Sign in to follow this  
Followers 0
Pinkki Pingu

Riittääkö dg Kelalle?

15 posts in this topic

Eli töissä vakituisessa työpaikassa, jonka työehtosopimuksen mukaan työnantaja maksaa täyttä palkkaa 30 päivän ajan. Tänään neuvolassa terveyskeskuslääkäri kirjoitti sairaslomaa 13.9. asti diagnoosilla: O47.0 "Ennen 37. raskausviikon loppua ilmenevät synnytykseen liittymättömät supistukset. "

 

Nyt huolestuin siitä jos Kela suhtautuu nihkeästi näihin raskausaikaisiin diagnooseihin, eli tietääkö joku onko tämä dg nyt täysin pätevä Kelalle ja työnantajalle tämän sairasloman osalta, vai maksaako työnantaja palkan ihan normaalisti tältä ajalta? Kamala jos nyt pitää alkaa miettiä jotain palkanmaksujuttujakin kun pitäisi kaikki stressi saada karsittua pois...

Edited by Pinkki Pingu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itse olin juuri 6 viikkoa Kelan sairaspäivärahalla juurikin tuolla diagnoosilla, eli riittää! Ja uskoisin siis riittävän myös työnantajallekin, miksei riittäisi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos ihanainen Salmiakki! :girl_in_love:

Eksyin jollekin keskustelupalstalle missä joku ei ollut saanut Kelalta sairaspäivärahoja raskausdiagnoosilla ja sen vuoksi alkoi hirvittää jos ei tämä dg olisikaan syystä tai toisesta pätevä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähinnä F alkuiset diagnoosit ovat sellaisia joissa voidaan pitää karennssiaikaa ja jättää sairaslomakorvaukset maksamatta. Tuolla diagnoosilla ei ole huolta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Majafi!

 

Juu, tämän diagnoosin koodi onkin näköjään O47.0. Muistelen, että viime syksynä kun sain keskenmenon, niin silloin dg oli jokin sellainen mihin työnantaja kiinnitti huomiota, taisi olla Todettu raskaus (Z32.1) ja kun selvitin, että silloin ei vielä tiedetty onko kyseessä jatkuva raskaus, keskenmeno vai kohdun ulkoinen, niin sain tuostakin päivästä palkallisen sairaslomapäivän.

 

Mutta tämän dg:n O47.0 kanssa ei siis pitäisi mitään ongelmia olla? Tosi hyvä niin ei tarvitse tästä stressata. :)

Edited by Pinkki Pingu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on toi O47.0 diagnoosi tänään saadussa sairaslomatodistuksessa. Edellisessä taas O44.1.

 

Toivottavasti molemmat kelpaa. Koska noissa on muuten noi eri koodit niin pitääkö hakea eri hakemuksilla vai voiko laittaa molemmat todistukset vaan yhden hakemuksen mukana?

 

Saman "vaivan" takia molemmat on kirjotettu, sitä en tiedä miksi koodit on eri kun vasta kotona sen huomasin. Ensimmäinen oli 10.8.11-4.9.11 ja tää toinen jatkuu 5.9.11-9.9.11

Share this post


Link to post
Share on other sites

tylsää että ovat laittaneet eri koodeilla... En osaa sanoa tulkitaanko nuo sitten eri syyn perusteella kirjoitetuiksi, ja tuleeko siten molemmista oma karenssi. Toivottavasti ei. Jos oot töistä sairaslomalla, silloin sillä ei ole väliä kun luultavasti saat palkan joka tapauksessa? Mutta Kelan päivärahoissa voi vaikuttaa. Pitäiskö sun pyytää viimeisimmältä lääkäriltä uusi todistus sillä samalla koodilla kuin eka? Tai soittaa Kelaan huomenna ja kysyä sieltä miten tulkitsevat noita lääkärintodistuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Töistä oon sairaslomalla ja työnantaja maksaa sen ensimmäisen 10 päivän ajalta palkan ja sitten muilta päiviltä pitäs saada tota sairaspäivärahaa.

 

Jorvin synnäriltä noi molemmat todistukset saatu joten en tiedä onko mahdollista saada uusi todistus tai kuinka helpolla sen sieltä saisi. Pitää soittaa tonne kelaan ja kysyä

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eikös tossa tapauksessa sitten pitäisi saada taas uudesta sairaslomasta se 10 päivää työnantajalta ja loput Kelalta. Jos menisi noin, niin sehän olisi sulle kannattavampaa. Itse olin viime raskaudessa sairaslomalla putkeen kahdesta eri syystä ja muistelisin, että ainoastaan toisesta (siis pidemmästä) sairaslomasta haettiin Kelan rahoja.

Edited by salamanteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli töissä vakituisessa työpaikassa, jonka työehtosopimuksen mukaan työnantaja maksaa täyttä palkkaa 30 päivän ajan. Tänään neuvolassa terveyskeskuslääkäri kirjoitti sairaslomaa 13.9. asti diagnoosilla: O47.0 "Ennen 37. raskausviikon loppua ilmenevät synnytykseen liittymättömät supistukset. "

Nyt huolestuin siitä jos Kela suhtautuu nihkeästi näihin raskausaikaisiin diagnooseihin, eli tietääkö joku onko tämä dg nyt täysin pätevä Kelalle ja työnantajalle tämän sairasloman osalta, vai maksaako työnantaja palkan ihan normaalisti tältä ajalta?

Boldasin tuon mua mietityttävän kohdan, eli jos työehtosopimuksessasi lukee, että työnantaja maksaa 30 päivän ajalta täyttä palkkaa, niin miksi huolestuit siitä että Kela ei hyväksy diagnoosia? Työnantajahan hakee korvaukset maksetusta sairasajan palkasta suoraan Kelalta ja maksaa toisaalta sinulle suoraan sen 30 päivän osalta palkan. Sillä ei ole mitään merkitystä sun palkanmaksun kannalta, vaikka työnantaja ei niitä rahoja Kelalta saisikaan. Jos olet pidempään kuin 30 päivää sairaana, niin sairaspäivärahat haetaan tuon jälkeen Kelalta. Sulle ei tuon sairasloman ajalta vielä tule se 30 päivää edes täyteen, joten vaikka sairasloma jatkuisikin niin työnantaja maksaa siltä 30 päivälta täyttä palkkaa. (Myös siltä karenssipäivältä, jos sairasaika kestää noin pitkään.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Virvatuli. :)

Mun pääni sisällä siis ajattelin, että vaikka TA maksaakin tuon 30 päivää täyttä palkkaa, niin ajattelin jos se on sitten jotenkin kuitenkin riippuvainen siitä, että saavatko rahoja Kelalta vaiko eivät. Olen jotenkin nyt vain niin budjetoinut rahat loppuvuoden osalta ennenkuin "putoan" vanhempainpäivärahalle, että siksi varmaankin olen niin epäileväinen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossahan on vielä se hauskuus (ainakin meidän kassassa), että jos olet tuon 30 vrk:n jälkeen töissä edes päivän niin seuraava lasketaan uudeksi sairaslomaksi....

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiamaka, ihanko totta?!

Meneeköhän meillä samalla tavalla, olisipas kiva tietää.

 

Ensisijaisena toiveena tosin on, että tämä parin vko:n sairasloma nyt riittäisi rauhoittamaan tilanteen ja saisin olla töissä sitten äitiysloman alkuun saakka, kun ei tämä kotona lonniminen oikeasti mitenkään hirmu mukavaa ole...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisi kuvitella, että menisi. Tosin meillä ei ole TESsissä moinen vaan nimenomaan sairaskassan käytäntö. (Kävi ilmi kerran antaumuksella sairastaessa... :girl_crazy:)

 

Kannattaa katsoa mitä TES sanoo aiheesta.

 

 

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä tuo 30 päivää on yhtä diagnoosia varten. Eli jos 30 päivän jälkeen menet töihin ja jäät sairaslomalle heti seuraavana päivänä eri diagnoosilla, niin sitten alkaa juosta uudestaan se 30 päivää. Mutta jos sama sairaus "uusiutuu" niin sitten se on suoraan Kelan päivärahoille. Ja useimmissa TESseissä se menee niin, että jos sama sairaus uusiutuu 30 päivän sisällä, ne sairauspäivät lasketaan yhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0