Sign in to follow this  
Followers 0
Pulla82

Neuvoloiden erilaiset suositukset odotusajan ruokailussa

47 posts in this topic

Neuvolasta saamieni papereiden mukaan pellavansiemeniä ei suositella, koska sisältävät kadmiumia (raskasmetalli) ja syaanivetyä. Eli itse tulkitsisin niin, että jos joskus syö viipaleen leipää, jossa pellavansiemeniä, niin ei kovin vaarallista. Jatkuvaa käyttöä ja suuria määriä varmaankin tulisi välttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis ihan oikeasti, tää on just niin esimerkki siitä, mitä mä yllä sanoin. Että joku pellavansiemen on samassa listassa vältettävien kanssa kuin vakuumipakattu kala... Siis tosiaankaan ei ole syytä välttää leivissä olevia muutamia pellavansiemeniä, se ohje koskee luontaistuotteita tms, jossa niitä söisi suuria määriä päivittäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Joo siis toi pellavansiementen välttely koskee vain tapauksia, joissa pellavansiemeniä halutaan käyttää säännöllisesti päivittäin esim. ruokalusikallisia (tyypillisesti ummetuksen ehkäisyyn ja hoitoon). Ja ainakin muutamia vuosia sitten joissakin pellavansiemenerissä oli havaittu kadmiumia (riippuu kasvupaikasta) ja syanoglykosideja ne sisältää pieniä määriä luonnostaan (samoin kuin omenansiemenet).

 

Valitettavasti vaan tuo totaalikielto ja satunnaisen harmittoman käytön rajat tuntuvat hämärtyneen. Asenne taitaa olla sama kuin alkoholin kanssa, parempi kieltää kokonaan että estetään muutaman idiootin mahdollinen liikakäyttö. Neuvoloissa ei taida olla tietotaitoa erottaa näitä kahta kieltotyyppiä tai ymmärtää näitä taustalla olevia faktoja. Siksipä tietoa ei pystytä välittämään äideille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni näistä vältettävistä elintarvikkeista pitäisi tehdä joku liikennevalomalli. Eli vaikka punaisella ne, joita ei saisi ollenkaan syödä, koska jo kerta-altistuminen voi aiheuttaa vahinkoa (juuri esim. tokso- ja listeriariskin tuotteet). Oranssilla ne, joita pitää välttää, mutta vähäinen nauttiminen silloin tällöin ei aiheuta haittaa (alkoholi, maksamakkara, pellavansiemenet). Keltaisella ne, jotka ovat turvallisia oikein käsiteltyinä tms. (raaka kala vain tuoreena ja kunnon kylmäketjussa, inkivääri vain mausteena, ei luontaistuotteina).

 

Ehkä se vähän selventäisi näitä vivahde-eroja, jotka tuntuvat terveydenhoitajillekin usein olevan ihan ylivoimaisen vaikea ymmärtää. En myöskään tajua, miksi neuvoloilla on valtuudet näpertää kaiken maailman perimätietoon perustuvia ohjeistuksia, kun oikeasti on olemassa tutkittuakin tietoa näistä asioista.

 

Sama juttu lääkkeiden kanssa. Minkä takia neuvolan hoitajat jakelevat mutu-ohjeistuksia, kun voisivat ohjata Teratologiseen tietopalveluun tai tarkistaa asian Lääkelaitoksen oppaasta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on pakko linkata tännekin, kun varsinkin tuo A-vitamiini tuntuu monella odottavalla äidillä olevan yksi suurimmista stressinaiheuttajista: 

 

http://www.westonaprice.org/childrens-health/vitamins-for-fetal-development-conception-to-birth?qh=YToxOntpOjA7czo5OiJwcmVnbmFuY3kiO30%3D#a

 

Tuolta vähän alempaa kohta: VITAMIN A AND BIRTH DEFECTS. Löytyy ihan tieteellistä tutkimustietoa ja lähteet kaikille artikkelissa esitetyille väitteille :). Muutenkin hyvää tietoa raskaudenajan vitamiineista ja tarpeesta. 

 

Mulla oli neuvolan perusteella käsitys, että pienetkin määrät A-vitamiinia voisivat aiheuttaa kehityshäiriöitä, mutta jopa meidän suomalaisen HUS:n sivuilla sanotaan näin: 

 

"A-vitamiinin suositeltava päivittäinen saanti ravinnosta:

-Raskaana olevat 800 mikrog/vrk = n. 2700 IU/vrk

(...)

 

Raskauden aikana retinoidimuotoisen A-vitamiinin pitkäaikaissaannin ei tulisi ylittää 3 000 mikrogrammaa (= 10 000 IU) päivässä. Koska myös yksittäinen suuri kerta-annos voi olla sikiölle haitallinen, kerta-annoksesta saata-van retinoidimuotoisen A-vitamiinin määrän tulisi olla korkeintaan 7500 mikrogrammaa (= 25 000 IU)." 

 

Mutta tosiaan luulen että nämäkin suositusrajat (niinkuin todella monet ravintosuositukset ylipäätään) perustuvat tasan yhdelle, vanhalle tutkimukselle, joka on tarkemmin katsottuna ihan nollatutkimus. Tutkijana toimiessa on tullut huomattua, että mitkä tahansa tulokset saadaan käännettyä oman agendan mukaisiksi kun vähän vääntää ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle aiheuttaa kanssa harmaita hiuksia noi mustavalkoiset ohjeet ruokasuosituksista. Esim noi homejuustot ja tuorejuustot, molemmat aivan hyvin syötävissä jos käyttää ruuanlaitossa, eli että se kuumenee. Mutta ainakin mun saamissa ohjeissa oli ns. kiellettyjen listalla molemmat.

Eli ohjeissa voisi olla myös että onko se vakuumipakattu kala esim kypsennyksen jälkeen ok, samoin homejuustot&ulkomaiset juustot.

Valion tuorejuustoissa taas ei ole listeria vaaraa, tuote tehdään pastöroidusta maidosta, tuote kuummennetaan valmistaessa ja pakataan kuumana.

Tuommoisia pikkuhuomioita voisi ihan hyvin olla siinä suosituslistassa, ei pelkkää jyrkkää eitä.

Sitten kun kysyin panadolin käytön suosituksesta jos migreeni iskee, niin neuvolassa sanottiin että pakkauksen ohjeen mukaan voi ottaa ihan huoletta. Sitten kun tuli eka migreeni, niin pakkauksessa lukee että lääkärin suositusten mukaan, eli paketissa ei ollut sitten kaipaamaani infoa, joka löytyi kyllä sitten tältä foorumilta. Eli jos panadol (parasetamolit yleensä) on ainuita särkylääkkeitä mitä raskaana voi syödä, niin eikö neuvolassa pitäisi silloin myös osata sanoa mitkä määrät on turvallisia?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eli jos panadol (parasetamolit yleensä) on ainuita särkylääkkeitä mitä raskaana voi syödä, niin eikö neuvolassa pitäisi silloin myös osata sanoa mitkä määrät on turvallisia?

Eikä edes ole ainut. Ibuprofeenia voi käyttää ainakin satunnaisesti alku- ja keskiraskaudesta, mutta viimeiset 3 kk ennen laskettua aikaa se on kielletty. Neuvolassa tosin ihan järjestelmällisesti kielletään ibuprofeeni kokonaan raskausaikana (myös tk-lääkäri kieltää), mutta kun olen gynekologille valittanut raskausaikana päänsärkyä ja sitä että parasetamol ei mulle sovi, olen saanut luvan käyttää ibuprofeenia, juuri satunnaisiin päänsärkyihin ja flunssaan. Mutta nyt iski flunssa rv 30+1, jote ei auta kuin kärsiä, ja koittaa nukkua mahdollisimman paljon aina kun mies on kotona ja huolehtii lapsista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, juuri tuo ibuprofeenin totaalikielto on yksi niistä jutuista, joita minäkään en käsitä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisko toi ibuprofeenin kielto johtua siitä, että voi vaikuttaa verenvuotoon ja sitä kautta lisätä vuotoa synnytyksessä... Obgyn lääkäreillä on kuitenkin parempi näppituntuma aiheesta, kuin esim. terkkalääkärillä, niin voivat antaa vähän "rohkeampia" ohjeita (jos tossa nyt on mitään järkeä :grin: ). Niin että kyllä mä ainakin uskoisin ennemmin gyneä ku tk-lääkäriä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voisko toi ibuprofeenin kielto johtua siitä, että voi vaikuttaa verenvuotoon ja sitä kautta lisätä vuotoa synnytyksessä... .

Ei vaan se hidastaa sikiön keuhkojen ym. kehitystä. Omat lapseni ovat syntyneet 10-20 vrk ennen laskettua aikaa, ja kahdella on ollut hengitysvaikeuksia heti syntymänsä jälkeen, joten en todellakaan uskalla syödä ibuprofeenia sen 3 kk varoajan aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ibuprofeenia saa käyttää kaksi ekaa kolmannesta, kunhan vain silloin tällöin. Kolmannella kolmanneksella voi alkaa sulkemaan sydämen väliseinän reikää liian aikaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläpä ei juuri ole koko ruokailusta ollut puhetta neuvolassa. En tiedä sitten, johtuuko sitten siitä, että en kysellytkään asiasta, vaan olen itse ottanut asioista selvää netistä ja kaiken maailman opuksista. Vähän mietitytti tosin, miten joku nuori äiti sitten saa tietoa, jos ei osaa kysyäkään eikä tietenkään voi kukaan tajuta noita kaikkia rajoituksia ja niiden syitä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni näistä vältettävistä elintarvikkeista pitäisi tehdä joku liikennevalomalli. Eli vaikka punaisella ne, joita ei saisi ollenkaan syödä, koska jo kerta-altistuminen voi aiheuttaa vahinkoa (juuri esim. tokso- ja listeriariskin tuotteet). Oranssilla ne, joita pitää välttää, mutta vähäinen nauttiminen silloin tällöin ei aiheuta haittaa (alkoholi, maksamakkara, pellavansiemenet). Keltaisella ne, jotka ovat turvallisia oikein käsiteltyinä tms. (raaka kala vain tuoreena ja kunnon kylmäketjussa, inkivääri vain mausteena, ei luontaistuotteina).

 

Ehkä se vähän selventäisi näitä vivahde-eroja, jotka tuntuvat terveydenhoitajillekin usein olevan ihan ylivoimaisen vaikea ymmärtää. En myöskään tajua, miksi neuvoloilla on valtuudet näpertää kaiken maailman perimätietoon perustuvia ohjeistuksia, kun oikeasti on olemassa tutkittuakin tietoa näistä asioista.

 

Sama juttu lääkkeiden kanssa. Minkä takia neuvolan hoitajat jakelevat mutu-ohjeistuksia, kun voisivat ohjata Teratologiseen tietopalveluun tai tarkistaa asian Lääkelaitoksen oppaasta!

 

Tää olis kyllä hyvä idea. Tuntuu jotenkin toivottomalta yrittää kahlata moninaisten ruokasuositusten ja -kieltojen viidakossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolassa saamani ravintosuositukset olen pistänyt aikalailla toisesta korvasta ulos. Kuulemma kevyttuotteita pitäisi suosia, mm. kevytmaito rasvattomaan ja voi margariiniin. Niin ja kevyt Polar-juusto on kuulemma hyvää. No ei olla sille tielle lähetty. Muutenkin oma kokemus neuvolan ruokasuosituksista on painottunut lähinnä siihen, että en vaan lähtisi keräämään painoa yhtään liikaa.. Viis siitä että olin painoindeksin mukaan ennen raskautta lievästi alipainoinen ja nyt puoliväliin mennessä painoa on tullut 4-5 kg lisää. Tokassa neuvolassa painon mittaamisen jälkeen sain neuvon syödä yhden ja liikkua kahden edestä. Mutta tosiaan, nämä ohjeet ovat saaneet jäädä ihan omaan arvoonsa ja olen toiminut niinkuin hyvältä tuntuu ja maalaisjärki on sanonut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole vielä käynyt neuvolassa, mutta odotan mielenkiinnolla mitä sieltä sanotaan. Minulla on jo iso lista asioista, joita haluan kysyä. Lainasin eilen kirjan nimeltä Kahden edestä, jossa on raskausajan ruokaohjeita. Heti ensimmäiseksi pisti silmään, että hyvin monessa ruuassa oli käytetty inkivääriä, ja jopa pellavansiemeniä... Aloin siinä sitten ihmettelemään, että kuinka tämä on mahdollista kun niidenhän piti olla kiellettyjä raskausaikana. Hieman asiaa pohdittuani huomasin, että kirja ei ollutkaan kirjoitettu Suomessa vaan ainoastaan käännetty suomeksi. Eri maissa tuntuu siis olevan hyvinkin erilaiset suositukset, ja inkivääri koetaan jossain jopa niin hyväksi että sitä tungetaan joka ruokaan. Myös katkarapuja oli näissä ruuissa, jotka olin myös mieltänyt vähän arveluttaviksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolasta sain tosiaan listan, mitä kannattaa välttää. Olen tarkka ruokien ja niiden käsittelyn suhteen. Tarkistan THL:n nettisivuilta, onko jokin ruoka/aineosa vältettävien listalla, jos olen epävarma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä noudatan kyllä neuvolasta saamiani ohjeita, mutten syyllistä itseäni, jos syön tietoisesti esim. palan leipää, jossa on pellavansiemeniä. Myöski Valion homejuustoa olen silloin tällöin kylmänä syönyt, mutta silloinkin vaan yhden kerran: heti paketin avauksen jälkeen. Itse tulisin hulluksi, jos epäröisin jokaista suupalaani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen neuvolassa itse töissä ja olen kyllä aika suurpiirteinen, listan otin ja sitä pyrin jotenkuten noudattamaankin mutta missään nimessä en ulota kieltoja listan ulkopuolelle. Listerian saa huonolla tuurilla jostain mikä ei ole listassa. Tärkeintä on säännöllinen ateriarytmi, terveelliset valinnat ja liikkuminen :) Kyllä minä sitä jaksan miettiä, että miten muissa maissa joissa kiellettyjä jopa päivittäin ihmiset syntyvät terveinä ja EHKÄ äidit ovat jopa vähemmän stressaavia! Kun se stressikään ei ole hyvästä.

Edited by wap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neuvolan sivuilla on linkki Eviran taulukkoon kielletyistä ruuista, tietää ainakin, että kaikki on tutkittuun tietoon perustuvaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0