Guest HelmiQ

Monessako ultrassa kävit raskausaikana?

256 posts in this topic

Yksityisellä puolella kaikki,

7+ varhaisultra

11+ niskaturvotus

19+ 4D-ultra/rakenne

26+ normaali lääkärintarkastus+ ultra

37+ normaali lääkärintarkastus+ kurkkaus (tulossa siis ensi viikolla)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt menossa rv 17, ultrassa oon käyny jo monta kertaa. Ekaks joskus 6. viikolla kun luultiin että olen jo pidemmällä, parin viikon päästä siitä uudestaan raskauden keston määrittämiseksi, neuvolassa otettiin pari kertaa alussa kun ei dopplerilla kuulunut vielä mitään. Äippäpolilla otettiin lääkärikäynnin yhteydessä ja  sitten olikin jo nt ultra pari viikkoa myöhemmin :) Ja nyt kun malttaisi  odottaa pari viikkoa niin pääseekin jo rakenneultraan. Mitään syytä ei missään vaiheessa ole ollut että miksi olen ollut niin usein, mutta kaikki siis julkisen puolen ultria ollu lähetteellä. Minä nyt kävisin ultassa vaikka joka päivä katsomassa pikkuista, kunpa niitä olisi useamminkin! :) Mutta kyllä kateeksi käy kun jossain päin Suomea saa rakenneultrassa nähdä 4D kuvaa, meillä päin pitää pulittaa tuosta erikoisuudesta hirmuisia summia. Vielä ei ole isä päässyt yhteenkään ultraan, ensi kerralla pääsee kun on hyvissä ajoin ilmoitettu töihin poissaolo ^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta:
7+6 tarkistettiin viikot

18+0 rakenneultra

 

Toisesta:

7+ ar-ultra yksityisellä

10+ np-ultra, mutta olikin viikkoja liian vähän

12+ np-ultra

21+3 rakenneultra yksityisellä

31+ tarkistettiin kohdunsuuntilanne kun jouduin vuodelepoon osastolle

 

Kolmannesta:

7+ ar-ultra yksityisellä

11+ np-ultra

20+0 rakenneultra

33+ tarkistettiin kohdunsuuntilanne

35+ pelkopolin yhteydessä ultrattiin

 

 

Tästä neljännestä ultrataan ainakin np ja rakenne, saa nähdä saadaanko muita ylimääräisiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä

5+5 paniikkiultra vuodon takia päivystyksessä

6+1 heti alussa varattu ar-ultra lapsettomuusklinikalla

7+3 vuotojen takia itse varaamani "kontrolliultra" samassa paikassa

9+2 vuodon takia paniikkiultra taas klinikalla

Että näin... Nyt vasta 10+3, että katsotaan miten pitkälle raskaus ehtii..

Jaha, lisää seuraa

 

12+2 np-ultra (ensimmäinen hoitajan tekemä, muut lääkäri)

13+1 valtaisan verenvuodon takia ultra nt-polilla, josta johtuen varattiin myös kontrolliultra n. 1,5vk:n päähän edellisestä. Katsotaan mennäänkö tuohon vai tuleeko lähtö jonnekkin jo aiemmin, jos verenvuoto/km alkaa :(

 

Lisäksi neuvolassa on kuunneltu kolme kertaa sydänäänet, vain yksi näistä rutiinikerta, muut päivän ennen ja jälkeen "katastrofin". (Luulin että minulla on emätintulehdus, kävin ensin th:lla joka varasi lääkärin, jota ei peruttu vaikka olin edellisenä päivänä/yönä ollut kahden lääkärin tonklattavana) Myös katastrofiyönä yritettiin kuunnella ääniä, lääkärin kanssa melkein kuulimme äänet, ei varmasti. Vika silloin onneksi doplerissa (ja lääkärissä).

Edited by T*ssu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voi ei, kuulostaapa aika stressaavalta alkuraskaudelta.. :/ TOivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin pienellä ja kaikki jatkuu hienosti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt viikkoja 36+3 ja takana 10 ultrauskertaa:

 

7+3 ar-ultra yksityisellä

10+2 päivystyskäynti hyperemesiksen takia
11+3 nt-ultra
13+0 päivystyskäynti hyperemesiksen takia
14+3 mielenrauhaultra yksityisellä
15+5 ylimääräinen käynti kunnallisella puolella (sain sen kohonneiden labra-arvojen takia)
20+5 rakenneultra
23+1 päivystyskäynti kaatumisen takia
27+5 sukupuoliultra yksityisellä
35+6 neuvolalääkärillä vauvan asennon varmistaminen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ar-ultra rv 7+ yksityisellä

Nt-ultra rv 12+

Päivystyskäynti rv 14+ vatsakipujen vuoksi

Rakenneultra rv 20

Rakenneultran huonon näkyvyyden vuokai uusi ralenneultra rv 22+

Kokoarvio rv 35+5

Kasvukontrolli 38+0

Tulossa vielä kasvukontrolli rv 40+0 jos sinne asti päästään

 

*muoks* 40+0 kokoarvio, 40+2 ultra ennen käynnistyspäätöstä

 

Alkuraskauden ultraa lukuunottamatta kaikki ultrat on tehty keskussairaalassa äitipolilla

Edited by bluehoney

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä kolmessa ultrassa ollaan käyty:

 

ar-ultra 7+5

nt-ultra 12+5

rakenneultra 21+2

Edited by lauriina

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tähän mennessä

5+5 paniikkiultra vuodon takia päivystyksessä

6+1 heti alussa varattu ar-ultra lapsettomuusklinikalla

7+3 vuotojen takia itse varaamani "kontrolliultra" samassa paikassa

9+2 vuodon takia paniikkiultra taas klinikalla

Että näin... Nyt vasta 10+3, että katsotaan miten pitkälle raskaus ehtii..

Jaha, lisää seuraa

12+2 np-ultra (ensimmäinen hoitajan tekemä, muut lääkäri)

13+1 valtaisan verenvuodon takia ultra nt-polilla, josta johtuen varattiin myös kontrolliultra n. 1,5vk:n päähän edellisestä. Katsotaan mennäänkö tuohon vai tuleeko lähtö jonnekkin jo aiemmin, jos verenvuoto/km alkaa :(

Lisäksi neuvolassa on kuunneltu kolme kertaa sydänäänet, vain yksi näistä rutiinikerta, muut päivän ennen ja jälkeen "katastrofin". (Luulin että minulla on emätintulehdus, kävin ensin th:lla joka varasi lääkärin, jota ei peruttu vaikka olin edellisenä päivänä/yönä ollut kahden lääkärin tonklattavana) Myös katastrofiyönä yritettiin kuunnella ääniä, lääkärin kanssa melkein kuulimme äänet, ei varmasti. Vika silloin onneksi doplerissa (ja lääkärissä).

Ainakin 14+3 käytiin kontrolliultrassa verenvuodon takia. Seitsemän ultraa siis tähän mennessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varhaisultra lapsettomuusklinikalla 7+3

Nt- ultra 11+3

Mahakipujan vuoksi päivystyksessä, ultra 14+5

Rakenneultra 20+3

Supistusten vuoksi päivystysultra 22+5

"saman asian vuoksi" 23+2

Kontrolliultra supistusten vuoksi 24+3

 

Ja ainakin 2.5 seuraava kontrolli supistusten vuoksi..

 

Eli nyt jo 7 ultraa tähän mennessä..

 

+Muutaman kerran alkuraskaudessa kurkkasin töissä ultralla, että sydän löi..  :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kahdessa edellisessä raskaudessa kunnallisessa ultrassa molemmissa kolme ultrausta, täs viimeisimmässä käyty yhden kerran np ultrassa kunnallisessa tulossa vielä rv 20 rakenneultra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekalla neuvolakäynnillä vilkaistiin pikaisesti ultralla kun mainitsin että suvussa on useampia kaksosia. Lisäksi tehtiin ne normaalit nt- ja rakenneultra eli yhteensä kolmesti ultrattiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessani kävin kolmesti ultrassa: varhaisulta, nt-ultra ja rakenneultra. Varasin juuri varhaisultra-ajan nykyyiseen raskauteen viikoille 6+5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt mennään viikolla 19+0  ja tähän mennessä on ollut 5 ultraa, täällä kun ultrataan joka käynnillä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta on ollut tosi hassua, ettei ultria ole ollut kuin 2 kpl koko raskauden aikana, viimeisin helmikuussa.

Tosin kävin eilen lääkärillä, jolla oli vanha kämänen ultralaite, siitä juuri ja juuri erotti lapsen pään ja sijainnin kun oikein käytti mielikuvitustaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta varhaisultra Terveystalolla 7+3

Kunnan np-ultra 12+

Kunnan rakenneultra 20+

4D-ultra Femedassa 27+

Kunnan synnytystapa-arvioultraus 37+

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt menossa 28+5 ja tähän mennessä on 7 ultraa:

 

Ar-ultra yksityisellä 6+0

Ar-ultra lapsettomuuspolin puolesta 7+6

Neuvolassa 10+0

Nt-ultra 13+0

Neuvolalääkäri 14+1

Rakenneultra 20+6

Neuvolalääkäri 26+1

Edited by LR6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummassakin raskaudessa olen käynyt neljässä ultrassa.

 

Ar-ultra yksityisellä

Nt-ultra

Rakenneultra

4D-ultra yksityisellä

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Tähän mennessä

5+5 paniikkiultra vuodon takia päivystyksessä

6+1 heti alussa varattu ar-ultra lapsettomuusklinikalla

7+3 vuotojen takia itse varaamani "kontrolliultra" samassa paikassa

9+2 vuodon takia paniikkiultra taas klinikalla

Että näin... Nyt vasta 10+3, että katsotaan miten pitkälle raskaus ehtii..

Jaha, lisää seuraa

12+2 np-ultra (ensimmäinen hoitajan tekemä, muut lääkäri)

13+1 valtaisan verenvuodon takia ultra nt-polilla, josta johtuen varattiin myös kontrolliultra n. 1,5vk:n päähän edellisestä. Katsotaan mennäänkö tuohon vai tuleeko lähtö jonnekkin jo aiemmin, jos verenvuoto/km alkaa :(

Lisäksi neuvolassa on kuunneltu kolme kertaa sydänäänet, vain yksi näistä rutiinikerta, muut päivän ennen ja jälkeen "katastrofin". (Luulin että minulla on emätintulehdus, kävin ensin th:lla joka varasi lääkärin, jota ei peruttu vaikka olin edellisenä päivänä/yönä ollut kahden lääkärin tonklattavana) Myös katastrofiyönä yritettiin kuunnella ääniä, lääkärin kanssa melkein kuulimme äänet, ei varmasti. Vika silloin onneksi doplerissa (ja lääkärissä).

Ainakin 14+3 käytiin kontrolliultrassa verenvuodon takia. Seitsemän ultraa siis tähän mennessä.
Ja 20+2 käytiin rakenneultrassa

28+3 oli suunniteltu ultra äitipolilla minun kroonisen sairauden takia.

 

Nyt (30+6) tähän mennessä siis yhdeksän ultraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta:

8+5 ar-ultra yksityisellä
Normaali nt-ultra
Normaali rakenneultra

(en muista normiultrien viikkoja)

 

Tästä seuraavasta:

 

7+4 ar-ultra kunnallisella LA:n määrittämistä varten
11+4 normaali nt-ultra (tulossa)

Jos kaikki sujuu hyvin, niin lisäksi menen vain normaaliin rakenneultraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kanssa normaalien nt- ja rakenneultran lisäksi kaksi ylimääräistä äitiyspoliklinikalla, 28+1 ja 28+5 kasvun hidastumisen vuoksi. Poika syntyi hätäsektiolla 29+2.

 

Toisen muksun kanssa toistaiseksi (viikot nyt 31+2) ultria on toistaiseksi ollut äitiyspolilla normaaliultrat mukaanlukien kuusi ja neuvolalääkärillä kaksi. Äitiyspolin ultrat siis lähinnä kasvuseurantaa (virtauksia yms.) edellisen raskauden ongelmista johtuen. Ultria sovittuna vielä ainakin yksi 34+3, jatkosta ei vielä tiedä.

 

Mies oli mukana ensimmäisen raskauden normaaliultrissa, toisella kierroksella on ollut aina joko töissä tai vahtinut esikoista joten ei ole ehtinyt mukaan  :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiemmissa raskauksissa olen käynyt kolmessa ultrassa. Yksityisellä ar-ultrassa. Lisäksi nuo normaalit nt-ultra ja rakenneultra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ollut vissiin ainakin 10 kertaa. Ar-ultra x2 (eka liian aikasin), kerran neuvolalääkäri ultrasi, sit oli 4D-, nt- ja rakenneultrat, aippäpolilla ultrattu joka käynnillä, eli noin kerran kuussa tai kahdessa. Ja kerran käytiin äippäpolilla kun oli epäillys että lorahteli lapsivettä liian aikaisilla viikoilla, sillon ultrasivat myös :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now