Sign in to follow this  
Followers 0
Tiuhtis

Yleistä höpinää monikoista

178 posts in this topic

OT, mutta ^ :D :D :D Ihana... Hyvin pystyy kuvittelemaan mikä fiilis äidillä on kauppareissun jälkeen. :P Täytyy kyllä ihailla teitä, jotka pärjäätte tuollaisen köörin kanssa julkisilla paikoilla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvakuumetta pukkaa joo... tai pukkasi..

 

Meillä ei tuo lasten alkuun saaminen ole ollut helppoa ja sen tietäen me ei niiden tuloa ehkästy edes kaksosten jälkeen hetkeäkään. Vaikka toki tiedettiin, että sektion jälkeen tarvis pitää sitä taukoa, mutta luotin imetykseen ja lääketieteellisiin syihin sen verran, että uskoin ettei se nyt ihan muutamassa viikossa onnistu.

 

Tällä hetkellä siis kaksospojat on 1v3kk (kehitysikää 1v) ja olen raskaana viikolla 20. Melkoista hulinaa on päivät jo nyt, mutta en mä oikeastaan mieti sitä tulevaa kaksosten ja vauvan kanssa. Enemmän mua jännittää tää raskausaika, sillä ennenaikasuuden riski on mulla aika suuri ja fyysistä lepoa poikien hoitamiselta ei juuri saa. Hoitoon mä en halua heitä laittaa. Tänään kävi juuri neuvolan kautta pyytämäni kodinhoitaja suunnittelemassa miten voisivat mun fyysistä oloa helpottaa ja lupasivat tulla poikia "ulkoiluttamaan" raskauden loppuajan. Tarkkaa määrää ei vielä sovittu, mut ymmärsin et ainakin nyt pari kertaa viikossa saisin pienen huilin. Siivousapua mä pyysin sillon tällön kans, mutta kodinhoitajat eivät kuulemma siivoa. Se apu meidän on nyt pakko ostaa yksityiseltä.

 

Mikä tulevaisuudessa ehkä eniten aiheuttaa mietintää on poikien syömispuuhat yhdistettynä vauvan hoitoon. Meillä pojat on ilmeisesti keskosuudestaan johtuen hyvin huonoja syömään ja se on melkoista taistelua ja vaatii kyllä molemmat kädet ja joskus jalkojakin vanhemmilta. Ja sitten se miten pärjätään siinä tapauksessa jos tuleva vauva sattuukin olemaan "huutaja", eli koliikkivauva tai jatkuvasti sylissä. Kun pitkin taloa touhuaa sitten myös kaksi tupladuracelit saanutta poikaa. Ja sitten se miten me ulkoilupuoli järjestetään kaikkien kanssa. Kun meillä on vielä koira joka tarvitsee lenkkiä päivittäin. Kaksostenvaunut meillä on ja niihin menee toki vauva ja toinen kaksosista, mutta ei toista kaksosista oikein voi vielä 1,5-vuotiaana vaatia seisomaan seisomalaudalla tunnin lenkin ajan. Noita vaunuja mä tosiaan katselen nyt lenkillä aina pää sauhuten ja suunnittelen kaiken maailman lisäsiipiä niihin... Ja lopulta päädyn aina ratkasuun, että kannan vauvaa sitten kantoliinassa ja pojat saa olla rattaissa.

 

Huoneita meillä on riittävästi kotona, joten sen kanssa ei ole ongelmaa. Tällä hetkellä ja luulisin, että vielä melko pitkään kaksoset tulee olemaan yhteisessä huoneessa, vauva omassaan ja vanhemmat saavat näin pitää oman makuuhuoneensa lisäksi vielä erillisen työhuoneensa. Järjestely katsotaan uusiks sitten kun lapset kasvaa ja tarvii enemmän tilaa.

 

Miestä mietityttää eniten onko meillä sitten enää koskaan omaa aikaa, kun vauva syntyy. Mä olen yrittänyt vakuuttaa ja lohduttaa että on sitä sitten kun lapset on muuttanut pois kotoa. Mutta tärkeänä mä tosiaan pidän sitä, että sitä parisuhdetta hoitaa myös aivan kahdenkesisellä ajalla. Vaikka mun sydäntä riipasee joka kerta kun vien poikia hoitoon, jotta saadaan miehen kanssa tehdä yks ilta, päivä tai yö ihan mitä itse haluamme kahdestaan, niin mietin, että on se aina parempi vaihtoehto kuin loppuunpalaneet ja riitelevät vanhemmat kotona.

 

Tässäpä meidän perheen ajatuksia kaksosista ja uudesta vauvasta niiden jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin vinkkaamaan että uusimmassa Vauva-lehdessä on aika paljon juttua monikkoperheistä! :) Kolmosista kertovassa jutussa kyllä ihmettelin suuresti, miten äiti selviää kolmen 3kk vanhan vauvan yösyötöstä ja vaipanvaihdosta puolessa tunnissa! :blink: Vaikka söisivätkin yhtäaikaa, mun mielestä on aika saavutus silti... Meillä syödään edelleen erikseen ja minimissään menee se tunti yöllä, että molemmat ovat takaisin sängyssä ja unessa. Useimmiten menee tunnista kahteen. Onneksi syöttöjä ei enää ole kuin 1-2, vähän miten sen laskee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Saankin kohta käsiini tuon Vauva-lehden... :) Kyllä kuulostaa aikamoiselta vauhdilta tuo "3 vauvaa puolessa tunnissa"! :blink: Kyllä vaan meilläkin meni yöllä tunnin verran syöttöön ja vaipatukseen, kun vauvat olivat pieniä. Ja tämä siis silloin, kun mies oli avustamassa toisen vauva kanssa! Oikeastaan vähän ärsyttääkin tuollaiset "superäidit", jotka ihan lehtien sivuilla hehkuttelee, miten helppoa on olla monikkovanhempi. :rolleyes: Sitten, kun olet oikeasti aivan burn out ja mustat pussit silmien alla, etkä halua nähdä ketään tai tehdä mitään, niin ihmiset ihmettelevät, että "No ei kai se nyt noin rankkaa ole kahden kanssa... Eikös kaksi mene siinä missä yksikin?!". No ei mene, ei ainakaan meillä! Mies aina sanookin, että kahdessa on triplasti hommaa! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon kyllä ihan samaa mieltä, että kahdessa tuntuu olevan kolmen työ! :P Ekan kerran pari viikkoa kaupan kassalla kuulin just noi maagiset sanat: "Siinähän ne kaksi menee kuin yksikin!" Just. Ja sanojana oli joku uppo-outo, jolla kuulemma oli sisaruksina kaksoset. On tainnut aika kullata muistot...

 

Meillä on niin että mä hoidan yöheräämiset, kun mies ajaa työkseen autoa päivät, niin pitäis edes vähän saada unta. Mutta en ihmettele yhtään, että menee se tunti kaksinkin. Meillä poika on vielä sellainen, että syönnin jälkeen on pakko pitää mahdollisimman pitkään pystyasennossa, muuten kaikki maito tulee pulautuksena ulos... Ja hyvä röyhtäytys on tärkeää molemmilla. Siinä sitten itse puoliunessa pidät vauvaa olkapäällä ja kun toisen saat sänkyyn niin saa alkaa toisen kanssa. :rolleyes: Toki saan mieheltä apua jos on oikein hätä ja molemmat huutaa kurkku suorana. Onneksi ne tilanteet on käyneet jo aika vähiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen varmasti se Vauva-lehden juttu kolmosista. Meillä meni yösyöttöihin... Hmmm.... Silloin kun ihan alussa oli pullotkin niin meni ehkä puolisen tuntia kun molemmat vanhemmat olivat syöttämässä. Sittemmin yhteisimetyksiin meni 10-30 minuuttia yöllä. Heräsivät imemään 1,5v asti 1-8 kertaa yössä, useimmiten jotain 2 ja 4 kerran väliltä. Vieläkin odotan aikoja, jolloin tytöt pääasiallisesti nukkuisivat yöt omissa sängyissään kokonaan... Eli tulevat yleensä jossain vaiheessa viereen ja siin äsit nukkuvat huonosti tai hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OIKEIN HAUSKAA JOULUNAIKAA JA UPEAA TULEVAA VUOTTA KAIKILLE MONIKKOPERHEILLE!!!

 

Toivottavat Isabelleza ja pikkutontut

 

pikkutontut08vi0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleen kysyä tällaista, kun lueskelin tuota alla olevaa artikkelia...

 

Tiedelehden artikkeli vasenkätisyydestä

 

...että onko teidän kaksosissa vasenkätisiä? Artikkelin mukaan "Kaksosten keskuudessa vasenkätisyys on kaksi kertaa niin yleistä kuin muussa väestössä.".

 

Meidän tyttö on selvästi vasuri, sillä hän tarttuu AINA vasemmalla leluihin, tuttiin jne. Poika on puolestaan selvästi oikeakätinen. Tuo kätisyys varmistunee vasta myöhemmällä iällä, mutta joskus se on selvästi nähtävissä jo näinkin varhain (vauvat ovat siis 9 kk + 1 vk). Isäni suvussa on paljon vasenkätisiä, joten osaselityksenä näyttäisivät olevan perintötekijät, mutta tyttäreni pää oli myös puristuksissa lantionpohjassani raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen hänen oikea puoli päätään olikin hieman "littana". Artikkelissa puhutaan myös tämänkaltaisista tekijöistä vasenkätisyyteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä toinen pojista käyttää vasenta näppärämmin ja esim. syö vasurilla, mutta ihan selkeää tuo vasenkätisyys ei vielä ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yhdessä vaiheessa vaikutti siltä, että jommasta kummasta tai molemmista saattaisi tulla vasenkätisiä. Mies on vasenkätinen. Mutta nyt on kyllä molemmilla oikea vahvempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi, mikä ihana ketju!

Lueskelin innolla teidän juttuja.

Meillä ei tosin vielä ole kaksosia kuin masussa nähtyinä :rolleyes:

enkä ole vielä oikeastaan asiaa edes tajunnut.

 

Täytyy tullakurkkimaan taas uudelleen ja ehkä myöhemmin osaan kysyäkin "typeriä kysymyksiä".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin toinen pojista on ehkä vasuri, ei pysty varmaksi sanomaan, mutta toinen on selvästi oikeakätinen. Poikien isä on vasuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on kaikkien (siis sukulaisten, ystävien, naapurien ja tuntemattomienkin) mielestä ideaalitilanne ja ideaalilapsiluku, kun vaunuissa köllivät poika ja tyttö. Ihan on tultu sanomaan suoraan, että "teille ei sitten enempää lapsia varmaan tule?!" tai "teidän ei nyt sitten tarvitse enää tehdä lapsia!". <_<

 

Siis MITEN NIIN TARVITSE??? :huh:

 

Ja sitäpaitsi mikä hemmetin vakio se "yksi tyttö ja yksi poika" on, johon jokainen pariskunta mukamas pyrkii?

 

Mulle on myös jo ehditty (puolituntemattomien taholta) sanomaan, että eikö olisi kivaa jos saisitte tytön ja pojan, niin siinä olis lapset "valmiina", eikä enempää "tarvitsisi tehdä". :wacko:

 

En myöskään ymmärrä tuollaista "1 tyttö ja 1 poika"-lapsitavoitetta, joka täytyy suorittaa. Itselläni ei ole sisaruksia lainkaan (toivoin että olisi), ja en halua siirtää samaa "kohtaloa" eteenpäin, joten olen toivonut että omilla lapsillani olisi useampiakin sisaruksia. 2 lasta (eli lapsella vain 1 sisarus) ei ole koskaan ollut tavoitteenani, vaan mielellään 3-4. Sinänsä hassua, että jotkut ihmiset pitävät itsestäänselvyytenä kaikkien tavoittelevan "2 lasta --> 1 tyttö, 1 poika"-asetelmaa ja sanovat sen vielä puolituntemattomille ääneen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kuultiin rakenneultrassa, että meille olisi näillä näkymin tulossa poika ja tyttö, joten varmaan nuo "lapset valmiina, ei tarvitse enempää tehdä"-kommentit tulee lisääntymään... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan uskomattoman ihanaa, vauvat hekottivat äsken eka kerran toisilleen! :D:lol: I-S oli vatsallaan ja nostin T:n siihen ihan viereen kun siinä oli kuiva kohta eikä puklua. Katselivat hetkisen toisiaan ja alkoivat nauraa oikein hekottamalla! Tuli ihan liikutuksen kyyneleet silmiin. Voi mun rakkaita palleroita... :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Voi miten lutusta! :wub:

 

Meillä ei tuollaisia hekotuksia irtoa, kuin isin tai äidin kanssa pelleillessä. Oma sisko/veli lähinnä saa tympääntynyttä ja kiukkuistakin märinää aikaiseksi... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö on selvästi enemmän kiinnostunut veljestään. Yrittää aina hymyillä tosi isosti ja jutella, mutta velipoika vaan tuijottaa hapan ilme naamalla ja kääntää pään pois. Äidille kyllä suodaan hymyjä saman tien, mutta kun pää kääntyy siskoon, ei vois vähempää kiinnostaa. :rolleyes: Siksi olinkin tosi yllättynyt, että poika reagoi siskon hekotukseen. :D Kyllä ne joskus juttelevat toisilleen, mutta ei läheskään joka päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tänään just miehen kanssa juteltiin ja yllättäen molemmat oli sitä mieltä, että kyllä me kuitenkin muutaman vuoden päästä halutaan vielä lisää lapsia. :rolleyes: En olis ikimaailmassa uskonut, että näin pian tulee sellainen olo! Et ymmärrän kyllä sun vauvakuumeen, zeya. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0