Sign in to follow this  
Followers 0
MEM

Mikä elämäntapa muutos vaikutti raskautumiseen?

22 posts in this topic

En löytänyt tälläistä aihetta joten päätin tehdä ihan uuden.

 

Elikkä, teille, jotka yrititte vähän pitempään kuin pari kiertoa ja mielestänne elämäntapamuutoksella oli vaikutusta raskaaksi tulemiseen.

 

Haluaisin kuulla, onko täällä teitä, joita esimerkiksi tupakan polton lopettaminen tai laihdutus tai viinalla läträämisen lopettaminen olisi vaikuttanut raskautumiseen? Eli ihan luomulla raskautuneet.

 

Itsellä esimerkiksi on pahoja tapoja, mutta motivaatio on hukassa elämäntapojen muuttamiselle ("en mä kuitenkaan tuu raskaaksi vaikka tupakan jättäisinkin kokonaan")

 

Jos täältä saisi itse ja muut vastaavan ongelman kanssa kamppailevat motivaatiota terveellisempään elämään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse lopetin tupakoinnin n. kolmisen vuotta sitten. smile.gif Lopetin myös juomisen täysin viime tammikuussa (samoihin aikoihin jätettiin miehen kanssa ehkäisy pois ja eleltiin ajatuksella ettei hirveesti katsella milloin on ovulaatiota jne. että vauva saa tulla jos on tullakseen, kun asiasta oltiin jo pari vuotta puhuttu gmake.gif) Oon aina vihannut liikuntaa ja mun on tosi vaikea motivoitua tekemään edes se suositeltu 30min liikuntahetki päivässä. dry.gif Miehen liikuntainnostuksen myötä sitten aloin alkuvuodesta itsekin liikkumaan enemmän ja katsomaan syömisiäni, mutta en suostunut jättämään herkkuja kokonaan, älytön herkkup*rse kun olen. Paino tippui pari kiloa muutamassa kuukaudessa ja vyötäröltä lähti muutama sentti. Olin (ja olen) edelleen silti BMI:n mukaan ylipainoinen (vaikka en hirveästi kyseiseen mittataulukkoon luota) mutta hupsis, nyt sitä sitten ollaan raskaana. laugh.gif En tiedä johtuiko melko nopsa raskautuminen elämäntapamuutoksista, uskoisin kyllä niin.

 

Oma mielipiteeni on, että ihan pienikin elämäntapamuutos voi auttaa plussan saannissa, mutta itse olen elävä todiste siitä, ettei tarvitse olla huippukunnossa ja syödä joka päivä superruokaa, että tärppää. wink.gif Melko alussahan tämä raskaus vasta on, mutta toivon mukaan kaikki menee hyvin loppuun asti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on vähän huono konsti/neuvo, mutta itselläni auttoi ovulaatiotestien tekemisen lopettaminen. Kärjistettyä, mutta tavallaan totta. Jätimme ehkäisyn 4/11 ja meni oma tovinsa ennen jonkinlaisen normaalitilan saavuttamiseen kehon tasolla.

 

Tein ovulaatiotestejä parin ensimmäisen kierron aikana ja suoraan sanoen "hermo meni".

Tärppikierroksella kuuntelin kehoani, eli keho...öö...ilmoitti tarpeestaan lisääntymiseen liittyviin toimenpiteisiin. :girl_pinkglassesf: Eli, jos hormonaalisen ehkäisyn jälkeen aloittaa tosissaan, kannattaa oikeasti odottaa jokunen kierto, että keho osaa aloitella normaalia toimintaansa.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voisin sanoa että alkoholin vähentäminen. Vaikkakin sitä en paljoa yritysaikana juonut, mutta uskon että jos ei alkoholia käytä, niin on paremmat mahikset. Ja tää koskee niin miestä kuin naista.

Nii ja tietty se "kyttääminen" eli ei ajattele kiertoa jne..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taisi raskaus alkaa monen onnekkaan tekijän summana vuoden yrittämisen jälkeen:

 

- mulla oli kilpirauhasarvot kesällä normalisoituneet keväällä epäillyn liikatoiminnan/kilpirauhastulehduksen jälkeen -> painoa alkoi kertyä ja olo oli muutenkin terveempi

- mies oli ollut juuri kuukautta aikaisemmin monen viikon lomalla työstään jossa on kontaktissa kaikenlaisten liuottimien ja pakokaasujen kanssa -> saattoi ehtiä vaikuttaa sperman laatuun juuri sopivasti

- olimme molemmat aloittaneet kesällä vitamiinien syömisen

- lähete ja ensikäyntiaika lapsettomuustutkimuksiin oli saatu lokakuulle -> laski stressiä huomattavasti

- join myös tärppikierrossa koko luteaalivaiheen joka ilta lasillisen viiniä -> laski myös stressiä ja auttoi rentoutumaan

 

Meillä on muuten hyvin terveelliset elämäntavat. Emme tupakoi kumpikaan, juomme harvoin itsemme humalaan ja syömme terveellisesti. Silti tämän raskauden aluilleen saaminen tuntui kestävän ikuisuuden ja tarvittiin paljon hyvää onnea ja muutama sattunnaistekijäkin ennenkuin onnistuimme.

(Ja nyt vaan toivotaan että raskaus sujuu hyvin loppuun asti)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä monen asian summa:

 

  • kävin viime vuoden lopulla laparoskopiassa endometrioosin vuoksi
  • pudotin painoa alkuvuodesta, vain 7-8 kg mutta mm. aamupuuron syönti on jäänyt tavaksi ja kerta viikkoon on karkkipäivä eli elämäntavat ovat vähän terveellisemmät
  • mies lopetti tupakoinnin
  • hain apua yli vuoden kestäneeseen unettomuuteeni
  • varattiin aika lapsettomuuspolille

Luulen että nämä kaikki omalta osaltaan on jonkin verran vaikuttanut asiaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla kommentteja!

 

Niin, sehän on varmaan vain yritettävä - ja esimerkiksi tupakoinnin lopettaminen olisi vaan erittäin hyvä asia- vaikkei raskaaksi tulisikaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me yritimme aktiivisesti 6yk:a ja viimeisellä kerralla tikutin oviksen, ei tärpännyt ja olin ihan luovuttamassa.

 

Päätettiin pitää taukoa yrityksessä, jota kesti 4kk. Tämän jälkeen aloitimme yrityksen uudestaan ja tikutin oviksen jonka jälkeen tuli plussa.

 

Ennen taukoa olin laihduttanut 15kg ja karpannut. Käynyt gynellä perus tarkastuksessa. Vähentänyt alkoholin käyttöä.

 

Paussin aikana lopetin karppauksen, kiloja tuli takaisin 5Kg, aloitin urheilemaan ja kävelemään töihin. Olen ylipainoinen. Biletin aika tiuhaan ja muutenkin mieliala heitteli, sekä oltiin jo melkein eroamassa näiden minun ailahtelujen takia (osasyynä varmasti tuo kun ei silloin tärpännyt). Ennen yrityksen uutta aloitusta kuitenkin muuten kaikki jatkui saman laisena, mutta olin taas tyytyväinen elämäntilanteeseen ja oviksen tikutus toi itselle helpotusta tuon seksin ajoituksen kanssa eikä kokoajan tarvinnut sitä "työkseen" harrastaa.

 

En tiedä mikä meni oikein, mutta nyt on kaikki hyvin ja vauvaa kovasti odotellaan syntyväksi loppuvuodesta :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän offtopic ehkä, mutta kahden ekan raskausyrityksen aikana en tupakoinut ja raskaudet meni kesken (tai siis yksi keskenmeno ja yksi tuulimuna). Tän nykysen raskauden yrityksen aikana tupakoin ja vieläkin saatan joskus kaverilta yhden tupakan pummia silloin tällöin ja kaikki on mennyt paremmin kun hyvin. Että ei se tupakoimattomuuskaan autuaaksi tee.

 

Tärppikierrossa me ei ees yritetty "kun ei haluttu joululasta" ja kappas kappas kun meille on nyt sitten tulossa se jouluvauva :girl_sigh:

Edited by koran_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mietin yrityksen aikana (1,5 vuotta) tosi paljon sitä, mitä voin syödä ja juoda, kuinka paljon/vähän voin urheilla... Stressiähän siitä vain seurasi. Tärppi tuli kierrosta, jossa oltiin "tauolla" yrityksestä (siis harrastettiin petipuuhia, mutta ei mitenkään yrittämällä yritetty). Urheilin tosi paljon (n. 6 kertaa viikossa) ja tein muutenkin, mitä halusin. Ja niin vaan raskaus alkoi, vaikka kroppa oli tosi kovilla. :) Plussa johtui joko stressin vähenemisestä tai sitten oli ihan vaan puhdas sattuma. Eli raskaus voi alkaa milloin tahansa huolimatta siitä, miten on kierron aikana elänyt.

Edited by Blueberry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painon pudotus auttoi tai ainakin uskon näin, muutama kilo painoa lähti säännölliselllä liikunnalla ja oikealla ruokavaliolla, sen jälkeen tärppäsi. Olimme kuitenkin yrittäneet lasta yli puoli vuotta ja oviksiakin oli yritetty laskea kohdalleen, mutta uskon että tällä elämäntapa remontilla oli osuutta asiaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahdessa viimeisessä olen aloittanut karppaamisen, eli pudottanut hiilihydraattien päiväsaannin 20-50g päivässä. Onkohan se nyt sitten hyväkarppia vai mitä. Ekalla kerralla ehdin karpata n.8vkoa kun tärppäsi, nyt toisella vain 6vkoa. Ja siis tuona karppausaikana katosi tietysti se hiilaripöhö ja ylimääräisiä nesteitä kehosta. Tämä viimeisin raskautuminen on tapahtunut ajankohtana, jolloin meillä ei todellakaan olisi pitänyt tärpätä, eli meillä on joko todella kestäviä simppoja tai sitten ovis on myöhästynyt tai aikaistunut. Myöhästyneeseen ovikseen en kuitenkaan voi uskoa, koska plussasin kp.30/36

 

Raskautumisen jälkeen on ollut pakko ottaa hiilareita vähän enemmän takaisin ruokavalioon, koska pahin raskausoireeni on ollut kuvottava olo ja säännöllinen ateriarytmi pienin aterioin on helpoin tapa pitää edes vähän kurissa pahaa oloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohon tupakointiasiaan ajattelin kommentoida. Ensimmäisessä neuvolassa hoitaja kehui mieheni maasta taivaaseen kun hän oli lopettanut tupakan polton ennen raskautumista. Kuulemma silloin lapsi ei ole saanut tupakkariippuvuuden syntymiseen liittyvää geeniä kummaltakaan vanhemmalta. Sillä on ilmeisesti suuri merkitys siihen millä todennäköisyydella lapsi alkaa vanhempana polttamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toista lasta tehtiin yli vuosi ennen kuin tärppäs, olin sillon lievästi ylipainoinen ja elämäntavat muutenkin aika huonot. Tupakkaa en polta mutta mies kyllä, vaikkakin vähensi tuolloin kun koitettiin toista. Tein sitten vuoden yrityksen jälkeen parin viikon "sairaaladietin" jonka aikana lähti n. 5kg, jonka jälkeen heti perään aloin syömään enemmän terveellisesti ja säännöllisesti. Kyseessä siis myös vähähiilarinen dietti jonka aikana kahvinjuontia myös vähennetään ja sokerit ja lisäaineet jää (muutamaa hedelmää/vko lukuunottamatta) melkein kokonaan pois. Siinä meni makeanhimot kokonaan ja oli helppo alottaa terveempi elämä. Tulin kk sisällä siitä sit raskaaksi, ja raskauden aikana parantelin vielä omaa oloa alottamalla säännöllisen liikunnan. Oli kyllä raskaus ja synnytyskin ihan erilainen, mikä nyt tietysti voi johtua tottumuksestakin. 

 

Raskauden jälkeenkin elämä on jatkunut terveellisemmissä merkeissä, vaikka tietty mäkin välillä mässäilen ihan kunnolla.. Se ei oo mun mielestä mitenkään epäterveellistä vaan jopa suotavaa välillä herkutella. Tuskin kukaan voi muuttaa elämäntapoja jos se on kokonaan epämiellyttävää.. Ihan pienikin muutos riittänee että raskautuu helpommin. :) Alkoholia en juo kun pari annosta tai vähemmän/vko. Nyt kun alettiin komatta tekeen niin jätin senkin tietenkin pois.. Kolmannella kiertokerralla nappasi, nyt 12vko menossa. Aivan varmasti oli vaikutusta näillä muutoksilla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä neuvolassa hoitaja kehui mieheni maasta taivaaseen kun hän oli lopettanut tupakan polton ennen raskautumista. Kuulemma silloin lapsi ei ole saanut tupakkariippuvuuden syntymiseen liittyvää geeniä kummaltakaan vanhemmalta. Sillä on ilmeisesti suuri merkitys siihen millä todennäköisyydella lapsi alkaa vanhempana polttamaan.

Täh. Siis meinaako tuo teidän terkkari että joku geeni "poistuu valikoimasta" kun lopettaa tupakoinnin? Nyt ei kuulosta kyllä ihan todenmukaiselta :lol:

 

Ylipäätään kun mitään tupakkageeniä ei ole olemassakaan.. Kuka vaan voi jäädä koukkuun tupakkaan. Muoks. Se tosin voi varmasti olla periytyvää että kuinka altis on riippuvuuksille, mutta se pätee yleensä kaikkiin riippuvuksiin, päihteiden lisäksi siis vaikka sokeriin.

Se on toki totta, että tupakoivien vanhempien lapset alkavat useammin itsekin polttaa että kannattaahan se lopettaa jos on päätynyt aloittamaan, mutta tuollainen suora periytyvyys kuulostaa kyllä ihan höpöhöpöltä.

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista yritimme vuoden verran ennenkuin tärppäsi. Vajaa pari kk ennen plussaa olimme lopetimme molemmat röökaamisen, uskoisin että sillä mahdollisesti vaikutusta ☺️

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa sano syitä miksi olen raskautunut juuri noista kierroista kun olen, mutta 

 

tupakointi loppui pari vuotta ennen kun esikko sai alkunsa.

 

Esikkoa tehtiin 18kk. Lekrui käski PCOn takia pudottaa painoa ja jättää valkoiset jauhot ja sokeri pois ruokavaliosta. Lisäksi kohdunsuulle tehtiin jäädytyshoito (olisko kolposkopia nimeltään) papa lk 2:n takia. Pari kk tuon jälkeen raskauduin.

 

Kakkosta tehtiin 5 vuotta. En muuttanut elämäntapoja minkään suhteen. Kolmonen tuli heti perään.

 

Nelosta tehtiin 6kk ja seitsemännellä tärppäsi. Painoa tämän ja edellisen raskauden välissä on pudotettu 70kiloa, ruokavaliosta puuttuu vehnä ja lisätty sokeri. Silti 'syytän' foolihappoa, jota aloin syödä 6kk yrittämisen jälkeen. Kuukausi foolia ja seuraavasta tärppäsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me yritettiin esikoista vuoden päivät ja kolme viimeistä kierrosta söin keltarauhashormonia. Viimeisinä kiertoina aloin liikkua aika paljon ja raskauduin tosiaan niihin aikoihin kun aloitin liikunnan. Myös hormonit saattoi vaikuttaa asiaan.

 

No tän vuoden keväällä sain taas innostuksen liikuntaan ja liikuin oikeesti aika paljon ja hupsis, pikku kakkonen se sieltä ilmoitti itsestään ja todellakin täysin yllätyksenä! :) eikä ollut mitään hormoneja käytössä. minulla ainakin se liikunta oli se juttu mikä auttoi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pco ja yritysvuotena kolmannesta ovulaatiosta tärppäs. Olin 2 kiertoa syönyt terolut-valmistetta, tokasta kierrosta ilman niitä tärppäs. Olin käynyt 4vkoa salilla ennen plussaa, paino putosi ehkä 2kg (nousi just ennen plussaa takas) ja söin ehkä vähemmän hiilareita. Oon normaalipainoinen kuitenkin. Tiedä sit mikä vaikutti. Mun pappa kuoli kiinnittymisen aikoihin, viikko siitä plussasin (ja pari pvää myöhemmin myös veljen vaimo, jolla myös pco ja lapsettomuushoidoissa). :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mainittakoon vielä, että yritys alkoi alkuvuodesta ja plussa lokakuussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ensimmäisessä neuvolassa hoitaja kehui mieheni maasta taivaaseen kun hän oli lopettanut tupakan polton ennen raskautumista. Kuulemma silloin lapsi ei ole saanut tupakkariippuvuuden syntymiseen liittyvää geeniä kummaltakaan vanhemmalta. Sillä on ilmeisesti suuri merkitys siihen millä todennäköisyydella lapsi alkaa vanhempana polttamaan.

Täh. Siis meinaako tuo teidän terkkari että joku geeni "poistuu valikoimasta" kun lopettaa tupakoinnin? Nyt ei kuulosta kyllä ihan todenmukaiselta :lol:

 

Ylipäätään kun mitään tupakkageeniä ei ole olemassakaan.. Kuka vaan voi jäädä koukkuun tupakkaan. Muoks. Se tosin voi varmasti olla periytyvää että kuinka altis on riippuvuuksille, mutta se pätee yleensä kaikkiin riippuvuksiin, päihteiden lisäksi siis vaikka sokeriin.

Se on toki totta, että tupakoivien vanhempien lapset alkavat useammin itsekin polttaa että kannattaahan se lopettaa jos on päätynyt aloittamaan, mutta tuollainen suora periytyvyys kuulostaa kyllä ihan höpöhöpöltä.

 

Anteeksi jos menee offtopiciksi...

Kirjoitin tuon ehkä vähän huonosti, en tarkoittanut että yksittäinen tupakkageeni olisi olemassa. Kuka tahansa voi aloittaa tupakoinnin, perintötekijöistä riippumatta, mutta se ei ollutkaan tuon kirjoitukseni pointti.

Esim tuossa linkissä on asia selitetty vähän paremmin: http://m.aamulehti.fi/kotimaa/tulevaisuudessa-nikotiiniriippuvainen-voidaan-ohjata-oikeaan-hoitoon-geenitestin?v=1

Lainaus tekstistä:

"Akatemiaprofessori Jaakko Kaprion mukaan sekä eläinkokeet että sukupolvitutkimukset osoittavat, että geenit vaikuttavat tupakointiin sukupolvien takaa. Tupakointi periytyy erityisesti naisilla.

– Jos isoäiti polttaa, niin varsinkin tyttären lapset tupakoivat useammin kuin muut lapsenlapset.Tämä selittyy Kaprion mukaan sillä, että raskauden aikainen ja jopa sitä edeltävä tupakointi muuttaa geenien toimintaa pysyvästi."

Tuossa jutussa ei isän tupakointiin oteta toki niin paljon kantaa kuin äidin.

 

Samaan asiaan liittyen tuosta linkistä löytyy tietoa epigeneettisestä periytymisestä: http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/karsitko_sadan_vuoden_takaisista_oloista

Lainaus sieltä:

"Geenien vaikutukset ovat koodautuneina dna-säikeiden emäsjärjestykseen, mutta geenien oikeanlaiseen toimintaan tarvitaan muutakin. Tarvitaan säätelytekijöitä, jotka ohjaavat geenejä käynnistymään ja sammumaan silloin, kun pitää.

Epigeneettisillä tekijöillä tarkoitetaan geenien toimintaan vaikuttavia, solusukupolvesta toiseen periytyviä säätelytekijöitä, jotka eivät muuta dna:n emäsjärjestystä. Siksi epigeneettinen vaikutus voi myös purkautua, toisin kuin emäsjärjestyksen muutos."

 

Jokainen kehittäköön oman käsityksensä vanhemmilta periytyvistä tekijöistä, mutta minusta tupakoinnin vaikutusta ei voi missään nimessä vähätellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0