Tuu-tikki

Äidin raskausdiabetes ja vauvan koko

78 posts in this topic

Radi todettiin jo ennen raskauden puoltaväliä, aluksi ruokavaliohoitoinen mutta lopussa se ei enää auttanut, vaan paastoarvot oli koko ajan koholla, joten loppuaikana oli metformiinilääkitys. Vauvan kokoa kontrolloitiin äippäpolilla lääkityksen aloittamisen jälkeen ja viimeiset painoarviot tehtiin rv 37+2 ja rv 37+3, arviot oli 3,8 kg ja 4,2 kg (peräkkäisinä päivinä siis). Synnytys käynnistettiin rv 38+2 (nimenomaan koon takia) ja vauva syntyi rv 38+4, vauva painoi 3840 g ja oli 51 cm pitkä. Kokoa siis kyllä oli ihan riittämiin, mutta edelliset painoarviot oli onneksi yläkanttiin, mutta jos laskettuun aikaan asti oltaisiin menty (tai yli!), niin vauva olisi ollut melko suuri. Sokereiden kanssa vauvalla ei kylläkään ollut ongelmia, ainoastaan 48h arvo oli hivenen matala mutta se johtui maidon vähäisestä määrästä ja korjaantui helposti kun neiti sai lisää maitoa. En siis sanoisi vauvaa sokerivauvaksi, koska ei mitenkään oireillut syntymän jälkeen, neiti vaan kasvoi ihan reilusti ja sama meno näyttää jatkuvan mahan ulkopuolellakin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi 41+3 3585g ja 52,5cm, toinen 41+1 4100g ja 51cm. Molemmissa radi joissa seurasin kotimittauksilla arvoja. En noudattanut mitään ruokavaliota. Molemmilla lapsilla sokerit kunnossa niissä 3 mittauksessa jotka tehtiin synnyttyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmissa raskauksissa alkuvaiheessa todettu radi, jota "hoidettiin ruokavaliolla" eli mitään lääkitystä ei ollut. Esikoinen syntyi 39+6 mitoilla 2980g/48cm ja toinen syntyi 39+2 mitoilla 2855g/ 48cm. Tämä toinen joutui olemaan muutaman päivän teholla sokeritipassa kun viimeisestä 48h seuranta-arvosta narahti. Kaikki kuitenkin tipan jälkeen ollut kunnossa.

 

Molemmissa (etenkin ekassa raskaudessa) peloteltu vauvan suurella koolla. Onhan nuo tosiaan melkoisen jytkyjä sokerivauvoja olleet! ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa ekassa raskaudessa, esikoinen oli syntyessään rv 40+4 55cm ja 3710g. Toisessa raskaudessa todettiin radi (paastoarvo oli sen 0,1 mitä-lie-yksikköä yli raja-arvon). Sokerit oli kuitenkin koko raskauden ajan ihan ok ilman sen kummempia ruokavalioita ja rv 38 painoarvio oli 3200g. Kuopus syntyi rv 39+6 51,5cm ja 3650g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin ennen puoliväliä radi, kun paastoarvo oli raja-arvo. Sen jälkeen tietysti olin syynissä, mutta koko ajan pysyi sokerit hyvinä ja ns.ruokavaliolla mentiin, enkä nyt mitenkään edes tiukkapipoisesti, vaan oikeastaan ihan normaalia elämää kuten aiemminkin.

Tyttövauva syntyi rv 38+2 ja oli 48cm, 3320g ja pipo 33,5cm. Ihan siis normaalit mitat, eikä vauvan sokereissakaan ollut kuin yksi hitusen alhaisempi arvo yhden kerran (varmasti vois ilman äidin ns.radiakin olla, mutta niiltä vauvoilta ei sokereita mittailla). Päästiin ihan normaaliaikaan poiskin sairaalasta. Eli ei vaikuttanut radi mielestäni mihinkään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sokerirasitus viikolla 26, 1h ja 2h arvot koholla, paasto oli normaali.

Tiesin jo oikeastaan valmiiksi että "ei voi olla radia", ruokavaliohoitoisena mentiin, en saanut kertaakaan arvoja koholle, söin mitä tahansa, eli kroppa ei vaan rasitusta kestänyt, toki antaa suuntaa että 2-tyypin diabetes on helposti haalittavissa itselle jatkossa jos syö mitä haluaa.

Sokerit ei siis tosiaan kertaakaan koholla koko seuronnoissa.

Vauva syntyi 42+0, 4052/53 mutta ollaan 180 ja 200 miehen kaa eli en kovin pientä vauvaa ollut odottanutkaan ja vielä noilla viikoilla.

Syntyessään vauvalla oli yhden mittauksen arvo liian matala, maidolla nousi normaaliksi eli ei tippaa, 2 päivää seurattiin eli 3 normaalia arvoa perättäin.

Mulla ei ainakaan vielä ole otettu synnytyksen jälkeisiä arvoja/ ollut sokerirasitusta uudelleen, käsitin että raskauden jälkeen olisi seuranta muttamutta..?

 

Itse veikkaan että usean vuoden vähähiilarinen ruokavalio ja aika minimi sokerit sai arvot nousemaan, jos taipumusta diabetekseen on niin kropalle 0,5litraa glukoosia on aikamoinen mälli mikäli sokeria ei normaalisti paljoakaan mene, voi olla mutuakin mutta näin mä arvelin kun arvot ei syömällä muuttuneet miksikään ja en mitään ruokavaliota seurannut, itseasiassa radiohjauksessa terkka sanoi että syön reilusti vähemmän hiilareita kuin mitä diabetesliiton ohjeiden mukaan saisi vedellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kontrollirasitus pitäisi ruokavaliohoitoisen radin kohdalla tehdä vuoden kuluttua synnytyksestä, ja sokerirasituksessa nautitaan 75 grammaa glukoosia (ei suinkaan puolta litraa eli n. 500 g!), joka voi olla liuotettuna joko puoleen iltraan tai pariin desilitraan nestettä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kontrollirasitus pitäisi ruokavaliohoitoisen radin kohdalla tehdä vuoden kuluttua synnytyksestä, ja sokerirasituksessa nautitaan 75 grammaa glukoosia (ei suinkaan puolta litraa eli n. 500 g!), joka voi olla liuotettuna joko puoleen iltraan tai pariin desilitraan nestettä. :)

Juu tarkoitin puoli litraa juotuna mut joo menköön.

Itse en aio rasitukseen uudestaan edes mennä, varsinkaan kontrolliin, katsoo jos joskus uudestaan raskaudun mutta tuskin silloinkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta ei ollut radia ja tyttö oli 4260g/52cm.

Kuopuksesta narahdin ja inskat tuli vielä myöhemmin päälle (oisko rv31 tjsp). Poika syntyi rv 37+1, käynnistettiin kun oli mukamas niin iso. Muutenkin tuntui että lääkärit oikein väkisin vänkäsi että esikoisestakin oli radi kun oli niin iso vauva, samoin mun äidillä oli varmasti kun minä olin aikanaan 4080g ja pikkuveli yli 5kg. Jännästi myös mun mies oli syntyessään yli 4-kiloinen. Mutta ei ilmeisesti voi vaan olla isoja vauvoja, radiradiradirallaa. Isän puolella ihmiset on sukupuoleen katsomatta harteikkaita ja pitkiä, pikkuvelikin on satakiloinen ja melkein 190-senttinen ladonovi, meikä jäi kapeammaksi ja lyhyemmäksi, vain 170 pitkäksi.

 

Mutta poika oli arvion mukaan 3,8kg ja syntymämitat oli 49,5cm ja 3930g. Että semmoinen sokerivauva. Synnytys meni ihan penkin alle, mentiin kiireellä hätäsektioon. 

Raskauden jälkeinen sokerirasitus menikin sitten ihan älyttömän hyvin, eli se siitä. Jos meille tulee enempää lapsia, niin varmaan narahdan jatkossakin. Toiveena tietty ois pudottaa painoa sen 10 kiloa tästä koosta, vaikka en sinänsä kovin ylipainoinen olekaan, jo 5 kilon pudotus veis mut ihannetasolle bmi:ssä. Mutta kymppi olkoon se tavoite.

 

Ainoat hyvät puolet tuossa radihommassa oli ruoka-aikojen säännöllisyys (tahtoo lipsua) ja piikkikammon siedätyshoito, vaikka kurjaa olikin pistellä. Mutta eipä enää ahdista pistäminen niin paljoa kuin ennen! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa todettiin radi noin viikolla 26 (iän puolesta jouduin, ei muita riskitekijöitä, liikuin säännöllisesti ja söin terveellisesti). Muut arvot erinomaisia, kahden tunnin arvo koholla. Ruokavaliolla hoitui ja arvot pysyi hyvinä koko ajan. Poika syntyi viikolla 39+0 ja painoa hurjat 4540g pituutta virallisesti 51,5(todellisuudessa oli enemmän pituutta sillä oli niin kippurassa että sanoivat ihan synnärillä ettei saa todellista mittaa) poika oli roteva, maha ei ollut pullea. Sokerit kuitenkin laskivat ja poika joutui lastenosastolle pariksi päiväksi sokeritippaan. Isona on kasvanut koko ajan +2 käyrillä mennään, nyt ikää 10kk.

 

Nyt odotan toista ja toivon että vältyn radi-diagnoosilta, mutta todennäköisesti tulee nytkin. Neuvolassakin olivat jo viimeksikin neuvottomia ja ihmeissään kun radi tuli näillä elämäntavoilla. Joillakin kai vaan on huono tuuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rontti, osui ja kopsahti niin tuo sun kommentti, etteikö ilman radia vois olla isoja vauvoja! Ite oon suht pieni (160cm), nyt ylipainoa sen 15kg, esikoista odottaessa olin normaalipainoinen. Esikoinen syntyi 40+2 ja oli 4185g/53,5cm, toka syntyi 41+3 4242g/53cm ja kolmas käynnistettynä rv 42 4580g/53cm.

Rasitukset tehty tokan ja kolmannen aikana, arvot priimaa. Kolmas vauva joutui sokeriseurantaan synnärillä koska paino ylitti 80g tuon 4,5kiloa. Pojan arvot oli priimaa.

 

Nyt tässä raskaudessa mut ois kolmannen vauvan syntymäpainon takia lykätty kahteen rasitukseen, imetyksen takia sain armahduksen ja meen vaan jälkimmäiseen.

 

Mutta tarkotus oli siis, että oon tosiaan saanut ammattilaisten tasolta sellaista kohtelua, että ihan selkeä sokerivauva yms. Yhdeltä jopa ihan suoraan kyseisen kommentin, kun tulokset osoittivat toista, ei sanonut mitään. Ja meillä suvussa on isoja vauvoja ollut aina, ihan ilman radia. Oon itekin ollut syntyessäni yli nelikiloinen. Välillä tullut todella loukkaantunut olo kyseisen kohtelun takia.

Toki tuo ammattilaisten jatkuva epäily on tehnyt musta itsestänikin vähän vainoharhasen. Mikä vie osan odottamisen nautinnosta pois. Kun asennen mua kohtaan on se, että kun sulla on noin isoja vauvoja ollut, niin kyllä viimeistään tässä raskaudessa se radi napsahtaa... Ei siinä mitään, jos radi ois niin sitten se ois, paska tuuri. Mutta miksi asenteen täytyy olla tuollainen että "Ahaa, iso vauva, sulla on radi!"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmissa raskauksissa ruokavaliohoitoinen radi. Ekalla kerralla täysin normaalikokoinen vauva. Toisella kerralla pienikokoinen(kaikki mitat yli -3sd) vauva, jonka kasvua seurattiin tarkkaan. Eli sanoisin, että mun kohdallani ei kyllä radi-diagn tarkoita vauvan isokokoisuutta. Myth busted.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummassakin raskaudessa ruokavaliohoitoinen radi. Esikoinen (rv38+6) 3400g/49cm, kuopus (rv39+6) 3275g/50cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruokavaliohoitoinen radi,joka todettiin rv 26+. Yksi arvo oli nippanappa koholla ja mittailua loppuraskauden. Ruokavaliolla pysyi hienosti arvot viitteissä. Poika syntyi rv 41+3 4160g 53cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paasto oli koholla rasituksessa, kotona mittaillessa ei kertaakaan ylittynyt arvot. 41+1 syntyi 3730g/53cm poika. Sokereita ei kertaakaan mitattu pojalta sairaalassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radi todettiin aikaisessa sokerirasituksessa n. rv 14 ja ruokavalio riitti pitämään arvot hyvinä. Poika syntyi lopulta raskausviikolla 41+0 ja painoi 3970g, pituutta oli 51 cm. Pojan sokeriarvot pysyivät sairaalassa koko ajan hyvinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Insuliinihoitoinen radi todettiin joskus puolivälin jälkeen. No typy oli 4240 g ja reilut 50 cm (mittasivat kättärillä pituuden päin persikkaa) ei ollut makrosominen ja mittauksissa vauvan sokerit oli priimaa.

 

Meidän suvussa on kyllä muutenkin isoja vauvoja ilman radiakin. En olisi uskonut että jäädään paljon alle 4 kilon eikä jääty :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Insuliinihoitoinen radi, vauva 53 cm ja 3550 g (syntyi 40+1). Kokoarvio tosin oli isompi, pojalla pitkät reisiluut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli molemmat 1h ja 2h arvot reilusti koholla mutta kotimittauksissa ei ollut kuin 2 ylitystä. Ruokavalion pidin suht samana, satunnaisen suklaan määrä vähän väheni.

 

Painoarviota oli laidasta laitaan, keskikäyrästä 4,4 kiloon viikkoa ennen syntymää. Tosin lääkäritkin oli sitä mieltä että pienemmältä tuntuu tunusteltaessa vatsan päältä, mutta kuitenkin 4kg paikkeilla. Tyttö oli 3690g ja 51cm, syntyi 41+3 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radi napsahti ja nyt ensin mittailen kotona, kävin eilen diabeteslääkärin pakeilla ja mitattiin pitkäsokeri, joka oli normaali. Paastot olleet rajoilla monta kertaa, muut eivät lainkaan, mutta veikkasi, että joudun jossain vaiheessa tablettilääkityksen ottamaan. Nyt rv 18+6.

 

Esikoinen oli syntyessään 48cm ja 3300g, keskimmäinen 54cm ja 4550kg, joten luulen pojan koosta, että rasituksen hyvistä arvoista riippumatta sokerit ovat olleet koholla loppuraskauden ajan. Hyvä, että oon nyt seurannassa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei esikoisesta radia, syntyi 3830g ja 54 cm. Kakkosesta rv-hoitoinen radi, paasto-arvo raja-arvo, muut ok. Poika oli 200g isompi kuin isoveli eli 4030g ja 53,5 cm. Nyt on kolmas mahassa, viimeks povasivat ultrassa et hiukan yli 4 kg ois laskettuna. Saa nyt nähä. Kakkosella oli sokerit ok, ei tarvinu lisämaitoa eikä ollu makrosominen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli insuliinihoitoinen radi viimeisimmässä raskaudessa. Verensokeriarvot heittelivät rajusti säännöllisestä ja ohjeidenmukaisesta ruokavaliosta huolimatta, mikä hankaloitti oikean insuliiniannoksen arviointia. Sokeriarvojen ylityksiä tuli sen vuoksi melko paljon erityisesti raskauden lopussa.

 

Vauva oli syntyessään 48 cm ja 3045 g, eli koon puolesta mikään ei viitannut sokerivauvaan, mutta syntymän jälkeen vauvan verensokereiden kanssa oli ongelmia. Ensimmäinen arvo oli tosi matala ja lisämaitoa tarvittiin, mutta sen avulla arvo tuli hetkeksi kuntoon. Vielä yhden vuorokauden iässäkin vauvan verensokerit laskivat pikkuisen liian alas, kun oma maito ei ollut vielä kunnolla noussut. Mulla maito nousi kunnolla vauvan ollessa hieman alle 2 vrk vanha ja sen jälkeen vauvan sokerit pysyivät hyvinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei esikoisesta radia, syntyi 3830g ja 54 cm. Kakkosesta rv-hoitoinen radi, paasto-arvo raja-arvo, muut ok. Poika oli 200g isompi kuin isoveli eli 4030g ja 53,5 cm. Nyt on kolmas mahassa, viimeks povasivat ultrassa et hiukan yli 4 kg ois laskettuna. Saa nyt nähä. Kakkosella oli sokerit ok, ei tarvinu lisämaitoa eikä ollu makrosominen.

 

Oli 3840g ja 53 cm. Oikein sopusuhtainen pikku veijari :) Sokereissa ei ollut muuten häikkää kuin kerran oli hiukan liian matala (voi olla et johtu antibiooteistakin, pojalla oli keuhkokuume - tai tuosta infektiosta), mutta pysyi sen jälkeen hyvänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruokavaliohoitoinen radi (paastoarvo rajalla) ja oikein sopusuhtainen pieni sirppana syntyi, 49 cm ja 3300g. Sokereita seurattiin vuorokausi ja niissä ei ollut myöskään mitään häikkää. :)

Edited by *Kiira*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now