meg_white

Kuinka paljon kyselet toisten lapsisuunnitelmista?

478 posts in this topic

En juurikaan kysele muilta.

Lähimmistä kavereista kaikki sanoneet ihan suoraan (kun saivat tiedon siitä, että odotan)

etteivät halua vielä lapsia jalkoihin pyörimään, ikääkään kun heillä ei ole minua (20v) enemmän :grin: Menee kuulema nuoruus hukkaan tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää olla tosi läheinen ystävä että voi kysyä suoraan lapsisuunnitelmista. Vähän vähemmän läheisiltä kavereilta saatan kysyä raskausuutisesta kuultuani jotain että ehtivätkö kauankin yrittää tms. mutta sitäkään en ihan keneltä tahansa kehtaa kysyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ymmärrä, miksi koko aiheesta pitäisi vaieta vain siksi, että se on joillekin ärsyttävä tai kipeä. Minusta on suhteellisen neutraalia kysyä lapsisuunnitelmista, kunhan siihen ei sisällytä oletusta, että kaikki haluavat lapsia tai kaikille se on mutkatonta. Lapsisuunnitelmista kysyminen menee mielestäni samaan sarjaan sen kanssa, jos kysytään ura-, asunto- tai vaikkapa matkasuunnitelmista.

 

Vähän samoilla linjoilla esimerkiksi Naddan kanssa. Olen muutamilta ystäviltä kysynyt jossain vaiheessa, että mikä on niiden suhtautuminen lapsiasiaan. Siis onko lapsiasia EI! / ehkä joskus / tottakai jos vain tulee. Joskus tämä on on johtanut pitkiinkin keskusteluihin, joskus vain lyhyeen vastaukseen ja aiheen vaihtoon. Tämä siis jossain sellaisessa yhteydessä, jossa muutenkin puhutaan tulevaisuudesta. En lähtisi miltään puoltutulta lapsiasiasta kyselemään (ja eipä se asia minua koskettaisikaan...), enkä todellakaan uskaltaisi edes läheisimmältä ystävältä kysyä, että onko hän raskaana, jos hän ei itse olisi asiasta mitään puhunut. Mä luotan siihen, että kyllä mulle sitten kerrotaan, jos jotain kerrottavaa on. Ja toisaalta puhun aika avoimesti omista lapsipohdinnoistani, joten uskon, että ystäväni uskaltavat minulle asiasta jutella jos haluavat. Ja näin monet ovat tehneetkin, sillä lähipiirissäni on ollut valitettavan paljon ongelmia lastensaannin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä omassa kaveripiirissä tämä on ihan normaali keskustelun aihe puolin ja toisin, mutta vieraammilta/tutuilta en kyllä menisi asiasta utelemaan.

 

Minulta ei ole koskaan asiasta muuten kysytty, mikä johtuu varmaan nuoresta iästä.. Mutta ei se minua mitenkään haittaisi, en vain välttämättä vastaisi ihan todenmukaisesti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kyllä tapaa kysellä muiden suunnitelmia. Ihan siksi, että mua ainakin on ihan älyttömästi ärsyttäneet mm. ne ihmiset, jotka ilmoitti melle meidän häissä, että 9 kk:n päästä pitääkin sitten syntyä vauva. No, ei syntynyt ei ja sitten se jatkui että ne koskas sitten. Ja kyllä nyt ainakin kun te ootte talon rakentaneet. <_<

(Ja sekös vasta ottaakin meitä päähän, kun se lapsi nyt sitten olis syntymässä 9 kk siitä, kun muutettiin uuteen taloon. Ei me tätä suunniteltu! :hysteric::girl_haha: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele, ainoastaan yhdeltä ystävältä olen kerran huppelissa tainnut kysyä, mutta silloinkin pahoittelin epäkorrekstia kysymystä etukäteen. Itse olen jo 34 vuotta, ja matkan varrelle on osunut utelijoita, yllyttäjiä, vauvakuumeen tartuttajia ym. Tilanteet ovat välillä olleet mielestäni vähän ikäviä, koska aiheeseen on liittynyt kipeitäkin juttuja (esim. silloinen parisuhde huonossa jamassa).

 

Ajattelen, että kaverit kertovat/ottavat puheeksi kun haluavat. Jos puheeksi otetaan, juttelen kyllä aiheesta. Omia kokemuksiani jaan, jos haluan jakaa ja siksi uteleminen on vähän tylsää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele, koska vihjailu jne on henk koht tosi rasittavaa. Mutta kuuntelen ja puhun mielelläni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi vähän, koska pelkään nykyään kaikkien kärsivän lapsettomuudesta. Oletan, että mulle kerrotaan kyllä kunhan tarpeen on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele, odotan että ihmiset kertovat kyllä jos on jotain kerrottavaa aiheeseen liittyen. Mielestäni on järkevää odottaan että toinen osapuoli ottaa asian ensin puheeksi, näin ainakin haluaisin itse toimia, siispä kohtelen muitakin samoin =) Minusta on epäasiallista kysellä toisten henkilökohtaisia asioita (lasten hankintaan liittyen), koskaan ei voi tietää jos asiaan liittyy jotain vaikeaa jne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutama vuosi sitten saatoin vielä kysyä aiheeseen liittyviä kysymyksiä, mutta nyt olen onneksi ymmärtänyt asian olevan melko arka monille. Minulla ja miehelläni oli vuosi takana yrittämistä ennen kuin tärppäsi, ja jo siinä ajassa koin ahdistaviksi tilanteet, joissa udeltiin mahdollisista vauvasuunnitelmista (varsinkin loppuvaiheessa). Etenkin sellaiset "kiusoittelevat" kommentit ärsyttivät, tyyliin "säkin oot varmaan nyt paksuna" jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten Elina_T edellä, ennen saatoin tyhmyyttäni/ymmärtämättömyyttäni kysellä lapsiasioista. Nyt kun itsellä on ollut raskaustoive jo jonkin aikaa eikä pientä vielä näy, niin olen kyllä tyystin lopettanut oikeastaan koko asiasta puhumisen. Kertokoon jokainen sitten kun siltä tuntuu. Lisäksi useampi ystävä/sukulainen/tuttu on ilmoittanut raskaudestaan tänä aikana. Mua on ainakin ruvennut ärsyttämään puolitutut työkaverit, jotka muistaa puhua "kuinka vauvakuume on tarttuvaa" tai "muistakaa tekin hankkia lapset sitten nuorena, niin jaksatte", jne. Kaikki ei vain hanki lapsia. Noniin ja anteeksi pienimuotoinen avautuminen, mutta tämä asia on ruvennut selvästi ärsyttämään mua. Tsemppiä kaikille raskautta toivoville ja onnea jo raskautuneille! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko vielä kommentoida, että minustakin juuri nuo "hankkikaa lapset nuorena, kun vielä jaksatte"-kommentit ovat ehkä kaikista rasittavampia! Muutenkin tuntuu todella hämmentävältä, kun puolitutut työkaverit kyselevät henkilökohtaisia kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta. Kukaan ei varmastikaan tarkoita mitään pahaa, mutta 50-60-vuotiaiden kommentit siitä miten ennen vanhaan lapset tehtiin nuorena ovat välillä liikaa. Omalta lähes 90-vuotiaalta mummoltani tuollaiset huomautukset vielä hyväksyn ja ymmärrän ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en kysy edes parhailta ystäviltäni. Tämä on niin arka aihe, etten ota sitä puheeksi, ellei ystäväni itse tee aloitetta. Omista perhesuunnitelmistani voin kyllä jutella ystävilleni ja perheelleni avoimestikin.

 

Tästä omasta varovaisuudestani johtuen "hieman" järkytyin, kun lokakuussa vaihdoin työpaikkaa päiväkodista toiseen ja vanhempainillassa eräs äiti kysyä töksäytti suoraan kaikkien muiden vanhempien kuullen, että ajattelinko heti jäädä äippälomalle. Olen 28-vuotias ja kysymys oli varmasti kaikilla mielessä, mutta että jollakulla riittää pokkaa kysyä suoraan ja vielä kaikkien kuullen. Naama punaisena sain jotain äkellettyä vastaukseksi. Kieltävää vastausta yritin muotoilla. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omakohtainen lapsettomuuskokemus on kasvattanut minut siihen, etten kysele kenenkään lapsisuunnitelmia. Luotan, että saan kyllä tiedon sitten, kun asianomainen itse haluaa kertoa tai kun esim. lapsi putkahtaa maailmaan :)

 

Oma lähipiiri on myös ollut yllättävänkin tahdikas, eikä näiden 3 vuoden aikana ole tullut kuin ihan pari suoraa kysymystä lapsenhankintaan liittyen ja pari vihjausta. Lähipiiri ei siis tiedä vielä, että ollaan edes yritetty lasta, ja siitä huolimatta ovat osanneet olla utelematta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en kysele kenenkään lapsihaaveista jos niitä ei sivuta esim. jossain keskustelussa selkeästi... Kyllä ihmiset yleensä tuovat ne lapsitoiveet jollain tavalla esiin jos itse tahtovat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä ystäviltäni kyselen, koska kuitenkin koen, että sen verran avoimia ollaan, että kaikesta voidaan puhua..

Share this post


Link to post
Share on other sites

En muista, että oisin kysynyt muilta kuin siskoltani. Hänen kanssaan olen tarpeeksi läheinen jutellakseni perheen lapsiluvusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä ole asiaa kysellyt keltään kun raivoaisin jos he saisivat plussaa ennen minua kun kohta vuosi täynnä yritystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joidenkin läheisimpien ystävien kanssa olen jutellut lapsitoiveista - omistani ja heidän. Joskus esim. työssä satunnaisesti kohtaamani henkilöt ovat udelleet minulta lapsisuunnitelmistani, eikä se ole todellakaan tuntunut mukavalta. En halua jakaa näin henkilökohtaista asiaa kuin hyvin läheisten ihmisten kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ruvenut kyselemään läheisiltä tyttökavereiltani, kun itselläni on ollut vauvakuumetta. Kyllä sen huomaa heti, että ne, joilla on jo lapsi tai lapsia, avautuvat paljon herkemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatan kysyä noin yleisesti, että haluaako lapsia vai ei, jos tuntuu, että olemme tarpeeksi läheisiä sellaiseen kysymykseen ja keskusteluun. En siis ihan keneltä tahansa tutulta sellaista utele. Mutta en koskaan kysy keneltäkään, että milloin tai joko, koska a) mua ei kiinnosta, b ) en oleta, että kaikki haluaisivat lapsia, c) tahattomasti lapsettomalle se saattaa olla kipeä aihe ja d) vapaaehtoisesti lapsettomalle todella tökerö kysymys.

Edited by Briony

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen ymmärtänyt lakata kyselemästä muiden lapsisuunnitelmista. Lähipiirissä tälläkin hetkellä aiva liikaa tapauksia, joissa lapsen saanti hankalaa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus nuorempa tuli kyseltyä, puolin jos toisinkin ystävien/kavereiden kesken. Mutta viime vuosina en ole enää itse kysynyt, koska ottaa itseään nuppiin se jatkuva kysely, joka itseeni kohdistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kysellyt,mutta moni ystävä on ottanut asian itse puheeksi.Aihe voi olla vaikea,kaikilla se ei onnistu niin helposti.Tukea on yritetty niitä kenellä se on ollut hankalaa ja onneksi onnistumisia on tullut monen vuoden yrittämisen jälkeenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele. Koskaan. En tiedä miksi tulisi mieleen kyselläkään? En oo kysellyt lapsirakkailta sinkkuystäviltäni, enkä kymmenen vuotta seurustelleilta tutuilta pariskunnilta. Aihe saattaa tahattomasti lapsettomille olla kovin arka ja vaikea, eivätkä kaikki ihmiset (minä mukaanlukien) muutenkaan tykkää turhan tungettelevista henkilökohtaisista kysymyksistä. Kyllä ystäville itse oma-aloitteisesti kerrotaan sellaisista omista asioista, joista on halua avautua. Itseäni saattaa joskus häiritä jopa sellaiset kaverit, jotka vaikuttavat siltä, etteivät pysty olemaan, jos en kerro heille "kaikkea" esim. seurusteluasioistani, enkä minä todellakaan ole sellainen ihminen, joka haluaisi kaikki yksityisimmät asiat jokaisen kaverinsa kanssa jakaa. Aiheet tulevat puheeksi jos on tarvetta puhua, ja voisin kuvitella etten itsekään lapsettomana jaksaisi ihmisten uteluihin vastailla, olisin sitten vapaaehtoisesti tai vasten omaa haluani lapseton... Mä oon myös sikäli aika privaatti (+ vapaudenkaipuinen) henkilö, etten tykkää seksielämääni koskevista suorista kysymyksistä, sillä mun mielestäni mun seksielämäni kuuluu vain mulle + niille ihmisille, joiden kanssa sitä seksiä harrastan, ja jos jonkun kanssa jostain asioistani haluan puhua, niin sitten haluan itse voida ottaa asian puheeksi, kertoa mitä tahdon, enkä olla "tentattavana": :P Voi olla siis että tää sama pätis mulla mahdollisista lisääntymisaikeista puhuttaessa. Ne ois mun mielestä vain mun (+ kumppanini) asioita. Toki ystävyyteen kuuluu toisen kuunteleminen ja tukeminen. En kuitenkaan halua olla ystäviä kenenkään kanssa sillä tavalla, että siihen liittyy jotain raportointivelvollisuutta, rajojeni sisäpuolelle tungettelevia uteliaita kysymyksiä tai muuta. Itsekin haluaisin enemmän osata todella kuunnella, mitä muilla on sanottavaa, enkä väkinäisesti kysellä niin paljon, tai tuputtaa omia näkemyksiäni. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now