Guest Jemina

Femar - kokemuksia

190 posts in this topic

Moi!

 

Täällä myös aloitettu Letrozol, toinen pilleri meni äsken. Sivuvaikutuksia ei ole vielä mitään, onneksi. Ovulaatiota ei todennäköisesti ole mulla koskaan ollut (söin pillereitä teini-ikäisestä alkaen akneen & myöhemmin ehkäisyyn), joten mielenkiintoista nähdä ovuloinko letrozylin avulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen käyty seurantaultrassa. Kaksi johtofollikkelia löytyi eli lääke on siinä mielessä toiminut. Nyt jännätään, että lähteekö jompi kumpi munasolu irtoamaan. Mitenhän yleistä se on, että OI kasvattaa follin mutta munasolu ei sitten kuitenkaan itsestään irtoa? Onko teillä kokemusta asiasta? Täytyy toivoa parasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mymmeli85, hienoa että lääke on saanut aikaan toivotun vasteen. :) Kysymykseesi en osaa vastata eikä ole käytännön kokemusta, sillä omalla polilla mulla on ollut jokaisessa OI-kierrossa myös irroituspiikki varmistelemassa ovulaatiota. Mutta nää taitaa olla vähän paikkakohtaisia juttuja ja mun kohdalla liittyy myös siihen, että pitää ajoitella/varmistella inssiä varten ovulaatio.

 

Tsemppiä myös Mintelille.

 

Mulla vedellään viimeisiä päivä Femar-avusteisesta inssikierrosta. Mukana oli myös Menopurit neljänä päivänä. Negan testasin toissapäivänä, joten ei tainnut tulla tästäkään tärppiä. Mutta noin muuten omat kokemukseni Femarista olivat positiivisemmat verrattuna esim Clomifeniin. Sivuvaikutukset jäivät pois melko pian, viimeisen otetun tabletin jälkeen. Loppu kierron aikana ei ole ollut mitään kummempaa myöskään. Se toivotuin sivuvaikutus tosin näyttää jäävän haaveeksi. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka Letrozoli-kierto tosiaan sai aikaiseksi kaksi johtofollikkelia ja ovulaatiotestiinkin sain positiivisen tuloksen, mutta se toinen positiivinen tulos jäi saamatta. Ei kyllä odotukset ollut kovin korkealla koska on vasta ensimmäinen kierto missä mukana OI. Nyt menossa toinen kierto kp 4.

 

Mites teillä muilla, oletteko saaneet sen toivotun tuloksen? Millä kiertopäivillä olette ovuloineet? Mulla tuli positiivinen tulos vasta kp 18 ja oletettu ovulaatio kp 19, tuntuu kovin myöhäiseltä, en tiedä onko munasoluni sitten jotenkin hitaasti kehittyviä tms.

 

Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka femar-kuuri tuotti neljä isoa follia ja nyt inssi on vaarassa peruuntua. Sivuvaikutukset oli vähäisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen Letrozol-kuuri kokonaisuudessaan syöty. Sivuoireina ne kuumat aallot mitä viimeksikin, tosin ei niin paljon. Toivottavasti se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pillerit eivät vaikuta niin hyvin mitä ekalla kerralla. Ensi maanantaina seurantaultra ja viimeksi lääkäri mainitsi aukiolotutkimuksen toisen munasarjan kohdalla näkyvän varjostuksen (?) vuoksi. Saas nähdä mitä maanantaina sanotaan, eri lääkäri kun kuitenkin varmaan on.

 

Mites muilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla, että muitakin on samassa vaiheessa. Toinen kuuri loppumaisillaan, nyt oon syöny 2 tablettia per päivä. (Yhden tabletin kanssa munarakkula ja limakalvo eivät kehittyneet tarpeeksi). Edelleenkään mulla ei oo mitään sivuoireita, mitä vähän ihmettelen. Mut tiistaina näkee onko kehitystä tapahtunut.

 

Onnea mymmeli85 ultraan ja muille myös!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Mintel, onnea myös sulle ultraan ja toivotaan, että tuplamäärä olisi tehnyt tehtävänsä! Meillä taitaa kierrot olla melko samassa vaiheessa, itsellä menossa nyt kp 10. Eilen ovulaatiotesti näytti jo hailakkaa viivaa mitä ihmettelin suuresti koska viime kierrossa ovulaatio oli vasta kp 18. Voi toki olla, että toinen kierros on ns. tehokkaampi ja asiat hoituu nopeammin. Tiedä häntä.

 

Tulehan Mintel tänne sitten kertoilemaan ultrakuulumiset! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pääsin inssiin kun folleja oli kaksi. Jos hoidot jatkuvat, femarit on käytössä vain päivinä 3, 5 ja 7.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvähyvä!

 

Mun ultra meni kuten edellinenkin. Kovin on samankokoisia ja pieniä kaikki rakkulat eikä limakalvokaan vielä tarpeeksi paksu.

 

Mites mymmeli85?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli yks 14mm ja pari 10mm follikkelia kiertopäivänä 12. Eli tilanne oli hiukan heikompi mitä viimeksi kun oli kp 11 14mm ja 13mm. Mutta toivoa on varmaankin vielä. Limakalvon paksuutta ei pystytty mittaamaan kun kohtu oli kuulemma kierteellä. Enpä ole sellaiseenkaan ennen törmännyt. Lääkäri sanoi että kun se on löysillä kiinnikkeillä kiinni muualta paitsi alhaalta niin saattaa välillä pyörähdellä miten sattuu. Päällimmäinen tunne ultran jälkeen oli pettymys mutta järjellä kun ajattelee niin eihän se peli ole tämän kierron osalta ollenkaan menetetty.

Lääkäri myös kehoitti syömään raskaana oleville ja imettäville tarkoitettuja vitamiinipillereitä niin niitä nyt sitten olen popsinut. Jännä ettei kukaan lääkäri ole tätä ennen sanallakaan maininnut, että niitä kannattaa syödä myös jo silloin kun on vasta yritys päällä.

 

No, viikonloppuna pääsee rentoutumaan kylpylään niin saa vähän muuta ajateltavaa.

 

Mintel, lisätäänkö sulla vielä annosta vai mitä suunnitelmia sovitte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaapa hassulta tuo kohdun kiertyminen, mutta hyvä jos se ei ole mikään ongelma. Ymmärsinkö aiemmista viesteistä oikein, että oot ovuloinut letrozolin avulla aiemmin? Ehkä se vaan vaatii muutaman päivän enemmän kuin silloin.

 

Menen vielä maanantaina uudestaan ultraan, niin sitten selviää jatko. Ja pieni toive vielä on, että huomenna aamulla olisi ovulaatiotestissä kaksi yhtä tummaa viivaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas, piikityksiä (menopur + pregnyl) suositeltiin seuraavaksi, kun letrozole ei oo tuottanu ovulaatiota. Päätettiin kuitenkin ottaa pieni paussi ensin. Mites teillä muilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukava kuulla, että Femarit ei ole aiheuttaneet pahoja sivuvaikutuksia :) Clomifeniä mulle meinattiin väkisin antaa mutta sitten sain inistyä ja Femarit napsahti. Eka inssi olisi kesäkuussa mutta tietysti nyt googlaan kaikkea mahdollista :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mintel, Letroilla olen tosiaan nyt molemmissa kierroissa ovuloinut. Tässä meneillään olevassa oli sen verran kipeä ovulaatio, että ei voinut erehtyä. Nyt menossa dpo 7 eli ne kuuluisat piinapäivät. Oireita ei ole ollut nippailua kummempaa mutta ei kai tässä vaiheessa vielä mitään varsinaisia oireita voi ollakaan. Katsotaan kuinka käy. Koitan taas olla odottamatta liikoja niin ei sitten ota niin koville jos/kun menkat alkavat.

 

Mitäs muille kuuluu? Tsemppiä meille kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blääh, kirjoitin tänne pitkästi, mutta hävisi jonnekkin koko teksti :(

 

Mutta liityn siis mukaan tähän keskusteluun. Kovin vähän löytyy Femarista/Letroista tuoretta keskustelua/kokemusta..

 

Mulla aloitettiin nyt maanantaina 4.5 eka Letro kuuri, 1 tabletti kahdesti päivässä. PCO meillä siis seuralaisena. Kierrot olleet pitkiä 43-45pvää ja "ovulaatiot" bongattu kp31-32. ovulaation kolmannesta päivästä on ollut käytössä lugesteron, eli kuukautiset pysyneet sillä kuvioissa mukana. Kp10, eli ensi maanantaina ois kontrolli ultra, jotta nähdään alkaako mitään tapahtua. Itse en tahdo uskoa, että ovulaatio tulisi paljon aikasemmin, kun se aina on ollut myöhäinen.

 

Meillä on takana  1 "luomu raskaus Teroilla" v.2012, jota kylläkin yritettiin toista vuotta, ja päättyi sitten kohtukuolemaan rv 31+. Toinen raskaus sai alkunsa kolmannesta clomifen kierrosta v.2013, vaikkakin ohensi jo valmiiksi ohutta limakalvoa. Tämä päättyi onnellisesti rv 35+5 elävään ja terveeseen tyttöön. Täytyy muuten todeta että molemmat raskaudet saivat alkunsa myöhäisestä ovulaatiosta, kaikkia lääkärin epäilyjä vastaan :P.

Nyt siis kolmannen raskauden yritys näillä Letroilla, koska tosiaan gynen mielestä munasarjat näyttivät pahalle, eikä asiaa varmasti helpota että ikääkin alkaa jo olemaan.

 

Mielenkiinnolla nyt sitten katsotaan mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Gyne myös tuumasi että Luget voisi jättää pois, koska jos noilla Letroilla saadaa kunnon ovulaatio, niin kuukautiset kyllä tulevat.. Mutta sanoi että jos haluan, voin niitä käyttää. Alunperin ne mulle määrättiin tukemaan mahdollista alkion kiinnittymistä kun limakalvo oli niin ohut.. Eli luulen että pidän ne käytössä kuitenkin, eipähän ainakaan kierrot veny sitten siihen odotteluun ettei vuoto ala, kun ovista ei tapahtunutkaan. Ja Lugesta ei haittaa pitäisi olla, kun luonnollista hormoonia on..

 

Tsemppiä ja plussatuulia kaikille yrittäjille  :lipsrsealed:

Edited by winsky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ketju ei taida kovin hengissä olla, mutta meidän kuulumiset nyt ekasta Letro kierrosta. Kp10 ultrassa näkyi yksi hyvä munarakkula ja limakalvo ok, muutaman päivän päästä pitäis ovistestin ruveta näyttämään plussaa :). Eli ainakin toistaiseksi vaikuttaa hyvälle :)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä täällä lukijoita on mutta omaa kommentoitavaa ei ole just nyt :) Kiva kun raportoit, winsky!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sieltä se kp 1 taas tuli.. Nyt kolmannet Letrot syötynä. Tästä kierrosta ei ole kuulemma seurantaultraa koska kahdessa edellisessä kierrossa on tullut positiivinen o-testi lähes samoilla päivillä, ja molemmilla kerroilla on ollut vain yksi johtofollikkeli molemmilla puolilla. Nyt sitten jännätään "yksikseen" että kehittyykö tällä kerralla mitään.

 

Kyselin aukiolotutkimuksen perään, mutta sitä ei kuulemma tehdä jos ei ultrassa ole näkynyt mitään poikkeavaa tai jos ei kuudestakaan Letro-kierrosta ole tärpännyt. Onko teillä muilla tutkimusta tehty ja jos on niin millä perusteilla?

 

Itse kun olen tietyissä asioissa vähän vainoharhainen ja malttamaton niin kehittelen mielessäni kaikenlaisia syitä, miksi putket saattaisivat olla tukossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

:(. Ainakin väestöliitolla ensimmäinen tutkimus miehen simppatestin jälkeen oli aukiolotutkimus. Oletteko mymmeli85 missä käyneet tutkimuksissa/hoidossa?

 

Mulla tässä ekassa Letro-kierrossa eilen kp16 tuli ovis plussa, eli varmaankin tänään pitäisi oviksen olla. Hyvältä näyttää siis ainakin siltä osin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Julkisella puolella ollaan oltu. Ne ei ei tietysti siellä tee mitään ylimääräistä ettei vain rahat kulu... Jos en siellä tutkimukseen pääse niin täytyy miettiä yksityiselle menemistä sen asian osalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin tutkimuksissa julkisella ja aukiolotutkimus tehtiin ihan rutiinisti, kuului siis perustutkimuksiin riippumatta siitä onko jotain poikkeavaa todettu. Hoitoja ei aloitettu ennen kun tutkimus oli tehty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No noin mäkin olen asian ymmärtänyt mitä muiden kokemuksia olen lukenut. Mitä järkeä syödä montaa kiertoa OI:ta jos ei edes tiedä onko putket auki. Tässä iässä ei kiinnostaisi enää heittää kuukausia hukkaan. Täytyy soitella uudemman kerran asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla lähtee huomenna toinen Letro-kuuri käyntiin. Ensimmäisen aikana kävin kerran seurantaultrassa, mutta nyt saan syödä Letrot ns. rauhassa, ilman ultria. Aukiolotutkimus tehtiin ennen kuin määrättiin lääkkeitä ja pointtina oli juuri tuo mitä turhaan syödä, jos putket ovat tukossa. Sinuna mymmeli85 kyllä vielä kyselisin sen aukiolotutkimuksen perään. Niin ja me ollaan hoidoissa yksityisellä puolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now