Nadda

B-Streptokokki

118 posts in this topic

^Mulla tuo strepto löydettiin ihan sellaisesta näytteestä, jonka vein labraan. Sain siis ekalla neuvolakäynnilla purkit mukaan. Kuuluu täällä meillä päin perustesteihin, kuten ne ekat verikokeetkin yms. Mistä se infektio noissa liuskoissa sitten näkyy?

 

Virtsatestiliuskalla osoitetaan virtsasta glukoosi, proteiini, ketoaineet, pH, punasolut, leukosyytit eli valkosolut sekä nitriitti (nämä kaikki siis saadaan samalla liuskalla). Jos virtsassa on leukosyyttejä, se viittaa tulehdusreaktioon johtuen joko bakteeri-infektiosta tai muusta syystä. Reilussa tulehduksessa virtsassa voi olla myös punasoluja. Nitriittiä syntyy tiettyjen bakteerilajien toiminnan tuloksena, joten positiivinen nitriitti viittaa bakteerikasvuun virtsassa. Tosin kaikki bakteerilajit eivät tuota nitriittiä. Jos sekä leukosyytit että nitriitti ovat negatiiviset, on bakteeri-infektio epätodennäköinen (joskaan 100% varmuutta ei pelkällä liuskatestillä saada mutta yleensä sitä käytetään kuitenkin ohjenuorana sen valikoimiseen, kenelle kannattaa tehdä tarkempi virtsaviljely).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neuvolassa testataan ihan kaikilta 30 viikon tienoolla streptokokki. Sen perusteella mitä olen kuullut sen pahimmillaan vauvalle aiheuttavan, on kyllä kamalaa ettei sitä tutkita kaikilta odottavilta :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle kerrottiin aikanaan niin että jos on kerran todettu B-streptokokki kantaa sitä tod.näk aina. Se ei aina näy testeissä.Synnyttämään mennessä se on tärkeä tieto koska vesien mentoa pitää olla antibioottitipassa jotta vauva ei saa tartuntaa. Voi aihettaa vauvalle vakavia infektioita mm. verenmyrkytyksen.

Mulle on kahdessa edellisessä synntyksessä tiputettu antibiootti ja vauvat on voineet hyvin :)

 

Tän voi hoitaa myös raskausaikana antibiootilla, jos bakteeri aiheuttaa esim supistuksia. Mut vaikka se hoidettais raskausaikana, pitää silti synnytyksen yhteydessäkin antibioottihoito saada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni todettiin samainen bakteeri rv37,mitään oireita ei ollut raskausaikana. Uusien ohjeistuksien mukaan testataan kuulema jokaiselta,että osataan alottaa antibiootti tiputuksella 4h ennen synnytystä. Näitä lukiessa tuli vaan mieleen,että kärsin ennen raskautta useita kertoja virtsatietulehduksista ja hiivatulehdus oli suurinpiirtein joka kuukausi/joka toinen kuukausi 1.5 vuoden ajan,ei silloin kukaan puhunut sanallakaan että voisi johtua kyseisestä bakteerista,eikä asiaa myöskään testattu ikinä,voisikohan näiden toistuvien ja RAASTAVIEN hiivatulehdusten syy olla tuo bakteeri?tietäisi vaan jos synnytyksen jälkeen alkaa sama piinallinen kierre niin hoitaisivat sitten oikeaa vaivaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ekassa raskaudessa tosi paljon semikipeitä/erittäin epämukavia harjotussuppareita, en muista kuinka aikaisin alkoivat, ei ehkä kauheasti ennen puoliväliä. Neuvolassa niistä valitin joka kerta, mutta mulle vaan sanottiin, että kuuluu asiaa, ei tartte edes hidastaa tahtia. Synnytystä käytiin sitten pysäyttämässä sairaalassa rv 30, jonka jälkeen lepoa loppuraskaus. Jossain kontrollikäynnillä sitten ohimennen ilmoitettiin, että mulla on strepto, mutta sille ei voi mitään. Lopulta synnytys käynnistyi vasta rv 40+6. Synnytyksessä sain antibioottitipan, mutta lapsi sai silti infektion (jota en tosin olisi itse huomannut, mutta sairaalassa mittasivat kuumetta vauvalta tiuhaan) alle vrk vanhana ja sai 5päivän ab-kuurin, jonka jälkeen oli ok.

 

Nyt sitten uusi raskaus ja rv 15 ja supistaa jo. Enkä sanoisi, että on kivutonta. Ahdistaa! Viimeksi en osannut olla huolissani kun mulle vaan sanottiin, että supistelu kuuluu asiaan, mutta nyt tiedän paremmin ja mietin pitääkö tässä nyt ryhtyä lepoon jo nyt. ja miten se ikinä edes onnistuisi, kun on tuo esikoinen kuitenkin huollettavana (no on toki mieskin apuna, mutta kuitenkin). Pitäisikö pyytää neuvolassa lähete johonkin testiin tai äitiyspolille? Neuvolalääkäriin ei ole yhtään luottoa, ikinä en ole sieltä saanut mitään järkeviä vastauksia.. Onko joku saanut raskausaikana antibiootin ja onko sillä ollut vaikutusta supisteluun?

Edited by Tiity

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä sain ekassa raskaudessa antibiootit streptoon, mutta ei sillä kyllä ollut vaikutusta supisteluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla myös strepto, otettiin rv 28 näyte kun kivuttomia supistuksia tuli päivittäin ja vauva oli kääntynyt jo ylös-alaisin ja oli todella alhaalla, enneaikaisen syntymän riski siis. Siitä asti olen sairaslomalla ollut, enkä ylimääräisiä ole saanut liikkua.
Rv 30 sain keuhkoja kehittävät kortisonipiikit. Nyt mennään rv 34+2 ja supistuksen vuoksi kontrollissa joka toinen viikko ja neuvola joka toinen viikko, eli periaatteessa seurantaa joka viikko.
Sanoivat että streptokokki hoidetaan pois vasta just ennen synnytystä, koska saattaa tulla uudestaan hyvinkin nopeaa. Ja vielä sen että jos lapsivedet menee, niin sitten on kiire tippaan, koska strepto voi kiivetä kohtuun ja aiheuttaa vauvalle tartunnan.

Mietin vain, että jos vedet menee kotona ja täältä on about tunnin matka sairaalaan, että mitenköhän antibiootti ehtii hyvissä ajoin vaikuttamaan. Siis ku sitähän ei koskaan tiiä miten nopea sitä on synnyttämään :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli toisessa raskaudessa keskenmenon uhka 3. raskauskuukaudella ja
jouduin sairaalan kautta vuodelepoon pariksi viikoksi.
Mitään testejä ei koskaan otettu. Poka syntyi terveenä 38. viikolla.
Tästä on kuitenkin jo yli kymmenen vuotta aikaa.

Nyt "iltatähteä" odottaessani neuvolalääkäri otti pumpulipuikolla viljelyn ihan vaan varmuuden vuoksi,
kun supistuksia oli jo puolessa välissä raskautta ja kaveri oli jo kääntynyt ja laskeutunut.
B-strepto sieltä paljastui, mutta mitään ei oo sen enempää tehty.
Äitiyspolilla sanoi lääkäri, että koska olen oireeton, ei kannata tehdä mitään, ennenkuin synnytyksen yhteydessä.

Minulle ei missään vaiheessa kyllä ole kukaan sanonut, mitä sille asialle sitten synnytyksen yhteydessä tehdään.
Yllä olevista vastauksista päätellen minullekin siis tippaa on suunniteltu,
mutta ovatkohan ottaneet huomioon, että olen aiemminkin ollut melkoi nopsa synnyttäjä.
Edellinen synnytykseni kesti kokonaisuudessaan n.tunnin, josta matkaan sairalaan kului liki puolituntia.
Nyt matkaa on vähän vähemmän, mutta synnytyskin voi olla vielä nopeampi.

Kovasti rupesi tässä askarruttamaan, että kun tuskin minulle mitään tippaa kerkiävät laittamaan,
niin pitääköhän minun ruveta heti kaverin ulos tultua vaatimaan, että hänet testataan.
Vai mahtavatko tehdä sen muutenkin?
Täällä ei kyllä yleisiseti ottaen mitään testejä tai muutakaan tehdä, jollei niitä itse osaa erikseen vaatia.
Neuvola kortissani ei mitään merkintää ole, toivottavasti sairaalassa silti tieto jossain papereissa on.

Jostain syystä en ajatellut asian olevan niinkin vakava kuin se on,
koska neuvolassa asiasta ei ole mitään puhuttu.
Ainoa joka asiasta on minulle kertonut on se äitiyspolin lääkäri,
joka oli sekin sitä mieltä, että kattellaan sitten synnytyksessä.
No, se todennäköisesti on jo pian kun viikkoja on jo 39.
Sitten olen minäkin viisaampi, että miten hoidetaan, jos on nopea synnyttäjä.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kannattaa joka mutkassa muistuttaa hoitavaa henkilökuntaa bakteerista, koska hyvin voi olla, ettei tieto ole joka paikkaan kulkenut tai sitten asiaa vähätellään. Voithan soittaa synnytyssairaalaan ja pyytää merkitsemään papereihisi valmiiksi, että sinulla on b-streptokokki. Jonkinlainen esitietolomake on kai sinne jo mennyt, joten jos siellä lukee asiasta, niin sitten pitäisi kätilönkin asia tietää ja osata antibioottitippa laittaa. Silti kannattaa muistuttaa synnytyksessä asiasta, koska mulla ainakaan kaikki eivät olleet papereita niin huolellisesti lukeneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ensimmäisessä raskaudessa ei ollut streptoa, mutta nyt toisessa oli.

 

Täällä kaikilta odottajilta otetaan näyte rv36 emättimestä ja peräsuolesta pumpulipuikolla.

 

Tieto merkittiin tietoihin sähköisesti sekä lisäksi punakynällä neuvolakorttiin. Myös ohjeistettiin jos vedet menee niin pitää menä heti antibioottitipalle vaikka supistukset ei alkaisikaan.

 

Tämä oli hyvä neuvo, koska minulle kävi juurikin noin. Vedet meni, muta synnytys ei käynnistynyt. Tiputettiin antibioottia 4h välein ja seurattiin vauvan käyriä sekä minun verenkuvaa ja tulehdusarvoja. Terve vauva syntyi lopulta 112h2min vesien menosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En nyt osaa tuohon sinun kysymykseen vastata. Tuli vain mieleen, että jos haluat tietää oliko sinulla ekassa raskaudessa strepto saa sen selville siitä synnytyskertomuksesta. Ainakin täällä meillä istukasta otetaan testi synnytyksen jälkeen. Oli jollain muulla nimellä kuin strepto, mutta googlettamalla selvisi tarkoittavan tuota. Siitä itsekkin näin ettei ekassa raskaudessa ollut. Vaikka toisessa raskaudessa minulla olikin jo todettu strepto se silti testattiin myös istukasta ja luki synnytyskertomuksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun synnytyskertomuksessa ei näyttäisi olevan mitään mainintaa mistään testeistä, en tiedä, testataanko täälläpäin Suomea tuota ollenkaan. Ehken nyt tällä hetkellä tee tiedolla enää mitään, mutta jos raskaaksi vielä joskus tulen, niin täytyy kyllä vaatia streptotestin ottamista mikäli taas tulee ongelmia. Jo ihan siitäkin syystä, että tk-lääkäri edes päästi suustaan epäilyksen streptosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä täällä taas, 5,5 vuoden jälkeen. Nyt odotan toista ja on alkanut oikeen toden teolla joka väliin supistaa rv 28 lähtien. Tietty taas löytyi GBS. Lääkäri haluaa mun syövän antibioottikuurin, mutta mä en usko hyvällä tahdollakaan sen mitään auttavan. Ylihuomenna menen taas tarkistamaan kohdunsuun tilanteen. Vaikka kohdunsuu ei reagoisi huonosti hommaan, tää on todella rankkaa kun supistaa kipeesti tai epämiellyttävästi usein. Nukkuminenkin on aika rajoittunutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni todettiin samainen bakteeri rv37,mitään oireita ei ollut raskausaikana. Uusien ohjeistuksien mukaan testataan kuulema jokaiselta,että osataan alottaa antibiootti tiputuksella 4h ennen synnytystä. Näitä lukiessa tuli vaan mieleen,että kärsin ennen raskautta useita kertoja virtsatietulehduksista ja hiivatulehdus oli suurinpiirtein joka kuukausi/joka toinen kuukausi 1.5 vuoden ajan,ei silloin kukaan puhunut sanallakaan että voisi johtua kyseisestä bakteerista,eikä asiaa myöskään testattu ikinä,voisikohan näiden toistuvien ja RAASTAVIEN hiivatulehdusten syy olla tuo bakteeri?tietäisi vaan jos synnytyksen jälkeen alkaa sama piinallinen kierre niin hoitaisivat sitten oikeaa vaivaa..

 

oletko tullut asiassa viisaammaksi? mulla löytyi nyt streptoB ja olen esikoisen syntymän jälkeen kärsinyt lähes tasan kuukauden välein hiivatulehduksesta... pikkasen kuulosti tutulta sun juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo b-strepto voi myös hävitä.

Mulla oli edellisessä raskaudessa, sain antibioottikuurin raskauden aikana ja synnytyksessä oli tippa. Nyt se testattiin, niin ei ollut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toissa päivänä kans tuli positiivinen tulos, ainakin täällä se tarkoittaa että 3 päivää pitää olla vähintään sairaalassa, eli se siitä mun suunnittelemasta nopeasta kotiutumisesta esikon kanssa *_* Sairaalaan heti kun vedet menevät, mitään ongelmia ei ole ollut yhden yhtään harjoitus supparia en ole saanut kiinni nyt mennään 37 ja 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvinhän tuo raskaus sitten loppujenlopuks päättyi. Poju syntyi vasta 42. viikolla ja oli ihan terve. Avotarjonnasta(?) johtuen synnytys kesti minun mittapuullani kauan, melkein neljä tuntia, eli kaksikertaa kuemman kuin edes esikoisen perätila synnytys. Toisaalta hyvä niinkin, ehdittiin kunnolla tiputtaa antibiootit. Kätilö oli lääkärin monta kuukautta vanhan lähetteen tekstistä huomannut strepton. Onneksi lähete oli papereihini päälimmäiseksi jäänyt, kun muuta mainintaa asiasta ei missään ollut. Ei tarvinnut sitten ruveta itse vakuuttelemaan ja huomauttelemaan. Täällä kun on sellainen tapa, että lähtökohtaisesti potilas on aina väärässä. Olenpahan taas yhtä kokemusta viisaampi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now