Tuu-tikki

Äidin raskausdiabetes ja vauvan koko

78 posts in this topic

mulla itselläni todettiin sokerirasituksessa radi ja se tuli täytenä yllätyksenä sekä mulle itselle että terkkarille. mittailin sokereita koko loppuraskauden ajan, mutta arvot oli tosi hyviä, joten mitään sen kummempaa dieettiä tms. ei tarvinut noudattaa. radin takia pääsin painoarvioon ja lääkäri arvioi vauvan painoksi (rv 37+4 kun se tehtiin) n. 3kg. vauva syntyi rv 38 painaen 2900g ja ollen 49cm pitkä. todellinen sokerivauva siis. :D mites teillä muilla radi-äideillä? onko vauvat olleet isoja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kanssa todettiin radi rv28 ja jouduin seurailemaan sokereita mitkä ei sitten heitelly kotona normiruoalla tai edes jos söi makeaa :grin: Lopetin sitten 4 viikon mittailun jälkeen kokonaan mittailut, koska ne oli kunnossa ja mihinkään heitelly. Rv30 annettiin lapselle painoarvio et minkä kokosena syntyis niin 3700g. Neiti tuli sitten maailmaan rv 37+3, painoi 2870g ja oli 49cm pitkä.

 

Välillä tuntui, että se sokerivauvalla pelottelu oli liiankin ylimenevää ainakin omalla osalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tullut isoja vauvoja, rv 36 ja kaksi alle 2,5 kiloista.

 

Lisäys: Rasituksessa kaikki arvoni olivat patologisia :girl_impossible: eli todella koholla. Ruokavaliolla saatiin arvot kuitenkin kuriin. Uskon, että tuplaraskaus oli vain liian suuri rasitus elimistölle(ensimmäisessä raskaudessa ei testattu). Toki ruokatavoissa oli myös parantamisen varaa.

Edited by Nappula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kotimittauksissa muutama paastoarvo koholla. Rv 34 painoarvio 3900g. Poika syntyi rv.40 ja 3660g 53cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syntyi rv 37+0 49-senttisenä ja 2,8-kiloisena, eli aivan hirmuisena sokerivauvana. :lol: Ruokavaliohoitoinen radi siis oli, tunnin arvo oli sokerirasituksessa hieman yli viitearvon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen oli 3310g ja 52cm, silloin siis todettu radi (ruokavaliohoitoinen). Nyt vähän jännään tätä kakkosta, kun sokerit ollut kunnossa, ja en ole niitä edes loppuajasta mittaillut. Painoarvio oli 33+jotain n.3500g. Nähtäväksi jää mitä tulee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruokavaliohoitoinen radi rv 34, syntyi 3290g/50cm esikoinen rv 40+6. Joskus rv37 saatiin kokoarviona syntyessään 3800g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin radi raskauden puolivälin tietämillä (tarkkoja viikkoja en muista). Paastoarvo oli juuri rajalla, 1 ja 2 tunnin mittauksien arvot erinomaiset. Jouduin kuitenkin noita seuraamaan ja ruokavaliohoidolla oli radi. Aluksi olinkin tosi tarkka, ja mulla putosi paino muutaman kilon. Kun sokerit ei heitelleet mihinkään, uskaltauduin välillä syömään makeitakin, ja pelkäsin itsekin, että tulee sokerivauva sen seurauksena, sillä kokoarvioultrassa viikolla 37 lääkäri arvioi, että vauvan sen hetkinen paino on jotain 3000g ja 3300g väliltä ja veikkasi, että jos vauva syntyy laskettuna aikana tai sen jälkeen, on vauvan paino yli 4 kiloa. Samaa veikkasi neuvolan terkka sf-mitan perusteella, joka huiteli yläkäyrän yläpuolella. No, tyttö syntyi 39+4, eli aika lähellä laskettua aikaa ja painoi 3210g ja oli 50cm pitkä. Eli ei todellakaan ollut sokerivauva.

Tuo iso sf-mitta johtui varmaan osittain siitä, että mä olen vain 160cm pitkä ja mulla on vielä pitkät jalat ja lyhyt selkä, eli vauvalla ei ollut oikein tilaa kasvaa muualle kuin ylospäin. Aika jättimäinen mun maha meinaan loppuraskaudesta olikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin oli se paastoarvo juuri rajalla ja jouduin tarkkailemaan sokereita. Ruokavalio oli jo ennestään esimerkillinen, joten siihen ei paljoa muutoksia voinut tehdä. Lapsen koolla mua ei juuri peloteltu, eikä sieltä mitään sokerivauvaa tullutkaan vaan nippa nappa kolme kiloa meni yli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaikissa raskauksissa ollut yhden ja kahden tunnin arvot koholla rasituksessa. Myös kotimittauksissa paastoarvot on olleet ok, mutta ruuan kanssa saa olla tarkempi mitä syö, ettei arvot nouse. Ruokavaliohoidolla on kuitenkin pärjätty ja vauvat ovat kasvaneet keskikäyrällä. Esikoinen oli syntyessään rv 36+5 2670 g ja toinen rv 36+2 2840 g. Tämän muksun painoarvio oli rakenneultrassa rv 20+1 310 g eli ihan normaali.

 

Myöskään ei ole ollut ongelmia verensokerin kanssa vauvojen synnyttyä. Toki aikaisten viikkojen ja pienipainoisuuden vuoksi verensokeria on tarkkailtu paremmin ja lisämaitoakin otettu, mutta mitään komplikaatioita ei ole asian tiimoilta tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radi todettiin kun sokerirasituksen eka arvo oli yhdellä noussut ja puolivälissä paastoarvo oli parilla koholla. Puolivälistä loppuun asti arvo oli alle 5 krt koholla. Synnytys käynnistettiin 38+1 koska etuseinäistukan takia ei loppuajalla saatu kunnollisia painoarvioita. Viimeiset viikot kävin 2 krt kättärillä viikossa, kokoarviossa ja muuten seurannassa. Poika syntyi 38+2 ja oli 49 cm pitkä ja paino 3735 g.

Mutta tosiaan samoilla ultrilla paino heitteli jopa puolella kilolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radi puolen välin jälkeen, inskahoitonen oli. Hirvitti millainen jättiläinen tulee, poitsu vaikutti ultrissa tosi isolta --> käynnistettiin rv 38+0. Poika syntyi 38+2, 3155g ja 49cm. Kaukana sokerivauvasta ja ultra-arvioista.

Edited by -Heidi-

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla oli ruokavaliohoitoinen varsin lievä radi. tunnin arvo oli 0,2 yksikköä yli viitearvon. vauvaa ultrattiin ja veikattiin liki nelikiloiseksi, mutta vartalonsuhteeltaan ei-sokerimaiseksi (eli mahan ympärystä verrattiin päähän). no, vauva syntyi viikolla 39+4 ja mitat 3545 g & 48 cm. mulla tosin arvot ei heitelly ja pysyi hyvinä flunssaa lukuunottamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla radi todettiin todella myöhään, vasta n. rv 34 ja seurantakin aloitettiin vasta pari kolme viikkoa myöhemmin. Mulla oli kaikki kolme arvoa koholla mikä tuli ihan täytenä yllätyksenä.

Poika syntyi laskettuna aikana (käynnistettiin hepatoosin vuoksi) ja oli 2860g ja 50cm. Sokeritkin mittauksissa kohdillaan syntymän jälkeen.

Siltikin eräs jorvin yököistä puhui meidän pojasta sokerivauvana, mikä siinä synnytyksen jälkeisessä tilassa loukkasi, sattui ja v...tutti ihan perhanasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä oli ruokavaliolla hoidettu radi, joka todettiin rv 26 muistaakseni. arvoista yksi oli viitearvon rajalla ja yksi himpan koholla. kotona seuraus ja ruokavalio tosiaankin. aluksi otin ruokavalion tarkemmin, mutta kun arvot pysyivät koko ajan alle raja-arvojen, niin löysäsin. rv. 30 paikkeilla oli sokeriseuranta käynti keskussairaalalla ja ylilääkärin ultratessa kysyi ensin raskausviikot, hänen mielestään lapsi oli pienempi viikkoihin nähden. totesi silloin jo että painoarvio on sen 3kg,ei paljon päälle ja että ei tämä kyllä sokeritapaus ole..

 

tyttö syntyi 38+2 ja mitat olivat 2930g ja 49cm. ja sokerit oli hällä koko ajan hyvät, kun ne mitattiin. itsellä myös sokerit olivat heti hyvät.

 

katsotaan miten käy sitten mahdollisen pikkukakkosen kanssa, josko heti alusta ottaisi ruokavalion käyttöön, niin saattaisi päästä helpommalla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla molemmista lapsista ollut radi. Paastoarvo juuri ja juuri rajan yli, aterioiden jälkeiset arvot jopa liiankin matalia. Ruokavaliolla on menty ja esikoisen kohdalla paastoarvo olikin loppuraskaudessa jo ihanteellinen. Vauva syntyi 39+4 ja oli 3960g 51cm. Kuopuksesta pidin tosi tarkan ruokavalion eikä paino noussut raskauden aikana yhtään. Aterioiden jälkeiset arvot jälleen ihanteelliset, mutta paasto oli välillä kuuden luokkaa. Vauva syntyi rv 41+5 ja oli 4430g 53cm. Ihan hyvän kokoisiahan nuo tenavat ovat olleet vaikkakaan kuulemma paastoarvojen lievällä kohollaan olemisella ei vauvoja isoiksi saa kasvatettua ;) Meillä tosin suvussa kaikki vauvat ovat olleet syntyessään isoja ilman radiakin =)

 

Esikoisella verensokerit laskivat kaksi päivää synnytyksestä, mutta ei radin vaan maidonpuutteen vuoksi. Kuopuksen sokeriarvot puolestaan olivat isosta koosta huolimatta ihan priimaa =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli ruokavaliolla hoidettava radi. Vain keskimmäinen arvo vähän koholla. Arvot pysyivät hyvinä koko raskauden -ainoastaan yhdesti mittasin hieman kohollaan olleen arvon. Vauva syntyi 39+2 ja painoi 3840 pituutta 52cm. Sokerit laskivat syntymän jälkeen ja oli hetken sokeritipassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin joo, unohtui aiemmin mainita, että meidänkin poikamme joutui lastenosastolle matalien verensokereiden vuoksi sokeritippaan, mutta edelleenkään emme tiedä, oliko syynä lievä raskausdiabetekseni yhdistettynä synnytyksessä saamaani sokeritippaan vai ihan vain hänen pieni kokonsa & hieman aikaiset viikkonsa. Kuulemma noilla viikoilla syntyvillä vauvoilla tuppaavat nuo sokerit olemaan matalahkoja, vaikkei äidillä olisi ollut raskausaikana mitään häikkää sokereissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
katsotaan miten käy sitten mahdollisen pikkukakkosen kanssa, josko heti alusta ottaisi ruokavalion käyttöön, niin saattaisi päästä helpommalla..

 

Ruokavaliosta ei tietenkään haittaa ole, mutta ei sinänsä hyötyäkään radia ajatellen. Se tulee jos on tullakseen ruokavaliosta huolimatta ja rasituskokeeseenkin joutuu edellisen diagnoosin vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kotimittauksissa useampi arvo aina koholla per mittausjakso niin että aina tuli jotain jatkotoimenpiteitä esim. mittailua piti jatkaa mutta silti vauva oli hoikka (3150g/50cm) eikä vauvalla ollut synnärillä kertaakaan sokerit koholla (yli 3,0). pelkäsin isoa vauvaa kovasti ja aika tarkkaan söin vain proteiineja ja vihanneksia mutta kyllä mä välillä vähän sorruin esim jäätelöön tai lettuihin sokerin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tullut, vaikka iso vauva tulikin. Ei kuitenkaan ollut ns. makrosominen eli keskivartalo pullea eikä joutunut sokeritippaan sairaalassa, vaikka sitä pelkäsin, koska söin sokeria jonkun verran radista huolimatta. Vauva oli syntyessään 4500 g ja 54 cm pitkä. Me ollaan molemmat miehen kanssa isoja, joten pientä vauvaa ei ollut geenienkään puolesta odotettavissa.

 

Muoks. Ja mulla siis todettiin radi heti alkuraskaudessa. Sain arvoja parannettua seuraavaan, keskiraskaudessa tehtyyn rasitukseen mennessä, mutta jouduin kuitenkin insuliinille viimeisten kolmen viikon ajaksi. Insuliini aloitettiin siksi, ettei vauvasta tulisi liian isoa. Vauva syntyi rv 39+0.

Edited by Mandii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla esikosta ruokavalio hoitonen radi, tyttö syntyi 42+4 3850g ja 53cm. Kakkosesta kävin rasituksessa mutta arvot oli kaikki rajojen alla, tyttö synty 42+0 4240g ja 55cm. Luulen että sillonkin ois ollu häikkää arvoissa jos oisin paria viikkoa myöhemmin menny rasitukseen. Tässä raskaudessa rv 17 rasituksessa kaikki arvot selkeesti rajojen alla, rv 24 yks arvo yli rajan, ja toiset 2 myös selvästi nousseet edellisestä rasituksesta. Kotimittauksissa ihan vaan pari ylitystä, nekin herkuttelujen jälkeen. Painoarvioita ei oo tehty, parin viikon päästä synnytystapa-arvio, saa nähä mikä jätti tuolla majailee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli insuliinihoitoinen radi. Vauva ei kokonsa puolesta 2880g ja 49,5cm ollut sokerivauva, mutta syntymäpäivän iltana hän joutui kuitenkin vajaaksi vuorokaudeksi sokeritippaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla raskausdiabetes pysyi ruokavaliolla hyvin aisoissa. Poika syntyi 39+1 ja mitat oli 48 cm ja 3300g. Ei joutunut sokeritippaan tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli paastoarvo koholla rasituksessa, kotona mitattaessa normaali ilman minkäänlaista ruokavaliomuutosta. Poitsu syntyi 40+0 ja mitat oli 3925g ja 51cm. Jätkän sokereita mitattiin sairaalassa jatkuvasti (tunti joka syönnistä, välillä laski todella alas) ja kotiinpääsyn ehtona oli kolme perättäistä hyvää arvoa tunti syönnistä.

Edited by riikkajohanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now