meg_white

Kuinka paljon kyselet toisten lapsisuunnitelmista?

478 posts in this topic

Minäkään en kysele lisääntymisaikeista keneltäkään. Mielestäni asia on jokaisen yksityisasia ja odotan että joku kertoo vapaaehtoisesti oman kantansa asiaan, jos siltä tuntuu.

Edited by Olivia-

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele yleisesti. Parilta läheiseltä ystävältä saatan kysäistä, koska ovat aiemmin ottaneet itse asian esiin ja siitä on keskusteltu avoimesti ja otan useimmiten samalla oman tilanteeni mukaan keskusteluun, jos tilanteesta keskutelu tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läheisiltä ihmisiltä, varsinkin jos aiheesta on keskusteltu jollain tasolla jo ennen, kysyn. Olen itse melko avoin kaikesta elämääni liittyvästä, mutta en tietenkään oleta että kaikki haluavat näistä asioista jutella. Kun meillä oli yrittämistä takana jo monta kuukautta ja minulta kysyttiin (10 ihmisen porukan edessä!) lapsisuunnitelmista, otti kyllä vähän sydämestä. Yritän muistaa sen hetken aina kun olen aikomassa kysyä joltain lapsiin liittyvistä toiveista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2010, ei kuulosta kivalta tuo porukan edessä utelu. Mua ahdistaa jo nykyään noi kahden kesken kyselyt saati sitten kahvipöytäkeskustelut. En jotenkaan halua vastata silleen, et joku arvaa meidän yrittävän, mutta haluaisin heidän ymmärtävän, ettei ole soveliasta udella tai neuvoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatan kysyä läheisiltä ystäviltä, mikäli jutellaan jostain aihetta liippaavasta muutenkin. Joskus, jos tuntuu aiheelliselta, saatan lisätä "mikäli kysymys ei tunnu tungettelevalta" tms. Yleensä kyllä olen tämän kanssa varovainen ja en esimerkiksi onnittele raskaudesta kuin vasta silloin, kun henkilö itse siitä kertoo tai raskaus näkyy jo niin, ettei asiasta voi olla mitään epäilyksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En koskaan kysele keltään, ellei joku itse ota asiaa puheeksi. Takana on 5 vuotta yrittämistä ja lapsettomuushoitoja (nyt vihdoin raskaana), ja tiedän omasta kokemuksesta, miten karmealta voi tuntua, kun joku alkaa udella niistä asioista. Tämän taustan takia suhtaudun asiaan niin, että se on niin henkilökohtainen asia, että jollei ihminen siitä itse ala puhua, en minäkään ota asiaa puheeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen päättänyt etten kysele keneltäkään lapsisuunnitelmista, koska itseäni nuo kysymykset on loukannut. Etenkin tilanteissa, kun sama ihminen toistuvasti jankkaa asiasta. Jos kerran sivuuttaa aiheen niin aivan kuin se vain innostaisi näitä kysyjiä. Mutta kukin tyylillään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele keneltäkään. Minusta aihe on jokaisen oma ja henkilökohtainen ja esim. anopin suorat utelut ärsyttävät itseäkin. Läheisten ystävien kanssa voin toki puhua aiheesta, jos se jotenkin tulee esille, mutta en heiltäkään kysyisi suoraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele keneltäkään, koskaan. Äitini on kertonut aina miten häntä aikanaan loukkasi lapsiutelut kun raskautumiseen meni pari vuotta, ja häneltä tuo malli on tainnut tulla. Ja onhan tässä sekin, että kun sitä omaa raskautta ei ole alkanut kuulua ja en ole siitä halunnut puhua niin haluan välttää myös vastakysymykset. Tottakai ystävien kanssa keskustellaan aiheesta, jos joku sen oma-aloitteisesti aloittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele keneltäkään. Yksi läheisimmistä ystävistäni on jättänyt 2vuotta sitten pillerit pois, eikä vieläkään ole tärpännyt. Ymmärrän pitää suuni kiinni, jokainen kertoo sitten kun/jos asia on ajankohtainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele koska harvoin tietää mitä sillä saralla on tekeillä. Jotkut eivät halua, jotkut eivät yritä, toiset taas eivät saa yrityksestä huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liikaa kyselen. Nyt kun on itselläkin yritystä vähäsen takana ja keskusteluja aiheesta käyty monen kanssa, niin kummasti sitä on huomannut, miten paljon lähiympäristöstä löytyy ihmisiä joilla on / on ollut vaikeuksia lasten saamisessa... Hiljaseksi vetää. Ja miettimään omia sanomisiaan ja utelujaan... :(

Edited by Rebekka78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo myönnän että oon kysellyt. Vaikka ei ehkä pitäisi, enhän mäkään tykännyt niistä kysymyksistä ollenkaan. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo myönnän että oon kysellyt. Vaikka ei ehkä pitäisi, enhän mäkään tykännyt niistä kysymyksistä ollenkaan. :huh: Oon vaan aika utelias ihminen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä ole tullu kyseltyä, ne kertoo ketkä tahtoo :) Itse ainakin koen hyvin ahistavaksi muiden utelut oikeassa elämässä <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kauheasti uskaltanut muilta kysellä, tämä voi kuitenkin olla niin monelle arka asia. Ennemminkin se menee sillä tavalla, että jos joku ottaa asian puheeksi, niin keskustelen siitä kyllä mielelläni ja siinä vaiheessa uskallan udella lisätietoja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele. Tämä aihe on niin henkilökohtainen ja tietämättään voi osua todella arkaan paikkaan. Yleisellä tasolla toki puhun aiheesta mikäli tulee puheeksi ja jos joku kertoo yrittämisestä/hoidoista/tulevasta perheenlisäyksestä, niin sitten asiasta voi keskustella vähän syvällisemminkin.

 

Vauvautelut ovat kyllä todella ärsyttäviä, olen niitä itsekin saanut osakseni ja vaikka kysyjä harvemmin sillä mitään pahaa tarkoittaakaan, niin kannattaisi mieluummin pitää mölyt mahassaan.

Muutoinkin kaikenlainen liian henkilökohtaisten asioiden utelu pitäisi kieltää lailla. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutoinkin kaikenlainen liian henkilökohtaisten asioiden utelu pitäisi kieltää lailla. :P

 

Ihan samaa mieltä!!! :girl_crazy: Ja minäkään juuri tuostakin syystä en moisia kysele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele. Tosin aika usein keskustelu ajautuu oman ikäisten, suunnilleen samassa elämäntilanteessa olevien kavereiden kanssa aiheeseen kuin itsestään. En kuitenkaan kysele tai vihjaile muutoin. En oikeastaan ole niin kauhean kiinnostunut vähänkään vieraampien ihmisten suunnitelmista. Toki myös se, että asia voi olla arka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vieraammilta en kyllä lapsisuunnitelmista kysele, läheisemmiltä kavereilta tai sisaruksilta oon saattanut kysyä. Sillonkin ennemmin muodossa "ootteko aatellu.. " kuin "koskas teille..", koska tuttavapiirissä tiedän useampia pariskuntia, joilla asiat ei ole ihan helpoimman kautta menneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele vierailta tai ns. hyvänpäiväntutuilta. Kavereitten kanssa toki näistä jutellaan. Olen erehtynyt kysymään veljen tyttöystävältä lapsitoiveista (emme oli kovin läheisiä) ja myöhemmin kävi ilmi että he yrittivät lasta monta vuotta :( Eihän sitä toki tiennyt mutta typerä olo siitä tuli. Varovaiseksi olen tullut vuosien myötä kun lähipiirissä on lapsettomia ja huomaahan sen tällaisilta palstoiltakin miten arka aihe saattaa olla. Eikä minua nyt välttämättä ihan hirveästi kiinnosta meinaako naapurin Vilma lisääntyä vai ei :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele muilta kuin kahdelta parhaalta ystävältäni, joiden kanssa jutellaan muutenkin paljon näistä asioista ja jotka ovat kertoneet mulle vauvatoiveistaan heti, kun ovat jättäneet ehkäisyn pois. Yhtään vieraammilta ihmisiltä ei tulisi mieleenkään kysyä, ja siskoltanikin voisin kysyä vasta, jos hän ottaisi asian itse puheeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kyselen ystäviltä ja läheisiltä kavereilta tai tarkemmin sanottuna, heidän kanssaan puhutaan lasten teosta yhdessä. Esim. työkavereilta en kysele lapsisuunnitelmista, tosin en kyllä oikein mitään muutakaan :P

Meillä kesti raskautuminen n. kaksi vuotta, eikä mua kyllä haitannut, vaikka siitä minulta kyseltiin. Mutten kyllä silti vieraammilta ihmisiltä lapsentekosuunnitelmia utele, se on tullut selvästi, että joillekkin asiasta puhuminen/kysely on vaikeaa, enkä tosiaankaan halua toisten mieltä omilla uteluillani pahoittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele ikinä paitsi jos tiedän, että aiemmat lapset ovat saaneet "helposti" alkunsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now