Sign in to follow this  
Followers 0
alannee

Raskaudenajan seulonnat

42 posts in this topic

Juuri pohdimme tätä, kun ensi viikolla pitäis käydä verikokeissa, jos meinaa. Raskauden keskeytys tuntuu täysin mahdottomalta, selviäisi siellä sitten mitä tahansa, mutta ehkä asioihin osaisi sitten jotenkin "valmistautua". En tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun meillä seula hälyytti (edellisessä raskaudessa), niin en mä mitenkään odotellut kauhulla tuloksia. Olin enempikin varma, että on väärä hälyytys. Mutta toisin sitten kävi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei myöskään otettu tai oteta mitään testejä. Rakenneultrakin tehdään vasta viikon 24 jälkeen.

 

Tähän lähdettiin ihan siitä syystä, että vaikka jotain epäilyttävää olisi löytynyt, en olisi voinut lasta abortoida. Uskon siihen, että se mitä sieltä tulee, on meille juuri tarkoitettukin tulevaksi. Lähipiirissä on Down-lapsia ja -aikuisia, sekä muita kehityshäiriöitä omaavia ihmisiä, eivätkä ne mielestäni vähennä heidän ihmisarvoaan ollenkaan. Joten se mitä saadaan, otetaan myös kiitollisella mielellä vastaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki tutkimukset ilmoitimme ottavamme vastaan mitä neuvolassa ensikäynnillä hoitaja tarjoili. Huomenna olisi meno veriseuloihin ja parin viikon päästä nt-ultraan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan osallistumassa kaikkiin seulontoihin. Viime yönä näin ensimmäisen painajaisen nt-ultrasta, joka meillä on siis edessä ensi viikolla. Jostain syystä mua pelottaa nämä seulonnat (ja niiden tulokset) ihan sairaasti, vaikka ei olla mitenkään missään riskiryhmässä.

 

Miksi seulontoihin sitten haluttiin? No aika samoista syistä kuin muutkin täällä: jos jotain on todella pahasti pielessä, voidaan raskaus tarvittaessa keskeyttää ns. hyvissä ajoin. Kuitenkin pelkkä ajatuskin tästä kammottaa mua ihan tolkuttomasti. Samoin jos esim. ilmenee jotain pikaista hoitoa vaativaa juttua, niin sekin olisi selvillä ajoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille oli selvää, että seulontoihin osallistutaan. Eniten painaa se, että jos esim. sydämessä jottain leikkaushoitoa vaativaa, niin on sitten tiedossa se jo etukäteen ja pikkuinen saa tarvitsemansa hoidon mahd nopeasti.

Edited by mona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä osallistuttiin myös kaikkiin seulontoihin. Yksi syy oli jo ihan se, että mun oma perussairaus ja sen lääkitys olisi voinut vaikuttaa juuri sydämen kehitykseen, niin olisi heti osattu reagoida. Ja labraseuloissa voitiin myös tutkia samoista syistä jo etukäteen riskiryhmiä (eli kannanko jotain tiettyä vasta-ainetta vai en), jotta mun lääkitystä ois tarvittaessa voitu muuttaa.

 

Ja onhan siinä jo ihan se itsekäskin syy, että mä halusin päästä näkemään toisen ultrassa :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi raskautta, molemmissa jätetty nt-ultra ja veriseula väliin, ilman mitään vakaumuksellista syytä tai muuta sellaista. En vain halunnut ja mies oli samaa mieltä. Lisäksi esikoisen aikaan sattui lähipiirissä väärä hälyytys kehitysvammaisesta lapsesta, ja vasta syntymän jälkeen paljastui ihan normaalisti kehittyneeksi/kehittyväksi. Silloin varmasti alitajuntaisesti tuokin vaikutti päätökseen olla menemättä.

Meille kehitysvammaisuus ei automaattisesti olisi syy keskeyttää raskautta, toki minun on helppo sanoa, kun ei ole sitä tilannetta tullut eteen.

Rakenneultrat käyty molemmissa, ja niissä onneksi kaikki hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnistuisinkohan täällä saamaan vastauksen, sattuisiko kukaan tietämään tehdäänkö Kuopiossa missään yksityisellä nipt- testiä?

 

Seulat käyty ja kaikki ok, mutta iän takia tuo nipt harkinnassa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En valitettavasti osaa sinulle vastata, mutta tulin kurkkimaan ylösnostettua ketjua. :)

 

Pikainen googletus tosin vastasi, että Cantti -nimisessä paikassa NIPTiä tehdään. http://moderndiagnosticsblog.com/2015/05/29/5/

Ja Terveystalossa, jonka yksi toimipiste Kuopiossa. https://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Gynekologia/Raskauden-seuranta-ja-hoito/Non-Invasive-Prenatal-Testing/

 

 

Meillä seuloihin osallistuminen on ollut itsestäänselvyys. Päinvastoin kuin ACK:lla, meillä oli lähipiirissä tapaus, jossa seula ei hälyyttänyt millään tavoin ja lapsi syntyi vammaisena. Äiti oli/on kanssani saman ikäinen (vahvasti keski-ikäisiä molemmat), joten sekin tuki päätöstä tutkia asiat niin tarkkaan kuin mahdollista. Menimme yksityiselle NIPTiin, vaikka nt-seula ei antanut mitään erityistä syytä huoleen. Down-riskikin oli luokkaa 1:11 000. Onneksemme NIPT -tulokset osoittivat sikiön olevan kromosomeiltaan terve tapaus.

 

Rehellisyyden nimissä, en tiedä mitä olisin tehnyt jos olisi selvinnyt sikiön vaikea vammaisuus. Onneksi en joutunut sen kysymyksen eteen.

 

Tuleva rakenneultra kiinnostaa nimenomaan sen takia, että saa tiedon sikiön mahdollisista rakenteellisista ongelmista, sydämestä tmv. jotta niihin voidaan tarvittaessa varautua paremmin.

Edited by Nutty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me osallistutaan seulontoihin, kuten viimeksikin. Sitä en tiedä, mitä päätettäisiin, jos jotain poikkeavaa ilmenisi. Täytyisi sitten vaan tilanteen mukaan harkita. Halutaan kuitenkin tietää, mitä on luvassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmista käytiin kaikki seulat.  Tuo nipt kuulostaa hyvältä! Seuraavan kanssa myös kaikki,  jos sinne asti päästään. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan molemmissa raskauksissa käyty tarjotut seulat. On ollut itsestään selvää että mennään, ne vaan jotenkin kuuluu siihen raskauden seurantaan.

Ensimmäisessä raskaudessa kaikki oli ok, ei kohonnutta riskiä.

Toisessa hälyytti down-riskiluku 1:152 ( muistaakseni). Kyllähän se säikäytti vaikka järjellä koettu ajatella että prosentuaalinen riski on tosi pieni. Niskaturvotus oli hyvin pieni, joten olin aika luottavaisin mielin vaikka mielessä tietysti pyöri kaikenlaista. Musta otettiin verikoe NIPT. Viikko kesti että rapakon takaa saatiin tulokset joista selvisi että kromosomeiltaan terve tyttö on tulossa. Miehen kanssa ei haluttu miettiä ennen testin tuloksia mihin päädytään jos kromosomeissa olisi ollut häikkää. Eikä vaihtoehtoja onneksi tarvinnut miettiä. Kynnys aborttiin on mulla todella korkea.

Seulat on toisaalta hyvä juttu. Voi varautua, hankkia tietoa jne jos jotain löytyy. Toisaalta ne saattavat tuoda kamalasti lisästressiä ja unettomia öitä hälyttäessään turhasta!

Jos meille joskus vielä vauva tulee voisin harkita sitä vaihtoehtoa etten käy verikokeissa lainkaan, vain pelkissä ultrissa.

Edited by Retiisi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0