Nereidi

Sängyt

304 posts in this topic

Tuolla aiemmin oli keskustelua tavallisesta lasten sängystä vauvan sänkynä ja voin omasta puolestani sanoa, että TOIMII! Ilman pinnasänkyä siis selviää, mutta ajoittain pinnasängyttömyys vaatii ehkä vähän enemmän kärsivällisyyttä. Meillä siis poika siirtyi 4kk:n iässä kehdosta lasten sänkyyn nukkumaan.(Pojan sängyssä on kunnon päädyt joita vasten pystyy nousemaan. Sivulaitaa ei ole koko sängyn pituudelta.) Tuolloin aluksi oli tarpeen matala turvalaita, koska poika jo ryömi vähän ja pyöri kovasti vatsallaan ympäri, muttei vielä noussut tukea vasten. Siinä vaiheessa kun poika alkoi nousta polviseisontaan otettiin turvalaita päiväunien ajaksi pois ja poika oppikin kolmessa neljässä päivässä ettei sängystä kannata tulla suin päin alas. Sen jälkeen turvalaitaa ei ole tarvittu. Meillä on isot tyynyt edelleen sängyn vieressä siltä varalta, että poika unissaan pyörii alas sängystä. Aika harvoin niitä putoamisia sattuu, eikä onneksi pudotus ole tosiaankaan korkea. Nykyään poika osaa jo itse kiivetä sänkyynsä, mutta ilmoittaa sitten kun haluaa sängystä poisgirl_crazy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselen näkemyksiä, kokemuksia ja vinkkejä pinnasängystä "sivuvaununa". Noin parin kuukauden kokeilun jälkeen oon tullut tulokseen, että se on pikemminkin muka-kätevä kuin oikeasti toimiva ratkaisu, mutta ottaisin mielelläni vinkkejä ja parannusehdotuksia vastaan... Olishan se kätevää jos puolivuotias vielä nukkuis käden ulottuvilla jatkossakin (herää syömään pari kertaa yössä), mutta mutta.

 

1) Millä kiinnitätte pinnasängyn ja oman sängyn toisiinsa, että pinnis pysyy tukevasti paikoillaan? Ruuveilla, nippusiteillä, puristimilla? :rolleyes: Vai onko ainoa vaihtoehto tosiaan kiilata pinnis seinän ja vanhempien sängyn väliin (siis siirtää parivuodetta seinään päin - siinäkin tapauksessa että parisänky on päätyseinän keskellä, ja kaikki lukulampuista muihin huonekaluihin on sen mukaan sijoitettu, joten sängyn siirron jälkeen mikään ei ole oikealla paikallaan)?

 

2) Millä tukitte parisängyn ja pinniksen välisen raon, ettei vauvan pää/käsi/jalka lipsahda sinne? Meidän sängyn laita on vähän alempana kuin pinnasängyn pohja, mutta rakoa kasvattaa myös se että pinnasängyn ja meidän sängyn patjoja ei mitenkään saa ihan kiinni toisiinsa, kun molemmissa sängyissä on kuitenkin reunat jotka menee sen patjan ulkopuolelle. En nyt jaksa muotoilla tämän paremmin mutta ymmärtänette. Kun omakaan sänky ei ole runkopatja vaan ihan "reunallinen" sänky, niin meidän ja vauvan sängyn väliin jää ammottava railo, jonka olen tukkinut rullaksi pyöritetyllä peitolla. Se vaan ei pysy kunnolla rullana, seuraavaksi harkitsen jonkinlaisen vaahtomuovipatukan ostamista... Voiko tää olla näin hankalaa muilla? Mitä mä en tajua? :girl_crazy:

 

3) Miten saatte vauvan siirrettyä yöllä pinnasängystä viereen imetettäväksi? Joo, varmaankin nostamalla, mutta en mä ainakaan jaksa meidän 9-kiloista neitiä nostaa niin että itse istun sängyssä, vaan mun täytyy nousta polvilleni sängylle ja ottaa tukeva asento ja siitä kurkotella, että saan turvallisesti nostettua. Ei mielestäni ole kovin "kätevää" nousta keskellä yötä polvilleni parivuoteessa, yrittää olla herättämättä puoliskoa ja kurkotella pimeässä vauvaa pinnasängystä (usein päädystä, jonne on unissaan ryöminyt). En voi oikein kieräyttääkään tyttöä meidän puolelle, siitä varmasti virkistyisi ja tahtoisi leikkiä koko yön... Yritän nostaa vaakatasossa yhtenä pötkönä, että pysyisi mahdollisimman unisena ja nukahtaisi heti syötyään uudestaan.

 

4) Missä pidätte kännykkää/herätyskelloa (ja vesilasia, korvatulppia, mitä nyt yöpöydällä voi olla) kun ei ole tilaa yöpöydälle? Vai onko teillä jätetty yöpöytä jonnekin nurkkaan, pinnasängyn päädyn taakse? En ole keksinyt kätevää paikkaa kännykälle. Jos se olisi aamulla käden ulottuvilla, ehtisin usein sammuttaa sen herätysäänen ennen kuin tyttö herää, mutta en ehdi jos pitää nousta istumaan ja kalastella sitä lattialta pinnasängyn jalkopään takaa. Ei sitä pinnikseenkään voi laittaa imeskeltäväksi :wacko: enkä halua sitä omaan sänkyynkään ihan korvan viereen huutamaan. Missä siis pidätte kännykkää?

 

5) Kun aamulla käytte esim. vessassa, miten estätte vauvaa ryömimästä sillä aikaa pinnasängystä parivuoteeseen ja putoamasta siitä lattialle? Teettekö peitoista ja tyynyistä muurin pinnasängyn ja oman sängyn väliin (mikä ei kesällä onnistu kun mulla on helteessä pelkkä pussilakana peittona), vai istutatteko vauvan sitteriin oottelemaan (jos on jo herännyt), vai...? Meillä on siis sellainen pinnis josta on toinen laita kokonaan irrotettava sivuvaunuilun ajaksi, joten en voi nostaa laitaa...

 

Miten musta tuntuu että en vaan tajua jotain oleellista mikä on muille itsestäänselvää... :girl_sigh:

Edited by Aeria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitettavasti mulla ei ole Aerialle vastauksia, kun vauvaakaan ei vielä ole, mutta erittäin hyviä pointteja, joihin mäkin mielelläni kuulisin kommentteja! Olen siis myös ajatellut laittaa pinniksen sivuvaunuksi, ja olen ihmetellyt osittain samoja juttuja, ja osaa ei tietysti ole osannut ajatellakaan etukäteen.

 

1) Tätä kiinnitystä olen myös miettinyt, meillä sängyssä ei ole jalkoja tai mitään muutakaan, mihin saisi oikein kiinnitettyä. Ja sängyn kiilaus seinän viereen ei tosiaan ole sisustuksen kannalta kivoin vaihtoehto. Entä jos pinniksen viereen laittaisi esim. lipaston tms. painavan huonekalun, riittäisikö se "kiilaajaksi"?

 

2) Meillä sängyssä on vain ohut laitalevy, ja patja tulee sängynlaitaa korkeammalle, joten pinniksen saa kyllä aika kiinni sänkyyn. Olen ajatellut että parisängyn ja pinniksen patjan alle ja ehkä myös päälle voisi laittaa yhteisen kankaan/peiton tms., joka samalla yhdistäisi sängyt toisiinsa (ei ehkä kuitenkaan niin tukevasti, että ratkaisisi tuota 1. kohdan ongelmaa?). Mutta tosiaan jos sängyssä on kunnon reunat, niin tämä on hankalampaa. Saisiko esim. Etolasta tai vanhasta patjasta leikkaamalla tarpeeksi tukevaa "välipalaa"?

 

3) Tähän en osaa sanoa mitään, olen toistaiseksi ajatellut asiaa vasta pikkuvauvavaiheen kannalta, jolloin en usko nostelun tuottavan suurta ongelmaa.

 

4) Yöpöytä jäisi ehkä pinnasängyn päädyn taakse, mutta tuleeko pinnasänky silloin hassuun kohtaan? Luultavasti meillä yöpöytä jäisi pois, ja sängynpäätyyn tehdään jonkinmoinen hyllyratkaisu. Pääty on hankkimatta / tekemättä, joten tähän voin vielä vaikuttaa jos on hyviä vinkkejä... Mutta jos sängynpäätyyn ei saa tavaroita, voisiko pinnasängyn jompaan kumpaan päätyyn kiinnittää esim. korin koukuilla tai tavaralokerikon? (Ikeassa on ainakin joskus ollut esim. sellainen "kaukosäädin/lehtitasku", en nyt löytänyt nettisivuilta.)

 

5) Eli pitäisiköhän sittenkin harkita pinnistä jossa on säädettävä laita... Minkä ikäiseksi tuollaista sivuvaunusysteemiä yleensäkään käytetään? Pitäisikö puolivuotias siirtää jo suosiolla laidan taakse omaan sänkyynsä, jos ei ole tarkoitus tottua perhepetiin? Ja ei kai liikkuvaa vauvaa perhepetiinkään voi yksin jättää, miten siinä tuo homma toimii?...

 

Kaikkee sitä pitääkin miettiä, mut kun ei vaan tajuu... :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ollut pinnis sivuvaununa. Musta oli ihan kätevää se, että vauva nukkui omassa sängyssään n. 40-50 cm päässä mun sängystä. Siihen väliin mahtui just nousemaan seisomaan (että sai muksun nostettua sängystä) ja kuitenkin pinnis oli niin lähellä että sängyssä määten saatoin nähdä vauvan (ja vauva minut) ja tarvittaessa pitää vauvaa kädestä kii (helpotti nukahtamista jossain vaiheessa). Yöpöydästä luovuin, säilytin kännykkää ja herätyskelloa lattialla. Yövalona meillä oli sellainen puristin/nipsukiinnitteinen pikkulamppu, joka oli kii pinniksen reunassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli yöpöydän virkaa tekemässäpinniksen takana tämmöinen korivaunu. Eihän se mikään esteettinen ole, mutta aika kätevä. Ylemmässä korissa oli kelloradio ja kännykkä, joskus alakoreissakin jotain tavaraa tarpeen mukaan. Mahtui juuri sopivasti siihen rakoon, joka jäi seinän ja pinniksen väliin kun pinnis oli sopivalla kohdalla.

 

d47fci261z69az79.jpg

 

Muihin kohtiin en osaa kommentoida... Me ei esikoisella kiilattu pinnistä muistaakseni millään. Rakoa ei sänkyjen väliin jäänyt. Ison vauvan nostelu edestakaisin oli juu hankalaa. Putoamisvaaraa vauvan liikkuessa ei ollut, koska vauva ei ryöminyt niin pehmeällä alustalla ja konttaamaan oppi vasta meidän jo luovuttua sivuvaunusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toihan onkin hyvä vinkki, eihän tuo kovin pahalta näytä, eikä edes juuri näy pinniksen takaa.

 

Ja ei kai sitä sänkyä tosiaan mitenkään ihmeemmin tarvi kiilata tai kiinnittää, ei kai pinnasänky niin kevyesti liiku? Tai luulisin että ainakin jonkinmoinen kangasviritelmä pitäisi sängyt tarpeeksi kiinni toisissaan, jos nyt vähän joutuisivatkin eroon niin kangas on estämässä putoamista.

 

Voi tosiaan olla, että sitten käytännössä on ihan kätevääkin pitää pinnis erillään, mutta ainakin näin etukäteen olen ajatellut, että "sivuvaunu" helpottaisi alkuun jos yösyöttöjä on jatkuvasti. Samaan sänkyyn en ehkä vauvaa uskaltaisi ottaa ainakaan kokoaikaisesti, niin tuo sivuvaunu olisi sopiva välimalliratkaisu perhepedistä. Ja voisi kuvitella että tuosta on perhepetiä helpompi siirtyä asteittain ensin laidan taakse omaan sänkyyn, ja jossain vaiheessa omaan huoneeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä pinnasänky sivuvaununa toimii pienellä vauvalla, mutta siinä vaiheessa kun lapsi oppii kierimään tai viimeistään ryömimään niin en näe enää siinä kauheasti etuja verrattuna erillään olevaan pinnikseen. Ylipäänsä liikkuva lapsi ei mielestäni voi kovin turvallisesti enää nukkua sivuvaunussa/perhepedissä elleivät vanhemmat ole koko ajan vieressä estämässä putoamisia (mikä ainakin meillä oli ihan mahdotonta kun ei haluttu mennä nukkumaan jo kahdeksalta).

 

Meillä oli pinniksen jaloissa joku tukeva naru joka oli sitten solmittu jotenkin sänkyyn (sängynjalkoihin? tai sälepohjaan ehkä? ei voi muistaa kunnolla...). Väliin kiilasin jonkun fleecepeiton pötköksi, mutta eihän siitä raosta tosiaan mitenkään saanut ihan tasaista.

 

Mä halusin ehdottomasti ennen lapsen syntymää uuden pinnasängyn, josta laidan saa pois sillä pidin sivuvaunuominaisuutta tosi tärkeänä. Näin jälkikäteen ajateltuna se ei sitä kyllä meillä ollut: ensinnäkin vauva piti kuitenkin nostaa aina imetyksen ajaksi pois pinniksestä meidän väliin eli juurikaan etua "tavalliseen" pinnasänkyyn ei tässä saatu ja toisekseen en jaksanut nostaa parin tunnin välein syövää pikkuvauvaa aina imetyksen päätteeksi takaisin sänkyynsä vaan vauva jäi meidän sänkyyn nukkumaan. Lisäksi pikkuvauvalla mua jännitti se korkeusero ja ne ihme viritykset sivuvaunun ja parisängyn välillä ja sitten kun en niitä enää stressannut lapsi osasikin liikkua jo sen verran sujuvasti että pääsi yli kaikista mytyistä ja esteistä. :rolleyes: Sellaisilla vauvoilla, jotka tarvitsevat usein silittelyä rauhoittuakseen tai joille pitää laittaa tutti suuhun useamman kerran yössä voi sivuvaunu olla vanhemman jaksamisen kannalta ihan näppärä, mutta noin muuten se on kyllä musta vähän yliarvostettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos teille sivuvaunupohdinnoista :)

 

Kyllä se pinnasänky yllättävän helposti liikahtaa vähän paikaltaan jos siihen esim. vahingossa kevyesti unissaan nojaa (ellei se ole joku massiivinen ikipuusta ja kivestä rakennettu luomus :D). Etolasta tai vastaavasta olin ajatellut kysellä tuohon sopivaa "välipalaa" - vanhaa patjaa ei nyt ole saatavilla leikattavaksi. Ihan hyvä idea kyllä.

 

Meidän sänky on talonpoikaisrokokoota eikä siihen koristeleikattuun päätyyn pysty mitään hyllyä kiinnittämään, mutta tuo Salaman ehdotus pinnasängyn päätyyn kiinnitettävästä taskusta tms. voi olla kokeilun arvoinen. :) Tosin pinnasängyn pääty on meillä aika samalla kohdalla parisängyn päädyn kanssa eli lähellä seinää, mutta ellei yläpäätyyn mahdu taskua niin jalkopäätyyn sitten, parempi sekin kuin säilyttää tavaraa lattialla siinä kohdassa josta nousen sängystä...

 

Jos sinne pinnasängyn taakse olisi jättänyt yöpöydän (ainakin jos se olisi yhtään Coordinatorin kuvaamaa isompi - tuo näyttää kyllä kätevältä), niin pinnasänky veisi sitten loput sängyn sivusta niin ettei mulle jäisi yhtään tilaa mistä itse tulla sänkyyn. Jalkopäässäkin on tosiaan tuo leikattu puupääty, jonka yli ei tee mieli pimeässä kiivetä. Isompi yöpöytä saattaisi toimia sellaisessa tapauksessa, että parivuoteessa ei ole ollenkaan päätyä, joten sinne voisi kiivetä suoraan jalkopäästä.

 

Minkä ikäiseksi tuollaista sivuvaunusysteemiä yleensäkään käytetään? Pitäisikö puolivuotias siirtää jo suosiolla laidan taakse omaan sänkyynsä, jos ei ole tarkoitus tottua perhepetiin?

Mä en tuijottaisi tässä niinkään lapsen ikää vaan sitä, tarvitseeko vielä imetystä yöllä. Meidän tyttö on melkein 7 kk, mutta herää edelleen pari kertaa yössä syömään (ja siis tosiaan syömään, ei seurustele tai valvo muuten vaan ruokailee tehokkaasti ja nukahtaa uudestaan). Siinä vaiheessa, kun yösyötöt loppuvat, olen ajatellut muuttaa sivuvaunun erilliseksi pinnasängyksi - jolloin meillä on varmaan sama tilanne kuin alannee kuvasi postissaan - ja vähän myöhemmin siirtää sen tytön huoneeseen (ihan meidän makkarin vieressä, joten kuulen kyllä jos herää yöllä). Varsinaista perhepetiä meillä ei ole harrastettu, vaikka tyttö jääkin usein mun viereen nukkumaan aamuyön syötön jälkeen. Makuasiahan se on laittaako pinnasängyn sivuvaunuksi vai ei, tavallaan tykkään siitä kuitenkin :blush: Ensimmäiset kuukaudet tyttö nukkui mooseskorissa, josta nostin aina erikseen imetettäväksi.

 

Putoamisvaaraa vauvan liikkuessa ei ollut, koska vauva ei ryöminyt niin pehmeällä alustalla ja konttaamaan oppi vasta meidän jo luovuttua sivuvaunusta.

Tästä taas huomaa miten vauvat on niin erilaisia, ettei mikään käytäntö toimi kaikilla. :) Meidän tyttö ei vielä konttaa, mutta on nyt kuukauden ajan ryöminyt vauhdikkaasti myös pinnasängyssään päädystä toiseen ja meidän sängyssä reunasta toiseen, vaikka pehmeää onkin. Ihan varmasti olisi pudonnut moneen kertaan esim. päiväunilta herättyään, ellei olisi estetty peitoista ja isosta imetystyynystä tehdyillä "suojavarustuksilla".

 

Sellaisilla vauvoilla, jotka tarvitsevat usein silittelyä rauhoittuakseen tai joille pitää laittaa tutti suuhun useamman kerran yössä voi sivuvaunu olla vanhemman jaksamisen kannalta ihan näppärä, mutta noin muuten se on kyllä musta vähän yliarvostettu.

Joo, näinhän se on. En itsekään tiedä miksi silti pidän sivuvaunusta jollain tavalla (kaikesta valituksestani huolimatta :P). Meillä on hyväuninen tyttö, joka ei juuri vaadi rauhoittelua eikä käytä tuttia, joten sikäli sivuvaunulle ei olisi tarvetta. Jotenkin on vaan mukavaa kun vauva on näkyvillä ja käden ulottuvilla, mutta kuitenkin omassa tilassaan. Kun vaan pääsee yli noista käytännön pulmista...

 

Täytyy hankkia patjanpätkä "railon" tukkeeksi ja tasku sängynpäätyyn kännykälle, niin eiköhän tämä tästä kätevämmäksi muutu... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on se Ikean peruspinnis, mistä saa laidan pois. Ihan ok on sekin ollut. Tosiaan olen kiilannut sen seinän ja sängyn väiin. Nyt jälkiviisaana, jos olisin tiennyt millainen yötakiainen meille siunaantuu, olisi ollut kätevää hankkia jo heti alkuun babybay . Vaikuttaa juuri siltä mitä me oltais pinnikseltä tarvittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuo Babybay vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta kauanko lapsi mahtuu 86x43 cm sänkyyn? On tuolla kyllä isompikin malli, 94x51 cm.

 

Mutta tuolta sai ainakin hyvän vinkin, miten pinniksen voisi kiinnittää sänkyyn kulmaraudan avulla: http://www.babybay.d...y/vorteile.html

Tosin vaatii jonkun lisäpalikkavirityksen, jos pohjaa ei saa sopivalle korkeudelle.

 

Itse olen nyt ihastunut tähän Lumi-pinna/juniorsänkyyn, mutta en ole ihan varma voiko tuota käyttää kokonaan ilman laitaa vai pitääkö olla ainakin tuo juniorlaita kiinni. Onko kukaan nähnyt kyseistä sänkyä livenä?

 

Tajusin muuten juuri että useimmat pinnasängyt taitaa olla liian matalia meidän sängyn viereen, patja on n. 70 cm korkeudella ja pinnasänkyjen korkeus yleensä n. 80 cm. Millä korkeudella pinnasängyn pohja yleensä suunnilleen on ylimmässä asennossaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ikean pinnasänky ilman laitaa sängyssämme sivuvaununa eikä tuo kyllä lähde itsekseen mihinkään liikkumaan vaikka sänkyjä ei olekaan millään kiinnitetty yhteen. Eikä pinnistä viitsisi kiinnittääkään kun muuten meidän sängyn petaaminen ei onnistuisi kun pinnasänkyä ei saisi siirrettyä kauemmaksi päiväpeitonlaiton ajaksi. Meillä on kyllä muovimatot, joten onko se sitten lattiamateriaalista kiinni liikkuuko pinnis liian helposti?

 

Sänkynä meillä on ikean runkopatja + petari, joiden päällä on futon-patja. Tällä kombinaatiolla meidän sänky on sentin pari korkeampi mitä pinnasänky, muttei tuo korkeusero haittaa. Ja futon-patjan saa niin lähelle pinnasänkyä, ettei patjojen väliin jää edes mainittavaa rakoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tajusin muuten juuri että useimmat pinnasängyt taitaa olla liian matalia meidän sängyn viereen, patja on n. 70 cm korkeudella ja pinnasänkyjen korkeus yleensä n. 80 cm. Millä korkeudella pinnasängyn pohja yleensä suunnilleen on ylimmässä asennossaan?

Meille oli tosi "kiva" ylläri, että meidän pinnistä ei saakaan pitää ilman laitaa kuin silloin, kun pinniksen pohja on ihan alatasolla! Ja meille kun olis ollut just sopiva se ylätason korkeus meidän sängyn patjaan nähden <_< Kannattaa siis tarkistaa tuo juttu etukäteen.

 

Lastentarvike ainakin muuten myy Troll vauvasänkyä, joka toimi samalla idealla kuin tuo Babybay. Meillä tuollainen olis jäänyt tosi lyhytikäiseksi, koska poika ei viihtynyt edes äitiyspakkauslaatikossa kuin 1kk ikäiseksi asti. Sitten alkoi hakata seiniä ja möngertää aina itsensä ihan myttyyn pääpäätyyn (ja alkoi huutaa kun pää litistyi seinämää vasten) ja oli pakko siirtää pinnasänkyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kyllä varmaan lattiamateriaali tosiaan vaikuttaa siihen, kuinka helposti pinnasänky pääsee liikkumaan. Eli allehan voisi laittaa myös jonkin liukuestepohjaisen maton jos on liukas lattia?

 

Meille oli tosi "kiva" ylläri, että meidän pinnistä ei saakaan pitää ilman laitaa kuin silloin, kun pinniksen pohja on ihan alatasolla! Ja meille kun olis ollut just sopiva se ylätason korkeus meidän sängyn patjaan nähden <_< Kannattaa siis tarkistaa tuo juttu etukäteen.

 

Tuosta taisi ollakin jossain aiemmin keskustelua, että onko vain "hätävarjeluohje", ettei kukaan pöhkö käytä sänkyä erillisenä ilman laitaa ja pohja yläasennossa. Vai onko sänky oikesti jotenkin hutera, kun pohja on ylhäällä? Ihan hyvä huomio toikin, ettei kaikki vauvat viihdy pienenäkään pienessä sängyssä. Siksi onkin aateltu hankkia suoraan iso pinnasänky, ja pidetään siinä tosiaan alkuun vaikka äitiyspakkauslaatikkoa pienentäjänä.

 

Miksi muuten missään sivuilla ei ole kerrottu noiden pohjan eri korkeusvaihtoehtojen korkeuksia? Voisko joku ystävällinen mittailla mulle jonkun pinniksen (esim. Ikean Gulliver) pohjakorkeudet, tai ainakin sen ylimmän vaihtoehdon korkeuden? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tajusin muuten juuri että useimmat pinnasängyt taitaa olla liian matalia meidän sängyn viereen, patja on n. 70 cm korkeudella ja pinnasänkyjen korkeus yleensä n. 80 cm. Millä korkeudella pinnasängyn pohja yleensä suunnilleen on ylimmässä asennossaan?

 

Mittailin (vaikka meillä ei olekaan Gulliveria vaan IKEA:n Hensvik), ja yläasennossa sen pohja alkaa ulkopuolelta mitattuna n. 42 sentistä, mutta pohja + patja + sijauspatja tekee kokonaiskorkeudeksi 55 cm (tuo on siis se korkeus jolla vauva nukkuu). Meidän parisängyn korkeus patjoineen on n. 47 cm, mistä aiheutuu tuo mainitsemani "railo" sänkyjen väliin. Eipä tullut silloin aikoinaan matalaa, rokokootyylistä sänkyä ostaessa mieleen että joskus vielä sen viereen ollaan sovittamassa pinnasänkyä sivuvaunuksi. :rolleyes:

 

Meillä on ikean pinnasänky ilman laitaa sängyssämme sivuvaununa eikä tuo kyllä lähde itsekseen mihinkään liikkumaan vaikka sänkyjä ei olekaan millään kiinnitetty yhteen. Eikä pinnistä viitsisi kiinnittääkään kun muuten meidän sängyn petaaminen ei onnistuisi kun pinnasänkyä ei saisi siirrettyä kauemmaksi päiväpeitonlaiton ajaksi. Meillä on kyllä muovimatot, joten onko se sitten lattiamateriaalista kiinni liikkuuko pinnis liian helposti?

 

Meilläkin on tosiaan IKEA:n pinnasänky, ja vaikka se itsessään tuntuu ihan vankalta,en luota siihen ettei se lähtisi parketilla luistelemaan melko kevyestäkin liikkeestä. Uskon kyllä lattiamateriaalin vaikuttavan. (Ja tuossahan on tietysti alhaalla se "välipuu", joka vakauttaa sängyn silloin kun toinen laita on irrotettu, joten ihan vankka tosiaan muuten on.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sivuvaunu juurikin seinän ja sängyn välissä. Kaikki huonekalut on siis välillisesti väärissä paikoissa. Sängyn ja pinniksen välinen rako on meillä tosi iso ja esikoisen aikana meillä oli siinä automatto rullalla. Se oli tositosi hyvä. Nyt automatto on esikoisella autoleikeissä ja käytiin etolasta ostamassa vaahtomuovia sopiva pala. Se on ollut aika huono vaihtoehto, koska siihen jää silti aika paljon rakoa, vaikka mittasimme tarkasti. Meidän patja ilmeisesti liikkuu muutaman sentin sängyssä ja se on vähän toimimaton. Olen tunkenut siihen jotain pyyhkeitä ja pienen tyynyn. Yöpöytä on pinnasängyn päädyssä. Ei ole mitenkään tavattoman pieni yöpöytä, mutta silti pinnasänky on mielestäni oikeassa kohdassa. Itse menen sänkyyn sängyn päädystä. Muistan, että se tuntui aluksi jotenkin hankalalta, mutta ei enää. Meidän lapset on ollu tosi kevyitä, joten ihan helposti olen saanut lapset siirrettyä sängystä toiseen. Nyt tosin tämän kuopuksen kanssa ei ole kuukausiin juurikaan tarvinnut antaa maitoa yöllä, mutta ehkä kerran yössä tutti kuitenkin ja siten sivuvaunu on kätsä. Varmaan toimisi pinnojen väleistäkin tutin anto, mutta tämä on minusta parempi systeemi. Esikoinen siirrettiin sivuvaunusta pois ehkä 8kk ikäisenä, jolloin yösyötöt loppui. Ei se koskaan sieltä salaa kivunnut pois, vaikka on aika kova menemään ja osasi alle 7kk ikäisenä kontata. Vaikka poika siirrettiin pois sivuvaunusta, niin hän silti tuli melkein aina (ja tulee yhä..) meidän väliin yöllä jossakin vaiheessa. Ruvettiin muuten ihan asiaksemme treenaamaan pylly edellä alas laskua sängyltä tosi aikaisin ja poika oppi sen jo joskus 9-10kk ikäisenä. Kerran on tainnut ikinä pudota sängystä. Kuopus ei ole koskaan ollut hereillä mun vessassa käyntien aikana ja putoamista ei ole tarvinnut vielä miettiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittailin (vaikka meillä ei olekaan Gulliveria vaan IKEA:n Hensvik), ja yläasennossa sen pohja alkaa ulkopuolelta mitattuna n. 42 sentistä, mutta pohja + patja + sijauspatja tekee kokonaiskorkeudeksi 55 cm (tuo on siis se korkeus jolla vauva nukkuu).

 

Kiitos paljon!! :curtsey: Varmaankin noissa Ikean pinniksissä on kaikissa aika sama mitoitus. Ei toi meidän parisänky nyt niin korkea olekaan, taisin mittailla viimeksi vähän pikaisesti päiväpeitto päällä. Sänky on Ikean Brimnes, korkeus 47 cm, patja on juurikin n. 55 cm korkeudella ja petarista tulee n. 5 cm lisää. Eli Ikean pinnasänky sopisi ilmeisesti viereen loistavasti, jes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli viime vuonna pojan sänky sivuvaununa kiilattuna parivuoteemme ja seinän väliin. Pojan sänky jäi alemmas kuin parisänkymme, joten patjamme reuna muodosti siihen väliin sopivasti laidan, jonka yli hän ei pystynyt kierimään unissaan. Imetykset hoidin kumartumalla/nojaamalla ylävartalollani sinne pojan sängyn puolelle, eli ei tarvinnut edes siirtää lasta sieltä minnekään. Tuossa asennossa sai helposti imetettyä kummastakin rinnasta, ainakin tuollaista vähän isompaa eli melkein vuoden ikäistä lasta. Siihen asti hän oli nukkunut lähes yksinomaan keskellämme perhepedissä, nykyään nukkuu puolet yöstä omassa sängyssään omassa nurkkauksessaan, mutta siirtyy jossain vaiheessa yötä väliimme.

 

Mutta taidan olla vähän väärä henkilö vastaamaan näihin sänky- ja nukummiskysymyksiin, sillä poikamme yhä edelleen 1 v. 9 kk:n ikäisenä herää 2-3 kertaa yössä ja vaatii imetyksen viimeistään aamukuudelta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta Ikean Gulliver pinnasängystä? http://www.ikea.com/...oducts/90115997

 

Eli onko sänky ollut riittävän tukeva? Jostain syystä pelkään, että Ikean "halpis"-pinnasängyt olisivat jotenkin huteria tai muuten epäluotettavia verrattuna esim. Brion "laatu"-sänkyihin :P

 

Lähinnä tuo Ikean sänky houkuttaa hinnan lisäksi sen takia, että pohjan saa kahdelle korkeudelle ja laidan voi ottaa pois siinä vaiheessa, kun lapsi pääsee itse sänkyyn ja pois sieltä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä kestä, Salama! :)

 

Lähinnä tuo Ikean sänky houkuttaa hinnan lisäksi sen takia, että pohjan saa kahdelle korkeudelle ja laidan voi ottaa pois siinä vaiheessa, kun lapsi pääsee itse sänkyyn ja pois sieltä :)

Samoista syistä me päädyttiin tuohon Hensvikiin (ja samaa sarjaa sitten hommattiin hoitopöytä, vaatekaappi ja kirjahylly tytön huoneeseen).

 

Jostain syystä pelkään, että Ikean "halpis"-pinnasängyt olisivat jotenkin huteria tai muuten epäluotettavia verrattuna esim. Brion "laatu"-sänkyihin :P

 

Mun kokemusten mukaan sänky itse vaikuttaa kyllä ihan vankalta myös nyt ilman toista laitaa. Vain tuo parketilla liukumisen mahdollisuus mua mietityttää siinä tilanteessa, jos sivuvaunu ei olisi kiinnitetty meidän sänkyyn, ja satun vaikka väsyneenä erehdyksessä nojaamaan siihen samalla kun nostan tyttöä yöllä viereen tms. Sängyn tukevuudesta ja kantokyvystä mulla ei ole epäilystä. :b_38:

 

Nyt tosin kaikkien näiden sivuvaunupohdintojen jälkeen ollaankin pian lopettamassa sivuvaunuilu ja siirretään pinnasänky laitoineen ihan erilliseksi sängyksi. Tyttö ryömii sellaisella vauhdilla ja tarmolla (myös sängyssä), että on vain ajan kysymys milloin se kapuaa kaikkien mahdollisten tyynyesteiden yli meidän sängylle ja putoaa lattialle... En jaksa enää stressata siitä uskallanko käydä vessassa tytön päiväunien aikana ilman että vaarantaa itsensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos kokemuksista Aeria :girl_smile: Eiköhän tuo ole sitten se sänky mihin mekin päädytään. Mies lupasi viedä mut tänään Ikeaan hypistelemään noita sänkyjä :lipsrsealed: Tosin tällä hetkellä vaikuttaa vähän heikolta, kun se nukahti tohon sohvalle, heh.

 

Auttaiskohan sellaiset liukuestetarrat pinnasängyn jalkojen alla siihen liukumiseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Gulliver ja kyllä se on ollut ihan tarpeeksi tukeva. Brion ja Ikean sänkyjen välillä vertailua tehneet (en muista missä, ehkä täällä vaukkareissa) ovat sanoneet, ettei Brion sänky mitenkään huomattavan paljon tukevammalta/paremmalta vaikuta.

 

Meidän Gulliveria käyttää nyt kuopus esikoisen käytettyä sitä ensin hieman yli kolmevuotiaaksi asti. Vajaa kaksivuotiaaksi molempien laitojen kera ja sen jälkeen ilman toista laitaa, ja hyvin meni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin tosiaan eilen Ikeassa hypistelemässä sitä Gulliveria ja oli tosi jämäkän tuntuinen ja siistin näköinen :) Sänky olis lähtenyt heti mukaankin, mutta ne oli loppuneet :skilletgirl: prkl! Kostoksi ostin jo patjan ja sellaisen pienen "lisäreunuksen", jonka voi laittaa sänkyyn sitten, kun poistaa sen toisen laidan (tätä lisälaitaahan tarvitseekin "jo" varmaan 2vuoden päästä, heh heh) :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään käytännön kokemusta siitä, onko pohjan säätö kolmelle korkeudelle oikeasti tarpeellinen, vai riittäisikö kaksi eri korkeutta? Ilmeisesti sitä keskimmäistä korkeutta käytettäisiin, kun vauva oppii istumaan, mutta ei osaa vielä seistä?

 

Entä onko kiinteästi laskettavasta laidasta jotain iloa? Eli sen saa pysyvästi ruuveilla myös alemmalle tasolle, mutta ei siis ole nostettavissa ylös normaalille korkeudelle ilman ruuvien availemista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämän Sebran sängyn haluaisin hankkia, melkoisen tyyris vaan. Menee siis vauvan pinnasänkynä, että sitten myöhemmin "juniorisänkynä".

 

 

sanky_large.jpg?100580

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now