Nereidi

PHKS

93 posts in this topic

Omat kokemukseni "Päksistä" eivät ole kovin ruusuisia.

 

Sairaala on harjoittelusairaala ja ensimmäistä synnyttäessäni jouduin harjoittelijalauman ympäröimäksi. Minulta ei edes kysytty, saavatko harjoittelijat tulla kurkkimaan peittoni alle jotta missä vaiheessa synnytys on. Olin ollut yksin huoneessa ja yhtäkkiä pari-kolmekymmentä ihmistä on sängyn ympärillä! Tilanne tuntui ahdistavalta ja kamalalta. Vasta jälkeenpäin kun itkin tapahtunutta hoitajalle, hän sanoi, että olisin voinut kieltäytyä olemasta harjoittelukohde.

 

Synnytys kesti kolme vuorokautta. Yöksi annettiin supisteluja vähentävää lääkitystä. Kolmantena päivänä esikoinen jouduttiin kiskomaan imukupilla ja kätilö selitti kaikille että näin jouduttiin tekemään koska ÄITI ei jaksanut ponnistaa! En jaksanut, en.

 

Toisen lapsen syntymä tapahtui nopeasti. Sanoin mennessäni että nyt se syntyy mutta ei minua uskottu. Käskettiin pöntölle ja pesulle ja minätaistelin poltoissani. Vaatteet pääle saatuani oli todella tuskaista enkä jaksanut laittaa synnytyshuoneeseen päästyäni sitä aamutakkia naulaan. Kätilö seisoi vieressä ja komensi vaan kurkottelemaan seinäkoukkuun takin. Kamala supistus vei voimat ja heitin koko takin lattialle ja sain murmutuksia. Sanoin että lapsi syntyy NYT mutta kätilö jätti minut yksin ja lähtiessään pois tokaisi että vastahan sä tänne tulit.

 

Pääsin sängylle ja soitin kohta hälykelloa jolloin sain toisen kätilön huoneeseen, joka kurkisti tilannetta ja huusi apua käytävältä:

-Täällä synnytetään!

Ja kolme naista oli kohta kimpussani, kaksi painamassa vatsaani ja kolmas ottamassa viisikiloista poikaa vastaan.

 

 

Siitä synnytyksestä jäi kammo.

 

 

Kolmannen halusin synnyttää sektiolla.

Kolmas oli vauvanakin lapsistani kaikkein avoimin.

Jättääkö synnytyskokemus jälkensä lapseenkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En voi muuta kuin kehua Päksiä! :) Aivan mielettömän ihania kätilöitä, lääkäreitä

ja sairaanhoitajia!

 

Itse olin sairaalassa 5 päivää ja kaikki meni hyvin. Äideistä ja lapsista pidetään huolta.

Ja yöksi lapset sai viedä yöhoitajille hoitoon, jos halusi nukkua. Itse vein joka yö.

Ja itse en tosiaan aikonutkaan imettää ja sairaalan suhtautuminen asiaan pelotti, mutta

turhaan. Kaikki oli erittäin ymmärtäväisiä. Viisi tuntia synnytyksestä sain tabletin, joka

esti maidonnousun. se toimi hienosti.

 

Hoitajat opastivat kaikki asiat hienosti ja he saivat olon, että kyllä minäkin osaan hoitaa vauvaa.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kokemukset päksistä ovat ihan hyviä, 3 kertaa olen siellä synnyttänyt ja ensi lokakuussa olisi tarkoitus mennä neljännen kerran,jos vaan kaikki hyvin etenee .

ekan kerran synnytin siellä -94 , seuraavan kerran -95 ja viime syksynä -08 vierailin siellä jälleen. kaikki kätilöt jotka mulla on ollut ovat olleet ihan hyviä ja mukavia,joittenkin kanssa vaan synkkaa enemmän ja joittenkin vähemmän mutta toimeen ollaan aina tultu ja synnytykset saatu hoidettua kunnialla loppuun.

Osastolla onkin sitten hoitajia laidasta laitaan, ohjeita ja neuvoja on yhtä monta kuin on hoitajia.muistaako kukaan minkä nimisiä kätilöitä on teillä ollut ja hoitajia osastolla ja onko ollut kivoja vai eikö ole oikein natsannut??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kätilöt olivat aivan ihania kaikki, ja ainakin yksi kätilö jäi mieleeni, Annika, vasta ilmeisesti vähän aikaa sitten taloon tullut, 28 vuotias 5 lapsen äiti (siis minuakin nuorempi) ja ensimmäisen lapsensa oli hän saanut hyvin nuorena. Hän tsemppasi todella hyvin imetyksen opettelussa ja pohdinnoissa kuinka tämän esikoisen kanssa tästä selviän.

Myös Riikka oli mukava, ja kuulema erikoistunut imetysopettamiseen, ja häneltä ensikertalaisena sain hyviä ohjeita...

Synnytyskätilönä oli mulla Leena, joka oli vanhempi nainen, oikein ystävällinen mutta napakka, ja hän on ollut talossa vuodesta -77 ja jää kohta eläkkeelle.

 

JA muuten, minun mielestä siellä synnärillä oli hyvää ruokaa!!! Tai sitten olin vaan niin nälissäni :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi PHKS:ä helmikuussa 2008. Vaikka satuin pahaan ruuhkaan synnärillä oli rauhallista ja mulla oli aivan ihana kätilö. Osastolla oltiin kolme päivää neljän hengen huoneessa jossa meitä onneksi oli vain kolme koko ajan. Olisin kaivannut pientä opastuskierrosta osastolla vaikka olin ollut tutustumassa jo raskausaikana. kaikenkaikkiaan hyvä kokemus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas. Kai sitä vihdoin voisi itsekin kertoa kokemuksia, kun niitä teiltä muilta kyselin.

 

Minut käskettiinkin "jonon ohi" suoraan saliin. Kammarivaihe, jota olin toivonut, jäikin kokonaan kokematta.

 

Kätilöillä vaihtui vuoro muutama tunti ennen varsinaista koitosta, joten ehin kaksi kätilöä tavata. Ensimmäisen nimeä en muista. Ihan ok oli. Jälkimmäinen taisi olla Kirsi-Maria ja hän oli mielestäni tosi mukava ihminen. Ottaisin seuraavallakin kerralla, jos saisi valita.

 

Ammettakin kävin kokeilemassa, mutta olin jo niin pitkällä, että se ei enää auttanut.

 

Itse synnytys ja synnytyssalissaolo oli ihan ok, mutta osastoaika olisi voinut olla vähän toisenlainen näin jälkikäteen ajatellen. Tyttö syntyi maanantaina ja perjantaina pääsimme kotiin. Itse olisi pitänyt olla paljon aktiivisempi kyselemään asioita vauvan hoitoon ym liittyen, mutta eihän sitä silloin tajunnut. Jotenkin jäi tyhjänpäälle kotiin tultua kun ainoa mihin tunnuttiin keskittyvän oli se, että saadaan tyttö syömään. Tottakai se olikin tärkeintä, mutta tuntui, että moni muu asia jäikin sitten epäselväksi.

 

Osastolla oli aika paljon porukkaa ja hoitajat kiireisiä. Olin neljän hengen huoneessa, jossa oli onneksi vain kolme äitiä vauvoineen. Kuuluivat sanovan, että koittavatkin pitää sen niin jos vaan mahdollista. Huonekaverit vaihtuivat monesti, koska minä olin ainoa esikoisen saanut.

 

Tuossa jotakin. Enempiä en nyt keksi. Kysykää jos tulee jotakin mieleen.

Edited by Nereidi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolatäti kertoi että PHKS:N synnyttäneiden osastolla on ollut ruuhkaa sen jälkeen kun naisten tautien osasto yhdistettiin synnyttäneisiin. Ensisynnyttäjille on jäänyt opastamatta muun muassa napatyngän puhdistus ja kylvetys koska hoitajat ovat liian kiireisiä. Onko kellään ensikäden tietoa tilanteesta? Ensisynnyttäjiä kehotan rohkeasti vaan vaatimaan opastusta jos tuntuu että jäätte liikaa oman onnenne nojaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisää huonoja uutisia: Ensisynnyttäjien tutustumiskäynnit synnytyssaleihin ja synnyttäneiden osastolle loppuvat kokonaan tämän vuoden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on todella positiivisia kokemuksia PHKS:n lapsivuodeosastosta. Apua ja opastusta sai todella hyvin ja koin tulleeni kuulluksi joka tilanteessa. Kesällä oli runsaasti kätilöopiskelijoita kesäsijaisina, mutta mielestäni hekin hoitivat hommansa todella hyvin ja kävivät kysymässä kokeneemmilta neuvoa, jos eivät johonkin kysymykseen osanneet heti vastata. Mielstäni hoitajilla oli hyvin aikaa jutella vauvanhoitoon liittyvistä asioista, vaikka osasto olikin melko täynnä. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään tietoa, saako Päksiin ottaa mukaan synnytykseen kaksi henkilöä? Isä tietty tulisi ja hyvä ystäväni, joka on kätilö. Olisi ammattilainen paikalla koko ajan... vaikka sitten lämmittämässä välilihaa, mihin yleensä ei kätilöillä ole aikaa. Varsinkaan maaliskuussa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^en kyllä yhtään tiedä saako olla kahta, miksi ei saisi?. Olin siellä juurikin 14.10-19.10.

 

Silloin siellä oli ainakin rs-viruksen takia vierailukielto, joten osastolle pääsi tasan ja ainoastaan ne henkilöt jotka oli olleet mukana synnytyksessä. Niimpä jos ei isi kerennyt synnytykseen ei myöskään osastolle vierailtu. Hyvä tietysti vauvojen kannalta tiukkuus, ajattelin vaan surkeana juurikin niitä, joilla syystä tai toisesta synnytyksessä oli joku muu kuin mies mukana ja sitten osastolle ei päässytkään.

 

Kaiken kaikkiaan kokemukseni sairaalassa olosta oli oikein positiivinen.

 

Synnytyksessä osuin neljään eri työvuoroon, kaikki kätilöt olivat ystävällisiä ja asiantuntevia. Minulla oli mukana opiskelija synnytyksessä. Hänellä oli vieläkin enemmän aikaa olla läsnä ja vastailla joten olin oikein tyytyväinen.

 

juuri meidän siellä olo aikana oli hirmuinen kiire, mutta ei se synnytysosastolla mitenkään näkynyt. Ei siellä potkita persuuksille vaan kaikilla oli meille kuitenkin aikaa. Vähän kuulin vauvojen rääkäisyjä synnytyksen aikana josta pystyi päättelemään että niitä todella syntyi aika vauhtia siellä, mutta kyllä se keskittyminen meni ihan omaan synnytykseen.

 

Osastolle päädyin yöllä 02.00. Yöksi miehet ei sinne saa jäädä joten siellä sitten ekana yönä yksikseni pähkäilin. Apua sain aina kun pyysin ja kysyttiinkin vointia ja avuntarvetta usein. Täyttä oli, kaikki huoneet täynnä, olinkin ylipaikalla aluksi, mutta varsinkin uudestaansynnyttäjiä lähetettiin helposti kotiin ja minäkin sain sitten ihan oikean sänkypaikan.

 

En tavannut yhtään epäystävällistä hoitajaa tai kätilöä, päin vastoin. Sain neuvoa kysymättä useaan kertaan kylvetykseen, napatynkään ym asioihin joita siellä neuvotaan. Minulta myös kysyttiin aina mitä mieltä olen esimerkiksi lisämaidosta ennen kuin sitä vauvalle annettiin. Minusta osastolla oli kivaa myös siksi, että siellä koko ajan joku huolehti minustakin, kotona mies toki huolehtii, mutta sairaalassa saa tietynlaista huomiota.

 

Ruoka oli keskinkertaista, mutta sitä sai riittävästi, tietysti laitoksissa se tuleekin säännöllisesti. Evästä sai jääkaapista.

 

Vauvat oli vierihoidossa mutta ne sai viedä kansliaan jos oli tauon tarvetta. Sitä tarjottiinkin kun oli mulla univelkaa useampi vuorokausi jo pohjille. Tekipä hyvää nukkua hyvin se pätkä.

 

Parasta oli myös sellainen armollinen asenne. Imetyksestä ei vaahdottu, mutta autettiin, moni hoitaja sanoi, että rennosti vaan, lapsista tulee kaikista ihmisiä, sujuu imetys tai ei. Siihen sain apua tosiaan kaikilta hoitajilta niin paljon kuin tarvitsin. Muutenkin en kokenut minkäänlaista moralisointia tai syyllistämistä lisämaidosta, tutista, mistään mikä sellaista olisi voinut aiheuttaa.

 

tokihan siellä on paljon henkilökuntaa, joten varmasti mätiä hedelmiä mahtuu joukkoon, minulla kävi tuuri. Ja ehkä se on aenteestakin kiinni. En pelkää kysyä ja jos en ymmärrä kysyn uudestaan ja kysyn aina miksi jos jokin jää epäselväksi.

 

minulla oli synnytyksessä viivi, paula, marjukka ja opiskelija, kaikki ystävällisiä ja asiantuntijoita. Osastolla tapasin ainakin elinan, leilan (jo eläkkeellä mutta silloin tällöin töissä, aivan mahtava!) ja varmaan 5 muuta hoitajaa joiden nimeä en nyt muista. Mutta suosittelen phkssää lämpimästi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Nosto koska oma synnytys ehkäpä PHKS:ssa. Eli olisi kiva kuulla kokemuksianne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kävin synnyttämässä esikoistani vähän ennen joulua phks:ssä ja olen erittäin hyvä siihen palveluun mitä saatin. synnytys kesti 12 tuntia ja ponnistusvaihe yli tunnin ja huusin siellä kuin viimeistä päivää :) mutta kätilöt olivat aivan ihanat ja osasivat hommansa erittäin hyvin. ei voi muuta sanoa, kuin iso kiitos heille. ja lääkärikin oli hyvä, kun kävi välillä tarkistamassa tilanteen. ja anestesia lääkäri oli aika komea :)

 

osastollakin oli ihan ok. ruoka mun makuun oli aika paha, mutta aamiaisesta tykkäsin paljon :) ekana yönä oli tosi mahtava kätilö, harmittaa kun en muista hänen nimeä, mutta on ollut pitkään talossa ja osasi hommansa todella hyvin ja oli erittäin ystävällinen ja avulias.

 

ja jouluaattona osastolla kävi joku ryhmä laulamassa joululauluja ja vauvat sai velouriset potkarit ja tonttulakit jolun kunniaksi. olivat aika hauskan näköiset :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päksiin ei siis pääse enää tutustumiskäynnille vaan homma hoidetaan netin kautta. Nettiosoite annetaan neuvolasta, mutta laitetaan se tännekin: kliks

 

Vierailukielto oli voimassa vielä ainakin kuukausi sitten tutun käytyä synnyttämässä. Katsotaan miten on kesällä.

 

Voisin kommentoida tuota ruoka-asiaa. Minäkään en oikein pitänyt ruoasta siellä. Sitä oli ja paljon, mutta aika outoja ruokia tai outoja ainesosia niissä oli. Tai ainakin silloin kun itse siellä olin. Iltapalat ym. oli kyllä hyviä.

Edited by Nereidi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poikkesin tiedustelemaan, tietääkö joku kerrotaanko PHKS:ssa rakenneultrassa vauvan sukupuoli, jos se sattuisi selvästi näkymään?

(en vielä kyllä ole varma haluanko tietää, mutta helpottaisi vähän päätöstä jos tietäisi että kerrotaanko sielä edes mitään..)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillekin kerrottiin, kun kysyttiin :) ja vielä osui oikeaan, eli tuli se, mitä olikin kerrottu :)

 

tutulle kävi toisinpäin... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekin kerrottiin, mutta aika epävarmalta veikkaukselta tuntui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkäri itse kysyi ensin että halutaanko tietää ja mehän haluttiin! happy.gif Ja jouduin käymään siellä monta kertaa muutenkin

ultrassa, joka kerta kysyttiin ensin että tiedänkö jo että kumpi olisi tulossa. Halusivat varmistua että haluanko edes

tietää, kun jos en olisi halunnut niin he olisivat ultranneet niin että olisi ollut pieni mahdollisuus sitä nähdä tutkimusten aikana..

Mukavasti tehty! smile.gif Ja poikaa veikattiin joka kerta ja niinhän sieltä poika tuli! lipsrsealed.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kenelläkään olisi tietoa mahtaako päksistä löytyä Relaxbirth-synnytystuki? Taitaa olla vielä aika harvassa sairaalassa kokeilussa. Tuskin löytyy täältä, mutta ajattelinpa kuitenkin kysäistä...

Edited by Nereidi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle sattui Päijät-Hämeeen keskussairaalassa todella tyly ja alentuva kätilö vuonna 2005. En aio huolia samaa kätilöä, kun menen neljättäni sinne synnyttämään. Verrattuna Jyväskylän keskussairaalaan ja Naistenklinikkaan PHKS oli ankea, matalakattoinen ympäristö. Jouduin huoneeseen, jossa oli monta muuta ja paljon vauvojen itkua. Häivyin ensimmäisen tilaisuuden tullen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kenelläkään olisi tietoa mahtaako päksistä löytyä Relaxbirth-synnytystuki? Taitaa olla vielä aika harvassa sairaalassa kokeilussa. Tusin löytyy täältä, mutta ajattelinpa kuitenkin kysäistä...

 

En huomannut asiaa kysyä, vaikka mun piti.. Mutta ainakaan salissa 3 ei ollut, eikä kätilö mulle sellasta tarjonnutkaan. Varmaksi en uskalla siis vannoa, mutta pahoin pelkään että sellaista ei ole siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle sattui Päijät-Hämeeen keskussairaalassa todella tyly ja alentuva kätilö vuonna 2005. En aio huolia samaa kätilöä, kun menen neljättäni sinne synnyttämään. Verrattuna Jyväskylän keskussairaalaan ja Naistenklinikkaan PHKS oli ankea, matalakattoinen ympäristö. Jouduin huoneeseen, jossa oli monta muuta ja paljon vauvojen itkua. Häivyin ensimmäisen tilaisuuden tullen.

 

Mulla kokemuksia myös sekä PHKS että NKL, ja mä en suurtakaan eroa huomannut. Sairaaloita ovat molemmat, ei mitään hotelleja tai kakkoskoteja. Ja tilojen mataluus ei ainakaan mua haitannut, tosin en mä mikään pituuskasvun multihuipentuma olekkaan (165 cm). Hyvin mahduin kulkemaan ja olemaan.. Mutta kai se niin on, että nämä kokemukset riippuvat niin monen asian summasta (synnyttäjän odotukset, toivomukset, tarpeet, henkilökemiat sairaalan henkilökunnan kanssa jne) että siksikin pettymyksiäkin tulee.

Itse kuitenkin olen tyytyväinen, synnytykset hoidettiin hyvin, sain sänkypaikan huoneesta ettei tarvinut käytävällä taikka siivouskomerossa olla, ruokaa tarjoiltiin säännöllisesti ja omalle kohdalle sattui kai sitten ne mukavat kätilöt/hoitajat koska positiivinen kuva jäi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin täällä 2008. Hyvä kokemus, todella hyvä :) Kätilö ei hössöttänyt lainkaan, eikä rohkaissutkaan ("ponnista ponnista"-tyylisesti). Sain omia tuntemuksiani kuunnella ja lievitystä tarjottiin heti, kun tuntui että tarvitsin.

 

Multa kysyttiin ultrassa, haluanko tietää sukupuolen, mutten halunnut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now