Sign in to follow this  
Followers 0
JupuPussinen

Istukan kalkkeutuminen edellisessä raskaudessa

10 posts in this topic

Elikkäs...miten on...onko täällä joku jolla olis istukka kalkkeutunut?Miten meni seuraava raskaus?

 

Aloin tossa eilen illalla miettimään asiaa ku esikoista ku odotin 11 vuotta sitten ni synnytys piti käynnistää kun istukka oli kalkkeutunut...että mikä riski on nyt et kävis samoin,pystyykö sitä jotenkin ennaltaehkäisee?Unohdin neuvolassa kysyä asiaa ja seuraava aika on vasta syyskuun loppupuolella..

 

Kiitos jos joku osaa vastata =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sujuiko sulla raskaus muuten normaalisti? Oliko kalkkeutuminen siis seurausta jostain muusta vai kalkkeutuiko muuten vaan?

 

Mulla on ollut kahdessa edellisessä raskaudessa radi ja hepatogestoosi, ja molemmat synnytykset on käynnistetty rv 36+. Silloin on sitten huomattu, että istukka on ollut hiukan kalkkeutunut. Loppuun asti kyllä vauvat voivat hyvin, kun noitten komplikaatioiden takia seurattiin napavirtauksia. Kalkkeutunut istukka oli siis ilmeisesti pieni yllätys, mutta voi käsittääkseni johtua noista muista vaivoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ekalla kerralla kalleutunut istukka, mikä huomattiin vasta kun vauva ja istukka olivat jo ulkona (rv 41+2). Vauva oli kuitenkin täysin terve.

 

Tokaa odottaessa menin sitten rv36 yksityiselle ultraan, koska halusin tietää istukan tilanteen. Kalkkeumia oli jonkin verran ja sain lähetteen kontrolliin rv40 jos vauva ei ole syntynyt. No julkinen puolihan sanoi piut paut kontrollilähetteelle (jonka oli kirjoittanut Femedan Bruno Cacciatore) :skilletgirl: Näin siis Kätilöopistolla! Tilanne tuli kuitenkin tsekattua vähän lasketun ajan jälkeen kun vauva liikkui huonosti ja kävin päivystyksessä. Muistaakseni istukka oli kalkkinen silloinkin, mutta päätettiin odottaa vielä joitain päiviä josko vauva lähtisi itse syntymään - ja syntyikin siis niinikään 41+2.

 

Nyt on kolmas kierros menossa, täytyy kysellä lääkäriltä jossain vaiheessa, seurataanko tätä jotenkin... mutta tuskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kalkkeutunut istukka ja se huomattiin vasta kun neiti oli syntynyt rv36+4. Mitään tietoa miksi näin oli en saanut ja vaikka kuinka asiasta kyselen niin ei lääkärit tunnu tietävän mitään mikä valottaisi syitä. Yksi epäily oli että synnytys käynnistyi sen takia, mä tahdon uskoa että mun kroppa on niin fiksu että käynnisti synnytyksen ennen kuin vauva joutui pulaan....mutta mene ja tiedä siitä sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut kahdessa aikaisemmassa raskaudessa istukka todella kalkkeutunut. Molemmilla kerroilla syy / seuraus on ollut raskausmyrkytys. Molemmissa raskauksissa istukan huono kunto on näkynyt jo viikon 30 ultrassa ja toisella kerralla lääkäri sanoikin että todennäköisesti vauva tulee syntymään pienenä ja liian aikaisin. Molemmat synnytykset on käynnistetty raskausmyrkytyksen takia.

 

Istukoiden kuntoa on sitten ihmetelty synnärillä mutta ei se ole mitenkään vaikuttanut seuraavan raskauden seurantaan. ( ei edes nyt tämän kolmennen raskauden )

 

Tässä raskaudessa raskausviikolla 30 istukka näytti ultrassa aika hyvältä, kalkkeumaa oli vain vähän....joten jospa nyt toimisi loppuun asti kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisessä raskaudessa istukka oli kalkkeutunut pahasti ja oltiin jo loppuviikoilla. Lääkärit eivät silti halunneet aikaistaa synnytystä. Hautajaisethan siitä sitten tuli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö syntyi 40+1 ja istukka oli enää reunoilta kiinni ja kalkkeutunut. Tyttö oli kuitenkin normaalikokoinen että sillä kertaa ei vahinkoa syntynyt.

Nyt seuraavaa tulokasta odottaessa kyllä hieman hirvittää, jos tätä ei mitenkään seurata, meillä tämä tuntuu nimittäin kulkevan suvussa sillä äidilläni ja sisarellani on ollut samaa ongelmaa.

Täytyy yrittää vaan vaatia. :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossain määrin istukan kalkkeutuminen on myös normaalia eli mitä vanhempi istukka (= mitä pidemmillä viikoilla ollaan), niin sitä kalkkeutuneempi se voi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No onneks oli Nadda ehtinyt kommentoimaan, kerkesin jo melkein säikähtää kun molemmilla kerroilla on synnytyksen yhteydessä kätilö todennut että hieman/jonkin verran alkanut kalkkeutua istukka. Esikonen syntyi rv 40+6, 3450 g ja 51 cm ja kakkonen tuli 39+0, 3850 g ja 52 cm. Eli täysiaikaisia ja hyvänkokoisia kumpikin. Olin luullutkin että kalkkeutuminen on ihan normaalia loppua kohti! :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalkkeutuminen varmaan onkin tietyssä määrin ihan normaalia, itselläni lisäongelmaa tuottaa tietysti tuo osittainen irtoaminen ennenaikaisesti ja sen uusiminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0