Guest Miten teillä?

Kohtu tyhjäksi. Pillerit vaiko kaavinta?

225 posts in this topic

Apua...

 

kuulostaa siltä, että täällä Kouvolassa ei paljoa välitetä miten potilas pärjää, kun itse sain aamulla Mifegynin sairaalassa, sitten annettiin 4 cytotecia kotiin. Mukaan myös 2 panacodia!!

 

Miten ihmeessä pärjään tuolla lääkityksellä?!? Lukiessani teidän muiden juttuja, en ymmärrä miksi minulle ei annettu enempää lääkkeitä. Tai miksi minut laitettiin kotiin tyhjentymään. Ainoastaan annettiin verikoeaika 2 viikon päähän. Ei ultraa, ei mitään muuta. Eikä minulle puhuttu mitään siitä mahdollisuudesta, että vuoto ei alkaisikaan, tai joku muu menisi pieleen.

 

Siitä on kohta 6 tuntia, kun sain Mifegynin, eikä tunnu missään. Ajoittain tulee hiukka etova olo, mutta ei muuta. No, ainakin tiedän huomenna ottavani panacodin jo ennen kuin laitan tabletit emättimeen. Itse en edes ajatellut kaavintaa, kun heti puhuttiin lääkkeellisestä tyhjennyksestä.

 

Nyt kauhulla odotan, mitä tuleman pitää. Endometrioosin takia olen tottunut järkyttäviin kuukautiskipuihin, pahempiin kuin mitä synnytyssupparit oli. Vaan silti tämä kuulostaa jotenkin vieläkin kamalemmalta..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä kävin yksityisellä Helsingissä ja mut lähetettiin kanssa Cytotecien kanssa kotiin; en tosin saanut Mifegyniä enkä minkään sortin särkylääkkeitäkään. Sairaslomaakin sain vain kun itse ruikutin, vaikka mm. täältä on saanut lukea, että kivut ovat kovat eikä todellakaan pystyisi fyysisiltä kyvyiltä tekemään töitä, saatika sitten henkisestikään. Mulle varattiin ultra-aika kahden viikon päähän mutta koska cytotecit eivät mielestäni toimineet (vuotoa oli tosi vähän ja kipuja ei lainkaan), aikaistin ultraa viikolla, ja silloin varmistui, ettei lääkkeellinen tyhjennys ollut toiminut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oletko jo käynyt läpi lääkkeellisen tyhjennyksen, vai kävitkö ihan vasta lääkärissä? Miten sinulla homma sujui?

 

Tänään klo 10.40 laitoin cytotecit emättimeen ja otin yhden panacodin vähän ennen sitä. Puolen tunnin päästä kivut alkoivat voimistua nopeasti ja otin heti toisen panacodin. Meni 20min. ja kivut helpottivat. Nyt on hyvä olo. Mutta kauhea paniikki siitä, että kivut pian taas yltyvät, eikä minulla ole enää tuota panacodia jäljellä... Ketoprofeiinia kyllä, jolla saan yleensä rajut kuukautiskivut hallintaan, kun napsin niitä yli suositusannostuksen.

 

Pelottaa, mitä tuleman pitää. Olen varautunut lähtemään sairaalaan, jos kivut alkavat viedä vallan. Mielestäni kipukynnykseni on melko korkea, kun normistikin menkkakivut on ihan järkyt (oksentelua, huutoa, järkyttävä polte koko lantionseudulla peräsuoli mukaanlukien.. ihana endometrioosi..). Mutta tuo aiempi kipukohtaus oli jo niillä rajoilla. Jos siitä vielä pahenee, niin kipu on pahempaa kuin mun normijärkyt k-kivut.

 

Vuotoa ei vielä näy. Kohta on kulunut 2h cytotecien laitosta. Kauanko vuodon alkua kannattaa odotella? soittelen kyllä sairaalaan, jos ei ala tulla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla oli tuo keskeytynyt keskenmeno elokuussa.

 

En osaa sanoa, kauanko vuodon alkamista kannattaa odottaa mutta ilmeisesti cytotecit toimii sulla kuitenkin jollain tasolla, kun kivut ovat alkaneet. Mee ihmeessä sairaalaan, jos kivut vielä yltyvät. Aika rajuilta kuulostaa nuo endon aiheuttamatkin kivut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos mekh vastauksestasi!

 

Minulla alkoi vuoto tuossa tunti sitten, eli 3,5h lääkkeiden laiton jälkeen. Otin heti ketoprofeiinia, ja olo nyt siedettävä. Vuoto on kyllä niukkaa, mutta pienten hyytymien lisäksi tuli jokin n. kananmunan kokoinen pussukka, jonka tulkitsin raskauspussiksi. Nyt sitten odottelen loppuja ulos. Oletan, että vuotojen pitäisi vielä yltyä kunnolla...

 

Saan tosiaan nuo mun kamalat kuukautiskivut kuriin aina kunnon ketorin-annoksilla. Sehän tässä pelottaa, ettei tätä saa hallittua noilla lääkkeillä. Mutta sitten pitää vain mennä sairaalaan kunnon lääkityksille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Itsellä loppui pahimmat kivut (tai oikeastaan ainoat vähän enemmän tuntuvat, kun prosessi menikin yllättäen aika kivuttomasti) tuon raskauspussin ulos tulon jälkeen, joten toivon, että sinullakin olisi pahimmat kivut jo ohi (oletan, että ainakin omalla kohdallani nuo kivut olivat tuon pussin "synnytyssupistuksia"). Olin myös varautunut järjettömään verimäärään ja sitä, ettei mikään side kestäisi 10 min kauemmin, mutta vuotoa ei ollut pahimmillaankaan kuin noin tuplasti normaalien kuukautisten aikana ja silti homma meni niin putkeen kuin vain saattoi. Pahoittelut keskenmenosta ja voimia tilanteeseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla alkoi cytoteceissä vuoto ja kivut jo tunnin kuluttua niiden otosta. Vuoto ja kivut tosin sitten loppuivat parin tunnin jälkeen. Soitin seuraavana päivänä sitten kätilöopistolle kysyäkseni jatkotoimenpiteistä, koska oli aika selvää, että läheskään kaikki raskausmateriaali ei ollut poistunut. Sieltä kerrottiin, että cytotecissä on jopa kolmen vuorokauden varoaika, jonka aikana niiden pitäisi toimia. Joten ainakin itse jouduin tuon varoajan takia odotamaan viikonlopun yli ennen kuin pääsin uudestaan vastaanotolle. Mutta ainakin oman kokemuksen mukaan, jos mitään ei tapahdu muutamassa tunnissa, ei mitään tule tapahtumaankaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteistanne!

 

En sitten tiedäkään, oliko se raskauspussi (vai ruskuaispussi, mikä nyt onkaan), kun samanlaista klönttiä on tullut pienemmissä määrin senkin jälkeen ulos. Mutta hirmu vähän loppujen lopuksi. Ei vuoto ole hurjempaa kuin kuukautisissa. Ehkä jopa niukempaa, erotuksena tuo raskausmateriaali normivuotoon, mikä ulos tulee. Mulla kyllä normi menkatkin on tosi runsaat. Vuodan 2-3 päivää niin, että siteitä pitää vaihtaa 1-2h välein. Kokonaisuudessaan vuodan viikon. Kaippa se on mihin vertaa :/

 

Mutta hyvä tietää tuosta 3 päivän varoajasta. Odotan siis viikonlopun yli, ellei mitään pahoja oireita sitä ennen tule. Tulisipa nyt vain kaikki ulos ja pian!

 

Kiitos ameliina myötätunnosta lipsrsealed.gif Kyllä tämä ikävää on. Onneksi on mies ja 10,5kk ikäinen tyttö lohduttamassa. Kovasti pikkusisarusta neidille toivotaan, joten toivottavasti se vielä joskus onnistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin tuulimuna ensimmäisessä ultrassa maanantaina, raskausviikkoja 12+4. Lääkäri päätti, että osastolle mennään seuraavana päivänä. Aloitettiin lääkkeellinen kohdun tyhjennys.

Lääkkeillä yritettiin kaksi päivää, vuoto alkoi mutta ei tarpeeksi. Kaksi kertaa tuona aikana ultrattiin, toisen kerran jälkeen päätettiin, että tehdään kaavinta. Sanottiin, että tällaset tapaukset yleensä vaatii kaavinnan, ettei kaikki tule ulos pelkällä lääkityksellä. Eivätkä halunneet kovin kauaa pitkittää kaavinnan tekoa, ettei tule tulehduksia.

Torstaina sitten tehtiin kaavinta ja kaikki meni ilmeisesti hyvin. Eilen pääsin myös kotiin, noin viisi tuntia kaavinnan jälkeen. Jälkivuoto on ollut todella niukkaa, mistä olen kyllä kiitollinen.

 

Kipulääkitystä sain ja olisin saanut enemmänkin mutten tarvinnut. Mulla oli kauhukuvia tuon kaavinnan suhteen mutta ei enää. Toivottavasti ei aiheuttanut kohtuun mitään vahinkoa, kukaan ei ainakaan asiasta maininnut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiva, miten erilaisia käytäntöjä maahamme mahtuu..

 

Itse aloitin tosiaan eilen kotona, ja vuoto on sen alku"ryöpsähdyksen" (kesti vajaa 2h) jälkeen laantunut pieneen tiputteluun. Kirkasta verta tulee, ei mitään jäämistöä. Soitin päivystykseen, jossa sitten päivystävä gyne sanoi, että pitää odotella se 3 viikkoa sinne kontrolliverikokeeseen. Ellei sitten nouse kuume tai tule tulehduksen merkkejä. Olin niin vihainen, että miksi pitää odotella tulehdusta, kun selvästikään kaikki ei ole tullut ulos. Sanoi vain, että tässä on vielä aikaa, että tulee ulos tällä lääkityksellä.

 

Aion soittaa vielä maanantaina naistenpolille, josta lääkkeet hain. Jos heiltä viesti on sama, aion vaatia kaavintaa heti. Minusta on ihan hullua leikkiä hedelmällisyydellä ja terveydellä, jos kerran hoito on saatavilla.

 

Summa summarum: jos vielä joskus koen keskeytyneen keskenmenon, haluan kaavintaan saman tien.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Soitin myös maanantaina uudestaan kätilöopistolle epäonnistuneen lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen, jolloin puhelimessa hoitaja sanoi, että kaikki on ok ja kuulostaa normaalilta. Itse jankkasin vastaan, koska tunsin, että kaikki ei mitenkään voinut olla tulla pois. Loppujen lopuksi ilmoitin hoitajalle puhelimessa, että tulen päivystykseen haluavat tai eivät. Hoitaja sitten takelteli, että ei hän voi minua estääkään, mutta turhaan tulen. Päivystyksessä sitten todettiin lääkkeellisen tyhjennyksen epäonnistuun ja minulla olevan kohtutulehdus päällä. Omien kokemuksieni mukaan kannattaa sinne itsensä tupata vaikka väkisin, jos epäilyttää yhtään. Itse päivystyksessä sain todella hyvää palvelua ja kohtelua, mutta puhelimessa sain todella tapella hoitajan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On tosiaan joo erilaisia käytäntöjä.

Ehkä saan olla hiukan kiitollinen, että täällä otettiin tuo vakavasti ja lääkäri teki heti päätöksen osastolle tulemisesta. Siellä ainakin pystyivät seuraamaan tilannettani, minä kun en tiennyt, mitä kaikkea sieltä pitäisi ulos tulla. Tuli isompia hyytymiä, joita olisin itse varmasti luullut istukaksi tai muuksi.

 

Niin kun sanoin, en minäkään enää karsasta tuota kaavintaa. JOS joskus, toivottavasti ei, tulee vielä tm tai km, niin yhden kerran lääkkeillä ja sitten kaavintaan, jos ei onnistu. Vaikka onhan siinäkin aina omat riskinsä..

 

Toivon kuitenkin sydämeni pohjasta, ettei meistä kukaan enää ikinä joudu tätä kokemaan! Enkä tietenkään toivo tällasta muillekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos teille kommenteista SininenHetki ja Mirdja!

 

Soitin tänään polille ja sain lääkäriajan torstaille. Hoitaja oli aluksi odotellaan-kannalla, mutta yritin kuulostaa huolestuneelta. Lopulta se taisi tepsiä, kun kohtutulehduksesta puhuttaessa sanoin, että en toivo tämän menevän sinne asti. Ehkä hoitaja säikähti, että teen myöhemmin valituksen, jos nyt ei suostuta tarkistamaan tilannetta, kohtutulehduksen varalta.

 

Puhuin jo kaavinnan mahdollisuudesta, jos ei nyt ole tavara tullut ulos. Hän yritti selittää, ettei kaavintoja nykyään juuri tehdä, kun pillerit on se luonnollinen tapa...just. Kiirehti sitten sanomaan, ettei asiaa kannata vielä miettiä. En haluaisi olla hankala potilas, mutta alkaa jo ärsyttää tämä välinpitämätön asenne, joka pomppaa esiin vähän väliä terveydenhuollossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aune,

hyvä että asiat alkaa menemään etiäpäin!

 

Mua ihmetyttää niin paljon se, miten erilailla eri kunnissa asiaan suhtaudutaan. Mä käsitin, että olin semmosella osastolla, jossa keskenmenot ja muut "naisten jutut" on niitä pääasiallisia, sillä siellä oli niin monta kätilöä töissä.

 

Kysymys!

Voiko kaavinnan jälkeen olla vielä jonkinlaisia vatsakipuja? En tiedä, johtuiko tän iltanen ilmavaivoista vai mistä, mutta vihlas aika "kivasti", kun aloin komentamaan toista kääpiöluppaamme..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, en tiedä. Muutenkin eilisen päivän ajan vatsa tuntui ihan oudolta, nyt ei taas ole mitään. Se oli todella kova vihlasu, toivottavasti ei enää tule semmoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

noniin, tänään käyty ultrassa naistenpolilla, ja lääkärin mukaan tyhjältä näyttää. Eli nyt vain annetaan kohdun limakalvon vuotaa pois. Outoa minusta on se, että yleensä kärsin todella runsaista kuukautisista, ja nyt ei ole vuotoa tullut ede puolta siitä. Viikon olen tiputellut/tuhrutellut. Mutta jos raskausmateriaali on poistunut, olen jo ihan tyytyväinen.

 

Tämä lääkäri (venäläinen, asun niin itärajan tuntumassa..) oli sitä mieltä, että ehdottomasti olisi odotettava AINAKIN 2 kuukautiset, mielellään 3-4, ennen uutta yritystä. On kuulemma uuden keskenmenon riski niin suuri muuten. Siis ei perustellut asiaa millään muulla, kuin sillä, että kohdun pitää antaa palautua kunnolla. Vaikkei minulla ole mitään komplikaatioita ollut, eikä toivottavasti nyt tulekaan. Minut tyhjennykseen lähettänyt (suomalainen) gyne sanoi, että mielellään yhdet kuukautiset, ei ole pakko niitäkään. Aiotaan miehen kanssa kyllä yrittää heti, kun ne ekat menkat on tulleet. Jo endon takia en halua jäädä odottelemaan sen riehaantumista aina uuden kuukautisten tullessa. Endon puolesta parhaat mahdollisuudet on nyt, ei 3-4 kk päästä.

 

Saa nähdä, seuraako vielä jatkoa tän keskenmenon suhteen. Mutta nyt näyttää siltä, että kaikki r-materiaali oli poistunut, eikä syytä huoleen olisi.

 

¨SininenHetki, toivottavasti sulla vihlaisu oli vain harmiton kertajuttu. Itselläni vihloo aina kuukautisten aikaan, ja joitain päiviä ennen, aivan kuin puukolla viillettäis kohtua ja munasarjoja. Mutta mun tapauksessa se on tuo endometrioosi. Voisin silti kuvitella, että kun kohtuun on kajottu, niin tuollainen vihlaisu ei olisi kovin tavatonta. Mutta vaaratonta, uskoisin kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liityn siihen joukkoon, jolla on nyt kokemusta molemmista vaihtoehdoista.

 

Valitsin siis alunperin kemiallisen tyhjennyksen tuulimunadiagnoosin jälkeen ja sain lääkkeet otettavaksi kotona. Valitettavasti juuri mitään ei ollut tapahtunut vielä 48 tunninkaan jälkeen ja päädyin takaisin Kätilöopistolle, jossa todettiin tilanne muuttumattomaksi ja lähete seuraavaksi päiväksi kaavintaan. Lääkäri totesi, että n. 90 prosenttia lääkkeellisistä tyhjennyksistä onnistuu.

 

Kaavinta tehtiin eilen. Odottelu oli aika kamalaa, varsinkin kun olen hieman sairaalakammoinen ja syömättä oleminen saa mut voimaan pahoin. Onneksi pääsin kuitenkin operaatioon melko nopeasti. Odotellessani jalat levällään nukahtamista oli olo hirveä, mutta onneksi nukahdin nopeasti ja sen jälkeen on helpottanut. Pääsin nopeasti kotiin ja olo on ollut ihan hyvä. Hoitaja oli ihana.

 

Jälkiviisaasti voisin todeta, että jos joudun vielä uudelleen tähän tilanteeseen, valitsen suoraan kaavinnan. Olihan se tietysti ikävä kokemus ja nukuttamisessa on omat riskinsä, mutta toisaalta on nopeammin ohi, kipuja ei juurikaan ole ollut ja jälkivuoto on ollut hallittavissa. On sitä kuitenkin ollut ja näin jälkikäteen ajateltuna en tiedä miten olisin selvinnyt sen pillerivuodon kanssa, kun olen tottunut niin niukkoihin kuukautisiin. Se oli varmaan vaan se ajatus kotona olemisesta, joka siinä niin houkutti.

 

Kuulostaa tutulta. Siis nuo syyt lääkkeellisen tyhjennyksen valintaan. Mulla todettiin eilen nt-ultrassa tuulimuna ja sain valita lääkkeet tai kaavinnan. Kaavinta sanana kuulosti brutaalilta ja ajatus sairaalassa olemisesta sai mut tärisemään, joten en edes harkinnut sitä. Halusin vain kotiin. Sain mukaani cytotecit ja särkylääkettä. Otin ne eilen aamulla, mutta pieniä jomotuksia ja tuhruja lukuunottamatta mitään ei ole tapahtunut. Eikä varmaan tapahdukaan. Soitan huomenna Kättärille ja toivon, että pääsen suoraan kaavintaan. Haluan jättää tämän taakseni niin pian kuin mahdollista. Olen kaiken lisäksi kolmatta viikkoa ihan kamalassa flunssassa, nukkunut sen ajan huonosti, eikä mulla fyysisesti ole voimia hirveän pitkään ja rankkaan prosessiin.

 

(Mulla irroitettiin istukka nukutuksessa, kun se ei synnytyksen jälkeen tullut ulos. Tajusin vasta nyt, että vähän sama hommahan tässä kai on kyseessä. Ja silloin ainakin Kättärin leikkaussalissa oli aivan ihanaa henkilökuntaa.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Sol, pahoittelut.

 

Toivottavasti pääset pian kaavintaan ja kaikki menee helposti. Aika pienestä operaatiosta siinä lopulta varsinkin tuulimunan kohdalla on kyse.

 

Kantsii mennä tosiaan nopeaan uudellleen Kättärille, koska ne haluaa todennäköisesti päivystyksessä vielä varmistaa tilannetta ultraamalla ja vasta sitten antavat kaavinta-ajan joko seuraavaksi aamuksi tai heti kun siellä on tilaa (joka aamulle on siis näille keskenmenokaavinnoille tietty paikkamäärä ja joskus voi olla jo täynnä, joten voi joutua odottelemaan päivän pari)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Lainie. Soitan Kättärille heti huomenaamulla. Jos sitä sitten tiistaina tai keskiviikkona pääsisi kaavintaan.

 

Mulle on kirjoitettu huominen sairaslomaa, mutta jos saan kaavinta-ajan keskiviikolle, mun kai pitää mennä tiistaina töihin? Tosin jos tämä flunssa ei mene vieläkään ohi, niin kyllä mä kotiin jään. Entäpä kaavinnan jälkeen? Sitä on ilmeisesti heti seuraavana päivänä työkykyinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain kaavinnan jälkeen 2 sairauslomapäivää. Siis kaavintapäivän + 2 seuraavaa. Enempi varmaan henkisen kuin fyysisen olon vuoksi, mutta ihan lähes automaattisesti ne sen kirjoittivat, kun sitä vaan itse pyysi.

 

Jos sä meet huomenna Kättärille, niin voithan sä pyytää niitä jatkamaan sun nykyistä saikkua tiistain yli, jos susta tuntuu siltä, ettet jaksa mennä töihin. Luulisin ettei ole mikään ongelma kirjoittaa tuossa tilanteessa lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään sairaalassa sain pillereitä 3 tunnin välein sarjana: 2suuhun,2alas+2suuhun+2suuhun. Kyllä aika nopeella tahdilla tyhjeni. Ultrattiin vielä loppuun. Mutta kyllä piru vie sattuikin. Sain tosin kipulääkettäkin ihan kiitettävää tahtia. Joten mulla tuo lääkkeellinen näytti toimivan...

 

Saikkua ei saanut kuin sairaalassaolo päivän... Mutta omin luvin olen huomenna pois, jos siltä tuntuu. Meillä työnanataja antaa olla omalla luvallakin.

Edited by tahdenlento

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas vastauksesta Lainie :)

 

tahdenlento, osanotto. Tosi hienoa kuitenkin, että tyhjennys sujui noin nopeasti.

 

 

Soitin aamulla heti Kätilöopistolle ja kerroin, että perjantaina todettiin tuulimuna, sain cytotecit jotka otin lauantaiaamuna, mutta mitään ei ole pieniä jomotuksia ja tuhruja lukuunottamatta tapahtunut. Puhelimessa oli tosi mukava kätilö (?), jolle sanoin että kaavintaan nyt haluaisin ja hän oli sitä mieltä, että sitä todennäköisesti mulle ehdotetaankin. Jos kerran lääkkeillä ei ole saatu mitään aikaan, ei varmaan kannata niitä enempää nappaillakaan. Mutta painotti tietenkin, että lääkärin kanssahan siitä sitten keskustellaan. Ehdotti, että menisin vasta huomenaamulla päivystykseen, koska maanantait on niin kiireisiä. Mulle se käy ihan hyvin, kun olo on kuitenkin hyvä. Nyt mua vain alkoi hirvittää, että voikohan mulle kaavintaa tehdä, kun olen flunssassa? Kuumetta ei ole ollut, mutta yskä on, niistän aika paljon ja ääni on käheä. No, huomenna kai sekin sitten selviää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain kaavinta-ajan perjantaille ja nämä välipäivät saikkua. Kovasti se lääkäri yritti mulle lisää cytotecejä tyrkyttää, mutta en suostunut. Hän sanoi, että kaavinta voi olla traumaattinen kokemus, johon minä totesin itkien, että traumaattista on tämä odottaminen, kun ei pääse jatkamaan normaalia elämää. Että minä haluan sen kaavinnan, piste. Sairasloman se kirjoitti ihan nätisti, kun pyysin. Ei vissiin olisi kestänyt toista itkukohtausta... Hoitaja sitten taas oli tosi mukava ja puolsi mun toivetta ja sanoi, että kaavinta on oikeasti nopea ja helppo toimenpide, vaikka siihen riskejä liittyykin. On se vaan perseestä, että tässä tilanteessa pitää vielä jaksaa vaatia jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoitteluni, Sol. Aargh, tulin niin vihaiseksi sun puolestasi luettuani tuon lääkärin kommentin! :hysteric: Tietysti kaavinta voi olla traumaattinen kokemus, kukapa siitä tykkäisi. Mutta ainakin pääsee jatkamaan elämäänsä nopeammin eikä tarvitse nähdä ja fyysisesti tuntea mitään. Voimia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now