Guest HelmiQ

Monessako ultrassa kävit raskausaikana?

256 posts in this topic

Monessa.

 

Alkuraskauden ultrassa mahakipujen takia.

Sit normaalissa np-ultrassa.

Sit tutkittiin taas mahakipua ja ultrattiin.

Sit normaalissa rakenneultrassa.

Sit kolmen viikon päästä toisessa rakenneultrassa kun ekalla kerralla ei näkynyt tarpeeksi hyvin.

Sit taas tutkittiin mahakipua ja ultrattiin.

Sitten me mentiin 4d ultraan.

Sit mä jouduin synnärille kun meinas synnytys käynnistyä mahakipujen takia ja taas ultrattiin.

Selvittiin siitä ja seuraavaksi oli vauvan painoarvio ultraamalla.

Sit viimeisen kerran ultrattiin vauvan kokoa päivää ennen kun käynnistettiin.

 

Eli 10 kertaa on vauvaa ultrattu. Ja ainoa mikä maksoi oli 4d ultra. Mies oli kaikissa muissa mukana, paitsi kun mahakipua tutkittiin. Ja mies oli mun kanssa yötä päivää sairaalassa sillon kaikki 3vrk kun meinas synnytys käynnistyä ennen aikojaan.

Edited by Snazu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika monesti on ultrassa tullut käytyä riskiraskauden vuoksi. Parilla viimeisimmällä kerralla tosin en itse ole ruutua edes nähnyt kuin pienen vilauksen lopussa.

 

Rv 7+1 alkuraskauden ultrassa yksityisellä. (Yksin, maksoin itse mutta hain sairaskassasta 80% takaisin. Todettiin raskaus kaksisikiöiseksi. Sain kuvan molemmista mukaan.)

Rv 8+2 neuvolassa ultrassa aiempien keskenmenojen vuoksi. (Yksin, kunta tarjosi.)

Rv 13+1 neuvolassa niskapoimu-ultrassa. (Mies mukana, kunta tarjosi. Yksi kuva mukaan.)

Rv 19+2 TAYS:ssa rakenneultrassa. (Mies mukana. Poliklinikkamaksu, sairaskassan korvaus 80%. Kuva molemmista mukaan.)

Rv 24+1 TAYS:ssa kasvukontrollissa kaksosraskauden vuoksi. (Yksin, polimaksu.)

Rv 29+1 TAYS:ssa kasvukontrollissa. (Mies mukana, polimaksu.)

Rv 33+1 TAYS:ssa kasvukontrollissa. (Mies mukana, polimaksu.)

Rv 33+4 TAYS:ssa liikehälytyksen yhteydessä. (Yksin, polimaksu.)

Rv 35+1 TAYS:ssa kasvukontrollissa. (Mies mukana, polimaksu.)

 

Tulen muokkaamaan jos vielä ultrataan. :)

 

muoks. Lisäsin niihin ultriin maininnan kuvista, joista niitä ollaan saatu mukaan.

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

mää oon kade ku teillä on niin monesti ultrattu.. mulla vasta kolme kertaa, alkuraskauden ultra vko 8 ja np-ultra vko 12 ja rakenne vko 20.. ja jos mitään ei tuu, niin ne on sitten siinä :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No joo, tuntuu kyllä aika epäreilulta nuo 20 kertaa ultratut :) Ei meilläkään kunta tarjoa kuin kolme ultraa, ellei sit tule jotain syytä miksi pitäisi käydä ylimääräisessä. Tähän mennessä mulla siis on ollut np-ultra rv 12, rakenneultra rv 19 ja viimeinen synnytystapasuunnittelu tulee sitten joskus rv 35 jälkeen. Niin, ja kävinhän minä yksityisellä varhaisultrassa mutta se oli siis omakustanteinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielelläni olisin jättänyt ne 20 ultraa välistä ja käynyt vaikka 3 kertaa. Mua tutkittiin äitipolilla jatkuvasti, koska lapsi oli pienehkö ja sille yritettiin löytää syytä. Siinä kerkesi vaihdella tuntemukset huolesta epätoivoon, kun odotti jonkun vian löytymistä. Loppuraskaudessa ultraus sattui myös kovasti, koska maha oli niin pinkeä. Täysin terve tyttö syntyi loppujen lopuksi ja ei ole enää edes pieni ikäisekseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jouduin myös käymään monessa, monessa ultrassa komplikaatioiden vuoksi. Nämä ultrat ei todellakaan ollu mukavia kokemuksia mulla koska huoli oli joka kerta kova. Toki olin kiitollinen siitä että musta ja mun syntymättömästä lapsesta pidettiin niin tarkkaa huolta, mutta olisin toivonut että kaikki olisi sujunut ns. normaalisti eikä noita ylimääräisiä ultria olisi tarvittu.

 

Kaikki meni loppujen lopuksi hyvin, ja terve pikkumies sieltä syntyi.

Edited by Marthe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoilla linjoilla kahden edellisen kanssa. Noiden ongelmien vuoksi mäkin ultrassa kävin ja siitä oli tosissaan lysti kaukana monesti.. Etenkin niissä, joissa mietittiin vauvan mahdollisuuksia selvitä ilman vakavia vammoja ennenaikaisesta synnytyksestä. Itku kurkussa siellä oltiin välillä.

 

Edit. Ja mullakin se ultraaminen teki välillä tosi kipeää..

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy kanssa komppailla edellisiä kirjoittajia. Noista ultrista on oikesti hupi kaukana. Eikä sinne mennä vauvaa ihastelemaan, vaan se on tärkeä tutkimusväline hankalissa tilanteissa. (Muakin sattuu ultraaminen aikas paljon, välillä on vaan pakko painaa sitä anturia että saa molempia näkyville.) Mutta hyvähän se on, että seurataan, kun jotain on vialla. Jos parilla ultralla olis selvinnyt raskauden, niin vois olla onnellinen, kun kaikki on mennyt niin oppikirjan mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta:

 

Alkuraskauden ultra

Np-ultra

Rakenneultra

4D-ultra

Ja sitten paristi ultrattiin neuvolalääkärin käynnillä (niistä ei saa kuvia mukaan)

 

Tulevasta kuopuksesta:

 

Alkuraskauden ultra

Np-ultra

Kahdesti ultra sikiötutkimusyksikössä lapsivesinäytteen yhteydessä

Rakenneultra

4D-ultra

Neuvolalääkärin ultra (painoarvio)

 

Ja olen minäkin samaa mieltä että vaikka tässä toisessa raskaudessa on "saanut ylimääräisiä ultria", ei ne hetket siellä sikiöntutkimusyksikössä mitään herkkua ole ollut, mieluummin olisin ollut ilman...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikkoa oottaessa:

 

RV 7+2 Kättärillä polilla tuhnuvuodon takia

9+6 neuvolalääkärissä

12+5 nt Kättärillä

19+7 rakenneultra Kättärillä

26+6 neuvolalääkäri (valittelin suppareita, 2 vkoa saikkua)

28+6 neuvolalääkäri tarkisti tilanteen ed jäljiltä

36+1 terkka keksi perätilan ja neuvolalääkäri ultras tarjonnan varmistuksen

37+0 Kättärillä polilla tarjonnan tarkistus ja kääntöyritys (yht. 2 ultraa)

38+6 Kättärillä tarkistus ettei oo kääntyny itestään

39+1 Kättärillä aamulla ennen sektiota tarjonnan tarkistus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikolla 7 yksin, viikoilla 12 ja 18 miehen kanssa; kaikki yksityisella. Olen myos ilmoittautunut vapaaehtoiseksi ultrattavaksi viikolla 34, jolloin laheisessa julkisessa sairaalassa pidetaan koulutusviikonloppu. Ajasta riippuu menenko yksin vai paaseeko mies mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kanssa: rv 20 rakenne ultra, rv 37 loppuraskauden ultra ja painoarvio, rv 40+ yliaikakontrolli ja viikkoa myöhemmin, kun menin äitipolille näyttäytymään epäillyn lapsiveden tihkumisen takia(poika syntyikin seuraavana aamuna)

 

Tämän toisen kanssa tähän mennessä: rv 12 np-ultra, rv 20 rakenneultra, rv 28 kontrolli kohdunkaulan ja suun muutosten takia(näiden suhteen ei syytä huoleen) jolloin tehtiin myös vauvan painoarvio, jonka mukaan vauva vaikuttaa pieneltä, mistä syystä huomenna rv 30 on sitten uusi ultra ja painoarvio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa rv 6+6 ja kunnan tarjoamissa niskapoimu-ultrassa rv 11+6 sekä rakenneultrassa rv 20+4. Olisin kaivannut ultraa vielä loppuraskaudessa ja se olisi ilmeisesti ollut tarpeen, sillä vauvan kasvu pysähtyi loppuvaiheessa.

 

Kuopuksesta kävin niskapoimu-ultrassa rv 12+2 kunnallisella puolella. Rakenneultra tehtiin rv 18+6 yksityisellä, sillä haluttiin mennä 4D:hen. Sikiön kasvua seurattiin kolmella ylimääräisellä ultralla rv. 26, 32 ja 37, sillä haluttiin varmistua, että kasvu on tasaista eikä ole istukan toimintahäiriötä kuten ilmeisesti esikoisen raskaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ehdin käydä ekassa raskaudessa vain kolme kertaa, mutta ultria olisi kyllä ollut tulossa runsaasti lisää kaksosuuden takia. Kävin siis np -ultrassa, rakenneultrassa ja lisäksi rv 24+2 monikkokontrollissa. Ai niin ja 25+2 ultrattiin myös eli neljähän niitä tulikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

12 kertaa. Ar-ultra yksityisellä ja kunnallisella 11 kertaa. Kaksosia odotin ja vauvat syntyivät 33+3. Tarkasti seurattiin painoerojen takia. Noin kahden viikon välein kävin kontrollissa. Aika kalliiksihan tuo tuli!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta tais olla 12 -14 ultraa mun diabeteksen vuoksi. Ja pari kaatumista lisäsi vielä noita ultria. Ja kaikki kunnallisella puolella.

 

Tässä raskaudessa olen käynyt 6 ultrassa. Ja loppuakohden ultrat lisääntyy kun aletaan sikiön painoa seuraan tiheempään.

 

- alkuraskauden ultra (kuva mukaan)

- np-ultra jossa ei saatu vielä niskaturvotusta

- ylimääräinen ultra

- rakenne ultra (kuva mukaan)

- kokoarvio ultra

- kokoarvio ultra (vk28+1)

- Kokoarvio ultra (vk 32+1)

- kokoarvio ultra (vk 34+1)

- Kokoarvio ultra (vk 35+2)

- Kokoarvio ultra + lapsivesipunktio (vk 36+1, tulossa siis..)

Edited by Anis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä (nyt siis rv 20+5) olen käynyt... hmm. Lasketaanpa.

 

-Rv 5+ jotain Kättärillä ultrassa vuodon takia

-Rv 6 Kättärin päivystyksessä verenvuodon takia

-Rv 7+1 (ultran mukaan 6+4) Kättärillä sovitussa kontrollissa, jossa näkyi normaali, sykkeellinen alkuraskaus (mies mukana, kuvat mukaan)

-Rv 11+0 kunnan tarjoama nt-ultra (mies mukana, kuvat mukaan)

-Rv 12+5 Jorvin naistentautien päivystyksessä verenvuodon takia, vauvalla kaikki hyvin, itselläni tulehdus (ei kuvia mukaan)

-Rv 17+4 Jorvin naistentautien päivystyksessä lähetteellä kovien koko vatsan kipujen vuoksi, vauvalla kaikki ok, kovin vilkas muksu :grin: (ei kuvia mukaan)

-Rv 20+4 kunnan tarjoama rakenneultra (mies mukana, kuvat mukaan)

 

Tämän jälkeen saisi kyllä ultrailu riittää, ei meinaan ollut kamalan kivaa juosta komplikaatioiden vuoksi ultrissa, kun huoli pienokaisesta oli päällimmäisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tulee neljäs ja toivottavasti viimeinen ultrauskerta :)

 

(alkuraskauden ultra, nt- ultra, rakenne ultra ja tänään 4D vuorossa)

 

Muoks. Femedassa ja Kättärillä siis :)

Edited by Fungus

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Np-ultra

- Rakenneultra

- Kontrolliultra sydämessä näkyneen kalkkipallon takia

- Äippäpolilla ultra sydämen takia, epäilivät reikää

- Äippäpolilla kasvukontrolliultra vauvan hoikkuuden takia (ensi kuussa)

 

Mies ei ole ollut yhdelläkään kerralla mukana, koska työt ovat menneet päälle.

 

Kaikki ultrat ovat olleet kunnan tarjoamia, enempää ei toivottavasti enää tule. Mulla ei mitenkään oo jäänyt noista hyvä maku, kun aina löytyy jotain vikaa ja (joka kerta eri vika!), jonka takia saan uuden ajan. Toisaalta hyvä, että kaikki tsekataan, mutta toisaalta ankeaa odottaa noita ultria sydän kurkussa, vielä kun tietää, että sinne joutuu menemään yksin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taisin esikoista odottaessani käydä vaan kaks kertaa ultrassa, niskapoimu ja rakenne. Synnytystapa-arviossa lääkäri vaan kokeili lantion ja sano, että tulemaan mahtuu. Siinä se. Mies oli mukana kummassakin ultrassa ja kumpikin oli kunnan tarjoama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tähän mennessä ollut:

 

-ar-ultra 7+5

-"paniikkiultra" 10+0 (ihan vaan kun oireet yhtäkkiä lakkasivat moneksi päiväksi...)

-nt 13+1

-"välikatselu" 16+0

-rakenneultra 20+4

 

ja ollaan menossa vielä näillä näkymin:

 

-parhaat 4D kuvat 27+1 tai 2

-synnytystapa-arvio n. 35 kait?

 

Kaikki ultrat on käyty yksityisellä, kaikki on olleet 4D, kaikista on saatu mukaan kuvia ja DVD. Ultraaja on ollut appiukko, rakenneultrassa osan aikaa harjoitusmielessä myös miehen veli, joka opiskelee lääkiksessä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now