meg_white

Kuinka paljon kyselet toisten lapsisuunnitelmista?

478 posts in this topic

En kysele... Ei semmoisia vaan kysellä vaikka mieli tekisi joskus. Ystäväni kyseli tässä taannoin puhelimessa 45 minuuttia kaikista raskausajan oireista ja tunteista kun itse olen nyt 18vkolla. Ujosti mielessäni ajattelin että olisiko heillä tärpännyt, mutta en kysynyt. Myöhemmin kun nähtiin niin kertoi plussanneensa sinä päivänä ja ihmetteli ettenkö yhtään epäillyt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ihan lähimpien ystävien kanssa puhutaan avoimesti, mutta keneltäkään muulta en kysy koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En juuri uskalla kysellä, koska lähipiiristä olen seurannut lapsettomuutta, ja huomannut kuinka kyselyt satuttavat aina ystävää. Tämän takia en kauheasti kysele vaan odotan että kerrotaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, en minäkään kysele. Juuri tuosta lapsettomuudesta johtuen. On niin arka aihe, ja saattaisi haluamattaan satuttaa ystäviä lisää. Kyllä ne kertoo sitten, kun on kerrottavaa :)

Enkä kyllä haluaisi, että itseltäni kyseltäisiin asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu niin ihmisestä. Yleensä en kysele. Mutta esim. perheenjäsenet ovat eri asia. Meillä kun muutenkin avoimesti puhutaan melkein kaikesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähimpien ystävien kanssa (noin 4 henkilöä) puhutaan aivan kaikesta, joten heiltä saattaa myös lapsisuunnitelmists kysellä. Ja he kyselevät myös minulta. Näiden ystävien kanssa jaetaan ihan kaikki.

 

Toisaalta minulla on useita ystäviä, joilta en ikinä kysyisi asiasta, koska meillä ei ole tapana jakaa kaikista henkilökohtaisimpia asioita. Eli on tapauskohtaista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähimmiltä ystäviltä voisin hienovaraisesti kysyä, mutta en keneltäkään muulta! Enkä kyllä heiltäkään ole kysynyt... Minusta se on vaan niin henkilökohtainen asia, ettei kuulu muille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele lähimmiltäkään, ja toisaalta hyvin harva on meiltäkään kysellyt. Aika vahva "kerrotaan kun kerrottavaa on" -mentaliteetti vallitsee, ja lähipiirissäkin on nähty lapsensaannin/lapsettomuuden koko kirjo. En kyselisi edes veljeltäni, vaikka läheisiä ollaankin ja muuten kyllä puhutaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihan sama täällä, eli ei ole vielä yhtään sellaista ihmistä tullut vastaan, jolta olisi tullut mieleenkään kysellä asiasta. En kysele, koska en olisi halunnut itseltänikään kyseltävän. Jotenkin ajattelin, että tämä on minun ja miehen kahdenkeskinen projekti, josta on sitä ihanampaa kertoa sitten läheisille kun kerrottavaa on, mitä vähemmän on projektia etukäteen mainostanut. Haluan antaa kaikille läheisille saman mahdollisuuden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella tapauskohtaisesti. En keneltäkään ikinä kysele lastentekosuunnitelmista, elleivät he itse ota asiaa jotenkin puheeksi. Juurikin tuon lapsettomuuden vuoksi aihe voi olla todella arka. Itsekin koin kyselyt läheisiltäkin kavereilta vähän kiusallisina silloin kun lasta yritettiin. Jotenkin se kuitenkin tuntui niin henkilökohtaiselle asialle, ettei yrityksestä tehnyt mieli puhua muiden kanssa. Kuitenkin tämä aihe "lasten teko" on niin henkilökohtainen, että mielestäni jokaisella on oikeus yksityisyyteen sen kanssa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en kyllä kysele ja säästyttiin itsekin aiemmin kyselyiltä lähes täysin mitä vieläkin ihmettelen. Nyt kun lapsi alkaa lähestyä vuoden ikää, kyselyjä tulee ihan joka suunnalta! Ei kiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä +30v iässä me ei hirveenä kursailla tuttujen mimmien kanssa puolin tai toisin. Se, että kysytään, ei tarkoita, että tarttee kaikkea kertoa, jos siltä tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En lähde kyselemään ihmisiltä tästä asiasta, ellen ihan tasan tarkkaan tiedä miten suhtautuvat lapsentekoon. Eli vain lähimmiltä ystäviltä. Mutta eiköhän jokainen sitten kerro kun on jotain kertomista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikinä en oma-aloitteisesti kysy keneltäkään, ellei toinen osapuoli ota itse asiaa puheeksi. Lapsettomuutta on tullut seurattua lähipiiristä eikä koskaan tulisi mieleenkään kysellä asiasta keneltäkään joka ei itse selvästi osoita halua keskustella asiasta, sillä ikinä ei voi tietää kuinka paljon viattomaksikin tarkoitettu kysymys voi satuttaa tai jopa loukata toista. Erittäin hiljattain avioituneena niitä kyselijöitä (ja olettajia!!) on kyllä ollut ennen ja jälkeen...erityisesti työpaikallani työkavereiden ja asiakkaiden vihjailut ja muka vitsikkäät olettamukset ottaa niin pahasti hermoon! :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä oikeastaan kysele. Joskus jutellaan lähipiirin ystävien kanssa :) Ja nuorten kavereideni kanssa siitä, että milloin kymmenen vuoden päästä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseäni ahdisti aikoinaan suunnattomasti kaikenlaiset lapsiutelut, joten en kysele. Tietty lähimpien ystävien kanssa asioista puhutaan, mutta keneltäkään hyvänpäivän tutulta ei tulisi mieleenkään ruveta tivaamaan lastentekoaikeista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele enkä kyllä oma-aloitteisesti kerro omistamme suunnitelmistakaan. Jos joku hyvä ystävä haluaa asiasta jutella, niin ei se minua haittaa ja voin kyllä asiasta jutella avoimesti. Mistään suunnalta ei ole tullut uteluita myöskään meidän lapsisuunnitelmista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvin vähän. Enpä itsekään pidä moisesta vihjailusta ja utelusta. Kerrotaan jos on kerrottavaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

en kysele, mut jotenkin siitä päädytään useiden kanssa juttelemaan.

Varsinkin silloin kun itse alkoi odottamaan, niin moni alkoi kertomaan että yrittävät raskautua tai vastaavaa :)

Silloin se on mukavaa kun asiasta itse ihmiset puhuvat, mut itse en ala utelemaan kun ei se mulle kuulu...

Itse ollaan avoimesti kerrotta haaveista toisesta lapsesta, niin eipä ihmisiltä tule niitä ikäviä kommentteja.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen kysynyt tutuilta pariskunnilta että haluavatko he lapsia, eli ei niin että "meinaatteko tehä". Tuo on kuitenkin aika neutraali kysymys, joka ei sulje pois sitä kärsiikö lapsettomuudesta tms. Koen kuitenkin että lapsiin liittyvä keskustelu on aika normaalia keskustelua, halusi niitä tai ei, saiko niitä tai ei, koska näitä kaikkia kuitenkin tuttavapiiristä löytyy (lapsettomuudesta kärsiviä, lapsellisia, jossain vaiheessa lapsia haluavia ja niitä jotka eivät halua ollenkaan), eikä kenelläkään ole ollut vaikeaa puhua asiasta tai ei ole tullut sellaista oloa ettei toinen halua vastata, johon kuitenkin kaikilla on mahdollisuus. Tai ainakin minun tuttavapiirissä, siis muidenkin kuin lähimpien ystävien, keskuudessa on tavallista puhua näistä asioista. Toki ymmärrän että joillekin asia ei ole näin, ja joillekin se tuntuu olevan jopa tabu, ja ymmärrän senkin.

Minulta on kysytty samaa asiaa, ehkä suoremminkin, ja se on ihan ok.

Ainoat ihmiset joiden kysely on tuntunut epämiellyttävältä on anoppi ja appi, ja siinäkin ehkä eniten heidän vanhanaikainen näkökantansa naimisiin menosta ja lapsien tekemisestä, ja niille on tullut sanottua ettei lapsia meille tule, vaikka totuus toinen olisikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama.

 

ihan lähimpien ystävien kanssa puhutaan avoimesti, mutta keneltäkään muulta en kysy koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kysele ihmisten vauvasuunnitelmista koskaan. Omasta kokemuksesta tiedän kuinka puuduttavaa on vastailla uteluihin aina samalla mantralla. Ihmiset kyllä kertovat itse kun on jotain kerrottavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän sitä tulee hyvin kavereiden kanssa juteltua aivan avoimesti suunnitelimista. Jotkut tietty enemmän ja toiset taas vähemmän, kavereistani siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now