Mabeline

Harsot

78 posts in this topic

Vaippa, puklurätti ja vaunujen aurinkosuoja. Nämä harson käyttötarkoitukset ovat varmaan kaikille tuttuja.

 

Tässä aurinkoisena päivänä istuin leikkipuistossa harso kaulassa ja mietin miten kätevä kapistus se onkaan! Pelkäsin siis kaulan palamista (punotti jo uhkaavasti), ei ehkä kovin tyylikäs ratkaisu, mutta toimii ainakin leikkipuistossa ;) Harso on useimmiten mukana ja näppärä äiti keksii aina hädän tullen sille mitä ihmeellisempiä käyttötarkoituksia. Mihin itse olet harsoja käyttänyt? Oletko turvautunut harsoon hätätilanteessa vai keksinyt sille käyttötarkoituksen ihan arkielämässä?

 

Jaa parhaat vinkkisi tai paljasta erikoisimmat sovelluksesi meille muille täällä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on aika tavallinen käyttö, mutta ainakin ruokaliinana sitä on veljenpojalle tullu käytettyä. Pysyy hyvin kaulassa ja suojaa todella ison alueen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitanpa saman, mitä kirjoitin tarvikeketjuun. Nauramme usein miehen kanssa, että meillä sisustetaan harsoilla ja pukeudutaan harsoihin. Harsoja käytetään vaippoina, puklurätteinä, päänalusina, imettäessä (poika on melkoinen loppasuu, maitoa on siis joka paikassa jos ei alle laita harsoa), näkösuojana julkisilla paikoilla imettäessä, suojana vaunujen kuomun päällä, perhepedissä vauvan alustana, tuttipullojen kuivaamisessa... ilman harsoja emme varmaan selviäisi. :lol: Vaippaharsoja taitaa olla joku 15, muita harsoja suunnilleen saman verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kehtaako vastata? ;) Kun on nuha niin ne on ihanan pehmeitä nokan niistämiseen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Veljenpoikien nenää on tullut usein niillä pyyhittyä, mutta omaan nenään en olekaan vielä kokeillut. Pitäisköhän? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis meillä on noin 30 kpl harsoja ja aina silti hukassa kun niitä tarvis. Meidän mimmi on sellanen pukluiita että puolet on pyykissä aina. Lisäksi ne on meillä pepunalusia jos ei ole pyyhettä/froteeta lähellä, aurinko- ja tuulisuoja vaunuissa, tytön unirätteinä, leikeissä mukana(kun kurkistellaan liinan alta kukkuu-meiningillä), ja joo, ne on tosi pehmeitä niistää :rolleyes:

Edited by Neiti.Aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisten lisäksi meillä niitä käytetään myös peppupyyhkeinä, kun ovat niin ihanan pehmeitä (joo, mulla on kyllä eri väriset harsot pylly- ja ruokatouhuja varten..). Ja viime kesänä käytettiin harsoa usein aurinkohattuna, sekä äidillä että lapsella. Nurkkiin vaan solmut niin jo on tyylikäs pesue!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ottanut pari harsoa pois "kierrosta" ja käytän niitä siivoukseen :rolleyes: Parhaita siivousrättejä, kun ovat sopivan isoja ja voi siivouksen jälkeen vaan heittää pesuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistäs saakaan parhaat (hintalaatusuhteeltaan) harsot? Joku on joskus maininnut Anttilan. Ei siis tarvi olla mitään eliittiharsoja, eikä vaippatarkoitukseen, vaan ihan perusharsoja tähän kaikkeen puklailuun ym. Esikoisen kanssa selvittiin komeasti äitiyspakkauksen kuudella, mutta kuopus on hanakampi puklailemaan, joten liinat on alvariinsa lopussa (=pesussa). Ja mitä hintaluokkaa ovat?

Edited by ibex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruoanlaitossa harsoja voi käyttää kaikenlaiseen valutukseen. Esim. pashamuotti pitää ehdottomasti vuorata harsolla. Anoppi käyttää tuohon vieläkin miehelläni lähemmäs 30 vuotta sitten olleita vaippaharsoja. On ne sen verran monesti jo keittopesty että kehtaa :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toimii myös lattian pesussa tosin ei enää käytetty vauvalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mistäs saakaan parhaat (hintalaatusuhteeltaan) harsot? Joku on joskus maininnut Anttilan. Ei siis tarvi olla mitään eliittiharsoja, eikä vaippatarkoitukseen, vaan ihan perusharsoja tähän kaikkeen puklailuun ym. Esikoisen kanssa selvittiin komeasti äitiyspakkauksen kuudella, mutta kuopus on hanakampi puklailemaan, joten liinat on alvariinsa lopussa (=pesussa). Ja mitä hintaluokkaa ovat?

Anttilassa tosiaankin on myynnissä.

Siellä hintaa muistaakseni 12,99 euroa.

Valkoisia on 12 kpl:tta paketissa ja vastaavasti värillisiä 6 kpl:tta, ja hinta siis toi sama.

 

Edullisimmin pääsee varmaan ku käy kangaskaupasta ostamassa sitä harsoa ja ompelee (jos jaksaa) ne reunat, esim. saumurilla.

Kaverin tyttärellä (ikää 2,5 vuotta) lempirätti (unirätti) on sellanen itse tehty versio, josta ei oo saumoja huoliteltu, eli ne on sellaset repaleiset ja pehmeät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prässäysliinaksi harso on ihan ykkönen! Näin meille opetettiin köksän tunnilla :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Samaa mieltä! :) Mun äiti "varasti vahingossa" meiltä yhden harson juuri tuohon prässäämiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vuotaa tissit oikeen mainiosti ja kun vauva irrottaa aina ruokailun alussa otteen hetkeksi, suihkuaa/vuotaa maitoa paljon ja mulla on sitten rintaliivit, paita ja vauva parissa sekunnissa aivan märät. Joten mä tungen harsoa aina rintsikan reunan alle (tissin alle) ja siitä vauvan vaatteiden suojaksi, joten vuotovahingot imeytyy heti harsoon ja äidin vaatteet säilyy. Ja tietty sillä pyyhitään vauvan naama kuivaksi myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin Prismasta harsoja, oisko ollu 12€ ja 8 tai 9 kpl... En tarkalleen muista. Hyviä ovat olleet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anttilassa tosiaankin on myynnissä.

Siellä hintaa muistaakseni 12,99 euroa.

En kehuisi kovin hyviksi Anttilan harsoja kestoltaan, mulla nimittäin meni pari harsoa rikki jo ensimmäisessä pesussa ja muutama lisää myöhemmissä pesuissa. Siis ihan kuin ne olisivat kuluneet puhki, mutta tämä tapahtui aina pesukoneessa. Kummallista. Muuten harsot ovat hyviä, siis imukyvyltään, kooltaan ja hinnaltaan. Ja voi niitä reikäisiäkin kuitenkin käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oho. Meillä on pari paketillista Anttilan harsoja käytössä ja ehjinä ovat kaikki pysyneet kovasta käytöstä huolimatta. Eivät kyllä muuten mitään kovin kummoista laatukamaa ole. Aika ohkasia, mutta toisaalta taas tykkään, että ovat ohkasia, niin menevät pienempään tilaan ja mahtuu useampi mukaan. Meillä siis olleet lähinnä puklurätteinä/vaunujen suojana (+siivouksessa :lol: ). Pojun synnyttyä taisin tehdä pienoista hintavertailua ja noi Anttilan harsot tais olla halvimmat, mitä nopealla etsimisellä Helsingistä/netistä löysin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yks parhaista ihan vauvaan liittyvistä käyttötarkoituksista meillä oli tutin pidike. Eli kun vauva matkustaa turvakaukalossa harso pujotetaan tutin renkaaseen ja muotoillaan sopivasti vauvan syliin. Jos tutti tipahtaa vauvan suusta niin se jää harson varaan törröttämään ja vauva saa sen ehkä uudelleen suuhun. Sama toimii myös sängyssä nukkuessa.

Konsti toimii vain pienellä vauvalla, joka ei vielä paljon käytä käsiä, muuten ilkeät kädet vetävät harsosta tutin pois suusta.

 

Ja keittiössä ovat loistavia!! Kerran en ehtinyt kuoria vaahtoa pois lihaa keittäessä, mutta harson läpi siivilöimällä tuli sitten tosi kirkasta lientä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä harsoja on käytetty pukluihin, imetyksessä (suojaamassa vaatteita kastumiselta ja joskus myös näköesteenä), peppupyyheenä, päänalusena vanhempien sängyssä, vaunujen suojana kun on ötökkäharso ollut hukassa, aurinkosuojana turvakaukalossa, ruokalappuna, kukkuu-leikeissä ja ihan vaippanakin.

 

Muutenkin on harsoja käytetty kuin vauvan kanssa: prässäykseen ja siivoamiseen. Nämä harsot on sitten erikseen.

 

Oikein näppäriä ovat ja helppo pakata mukaan kun menee pieneen tilaan. Voi sitten reissussa käyttää tarpeen mukaan pyyheenä tai ruokalappuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hö, ei mun harsot ole mitenkään erityisen pehmoisia, niinkuin jotkut tässä ketjussa sanoivat :( Vai pehmenevätkö vasta kun on olleet käytössä piiitkään ja pesty tuhannen kertaa? Ä-pakkauksen harsot ainakin ovat tosi karheita, eikä erityisen pehmeitä ole mun toiset eikä kolmannetkaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä äippäpakkauksesta tulleet harsot ovat mukavan pehmeitä tai ainakin jos verrataan toisiin harsoihin, jotka sain tädiltäni.

 

Meillä käytetään harsoja:

 

Pukluihin, jotka ovat jo aika harvinaisia

Kuolaan

Suojaliinana kun annetaan korviketta. (Meidän pojalla taitaa olla reikä poskessa, ku puolet maidosta on yleensä rinnuksilla.)

Ruokalappuna

Pepun pyyhkeenä

Riepuna vauvalle eli sitä on kiva syödä ihan muuten vaan.

Vaunuihin auringon ja tuulen suojana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilisessä vauvanhoitovalmennuksessa tuli uusi vinkki harsonkäyttöön: harsoa voi käyttää "liukuesteenä" vauvaa kylvettäessä eli oman käden ja vauvan selän väliin harso - pito on parempi eikä liukas vauva pääse lipsahtelemaan. Omakohtaista kokemusta ei vielä siis ole ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now