-Helmi-

Polikliininen synnytys?

42 posts in this topic

Kakkosen kohdalla harkitsin jo polikliinista synnytystä. Tämä tarkoittaa siis käytännössä sitä, että synnytyksen jälkeen vauva ja äiti kotiutuvat osastolle siirtymisen sijaan. Sairaalaan palataan lääkärintarkastukseen n. 2 vuorokauden kuluttua synnytyksestä.

 

Kolmonen on meillä vasta tilausvaiheessa, mutta edellisen kokemuksen perusteella toive polikliinisesta synnytyksestä vahvistuu entisestään. Sairaalassa kun ei hoitajilta nykyisin juuri apua saa ja koin sairaalassa yksin olon rasittavaksi. Mies lähti tietysti esikoisen luo synnytyksen jälkeen.

 

Toinen vaihtoehto on tietenkin perhehuone, johon raahataan koko remmi, mutta sekin vaikuttaa työläältä...

 

Eli olisiko täällä jollain kokemuksia polikliinisesta synnytyksestä? Oliko ratkaisu hyvä? Menikö kaikki odotetusti kotiutuessa? Ja tietysti vertailukokemukset osastolle jäämisen ja pikaisen kotiutumisen välillä kiinnostavat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös minua kiinnostaisi kovasti polikliininen synnytys, joskin tässä vasta esikoista odotellaan. Eli oma kysymykseni näiden aiemmin esitettyjen perään: löytyykö sellaisia henkilöitä, jotka ovat jo ensimmäisen lapsensa synnyttäneet polikliinisesti? Käsittääkseni yleensä ei ensisynnyttäjille moista suositella tai suoda(?), mutta uskoisin poikkeuksiakin olevan olemassa. Olisi siis mukava kuulla mahdollisista kokemuksista myös nimenomaan ensisynnyttäjän näkökulmasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni jä myös vuodeosasto ajasta huono maku suuhun. Vuorossa olleet kätilöt eivät aina edes käyneet vuoron aluksi esittelemässä itseään. Kyllä kaikki perus jutut näytettiin, mutta muuten jäi sellainen fiilis että oman onnen nojassa siellä ollaa. Kukaan ei ollut edes kiinnostunut pahasti revennestä alapäästäni. Joudun itse pyytämään kätilön sitä katsomaan, kun minulla oli tunne että kaikki ei kohdallaan. Ja kaikki ei olut kohdallaan, mutta sen huomasi vasta seuraavan päivän kätilö ja siiten oli jo myöhäistä. Aamu punnituksia ja syöttöpunnituksia piti tehdä, mutta kukaan ei niistä mitään kommentoinut jne. Tiedosta kyllä sen että apua olisin varmasti enemmän saanut jos olisin "soittokellon päällä istunut", mutta en halunnut viedä sitä oikeesti tarvitsevilta. Vielä kotiin lähtiessä tuli sellainen fiilis että ketään ei olisi vähempää voinnut kiinostaa.

 

Mulla oli koko ajan sellanen fiilis että kaiken sen olisi voinut hoitaa ihan hyvin kotonakin. Lähdettiin sairaalasta 32h tunnin kuluttua synnytksestä, heti kun lupa saatiin. Seuraavan kohdalla lähdetään vielä nopeammin, heti kun mahdollista. Ajatus tosta polikliinisestä synnytyksestä kiehtoo, mutta toisaalta ehkä pelottaa heti lähteä kotiin.

 

Tiedän että meille vaan sattui sellainen ajankohta kun sairaalassa oli täyttä ja henkilökunnalla oli kiire. Ja kaikilla ei aina voi olla hyvä päivä. Synnytys oli kuitenkin kaikkineen tosi ihanasti hoidettu ja siitä henkilökunnalle täydet pisteet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatketaan keskustelua lapsivuodeajasta sairaalassa täällä.

 

ja tässä ketjussa paneudutaan polikliiniseen synnytykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseäni kiinnostaa myös kuulla kokemuksia polikliinisistä synnytyksistä. Onko sellainen yleensä mahdollista Suomessa (Ruotsissa ilmeisesti hyvinkin yleistä)? Ja voiko äiti itse vaatia kotiinpääsyä heti synnytyksen jälkeen?

 

Itse en tosiaan tässä vaiheessa harkitse polikliinistä synnytystä (kun en ole edes raskaana :D) mutta jos perhehuoneeseen ei ole mahdollisuutta niin ajatuksena koen mieluisemmaksi aikaisemman kotiinlähdön kuin sairaalassa, viiden hengen huoneessa, roikkumisen ja tuskastelun...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta kun kävin synnytystapa-arviossa Tyksissä, oli siellä lääkärin kanssa ohimennen tällaisesta puhetta. Hän totesi, että jotkut äidit haluavat välttämättä lähteä vauva kanssa kotiin hyvin nopeasti (eli niin nopeasti, että kyseessä on juurikin polikliininen synnytys), mutta lääkärin näkökulmasta tämä ei ole suositeltavaa. Ymmärsin niin, että vauva on siis se, jota halutaan pitää silmällä. Sitä en tiedä, olisiko esim. Tyksissä ollut edes mahdollista ensisynnyttäjänä synnyttää polikliinisesti, kyllä ne ainakin kynsin ja hampain siellä tahtovat sen vähintään kolme vuorokautta pitää ;)

Mutta ilmeisesti näitä Suomessakin kyllä tehdään, että kai se mahdollista on, mutta tiedä sitten kuinka paljon saa asian eteen taistella. Ja varsinkin, jos on ensisynnyttäjä. Riippuu kaiketi hyvin oleellisesti sairaalasta, jossa aikoo synnyttää.

Edited by Birbir

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ymmärtänyt, että ensisynnyttäjille polikliininen synnytys ei ole mahdollinen. Myös raskauden kulun täytyy täyttää tietyt kriteerit: olikohan niin, että 39 raskausviikkoa täytyy olla täynnä jne. Jossain oli aivan lista kriteereistä, joiden täytyy täyttyä ennen kuin polikliinista synnytystä voidaan harkita, mutten löydä sitä tähän.

 

Taysin alueella on nykyisin mahdollista päästä LYSY-hoitoon synnytyksen jälkeen eli äiti ja vauva kotiutuvat pian synnytyksen jälkeen, ja kätilö käy kotona seuraamassa heidän vointiaan. Myös LYSYläisten kokemuksia olisi mielenkiintoista kuulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä TYKSin polikliinista synnytystä koskeva doku. Eli mitä edellytyksiä pitää olla että voidaan harkita tällaista tapaa. (Eli minä en sitten koskaan tätä voikkaan saada prkl :angry: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä voisin kanssa harkita jos toinen lapsi saadaan. meillä oli niin että koska oli niin kova ruuhka ettei heti saatu perhehuonetta, niin saatiin olla synnytys salissa. Poika syntyi 18.35 ja noin puoleen yöhön oltiin siellä. sitten minut kärrättiin osastolle, olin 2 hengen huoneessa toisen äidin kanssa. Ensin en ollut kovin innoissani asiasta mutta olin niin väsynyt että nukahdin melkein heti. sitäpaitsi oli mukavaa kun soitti vaan kelloa niin hoitaja kirmasi vaihtamaan vaipat ja asetti pojan rinnalle takaisin nukkumaan. Mutta aamulla olisin kyllä jo mieluusti lähtenyt kotiin. Vaikka tikkejä oli niin paljon ettei kätilö edes kertonut määrää kysyttäessä... Saatiin toiseksi yöksi perhehuone ja päivä meni rattoisasti vieraita vastaanottaessa. Illalla istuttiin kahvihuoneessa muiden perheiden kanssa ja syötiin ja katseltiin telkkaria (bigbrotheria) Onneksi päästiin sitten heti seuraavana päivänä. Muutama perhe sinne jäi vapaaehtoisesti pidemmäksi aikaa. Jotain imetysongelmia jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin kovasti harkitsen tämmöistä mahdollisuutta. Ihan jo siksikin, että tilanne täällä kotona helpottuisi huomattavasti, jos mä en joutuisi olemaan sairaalassa kovin pitkään. Mies kun ei aio pitää isyyslomaansa heti vauvan synnyttyä, vaan käytännön syistä vasta vähän myöhemmin, niin olisi hyvä, jos mä olisin kotona laittamassa ja vastaanottamassa isompia kouluun, vaikken mitään muuta jaksaisikaan heti tehdä. Kolmannella kierroksella olevana uskoisin jo tietäväni mitä se synnytys on ja miten mun jaksaminen sen jälkeen. Molemmista synnytyksistä olen palautunut hyvin ja tällä perusteella uskallan toivoa voivani kotiutua suht pian. Tietenkin, jos ei mitään erityistä synnytyksessä tapahdu tai tule mitään komplikaatioita tms. Eihän sitä koskaan tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän sairaalassa on vaihtoehtona myös ns. "lyhky" systeemi. Eli lyhytaikainen osastolla viipyminen. Meillä tyttö syntyi 38+3 klo 6.05, pientä "naristusta" piti minkä vuoksi ei saatu lähteä samana päivänä kotiin. Seuraavana aamuna oli lääkärin tarkastus ja tytöstä jouduttiin ottamaan labroja, minkä vuoksi ei saatu lähteä ennen kuin tulokset tuli ja olivat ok.

Ilmoitin jo ennen synnytystä, että haluan kotiin heti kun on mahdollista ja jos lapsen ja oma vointi sen salliin.

Tyttö kotiutui siis himpun reilun vuorokauden ikäisenä.

Koin systeemin hyväksi, sillä kotiin pääsi aika nopeasti, mutta tuli varmempi olo kun tytön vointia seurattiin ja saatiin labrat otettua. 2 vuorokauden kuluttua kotiutumisesta meidän piti käydä vielä uudestaan lastenlääkärin luona tarkastuksessa.

Kyseisessä sairaalassa kuulema vain harva äiti on tuosta kiinnostunut. Ite kyllä tykkäsin.

 

Lisään vielä, että myös oman voinnin kannalta meitä ei laskettu aikaisemmin sairaalasta. Raskausaika oli ongelmallinen ja muutamien seikkojen takia olisivat ehkä suositellu, että jäisin vielä sairaalaan.

Mulla oli kuitenkin sairaalassa oloa jos sen verran paljon takana, että halusin kotiin. Esikoinen odotti kotona ja itki vaan illat kun mua ei ollu taas näkyny kotona aikoihin.

Jouduin kuitenkin menemään ite sairaalaan kun mulle iski heikon voinnin vuoksi vyöruusu käteen ja lääkityksen kans oli ongelmia. En saanut antibioottia ja Buranasta tyttö meni ripulille...

Jos olisin etukäteen tiennyt, että se riesa iskee synnytyksen jälkeen niin pahana, olisin varmaan siirtänyt kotiutumista. Vauvan nostelusta ei meinannut tulla mitään kun käsi oli kipeimmillään.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä synnytin toisen lapsen poliklinisesti. tykkäsin tosi paljon ja suosittelen kyllä, jos kiinnostusta on. aloin puhua tästä jo neuvolassa odotusaikana ja sit rakenneultrassa juttelin sairaalassa siitä. kaikki mun kohtaamat hoitajat ja lääkärit suhtautui asiaan myönteisesti. mut tosi harvinaista toi kai täälläkin on, koska kätilö joutui etsimään jostain jonkun ohjeistuksen, mitä pitää tehdä, koska ei ollut koskaan hoitanut polikliinistä synnytystä. kuulemma vain muutama vuosittain valitsee ton, en kyllä ymmärrä miksi. niin ja meidän sairaalassa ei siis ois ollut mahdollista ensisynnyttäjälle, ja muutenkin siinä oli noita rajoituksia, täysaikainen raskaus ainenkin oli yksi.

 

mun odotus sujui hyvin ja synnytys oli varsin nopea ja "helppo" toimitus, vauva voi hyvin ja itse olin hyvässä kunnossa, joten en keksinyt yhtään syytä miks mun olisi pitänyt jäädä sairaalaan makaamaan kun esikoinen odotti kotona. kun vauva oli syntynyt, jouduttiin odottamaan kuusi tuntia kotiutumislupaa, tuona aikana kävi lääkäri tekemässä tarkastuksen ja kätilön kanssa katsottiin muutamat perusjutut läpi. saatiin oll koko aika synnytyshuoneessa kun ei ollut ruuhkaa silloin, jos salia ois tarttettu niin sit oltais jouduttu mennä vähäks aikaa osastolle. kahden päivän päästä oli lapsipolilla lääkärintarkistus joka vastasi normaalia kotiutumistarkastusta. ja muistaakseni seuraavana päivänä kätilö soitti osastolta kotiin ja kyseli kuulumiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kuopuksesta Kättärillä tälläinen lyhytaikainen viipyminen joka tosin taisi jäädä varsin vähän vajaaksi normaalista sairaalassa olosta..

 

Pyysin jo synnytyssalissa polikliinistä synnytystä (vauva syntyi 5:40 aamulla), mutta eipä kätilöt suhtautuneet siihen kovin vakavissaan. Sairaala oli ihan täysi, mun ja vauvan vointi erittäin hyvä, imetys starttasi heti hyvin, en voinut nukkua sairaalahuoneessa lainkaan kun huonetoverin vauva itki koko ajan, pieni esikoinen kaipasi äitiä kotiin eli kaikki edellytykset nopealle kotiutumiselle olisi ollut, mutta rh- takia (tai labran kuhnailun) jouduin jäämään "turhaan" yön yli. Ärsytti vielä sekin että minä jouduin viimeisenä kotiutumistarkastukseen vaikka kiihkeimmin halusin kotiin.. :rolleyes:

 

Kävin sitten kahden päivän kuluttua kätilön tarkastuksessa sairaalassa missä ei tullut mitään huomautettavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polikliinistä synnytystä ei juuri suositella koska vastasyntyneen mahdolliset ongelmat (kellastuminen, sepsis, sydänvika jne.) ilmenevät tavallisimmin vasta reilun vuorokauden iässä jolloin lapsen olisi turvallisinta olla vielä sairaalassa. Tavallisimmin polikliiniset synnyttäjät ovat juurikin niitä kolmen tai neljän lapsen äitejä joilla on jo hyvä näppituntuma siihen milloin lasta pitää lähteä kiikuttamaan takaisin sairaalaan. Päivän ikäisellä kun hyvinkin pieni oire voi merkitä kiireellistä hoitoa edellyttävää sairautta.

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kolmannen kanssa kotiuduttiin 21h synnytyksestä ja siihen suhtauduttiin hyvin, kun oli kolmas lapsi ja kerroin, että en pysty nukkumaan sairaalassa (asuttiin sillon vielä 1km kättäristä). Kun mentiin ennen lähtöä lastenlääkärille niin tenttaili kovasti miksi muka pitäisi lähteä kunnes yhtäkkiä kysyi "eikö tämä olekkaan ensimmäinen lapsi" ja kun kerroin, että on kaksi lasta entuudestaan niin johan ääni muuttui kellossa..ja miehelle lapsi oli ensimmäinen niin sitten sille se lekru kyllä alkoi oikein lässyttämään että kyllä sen lapsen hoidon oppii kun vaan uskaltaa tehdä jne. oli vähän outo fiilis..

 

Lääkärin tarkastukseen palattiin 3 vrk:n iässä ja siinä välissä kättäriltä tuli kätilön soitto jossa varmisti, että kaikki ok. Saatiin myös lappunen jossa kaikki sellaset jutut joiden takia pitää tulla tarkastukseen jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaa kovasti tällainen lyhytjälkihoitoinen synnytys. Jostain syystä on kamalan voimakkaana ajatus, että sitten joskus mahdollisimman nopeasti sairaalasta kotiin, jos se vaan on mahdollista. Mitään tyhmiä riskejä en tietysti halua ottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin kiinnostaa tää aihe. Harkitsen itse tän kolmannen kohdalla polikliinistä synnytystä.

Mulle tai vauvalle ei oo tullu mitään ongelmia edellisissä synnytyksissä.

Viime kerralla mä pyysin päästä mahdollisimman nopeasti kotiin, mutta tyttö syntyi lauantaiaamuna ja mulle sanottiin heti, ettei sunnuntaina vuorossa ollut lääkäri tarkastaisi alle 2 vuorokauden ikäisiä. Jouduttiin sit odottamaan maanantaihin ja silloinkin päästiin lääkärintarkastukseen vasta klo 15. Koko maanantain olin ihan masentunut, kun tiesin, että poika ikävöi kotona ja halusin kotiin. Soitinkin moneen otteeseen kelloa kysyäkseni, milloin pääsen pois. Olin saanut perhehuoneen itselleni, kun NKL:llä oli niin täyttä, että halusivat pitää muiden osastojen paikat niille, jotka tarvitsevat enemmän apua. Sain siis sairaalassa vähemmän apua vauvanhoidon kanssa kuin olisin saanut kotona, kun siellä olis ollut mies (ja anoppi) auttamassa...

 

Olisi kiva kuulla ihan lääkäreiden ja kätilöiden näkökulma asiaan myös ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua rupesi kanssa kiinnostamaan tämä vaihtoehto, kun toisen lapsen synnytys lähestyy, eli lisää kokemuksia kehiin :) Esikoisen synnyttyä olittin 2 vuorokautta sairaalassa perhehuoneessa ja toivoisin nytkin perhehuonetta. Mutta ensisynnyttäjät pääsevät kuulemma jonon ohi perhehuoneisiin ja minua ahdistaa ajatus siitä, että joudun jäämään vauvan kanssa yksi sairaalaan ja viel huoneeseen jossa on 1-2 muuta äitiä ja niiden huutavat vauvat. Mieluummin haluaisin sitten kotiin.

 

Voiko sen siis tehdä niin, että jos ei saakkaan perhehuonetta niin pyytäisi päästä heti kotiin vai pitääkö polikliinisen synnytyksen toive tietää jo aikaisemmin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polikliininen synnytys pitää käsitääkseni sopia etukäteen. Mä olin toisen synnytyksen jälkeen sairaalassa vaan 17tuntia, eli saman vuorokauden sisällä päästiin pois, mutta piti puhua kolme lääkäriä ja liuta hoitsuja ympäri että pääsin. Vähemmällä olisi kuulemma päässyt kun olisi sopinut polikliinisesta synnytyksestä etukäteen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tietoa, että jos synnytys joudutaan käynnistämään vaikka yliaikaisuuden vuoksi, niin onnistuuko polikliininen silti? Juttelin eilen kätilön kanssa kriteereistä ja muusta, mutta en muistanu tuota asiaa kysyä. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äkkiseltään en löytänyt mainintaa asiasta :) Kunhan viikot on kunnossa ja kummallekaan ei tule käynnistyksestä sivuoireita. Ja kunhan sokerit ja kaikki muut on kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen toivonut polikliinista synnytystä tällä kertaa ja ne kriteerit nimenomaan vauvalle on suht tiukat. Mulla vaikuttaa se että viimeksi ahdistuin jo vajaassa 2 vrk:ssa sairaalassa niin pahasti että tällä kertaa kätilö ainakin oli sitä mieltä että mun kohdalla nopea kotiutus (ellei tule komplikaatioita) on sekä äidin että vauvan etu. Ja tosiaan kun äitiähän siellä sairaalassa ei voi väkisin pitää edes esikoisen kohdalla niin harvemmin loppupeleissä lähtevät erottamaan äitiä ja vauvaa ellei ole lääketieteellistä syytä (ts. että vauvalla on kaikki hyvin).. ;) Mulle sanottiin että hyvä on olla tieto siinä vaiheessa kun tulee synnyttämään että haluaa polikliinisen / nopeasti kotiin, sen aikaisemmin ei tarvitse ilmoitella tai kysellä "lupaa". Tosin tiedän että on kätilöitä/lääkäreitä jotka ovat sitä mieltä että hyvävointisenakin sairaalassa olisi "pakko" olla se 2 vrk vaikka ei se niin menekään. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kolmas lapsi syntyi polikliinisellä synnytyksellä. Mäkin ahdistuin tokan kohdalla, kun jouduin olemaan 2 vrk "turhaan" sairaalassa. Sain vielä perhehuoneen yksin, kun oli niin täyttä ja ajattelivat mun pärjäävän hyvin yksin. No, tällä kertaa pääsin sit samana päivänä kotiin, ja vaikka oli 2 pientä lasta kotona hoidettavana vauvan lisäks, tunnen, että sain enemmän apuja lastenhoitoon, kun mies oli paikalla. Sairaalassa sitä oli ihan yksin...

Mies ilmoitti halusta polikliiniseen synnytykseen siinä vaiheessa, kun poika oli syntynyt. Voi olla, että hän oli maininnut sen jo aiemmin edelliselle kätilölle (kätilö vaihtui juuri ennen ponnistusvaihetta). Kaikki meni hyvin ja tuntui, että sai enemmän rauhassa tutustua vastasyntyneeseenkin, kun sai olla siellä synnytyssalissa koko sen 6 tuntia vauvan syntymän jälkeen. Ei tarvinnut kiireellä mennä suihkuun ja siirtyä osastolle.

Ainoa huono puoli on se, ettei sinne saanut muuta ruokaa, kun ne kahvit, kun vauva oli syntynyt. Eli en itse saanut esim. lounasta, kun vauva syntyi ennen kahdeksaa aamulla ja silloin syötiin ne leivät. Päästiin kotiin kahden jälkeen, niin kyllä siinä aika kauan sai odottaa, että pääsi syömään jotain. Onneks mies toi mulle sairaalan kahvilasta berliininmunkin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now