä sieltä sanottu että olisi mikään este. 3vk välein kävin vielä huoltamassa kynsiä, liikkeessä on kova katku ja mies ihmetteli miten pystyin olemaan (kävi kerran hakemassa lahjakortin samasta liikkeestä). Kynsien tekijä sanoi vielä että jos vauva nukkuu sikeään niin aamulla kun ei vielä ole kovimpia katkuja, voisi tulla vauvankin kanssa huoltamaan kynsiä. En kuitenkaan ole mennyt enään liikkeeseen kun kaveri tekee halvemmalla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossain suositellaan käyttämään happovapaita aineita, kun tehdään kynsiä raskaana oleville. Itse en kyllä uskaltaisi mennä noihin myrkkykatkuihin raskaana, koska melkoisia myrkkyjähän ne aineet taitaa olla (josta se hajukin kertoo). En tarkkaan tiedä noista kynsimateriaaleista, mutta myös se akryylipöly on haitallista.

 

Menee hiukan OT, mutta joku vuosi sitten luin lehdestä tutkimuksen siitä, kuinka jopa tuulilasinpesunestehöyryt ovat sikiölle vahingollisia. Tuolla perusteella en haistelisi yhtään normaalia enempää minkäänlaisia tinnereitä tai tärpättejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ot, mutta kiva kuulla noista tuulilasinpesunesteistä ku työkseen niitä pissapoikia testailen noin 30x päivä eikä mitään ole sanottu vaikutuksista. Sama pakokaasupäästöt kuulemma ei haitallisia koko päivän haistelusta huolimatta kun työterveydestä kyselin näitä...

 

Geelikynsien geelit ei kyllä mielestäni haise ja uskaltaisin kyllä itselle laitattaa, mitään tutkimustietoa ei minulla tästä ole. Samoin ripsien kanssa, ainoastaan jotkut käyttää niisä suojalapuissa joitain silmänympärysihoa hoitavaa ainetta ja ne sai jo minun silmät reagoimaan voimakkaasti vaikka en allergikko olekkaan. Niitä kyllä pyytäisin ilman mitään lisäaineita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli rakennekynnet (akryylia) ennen ekaa raskautta, kävin plussan jälkeen otattamassa ne pois. Kynsipaikassa oli aina kamala katku, eikä itsestä tuntunut hyvältä idealta käydä siellä raskaana ollessa. En tiedä, onko niistä aineista oikeasti jotain haittaa, mutta lopetin kuitenkin.

 

Nyt haaveilen rakennekynsistä taas, josko ens vuoden puolella kävisin taas laittamassa :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ilmeisesti noita rakennekynsien laittotapojakin on erilaisia? En tosiaan tarkkaan tiedä, kun ei itsellä ole koskaan ollut.

 

Tuo tutkimus taisi olla joku Duodecimin tms. pikku-uutinen sanomalehdessä. Ainakin metanolipohjaiset pesunesteet ovat haitallisia.

 

Kai tätä erilaisille myrkyille altistumista kannattaa ajatella maalaisjärjellä. Voisi kai sanoa, että oikeanlainen altistuminen on aina haitallista, mutta kuinka pitkiä aikoja tai suurille määrille täytyy altistua, että jotain vahinkoa syntyy, onkin sitten jo vähän eri asia.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysin OT, mutta tuulilasinpesunesteistä sen verran, että nimenomaan metanolipohjaiset aineet on myrkkyä. En tiedä tarkemmin hengitetyn metanoli-käryn vaikutuksista sikiöön, mutta metanoli on kyllä sen luokan myrkky, että on haitallinen ihan aikuiselle ihmiselle itselleen. Karkean jaottelun mukaan ne halpis-tuulilasinpesunesteet (tyyliin Biltemasta 2 eurolla iso pönikkä) on yleensä niitä haitallisia. Ne on kyllä helppo tunnistaa; jos purkissa on se myrkkyä kuvaava pääkallosymboli, niin melko varmasti siinä on metanolia. Laadukkaammat (eli usein myös kalliimmat) tuulilasinpesunesteet sitten taas eivät sisällä metanolia ja ovat siten vähemmän haitallisia. (tosin kai kaikki haisevat kemikaalit on tavalla tai toisella epäterveellisiä; kysehän on kai lopulta kaikkien kemikaalien kohdalla altistuksen määrästä...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kynsistä en osaa sanoa mitään, mutta olen joskus kuullut että hiuksia ei kannattaisi värjätä raskauden aikana... onko jollain tietoa tästä, kokemuksia tai ajatuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ole raskauden aikana pelännyt hiusvärejä enkä kynsilakkoja.

 

Liuotinpohjaiset aineet taas ei oo hyväksi. Asemirkiksi helposti haihtuva asetoni, jota käytetään kynsilakanpoistoaineissa. Mutta sitten käyttää ilman asetonia tehtyjä aineita. Kyl niitäkin on.

Tosin en usko että pienestä altistumisesta olisi suurta haittaa sikiölle. Jos ne olisivat kovemman luokan myrkkyjä, niin ei niitä myytäisi tavallisissa kaupoissa ja marketeissa.

 

Eilen kävin kaverilla teettämässä ranskalaisen manikyyrin, eipä ne lakkojen hajut edes tuntuneet missään. Tosin ne ovat pieniä verrattuna siihen rasvanpoistoaineen (Bräkleen) hajuun, mitä töissä jouduin käyttään raskauden aikana. Työpaikan lääkärin kanssa kyllä katsottiin todella tarkkaan ettei se tee pahaa vauvalle jos välillä vähän altistuu. Pitkäaikainen altistuminen onkin sitten eri juttu..

 

Mutta takaisin itse aiheeseen, itse siis ottaisin rakennekynnet vailla pelkoja jos vaan osaisin elää sellasien kanssa ja vaivautuisin maksamaan moisesta niitä kamalia summia mitä ne nyt maksaakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kynsistä en osaa sanoa mitään, mutta olen joskus kuullut että hiuksia ei kannattaisi värjätä raskauden aikana... onko jollain tietoa tästä, kokemuksia tai ajatuksia?

 

Tässäpä pitkä ketju aiheesta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaisi kovasti, miksi noita ripsienpidennyksiä ei suositella raskausaikana otettavaksi? Ja kuinka "tiukassa" ne ovat, jotenkin ajatus siitä synnytyspuserryksesta ripsienpidennysten kanssa ei kuulosta kamalan luontevalta....siinä tilanteessa on varmaan muutakin mietittävää kuin se, pysyvätkö ripset silmissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut geelikynnet (oman kynnen vahvistukset) nyt 4v eli myös raskauden ja imetyksen aikana. Lasta en sinne ole koskaan vienyt ihan vaan sen takia että tuskin viihtyisi ja saanpahan omaa aikaa :) Mitään katkuja en pahemmin ole huomannut. Vaipanvaihto sujuu loistavasti myös pitkillä kynsillä vaikka raskausaikana vähän mietinkin pitääkö kynsistä luopua :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastauksista!!

 

Päädyin siihen, etten ota pidennyksiä. Sen takia, koska pitäähän niitä ripsiä huoltaa 3-4 viikon välein ja a) mulla tuskin on aikaa sellaiseen ihan pienen vauvan kanssa ja B) tuleehan se hintoihin, ku yks huoltokerta maksaa sen 50-75€. Etsin netistä kokemuksia ja oli monia sellaisia, joilla omat ripset oli pidennyksien jälkeen olleet ihan hirvittävässä kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin metyylimetakrylaatti (neste+jauhe), jota kynsissäkin käytetään, menee ihokontaktissa ja hengitysteitse verenkiertoon läpäisten istukan täysin. Itse en altistaisi itseäni raskausaikana, enkä vauvaani sille. Eläinkokeissä on osoitettu sikiövaurioita, tosin suurilla altistuksilla, mutta ihmisillä ei tästä luonnollisestikaan ole kokemusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noita kynsijuttujakin on nykyään niin älyttömän monenlaisia: aineita, tekniikoita ym. Mulle laitettiin oman kynnen vahvisteet tänään, eikä ne yhtään millekään haisseet. Eivät taida olla kyllä varsinaiset rakennekynnet. Yhden kerran menen ainakin vielä huoltamaan niitä. Ripsienpidennykset laitetaan myös. No, puolustaudun sillä että menen 4 viikon päästä naimisiin :girl_smile: Amerikassahan kaikki tommonen on paljon yleisempää kuin Suomessa. Onkohan siellä tutkittu näitä juttuja?

Asetonia olen vältellyt, mutta tiedä sitten että onko yhtään mikään yllä mainituista kovin haitallista, jos vaan pysyy kohtuus käytössä mukana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menee myös hiukan OT, mutta kaikki haitalliset aineet ei tosiaan haise, joten siihen hajuunkaan ei voi aina luottaa. Esim. metanoli on hajuton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäpä nämä ihmiset jotka näitä kynsiä yms tekevät työkseen? Hehän ovat koko ajan altistuksessa näille myrkyille töissä ollessaan, miten he toimivat tullessaan raskaaksi? Jäävätkö pois töistä heti :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaisi kovasti, miksi noita ripsienpidennyksiä ei suositella raskausaikana otettavaksi? Ja kuinka "tiukassa" ne ovat, jotenkin ajatus siitä synnytyspuserryksesta ripsienpidennysten kanssa ei kuulosta kamalan luontevalta....siinä tilanteessa on varmaan muutakin mietittävää kuin se, pysyvätkö ripset silmissä.

 

En mä ainakaan oo kuullut, että niitä ei suositeltaisi? Mun järjen mukaan se kontakti on niin minimaalista, kun se liima ei tosiaan edes koske ihoon ja altistus millekään sen huollon aikana on mun mielestä kans aika mitätön.. Mulle se vajaa tunti ripsihuollossa joka toinen viikko on omaa aikaa ja toisaalta säästyn sitten meikkaamiselta :girl_wink:siihen mulla ei pienen lapsen äitinä oliskaan aikaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri eilen puhuin kynsihuollossa tuosta että voiko raskaana ollessa ottaa vielä geelauksia. Kynsien geelaus on kuulemma ok mutta akrylli (?) rakennekynnet eivät ole suositeltavia.

 

Itse olen vain niin ihastunut huoliteltuihin käsiini etten geelauksista haluaisi enää luopua girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ripsipidennyksistä, ei niistä pitäisi sinänsä mitään haittaa olla, kosketus ihoonkin on hyvin vähäinen. Itse kävin vielä alkuraskaudessa kerran tai kaksi laitattamassa ja sitten vielä 29. viikolla. Syy, miksi en niitä tuossa välissä pitänyt oli se, että ne eivät tahtoneet millään pysyä ja lisäksi aiheuttivat allergisia oireita silmäluomiin, varmaan johtuen jostain raskaushormoneista (mulla aiheutti myös monet meikit allergiaoireita silmiin etenkin alkuraskaudessa, vaikka aiemmin niistä ei ollut tullut mitään oireita). 29. viikolla päätin vielä kokeilla, kun oli kaverin häät, joissa olin kaasona. Jälleen silmäluomet juurikin siitä ripsien juuresta alkoivat punoittaa ja kutista, mikä ONNEKSI laski juuri hääpäivän aamuksi riittävästi etten näyttänyt ihan zombielta.. Tää minun kosmetologi kertoi, että eräs hänen asiakkaansa ei voinut samoista syistä pitää vielä imettäessäkään ripsipidennyksiä. Ja kun ripset eivät tahtoneet pysyä, ne katkoivat pudotessaan myös mun omat ripset niin, että nyt n. kk ennen laskettua aikaa omat ripset on edelleen tosi tyngät. Toivon ja odotan, että ne siitä kasvaa, kunhan tää hormonimyrsky on ohi...

 

Rakennekynsistä, mulla on vuosikausia olleet akryylikynnet, ja jostain luinkin, että tuollainen kertaluonteinen altistus niille aineille ei aiheuta sen enempää kuin normaalit liikenteen pakokaasut tms. Mulla alkoi kuitenkin raskauden aikana omat kynnet vahvistua ja kasvaa niin, että ne oli ihan kauniit ilman rakennekynsiäkin, ja nyt synnytyksen lähestyessä en edes harkitse kynsiä ihan siitäkin syystä että en halua raapia pikkuista kovilla kynsillä lipsrsealed.gif Sen sijaan rakennekynsiä työkseen laittavat ja päivittäin niille kemikaaleille altistuvat joutunevat miettimään, miten suojautua niiltä kemikaaleilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä sanoisin että sekä ripsiä että kynsiä voi ihan hyvin ottaa raskaudenki aikana. Rispsissähän tosissaan se liima ei koske ihoa vaan ripset liimataan omiin ripsiin, ja noita ripsiliimojakin on niitä hypoallergeenisia versioita jos se tavallinen liima yhtään mietityttää.

Myöskin rakennekynnet voi ihan huoletta laittaa. Geelillä tehdyissä ei edes tosissaan sitä hajuhaittaa tule.

Raskaushormonit vaan saattaa vaikuttaa niin,että ripset/kynnet ei kunnolla pysy vaan "liukuu" pois. Mutta toi hormonijuttukin siis on tosi yksilöllistä, joillain ei siis raskaus vaikuta tuohon pysyvyyteen mitenkään.

Rakennekynsiähän voi hyvinki pitää sillon lapsen vauva-aikana, koska ne kuitenki on normaalia kynttä paksummat, eli vaikka kynnet oliskin verrataen pitkät, ne ei kuitenkaan ole niin terävät kuin luonnonkynsi, eli oikeastaan raapimisvaaraakaan ei ole. Kunhan vaan muistaa käydä säännöllisesti hullossa ettei kasvureunan alle kerry turhia pöpöjä (mitä tösin esim. huokoiseen luonnonkynteen myös helposti kertyy).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0