meg_white

Kuinka paljon kyselet toisten lapsisuunnitelmista?

460 posts in this topic

Ihan vakavissani en kysele edes tutuilta. Sellaisia ohi mennen heittoja tullut kyllä päästeltyä, mutta ne on ollut helppo kuitata vitsaillen jos näin on tahtonut. Tunnen jonkun verran pariskuntia, joilla on ollut tai on vaikeuksia perheenperustamisessa, joten näihin pohjaten en halua udella minulle kuulumattomista asioista. Etenkin silloin kun lapsen saaminen ei ole onnistunut, on aihe todella arka. Vaikka en asioista utele, olen kuitenkin keskustellut niistä lähimpien tuttujeni kanssa.

Läheisimmiltä ystäviltä on tullut kysyttyä. Tosin puolustuksekseni sanottakoon, että oli vastaus mikä oli, asiaan ei ole tullut palattua enää, en siis jää jankuttamaan asiasta. Kukaan ei tietääkseni ole loukkaantunut: uskoisin, että ystäväni voisivat sanoa suoraan, jos kokisivat kysymykseni niin. Toki he ovat kysyneet samaa minulta ja lapsista, avioliitosta jne. on keskusteltu melko avoimesti. 

Muilta en kysele. 

En kysele keneltäkään lapsiasioista, koska asia on niin henkilökohtainen, eikä koskaan voi tietää mitä siellä voi olla taustalla. Toivoisin, ettei minultakaan kukaan asiasta kyselisi. Kyllä ihmiset sitten kertovat, jos on jotain kerrottavaa...

Aika varovaiseksi sitä tuli, kun oma yritys kesti useamman vuoden. Useamman "koska te oikein alatte tekemään lapsia?"-kysymyksen kuulleena tiedän miten pahalta se voikaan tuntua. En siis kysele, ellei vastapuoli ota asiaa itse puheeksi.

Sellaisten kanssa, joiden kanssa muutenkin puhutaan henkilökohtaisemmista asioista, tulee keskusteltua lapsisuunnitelmistakin.

En itse kysele mutta ei haittaa jos läheiset ystävät tai perhe kyselee. On ok vaikeistakin asioista läheisten kanssa keskustella.

Ihan vain parhailta ystäviltä olen kysynyt. En itsekään tykkäisi, jos kaikki hyvän päivän tutut kyselisi minulta asiasta.

En ole tainnut koskaan kysellä kavereilta vauvasuunnitelmia.