Mabeline

Harsot

78 posts in this topic

Löydettiin taas uusi käyttötarkoitus harsoille: Käytettiin niitä muutossa suojaamaan astioita muuttolaatikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Löydettiin taas uusi käyttötarkoitus harsoille: Käytettiin niitä muutossa suojaamaan astioita muuttolaatikossa.

 

Loistava idea! Pitä pistää muistiin, kun on muutto edessä ja kaapillinen harsoja seisoo tällä hetkellä tyhjän panttina odottelemassa uutta tulokasta.

 

Mä käytin yks päivä kahta harsoa salaattilinkona, kun piti saada salaatit äkkiä pestyä ja kuivattua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eilisessä vauvanhoitovalmennuksessa tuli uusi vinkki harsonkäyttöön: harsoa voi käyttää "liukuesteenä" vauvaa kylvettäessä eli oman käden ja vauvan selän väliin harso - pito on parempi eikä liukas vauva pääse lipsahtelemaan. Omakohtaista kokemusta ei vielä siis ole ;)

 

Mä pidin tuoreelle vauvalle harsoa kylvyssä. Vaikka harso tulikin märäksi, se lämmitti vähän enemmän ku paljaaltaan olis ollut ja sillä oli mukava pestä.

 

---edit

siis harso oli vauvan rinnan, masun ja jalkojenkin päällä makuuasennossa

Edited by Sugar

Share this post


Link to post
Share on other sites
ot. Onko joku tilannut noita? Mä haluaisin tilata mutta mahtaavatkohan olla karheita?

 

Onpas kalliita. Cittarissa myydään muistaakseni 6kpl ja alle 13e. Tohon varmaan sisältyy vielä päälle postikulut. Mutta noi näyttää samalta harsoliinalta mikä mulla on ja se on kyl tosi hyvä ja paljon isompi kuin noi äp:en harsot. Ja vauvat tykkää värikkäistä jutuista ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taalla harsoja kaytetaan vauvan kapaloimiseen, ja syyna kerrotaan etta vauvan on rauhallisempi kun oppii sellaisen tavan etta kun harso laitetaan ymparille (eika vauva paase heiluttamaan kasiaan ympariinsa) niin se tarkoittaa nukkunmaan menoa. Harsot on kylla isompia kuin Suomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä 20kpl Name It:n harsoja. Ihan älyttömän hyviä; pehmeitä ja imukykyisiä :) Meillä on myös 4 kpl jotain muita harsoja ja ne ei ole yhtä imukykyisiä. Meillä harsja käytetään pääasiassa perhepedissä pojan alustana, hoitoalustan päällä ja kaikkein tärkein käyttö on imetyksen aikana. Minulla on rintakumi käytössä, niin se on sellaista sotkemista aina välillä, että ilman imukyykyistä harsoa oltais suihkussa molemmat aina syöttöjen jälkeen.

Jos yöllä sattuu vahinko ja rintakumista valuu maidot lakanalle, niin heitän harson vaan siihen märän kohdan päälle ja vaihdan sit myöhemmin puhtaat tilalle. Niin ja olenpa käyttänyt harsoa myös öisin t-paidan alla, kun rinnoista valuu solkenaan maitoa aina väillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harsoja käytetään meillä:

 

 

 

- "Ruokalappuna" imetyksen aikana

 

- Puklurättinä röyhytyksessä

 

- Pyllypyyhkeenä (kylpypyyhe on tietysti erikseen)

 

- Unirättinä (tyttö tietää, että on uniaika kun pään lähelle laitetaan tämä unirätti. Hän hieroo usein siihen väsyneenä kasvojaan ja puristelee sitä käsissään... sitten nukahtaa)

 

- Päänalusena/tyynyliinana tarvittaessa

 

- Tuiskusuojana vaunuissa tarvittaessa

 

- Suojaamaan arkaa alustaa pissavalumalta... siis kun tyttövauva nukkuu kyljellään pitkään voi vaipan välistä päästä pissaa joskus karkuun... :rolleyes:

 

- Tutin tukijana tarvittaessa

 

- Peittona jos tyttö nukahtaa syliin

 

- Selkätukena kylkiasennossa aivan vastasyntyneenä (rullana)

 

 

 

Ja löytyishän näitä vaikka kuinka... :lol: Ensin meillä oli vaan äitiyspakkauksen harsot, mutta aika nopeasti totesin, että ne ei riitä alkuunkaan!!! Olisin vaan uskonut siskoani... ;) Nyt meillä on niitä kasapäin, valkoisia ja ihania kuvioituja (ihanan pehmoisiakin)! Tämän (kuva) pakkauksen ostin kun ei vielä tiedetty vauvan sukupuolta... kun tyttö syntyi haettiin kaksi samanlaista pakkausta, mutta vaaleanpuna-sävyisenä! Kaikki on kovassa käytössä! :D

 

 

 

CIMG0878.jpg?t=1229581191

 

 

 

Jos harsot eivät ole valmiiksi pehmoisia, meillä on ainakin auttanut kun pesuun lisää pienen tirauksen huuhteluainetta. :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aivan ihania, saanko kysyä, että mistä ostit?

 

Saakohan noita Name It- harsoja tilattua netistä?

 

 

 

Harsoista on ollut myös hyvä apu rinnalla näköesteenä, kun muuten tyttö katselee joka paikkaan ja pää pyörii kuin pöllöllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinja Mii Mua kiinnostais kans tietää, että mistä ole löytänyt noin nättejä harsoja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ ^ Voi, en olekaan huomannut, että mulle on tullut tänne kysymyksiä! c050.gif?t=1230539562 Näitä kuvioituja harsoja, sekä sini-vihreäsävyisiä että vaaleanpunasävyisiä, olen ostanut Ideaparkista... taisi olla Exit niminen liike sekä Tampereen lasten Kekäleestä ja Stockmannilta! :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

kuvioharso_enkelinallet_small.jpgkuvioharso_aakkoset_small.jpgkuvioharso_poikaset_small.jpg

 

Meillä on näitä kuviollisia harsoja puklu/imetys/kuolarätteinä, lisäksi on esikoisen harsot (7-8 kpl) joissa on kirkkaanvärinen siksak reunassa että erottuvat pylly/vaipparäteistä, ja pieniä MaM harsoliinoja 40x40 cm kooltaan. Pienet harsot menevät tarvittaessa myös lisäimuiksi kestovaippoihin, tällä hetkellä olen käyttänyt päänalusena ja uniräsynäkin.

Sitten on tietty Pikku-Piian vaippaharsot ja MaMin valkaisettomat harsot mutta ne ovat vaippa- ja pyllyrättikäytössä. Niitä on aika paljon, Pikku-Piiaa 12 ja MaMia 10 muistaakseni... :rolleyes: Kaappi täynnä harsoja! :D

 

http://riemuli.fi/catalog/index.php?cPath=45_36

 

Tilasin kuviolliset tuolta Riemulista.

 

Melkein joka huoneessa on ainakin yksi pukluliina, heittelen pyykkikoriin sitä mukaa kun niitä likaantuu. Parhaat harsot (ja jollainen pitää aina olla yösyöttötuolissa käyttövalmiina kun on niin hyvä ja helppo pimeässäkin huoneessa) on esikoisen 11 vuotta vanhat, ovat paksumpia ja pehmeämpiä (eivätkä ole koskaan kurttuisia kun tulevat pesusta vaan ovat liki sileitä valmiiksi) kuin mitkään nyt ostamani harsot, olivat jo silloin kun otin niitä käyttöön, harmittaa kun en ole löytänyt yhtä hyviä lisää... Myös kaksi yli 30 vuotta vanhaa harsoa on käytössä, toinen ohut on lumisuojana vaunuissa ja toinen paksu on imetysharsona, nämäkin pysyvät itsekseen sileinä ja ovat pehmeitä. Pukuompelija-äitini sanoi jotain siitä että se miten ne kankaat on kudottu yhteen tekee osan tuosta hyvyydestä noissa paremmissa harsoissa...

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

... mä oon niin laiska silittämään että en yksi vuosi ees laittanut jouluverhoja ikkunaan koska 1,5 vuotta aiemmin olleiden hautajaisten yhteydessä siivouksessa mun silityslauta katosi johonkin, eli ainakaan 2 vuoteen en ollut silittänyt mitään kun lopulta se lauta etsittiin... :D

 

Mut mä myös pehmennän huuhteluaineella ne kovimmat harsot ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa, ei meidän äitiyspakkauksessa saamat harsot kyllä ole vieläkään pehmeiksi muuttuneet, vaikka käytetty jo melkein kaksi vuotta.

 

Vauva-aikaisen käytön jälkeen meillä on harsot siirtyneet taaperon sänkyyn, lakanan ja suojalakanan väliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- "Ruokalappuna" imetyksen aikana

 

- Puklurättinä röyhytyksessä

 

- Pyllypyyhkeenä (kylpypyyhe on tietysti erikseen)

 

- Unirättinä (tyttö tietää, että on uniaika kun pään lähelle laitetaan tämä unirätti. Hän hieroo usein siihen väsyneenä kasvojaan ja puristelee sitä käsissään... sitten nukahtaa)

 

- Päänalusena/tyynyliinana tarvittaessa

 

- Tuiskusuojana vaunuissa tarvittaessa

 

- Suojaamaan arkaa alustaa pissavalumalta... siis kun tyttövauva nukkuu kyljellään pitkään voi vaipan välistä päästä pissaa joskus karkuun... :rolleyes:

 

- Tutin tukijana tarvittaessa

 

- Peittona jos tyttö nukahtaa syliin

 

- Selkätukena kylkiasennossa aivan vastasyntyneenä (rullana)

 

Tämä oli kyllä todella tyhjentävästi sanottu!! Ihan juuri näin myös meillä on harsoja käytetty, varsinkin silloin pikkuvauva-aikaan... kaikkeen!! :lol: Nyt kun meitin neiti on isompi, harsoja käytetään puklurättinä, pyllypyyhkeenä ja joskus tyynyliinana sekä unirättinä.

 

 

Sitten kysyisin sellaista, että mitä mieltä kukin on siitä, että harsoja käytetään vaunujen kuomuaukoissa?

 

 

Itse en sellaista käytä muuta kuin silloin jos vaunuja kohden tuiskuaa viistolunta tai jos on oikein kova pakkanen (varsinkin aivan vastasyntyneellä) eli äärimmäisen harvoin täällä Suomen oloissa. Minua itseä ahdistaa kun näen oikein harsotun vaununkopan aukon. Aivan varmasti siinä käytännössä on myös puolensa ja jokainen äiti/isä tietää mikä sille omalle lapselle on hyvä! Mä vaan aina itse kuvittelen itseni sinne vaunun sisälle ja mietin miltä tuntuisi siellä olla kun "ilma-aukko" peitotaan... onhan harso tietenkin ohut ja se läpäisee happea, mutta mä haluan, että mun lapseni saa hengittää raitista ilmaa. Tuuli ei kuitenkaan sinne koppaan käy ollenkaan samalla tavalla kuin meihin, jotka kävellään, jolloin viima pääsee puhaltamaan "ohi". Vaunut ovat aika hyvä tuulensuoja siinä mielessä. Lisäksi haluan nähdä lapseni koko ajan ja haluan, että lapseni näkee tarvittaessa minut ja muutakin ympäristöä. Jos vauva nukkuu, on hän siellä vaunukopassa niin hyvässä omassa rauhassa ja suojassa pukuineen, makuupusseineen ja vaunuun kuuluvine muine suojineen ettei varmasti pääse ilma tai viima paleltamaan... ainakaan kohtuu leudoilla säillä tai varsinkin nyt kevätaikaan. Uskon, että unikin maistuu paremmalta kun saa hengittää ulkoilmaa ilman, että se menee kankaan läpi. Ja meidän vaunuissa on oikein hyvä aurinkosuoja kuomussa, joten senkään vuoksi en harsoja virittele... patsi jos oikein alhaalta paistaisi, voisi harson laittaa kuomuaukolle osittain, niin ettei pääse vauvaa häikimään. :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun poitsu tuntuisi nukahtavan vaunuihin helpommin silloin, kun peitän sen aukon harsolla. Silloin ei ole mitään kiinnostavaa nähtävää, minkä vuoksi pitäisi pysytellä hereillä :D Kiinnitän harson kolmella pyykkipojalla, eli ilma kyllä pääsee kiertämään varsin hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojalle tulee ihan liian kuuma, jos päälle laitetaan jotain ylimääräisiä pukuja. Poika on siis iha sisävaatteissa makuupussissa vaunuissa. Mä aina kuitenkin pelkään, että pojalle tulee kylmä siitä osiosta, joka on siinä sen aukon kohdalla (kun on vain body päällä), joten sen vuoksi laitan sen harson, niin ilma pysyy vähän lämpimämpänä siellä vaunuissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noissa Name It harsoissa oli ainakin ohje, et eka pesu pestään 80 asteessa. Meillä on myös kuivausrumpu, joten harsot on kyllä ihan unelmapehmeitä.

 

Me käytetään aina harsoa vaunuissa, jos tarkoituksena on saada poika uneen. Sivuilla on aukot, eli se harso on kiinni vain ylhäältä ja alhaalta, jotta sisään pääsee raitistakin ilmaa. Minua kauhistuttaa, jos tuulisena päivänä näen jonkun työntävän vaunuja ilman suojaa siinä aukolla. Tuuli kuitenkin jää kiertämään sinne kuomun sisälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun poitsu tuntuisi nukahtavan vaunuihin helpommin silloin, kun peitän sen aukon harsolla. Silloin ei ole mitään kiinnostavaa nähtävää, minkä vuoksi pitäisi pysytellä hereillä :D

Sama täällä. Jos ei ole harsoa, ei ole myöskään minkään sortin toivoa nukahtamisesta. :rolleyes: Myös pakkasen ollessa 15 asteen korvilla, laitan pakkasen takia harson kuomun eteen, pysyy sisätila vähän lämpöisempänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä harso on ollut myös tosi monikäyttöinen, kaikki nää varmaan mainittu kuitenkin täällä jo: Puklurätti, uniriepu, näkösuoja, perhepedissä vauvanalusta, pyyhe, vaippa... Poitsu käyttää joskus myös tutin korvikkeena, hänen mielestä sitä on on ihana lutkuttaa :lol: Niin, ja käytetään myös kukkuuleikissä sekä tuulettelu-leikissä, ihan huippujuttuja molemmat :)

 

Mä ostin tosi hyviä harsoja 10kpl/10e Vauvatar-nettikaupasta, mutta ei siellä näköjään ollut niitä enää :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös käytössä kuvioidut Name It-harsot. Hyvin samanlaisissa käyttötarkoituksissa kun täällä ollaan jo mainittukin. Isommalla pojalla ollaan pidetty aurinkoisena päivänä myös lakkina jos on vaikkapa varsinainen jäänyt kotiin! :lol: Ja pehmyitä on!

 

Minua kauhistuttaa, jos tuulisena päivänä näen jonkun työntävän vaunuja ilman suojaa siinä aukolla. Tuuli kuitenkin jää kiertämään sinne kuomun sisälle.

 

Jääkö todella? Sanoisin myös, että tosi hyvä tuulensuoja koppa kyllä on ja onhan siinä suojalipat ynnä muut! Siis jos jotan tuiskuaa vaunuihin sisään niin ok, mutta kyllä kai lapsen ihan tuuleenkin tarvii tottua... et kyllä mua kauhistuttaa kans sellanen enemmän, että kopan aukko on verhoiltu rätillä!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kans joku juttu aina vaunujen eessä suojana. Meillä ei oo "kiinteetä" koppaa, vaan rattaat pehmoisella kantokopalla ja koppaan jää aina sellaisia ilmarakoja joista happi kulkee. Ja harso ei todellakaan oo mikään ilmatiivis.

Joskus oon oikein kovalla viimalla käyttänyt vaunun suojana jotain paksumpaakin kuin harso ihan siks kun vaunuissa oli kaksviikkoinen vauva ja hirvitti viiman ja lumisateen määrä mut neuvolaan oli mentävä. Isomman lapsen kanssa en niin paljoa suojannut, mutta talvivauvaa oon kyllä yrittänyt pitää poissa tuulesta ja vedosta.

Näin oon toiminu esikoisenkin kanssa eikä kumpikaan oo tähän mennessä hapenpuutteeseen vaunuissaan kuollut.

 

 

Nääkin kai niin makuasioita. Mun äiti on ihan kauhuissaan aina kun näkee noita vaunuja ilman suojaa. Sanoi, että aikoinaan neuvolassa kehoitettiin pitämään jotain paksumpaa kangasta vaunujen edessä.

Appiukko taas on sitä mieltä, että mitään ei sais laittaa vaunujen eteen. Hulluks tulis jos yrittäis jokaista miellyttää. Ollaan tehty niin kuin itestä on parhaalla tavalla tuntunut. Ja jos se jotain häiritsee niin ei voi mitään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now