Sign in to follow this  
Followers 0
Tiuhtis

Yleistä höpinää monikoista

178 posts in this topic

Meillä myös kaksoset, mutta mä en ymmärrä miksi niistä pitäisi saada korotettua hoitorahaa? Onhan muissakin perheissä useampia alle kolmevuotiaita eikä niistä saa korotettua..varmaan menot ovat isommat heilläkin kuin yksilapsisissa perheissä. Mun mielestä kaksosuus ei ihan kaikessa ole syy vaatia lisää. Vaikkakin kotihoidontuki on yleisesti ottaen niin matala, että sitä mun mielestä pitäisi nostaa ihan kaikille. Mutta ei erikseen monikkoperheille.

 

Ja kaksosista saatavan vanhempainvapaapidennyksenhän voi nimenomaan käyttää mieskin, eli siinä tavallaan lisää "isyyslomaa", mitä Isabelleza kaipailit! Ja sitähän nimenomaan voivat molemmat vanhemmat käyttää samaan aikaan, siis niin että sekä isä että äiti ovat yhtä aikaa vanhempainvapaalla. Meillä mies oli alkuun kotona isyysloman plus sen kaksi kuukautta pidennystä. Eli kaksosista saa kyllä pidennettyä isyyslomaa, tavallaan. Eri niminen loma, mutta mitä sillä on väliä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja koska kaikki eivät ole edes keskiluokkaisen varakkaita, vaan oikeasti köyhiä, niin onhan se aika rasitus taloudelle, jos kaikkea pitää ostaa käytettynä/uutena kaksi kpl kerralla! Jos sisaruksia on useampi, niin monesti sitä vaatetta, kenkiä, leluja, vauvatarviketta yms. jää isommalta pienemmälle käyttöön. Että ihan siltä pohjalta perustelin tuota korotusta noihin tukiin!

 

Kiva muuten, että pitää tulla "vieraana" tänne provoilemaan. Typerää! <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kun nyt innostuin... :rolleyes:

 

Lainaus Kelan sivuilta:

 

"Vanhempainrahan määrä lasketaan yleensä äidin tai isän verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan.

 

Vanhempainrahakauden pidennysjaksolla olevia monikkoperheiden vanhempia lukuunottamatta vanhempainrahaa ei makseta samalta ajalta molemmille vanhemmista. Puolisot sopivat keskenään, kuinka he käyttävät vanhempainrahakauden. Vanhempainraha voidaan maksaa enintään kahdessa jaksossa kummallekin vanhemmalle. Sitä ei kuitenkaan makseta 12 arkipäivää lyhyemmältä ajalta ilman erityistä syytä.

 

Vanhempainrahaa voi saada myös osittaisena."

 

Tällä hetkellä vanhempainrahaamme verotetaan minun "työtulojeni" perusteella. Ja minä olen siis opiskelija... Jos olisimme puolittaneet vanhempainrahakauden mieheni kanssa, olisin pyörinyt täällä kotona edelleen tyhjän panttina, sillä olen ilmoittautunut täksi lukuvuodeksi poissaolevaksi yliopistolta ja siksi minun ei ole mahdollista suorittaa opintoja. Jotain ns. osa-aikasta, minimipalkkaista paskaduunia en enää näin "vanhana"/loppupään opiskelijana/äitinä jne. jne. jaksa tehdä ja olisihan se duuni pitänyt toki ajoissa etsiäkin... Sitä paitsi luulen, ettei mieheni pärjäisi kovin kauaa kahden vauvan kanssa yksin kotona. Mieheni on siis pakko käydä töissä, jotta ylipäänsä elämme. Hänen oli mahdollista jäädä vauvojen synnyttyä isyyslomalle, sillä meillä ei silloin ollut mitään suuria ostoksia (kaikki tarvittava oli jo tehty). Lisäksi apu esikoistemme synnyttyä oli suurempi, kuin nyt, kun osaan jo "olla äiti" ja vauvatkin ovat jo isompia. Nyt myös taloudellinen tilanne on toinen (edessä on syöttötuolien ja kohta turvaistuimien osto, leluja tarvitaan lisää, samoin vaatetta, ehkä talvihaalaritkin... Myös vastiketta kuluu paljon ja soseisiinkin uppoaa rahaa, vaikka ne tekisikin itse.), joten emme millään tulisi toimeen miehen puolikkaalla palkalla vain siksi, että myös isi saisi olla kotona.

 

"Vieras Hupsikselle" vain terveiset, että me kaikki monikkoperheethän emme siis ole samanlaisia... :rolleyes: Mutta kivat teille, jos teillä on hommat hoituneet ja rahaa riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin joskus kuulevinani jostain, että olisi jotain monikkotukia. Eli siis saisi muiden tukien lisäksi jotain monikoille erikseen suunnattuja rahatukia...Vai olenko ihan hakoteillä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho, enpä nyt tarkoittanut mitään herneitä nenääsi ängetä, Isabelleza!

Ensinnäkään kirjoitus ei ollut mikään provo, eikä mulla ole tällä palstalla nickiä.

 

Kirjoitin ihan vilpittömästi, etten itse osannut odottaakaan saavani kotihoidontukea mitenkään korotettuna kaksosten kanssa. Olet toki oikeassa siinä, että hankintoja pitää tehdä kaksinverroin ja samanaikaisesti kaksosperheessä ja se olisi tietty hyvä perustelu siihen korkeampaan hoitolisään. Ja toki ottaisin korkeampaa kotihoidontukea varsin mielelläni, mutta kirjoitin vain, ettei minulle ole tullut mieleenkään, että monikkojen vuoksi sellaista olisi syytä saada.

 

Meillä taloudellinen tilanne on myös samanlainen kuin teillä, eli minä olen opiskelija ja minimiäitiyspäivärahalla. Miehen työehtosopimus oli sellainen, että hänen vanhempainvapaastaan työnantaja maksoi täyden palkan. Muuten hän olisi saanut sen 80(?)% palkastaan, ei suinkaan puolta. Meillä ei ole rahaa ylenpalttisesti, ei todellakaan.

 

Kaikenkaikkiaan jäi aika paska maku suuhun kirjoituksistasi, Isabelleza. Kerroin mielipiteeni, joka oli erilainen kuin sinun. Se ei mun mielestäni ole mikään syy hyökätä mua vastaan ja haukkua. Parempaa huomista päivää sinulle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja sellainen piti vielä tarkentaa, että siis äidin vanhempainraha lasketaan tietysti äidin tulojen mukaan, mutta jos mies pitää sitä monikkopidennyksen vanhempainvapaata (joko äidin kanssa yhtäaikaisesti tai äidin jälkeen tms), niin isän vanhempainraha lasketaan tietysti isän tulojen mukaan. Kun tuosta Isabellezan kirjoituksesta jäi mulle sellainen kaiku, että jos äiti on minimiäitiyspäivärahalla, kuten esimerkiksi meillä, niin automaattisesti isänkin vanhempainraha olisi minimi. Näin ei siis ole. Voi olla, että ymmärsin väärinkin, eikä Isabelleza tarkoittanut näin, mutta tämä nyt selvennyksenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olin joskus kuulevinani jostain, että olisi jotain monikkotukia. Eli siis saisi muiden tukien lisäksi jotain monikoille erikseen suunnattuja rahatukia...Vai olenko ihan hakoteillä?

 

Tietääkseni ei ole olemassa mitään monikkotukia. Enkä niitä siis kaipaisikaan, ellemme olisi niin persaukista porukkaa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kaikenkaikkiaan jäi aika paska maku suuhun kirjoituksistasi... Kerroin mielipiteeni, joka oli erilainen kuin sinun. Se ei mun mielestäni ole mikään syy hyökätä mua vastaan ja haukkua.

 

Kiitos samoin!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niin ja sellainen piti vielä tarkentaa, että siis äidin vanhempainraha lasketaan tietysti äidin tulojen mukaan, mutta jos mies pitää sitä monikkopidennyksen vanhempainvapaata (joko äidin kanssa yhtäaikaisesti tai äidin jälkeen tms), niin isän vanhempainraha lasketaan tietysti isän tulojen mukaan. Kun tuosta Isabellezan kirjoituksesta jäi mulle sellainen kaiku, että jos äiti on minimiäitiyspäivärahalla, kuten esimerkiksi meillä, niin automaattisesti isänkin vanhempainraha olisi minimi. Näin ei siis ole. Voi olla, että ymmärsin väärinkin, eikä Isabelleza tarkoittanut näin, mutta tämä nyt selvennyksenä.

 

Tarkoitin siis sitä, että mieheni vanhempainraha olisi pienempi kuin hänen palkkansa, joten emme enää tulisi taloudellisesti toimeen. Tarvitsemme toimeentuloksemme SEKÄ mieheni täyden palkan ETTÄ vanhempainrahan!

 

Ja osaltani tämän aiheen käsittely loppui tähän.

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ei ollut tarkoitukseni pahoittaa kenenkään mieltä, ihan vaan tuoda esiin oma mielipiteeni (jota ilmeisesti ei tähän keskusteluun kaivattu) ja korjata se seikka oikein, että monikoista kyllä saa lisää "isyyslomaa" (koska isyysloman ja vanhempainvapaan ehdot ja korvaukset ovat ihan yhteneväiset), jota Isabelleza kaipailit.

 

Vinkkinä voisin sanoa sellaisen, et jos jollain on syöttisten osto edessä ja rahat tiukoilla, niin Ikean Antilop-tuolit ovat ihan loistavat! Maksavat 13,95 tjsp. ja muovisina ovat ihan älyttömän helpot pitää puhtaana, kun koko tuolin voi kantaa suihkun alle. Ja ovat mielestäni tukevat. Niihin saa muoviset pehmusteet, joitten avulla pienikin vauva istuu tuolissa jo tukevasti ja myös oman tarjottimen, joka säästää lattianpesuissa, kun tipahteleva ruoka päätyy siihen. Suosittelen, todellakin kaikin puolin loistavat!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikean syöttötuoleista, meillä itsellä on Tripp Trapp-kopiot, mutta Ikeassa käydessämme kävimme siellä syömässä ja ravintolassa oli noita Antilop(?) syöttiksiä. Niissä ei pääse kääntymään kuten kotona ja niissä oli myös remmi, jolla lapsen sai sidottua (kuulostaa hurjalta!) tuoliin. Ihan näppäriltä siis vaikuttivat vaikka eivät ne nyt nätimmät mahdolliset olekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on syöttötuolien osto vielä edessä, mutta kyllä yhtäaikainen syöttäminen on aika taiteilua. Poika itkee ja kiukuttelee, kun ruokaa pitäisi tulla suuhun solkenaan. Tyttöön sitten tarttuu pojan itku, vaikka ruokaa hän ei niin tiuhaan tahtiin suuhunsa kaipaakaan (tyttö on todella hidas syömään!). Vielä kun molemmat tunkevat käsiään suuhun ja viuhtovat sitten ruokaa päähänsä, vaatteisiinsa, sittereihin ja ympäri asuntoa, niin on siinä mulla tekemistä... :wacko: Odotankin ihan innolla, että mitäs sitten, kun nuo pallerot tosiaan istuvat niissä syöttötuoleissaan. Mahtavatkohan tuolit pysyä edes pystyssä?! :blink::P Eli kuulostaa ihan hyvältä ratkaisulta tuo erikseen syöttäminen! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ajateltiin pyytää mummoilta joululahjaksi Tripp Trappit. Ne ainakin pysyvät paremmin pystyssä, kuin sellainen "perinteinen" tuoli. Jos itse jouduttaisiin syöttikset ostamaan, voi olla että matka kävis Ikean kautta. :rolleyes: Toisaalta odotan jo sitä aikaa että saa alkaa antamaan kunnon ruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on ajateltu ostaa tällaiset "perinteiset" syöttötuolit, joista saa sitten pikkutuolin ja pöydän:

 

3448636kirsikkaco9.jpg

 

(Kuvan tuoli on Nalle-syöttötuoli, jota myy esim. Anttila ja Kodin1 hintaan 69,-.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on toinen syöttis just tuollainen. Suosittelen lämpimästi jotain (ahtaampaa) muuta tuolia :blink::rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ TODELLA EPÄREILUA!!!

 

Pitäisiköhän tämä asia nostaa esille oikein Suomen Monikkoyhdistyksen voimin (vai mikä se oli?! :rolleyes:)... Olisihan se edes oikeus ja kohtuus, että monikkovanhempi saisi esim. pienen korotuksen toisesta jne. lapsesta (esim. 94e + 100e... tai jotain). Onhan vanhempainvapaakin pidempi sen kaksi kuukautta (vaikka mieluummin pidentäisin monikkojen kohdalla isyyslomaa, siitä olisi enemmän apua).

 

Kela on todellakin SYVÄLTÄ! :angry:

 

(Vaikka ymmärrän toki senkin, että tilanne on periaatteessa sama, jos kotona on 1-vuotias ja 2,5-vuotias... <_<)

Suomen monikkoperheet ry on tietääkseni tätä asiaa ajanut/ajamassa. Kannattaa käydä sieltä heidän sivuilta lukemassa tietoa. Siis nämä monikkoperheiden tukiasiat ovat todellakin ihan retuperällä, tiedän kokemuksesta vajaa 3v kaksosten kanssa kotona olleena ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olin joskus kuulevinani jostain, että olisi jotain monikkotukia. Eli siis saisi muiden tukien lisäksi jotain monikoille erikseen suunnattuja rahatukia...Vai olenko ihan hakoteillä?

Joissain kunnissa maksetaan monikkorahaa tms. mikä se onkaan eri paikoissa nimeltään... Mutta ovat aika rajoitettuja vissiin yleensä. Esim. Vantaalla se oli siltä vanhempainrahakauden monikkopidennyksen ajalta vain ja summa tais olla yhteensä jotain 200e jos oikein muistan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voisin avata keskustelun kysymällä semmosta, että kuinka iso ikäero teidän monikoilla on?

 

Meillä ikäeroa tuli minuutti, vaikka joku kyllä sanoi, että samalle minuutille menivät. :rolleyes: Lapset syntyivät suunnitellulla sektiolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvakuumetta pukkaa.... :rolleyes: . Joo-o, puhukaa hullulle järkeä.

Miten ihmeessä sitä voisi pärjätä kahden uhmaikäisen ja vauvan kanssa?? Minkälainen bussi (sellaista ei siis oikeasti todellakaan haluta) tarvitaan kuljettamiseen, jotta kaikki mahtuvat istuimineen kyytiin? Miten jakaa huoneet, kun niitä ei ole, mahtuuko kolme mukulaa samaan kammariin vai tappelevatko ne toisensa hengiltä?

Ja mikä vimmattu saa haluamaan lisää lapsia, kun noiden kahden apinan kanssakin menee hermo päivittäin?

Onko täällä ketään, joka kaksosten jälkeen haluaisi lisää lapsia tai jolla kaksosten jälkeen olisi tullut lisää lapsia?? Tiuhtiksella taitaa poikia olla liuta.... miten sä pärjäilet?

Yleisesti lasten hankkiminen ei ole ongelma vaan se, miten pärjätä kaksoten ja vauvan kanssa?

 

:D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, meillä siis kaksosten (1v7kk) lisäks on 5v, 6v ja 9v, ja kaikki siis poikia.

 

En suosittele :D Ei vaan, siis rehellisesti sanottuna, kyllä mä oon usein miettiny, että mitä hittoa sitä on päässä liikkunu, kun on edes ajatuksen tasolla alkanu harkitsemaan lisää lapsia ekan jälkeen. Tää on joka päivä kaaosta, tappelua, riitelyä, kiljumista, itkua ja parkua. Ja se joka sano, että siinä ne kaks/kolme/neljä/viis menee samalla tavalla ku ykskin, voi tulla tänne kertomaan että miten se muka niin samalla siinä suttaantuu.

 

Mut, meillä noitten riitelyiden, itkujen ja tappeluiden lisäks on myös haleja, kivoja leikkejä, yhdessä tekemistä, rakkautta ja naurua. Ja kaikki se negatiivinen mikä tulee viisinkertasena, tulee myös positiivisena moninkertasena.

 

Pojat rakastaa ja vihaa toisiaan vuorotellen, ja kaikki tunteet noitten ikäsillä kärjistyy yleensä ihan konkreettisesti, eli kun vihataan, ni sit kans huudetaan, mut sit kun on hyvä hetki, pojat leikkii keskenään, tekevät majoja ja pelaavat pelejä.

 

Mä näkisin että kaikista paras ikäero (ainakin meidän kohdalla) on tuo 5veen ja 6veen välinen ero, 1v4kk. Pari vuotta sitten niissä oli kyllä tekemistä samalla tavalla kuin kaksosissa, mut nyt kun ovat vähän isompia, niistä on niin paljon seuraa toisilleen, että se helpottaa mun hommaa pienempien kaksosten kanssa. Ovat parhaat kaverit ja samalla pahimmat vihamiehet toisilleen.

 

Tää nyt oli vähän tällästä tajunnanvirtaa, mut tiivistettynä näin mä ajattelen tästä meidän "tilanteesta". Ja en voi luvata, etteikö meillekin vielä joskus vauva/vauvoja tulis ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nii ja noita käytännön juttuja, meillä kaksosilla on oma huone, vanhimmalla on oma huone ja 5v ja 6v ovat samassa huoneessa. Autona toimii oikein viehkeä ( :rolleyes: ) minibussi, johon mahtuu 1+8 ihmistä. Isoin ongelma on ollu meillä kauppareissut. Eli jos mun tai miehen pitää (onneks harvoin) lähteä ilman toista aikuista kauppaan, se on aikamoista kohellusta. Kaksoset ollaan isketty nyt viime aikoina vierekkäin autokärryihin, joissa hakkaavat toisiaan ja kirkuvat kun molemmille ei oo rattia :rolleyes: ''

 

Isommat pojat sit passitetaan pitämään kärryistä kiinni, ja siinä sit koitan toisella silmällä vahtia kaksosia, toisella silmällä isompia ja sit jollain raajoilla kiskon satunnaisia elintarvikkeita kärryihin. Kun ekat ostokset on saatu kärryihin, juoksen etsimään isompia poikia (löytyvät yleensä leluhyllyiltä tai peliosastolta) ja kiskon ne kiljumisen saattelemana takas kärryille, ja sen jälkeen lähden etsimään toisen kaksosen kenkää/hattua/hanskaa/vaippaa (joo, tääkin on nähty) kaupan lattioilta, jonka aikana isommat pojat heittelee kärryihin kaikkea kivaa, legopakkauksia, pakastebroilereita, lehmän kieliä tms.

 

Kun kenkä/hattu/hanska/vaippa on löytyny, huomaan että toinen kaksosista on päässy irti turvavöistä autokärryistä, ja lähden etsimään mukulaa. Kun muksu on löydetty, kiristän pienemmät uudestaan kärryihin, nappaan isompia poikia käsistä, lähden kassalle, jossa huomaan nuo poikien aiemmin sinne viskelemät ostokset.

Lähdetään viemään niitä paikalleen, ja tässä vaiheessa kaikki lapset on hiestä märkiä, väsyneitä, ja huutavat suoraa huutoa.

 

Kassalle takas juostessa kiskon sattumanvarasia tarvikkeita hyllystä mukaan, heitän ostokset kassalle, pistän isoimman pojan pakkaamaan kamat kasseihin, nappaan kaksoset toiseen kainaloon ja isommat pojat toiseen kainaloon, potkin kärryjä autolle että saan ostokset suoraan kyytiin, ja vannon etten enää koskaan lähde kauppaan lasten kanssa.

 

(Yleensä kauppakasseissa on sit kotiin päästessä saaliina tonnikalapurkki, näkkäripaketti, pari vanukasta ja väärän kokosia vaippoja. )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0