Guest HelmiQ

Monessako ultrassa kävit raskausaikana?

256 posts in this topic

Mulla oli viis ultraa:

 

- nt-ultra

- rakenneultra

- 2 kasvukontrolliultraa yhden napavaltimon takia viikoilla 27 ja 32

- painoarvioultra (lapsi vaikutti edellisessä ultrassa kasvavan aika isoksi), jonka yhteydessä synnytystapa-arvio viikolla 36

 

Kaikki kunnallisia ultria

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Tähän mennessä

5+5 paniikkiultra vuodon takia päivystyksessä

6+1 heti alussa varattu ar-ultra lapsettomuusklinikalla

7+3 vuotojen takia itse varaamani "kontrolliultra" samassa paikassa

9+2 vuodon takia paniikkiultra taas klinikalla

Että näin... Nyt vasta 10+3, että katsotaan miten pitkälle raskaus ehtii..

Jaha, lisää seuraa

12+2 np-ultra (ensimmäinen hoitajan tekemä, muut lääkäri)

13+1 valtaisan verenvuodon takia ultra nt-polilla, josta johtuen varattiin myös kontrolliultra n. 1,5vk:n päähän edellisestä. Katsotaan mennäänkö tuohon vai tuleeko lähtö jonnekkin jo aiemmin, jos verenvuoto/km alkaa :(

Lisäksi neuvolassa on kuunneltu kolme kertaa sydänäänet, vain yksi näistä rutiinikerta, muut päivän ennen ja jälkeen "katastrofin". (Luulin että minulla on emätintulehdus, kävin ensin th:lla joka varasi lääkärin, jota ei peruttu vaikka olin edellisenä päivänä/yönä ollut kahden lääkärin tonklattavana) Myös katastrofiyönä yritettiin kuunnella ääniä, lääkärin kanssa melkein kuulimme äänet, ei varmasti. Vika silloin onneksi doplerissa (ja lääkärissä).

Ainakin 14+3 käytiin kontrolliultrassa verenvuodon takia. Seitsemän ultraa siis tähän mennessä.
Ja 20+2 käytiin rakenneultrassa

28+3 oli suunniteltu ultra äitipolilla minun kroonisen sairauden takia.

Nyt (30+6) tähän mennessä siis yhdeksän ultraa.

Jaa, tästäpä muuten unohtui rv15+ yksityisellä tehty ultra vatsakipujen takia. "Hieman" toki olin hysteerinenkin kun just oli ollut ne kovat vuodot :(

 

36+3 koko- ja synnytystapa-arvio äitipolilla, jossa ultrattiin. Tämäkin minun sairauden takia, muuten täällä rutiinisti nl-lääkäri, eikä siihen kuulu ultraa.

 

Onko nyt kasassa yhteensä 11 ultraa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolme "perusultraa" eli AR, NT ja rakenne. AR maksettiin itse yksityiselle, NT:n ja rakenteen maksoi kunta. Näiden ohella kahden viikon välein TAYS:issa äitiyspolilla, jonne mentiin alunperin tammikuussa (LA 4/2012) joulukuun rakenneultran mukapienten luumittojen takia, sen jälkeen 2 vkn väli vakinaistui insuliinihoitoisen radin takia. En oikein osaa enää edes laskea, mutta käytännössä siis kunnan tarjoamat, yksi vapaaehtoinen ja sen jälkeen runsas määrä äitiyspoliultria. Mies on ollut mukana tähän mennessä (33+4) kaikissa muissa paitsi yhdessä äitiyspolikäynnissä, jonne mukaan tuli äitini.

 

Hyviä kokemuksia, äitiyspolikäynnit ovat johtaneet myös siihen, etten ole kohdannut vielä (enkä kohtaakaan) alueemme hieman erikoisluonteista neuvolalääkäriä.

 

Toisiosta samanlaista.

 

AR 7+1, itse maksettu

NT, kunnan kustantama

Rakenne, kunnan kustantama

 

Äitiyspolille radin takia 1. kerran vk. 29+1, seuraava kuukauden päästä, siitä tiheämmin. Yhteensä ultria tulee pikaisesti spekuloiden 7-8.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neljässä ultrassa käytiin:

 

-nt ulta

- rakenneultra

- rv 28 käytiin kontrollissa laajentuneiden munuaisaltaiden vuoksi ja samasta syystä vielä rv 35

 

Kaikki kunnan maksamia, meidän kunta ulkoistanut ultrat terveystalolle. Paitsi kontrollit tehtiin polilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Ar-ultra

-Neuvolalääkäri muun käynnin yhteydessä ultrasi kun pelkäsin että siellä mitään ole kun oireet loppui

-Nt-ultra

-Rakenneultra 

-4kpl (tai 5, en muista varmaksi) seurantaultria.

 

Eli yhteensä 8 ultraa ainakin.

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa kävin nt-ultrassa ja rakenneultrassa. Toisessa raskaudessa kävin ar-ultrassa, nt-ultrassa ja rakenneultrassa. Nyt kolmannessa raskaudessa olen käynyt ar-ultrassa ja käyn vielä kunnalliset ultrat kuten aiemmisakin raskauksissakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. NT-ultra #1, kunnallinen, jossa todettiin sikiön olevankin laskennallisia viikkoja pienempi

2. NT-ultra #2, kunnallinen, mutta jouduin maksamaan poliklinikkamaksun koska lääkäri oli mukana

3. Rakenneultra #1, kunnallinen, jossa ei saatu mitattua kaikkia tarvittavia koska oli huono näkyvyys ja tyyppi jossain akrobaattisessa asennossa

4. Rakenneultra #2, kunnallinen, poliklinikkamaksu jälleen omasta pussista, kun oli lääkäri mukana

 

Neljä ultraa, puolivälissä raskautta, eikä edes saatu tietää onko tyttö vai poika tulossa. Toistaiseksi olen ollut somaattisesti terve, joten lisäultria ei näillä näkymin tulis. 4D-ultraa ollaan harkittu, mutta se maksaa vaan niin älyttömästi, mulla on siinä kynnys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt menossa 28+5 ja tähän mennessä on 7 ultraa:

 

Ar-ultra yksityisellä 6+0

Ar-ultra lapsettomuuspolin puolesta 7+6

Neuvolassa 10+0

Nt-ultra 13+0

Neuvolalääkäri 14+1

Rakenneultra 20+6

Neuvolalääkäri 26+1

 

Loppujen lopuksi ultria tuli 10 kappaletta:

 

Ar-ultra yksityisellä 6+0

Ar-ultra lapsettomuuspolilla 7+6

Neuvola 10+0

Nt-ultra 13+0

Neuvolalääkäri 14+1

Rakenneultra 20+6

Neuvolalääkäri 26+1

Neuvolalääkäri 35+1

Ulkokäännösyritys 36+0

Sikiötutkimusultra äitipolilla 36+6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi olen käynyt neljässä ultrassa.

 

Ar-ultra 7+4

Np-ultra 11+6

Rakenneultra 20+2

Plexus chorioideus -kystien kontrolliultra 28+3 

 

Nyt vielä vähän arvotaan, että menenkö kokoarvioon sf-mitan suuruuden vuoksi. Selvinnee parin viikon päästä olevalla neuvolakäynnillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin kahdessa kunnallisessa ultrassa.

-Nt-ultrassa kättärillä

-rakenneultrassa kättärillä

 

Ja sitten n. viikolla 35 ultrattiin neuvolassa tarjonta, kun tuore terkka ei ollut varma onko vauva raivotarjonnassa vai ei. Ja ultralla selvisi, että ihan oikein majaili.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikosen aikaan utria kerty varmaan se 20, koska oltiin kasvuseurannassa äippäpolilla ja sit vielä meillä neuvolassa terkka utras joka kerta kun käytiin neuvolassa.

Toisella kierroksella ultria olisko kertyny joku 8-10, ei ihan niin tarkassa seurannassa oltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolmessa ultrassa käytiin. Nt-ultra, rakenneultra ja rv 28 kontrolliultra, koska istukka oli rakenneultrassa aika alhaalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kanssa kävin niissä kahdessa kunnallisessta, Nt-ultrassa ja rakenneultrassa. Nyt toisen lapsen kanssa olen käynyt yksityisellä varhaisultrassa, Nt-ultrassa, yksityisellä rakenneultrassa ja vielä on kunnallinen rakenneultra edessä. Paljon epävarmempi olo ollut tämän raskauden kanssa, siksi nuo yksityiset ultrat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin kuudesti ultrassa, terveisin malttamaton :D

 

-omakustanteinen ar-ultra, olin liian aikaisin liikkeellä niin ei näkynyt vielä sykettä (rv6+1)

 

-2.omakustanteinen ar-ultra

 

-np-ultra

 

-omakustanteinen ultra vuodon vuoksi (syytä ei löytynyt)

 

-rakenneultra

 

-omakustanteinen loppuraskauden ultra (josta selvisi mm. tarjonta ja koko)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen tähän mennessä käynyt kaksi kertaa yksityisellä ultrassa ensimmäisen viikon kuluessa positiivisesta raskaustestistä (!), sitten np-ultrassa, kerran neuvolalääkärillä ultrassa pian tuon jälkeen ja vielä rakenneultrassa. Ilmeisesti nyt ei olisi ultria enää ennen synnytystä jäljellä. Laskettu aikani on lokakuussa, joten voi olla että tulee kuitenkin käytyä vielä kerran yksityisellä katsomassa mitä vauvalle kuuluu:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä olen käynyt niskaturvotusultrassa kunnallisella, rakenneultrassa kunnallisella sekä 3D-ultrassa yksityisellä.

Eipä kai niitä enempää ole tulossakaan, mikäli kaikki menee hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä (rv 34+4) olen käynyt 5 kertaa ultrassa. Rv 8+ ja rv 9+ seurattiin että kasvaako vai meneekö kesken. Rv 12+ nt-ultra ja rv 21+ rakenneultra. Rv 26 ultrattiin neuvolalääkärin yhteydessä tarjontaa selvitettäessä. Tiedossa on ainakin vielä toinen tarjonnan tsekkaus rv 36 ja kokoarvioultra sitten rv 37-38. Seitsemän kertaa tulee siis tämän raskauden aikana käytyä. Esikoista ultrattiin kolmeen otteeseen (rv 12+, rv 20+ ja rv 38+) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa kävimme ensin alkuraskauden ultrassa 6+5, niskapoimu 12+0, rakenne 21 ja lopulta vielä synnytystapa-arviossa tehtiin yksi ultra. Oli aina tosi hienoa nähdä kasvava vauva!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä (rv 37+3 menossa tänään) olen käynyt neljässä ultrassa:

 

- "ar-ultra" rv 7+3 (aloin vuotaa verta ja epäiltiin keskenmenoa, ja koska jo yksi keskenmeno takana niin vaadin neuvolaan soittaessani pääsyä ultraan, viimeksi jouduin elämään melkein 2 viikkoa epätietoisuudessa ennenkuin sain varmuuden keskenmenosta)

- np-ultra rv 12+3

- rakenneultra rv 20+3

- synnytystapa-arvioultra rv 36+4 (tehdään täällä automaattisesti ensimmäistä odottaville)

 

Kaikki ultrat tehty julkisella äippäpolilla ja kaikissa mies ollut mukana. Kunta tarjosi np-ultran ja rakenneultran, kahteen muuhun menin myös neuvolan lähetteellä, mutta pulitin niistä poliklinikkamaksun. Jokaisessa ultrassa myös todettu raskauden olevan noin viikon pidemmällä kuin mitä menkoista laskettuna olisi. Enempää ultria en osaisi kaivata, kaikissa ollut hyviä uutisia eikä ne kuvat niin kovin selkeitä ole että niistä mitään esim. kasvojen piirteitä hahmottaisi (ei siis ole 4D-ultravehkeitä täällä), joten odottelen vain kovin, että näkisi vauvan jo ihan face-to-face. http://www.vauva.info/foorumi/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/girl_in_love.gif

Myös nyt toisella kertaa näyttäisi olevan 4 ultraa.

- rv 12 nt-utra

- rv 21 rakenneultra

- rv 31 kokoarvioultra

- rv 37 koko- ja synnytystapa-arvioultra (tulossa siis vielä)

 

Esikoisen isokokoisuuden ja mun synnytyspelon vuoksi siis 2 ylimääräistä ultraa synnärillä. Todellakin kaipasin näitä kahta ylimääräistä ultraa, sillä nimenomaan vauvan iso koko huoletti ja esikoisesta ei kokoa pahemmin noteerattu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

rv 7+0 ar-ultra yksityisellä

rv 11+2 nt-ultra

rv 21+1 rakenneultra

rv 35+6 kokoarvio + perätilasta johtuva ultra

rv 37+2 kokoarvio + perätilasta johtuva ultra

ja vielä 39+3 uusi kokoarvio tulossa perätilan takia, ellei vauva synny sitä ennen.

Toisella kerralla yksi ultra vähemmän:

- ar-ultra yksityisellä

- nt-ultra

- rakenneultra

- kokoarvio & synnytystapa-arvio

- kokoarvio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ehdin kerätä massiivisen sarjan ultrakäyntejä :D

 

Kävin kolmessa "perusultrassa" eli ar-ultrassa, nt-ultrassa ja rakenneultrassa, joista ar-ultra naistentautien poliklinikalla ja kaks muuta äitiyspolilla. Noiden lisäksi yksi ultra yksityisellä nt-ultran lähellä (vuodon vuoksi), kaksi ultraa äitiyspolilla rv 20 tienoilla (jouduin osastolle selän takia, niin kahtena päivänä ultrasivat) ja noin rv 30 eteenpäin yksi ultra viikossa (paitsi kahdella viikolla oli kaksikin käyntiä, kun kerran en tuntenut liikkeitä tarpeeks ja kerran kaksi kontrollia) hepatogestoosin vuoksi aina rv 37+1 asti, jolloin sit lopulta aloitettiin käynnistys. Eli yhteensä noin 15 ultrassa käyntiä. Saihan sitä paljon kuluttaa aikaa äitiyspolin odotustilassa, mutta asutaan onneksi melko lähellä sairaalaa ja tiivis seuranta toi mielenrauhaa hepatogestoosin kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin esikoisen aikaan muistaakseni 5 ultrassa.

 

Ekassa neuvolassa ultrattiin 9+jotain, ei meinannut näkyä mitään.

Nt-ultra - vastasi viikkojaan kuitenkin.

Rakenneultra.

Synnytystapa ja samalla kokoarvio.

Ja vielä kokoarvio.

 

Nyt tässä toisessa on tullut käytyä jo neljässä todella monessa ultrassa,

 

rv 6+4 ar-ultra kunnallisella, edellinen on keskeytetty, tämä on normaali.

rv 8+2 ekassa neuvolassa ultrattu, edelleen normaali

rv 12+4 nt-ultra, vastasi koko 13+3 ja la muutettiin. Normaali

rv 16+3 neuvolalääkäri ultrasi, kaikki edelleen niinkuin pitää ja raskaus on normaali. Näillä viikoilla ei kuulemma enää pitäisi rypäleen puhjeta.

rv 21+1 rakenneultra, pää muuta kehoa pienempi, mutta on kuulemma isänsä pää. Pitkä ja hoikka. :D Sukupuoli jäi salaisuudeksi huonon asennon vuoksi.

rv 27+3 mielenrauhaultra, paineet koholla, liikehdintä muuttunut/vähentynyt. Tuomio: vauva kääntynyt raivotarjontaan perätilasta! :) Painoarvio 1317g.

rv 31+3 lääkärireissu neuvolaan mm. menkkajomotuksen takia, ultrasi kohdunkaulaa (4cm jäljellä)

rv 34+2 neuvolassa sukupuoliultraus, koska ahdistus

rv 37+2 lääkärineuvola, painoarvio 3,4kg, syntymäpainoarvio 3,9-4,0kg. 

Edited by riikkajohanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seitsemän kertaa taitaa kaikkiaan tulla raskauden aikana. Kuusi kertaa on jo takana kaikki julkisella ja yksi ultra tulossa rv38. 

 

1. AR-ultra 7+ lapsettomuuspollilla

2. NT-ultra 13+ äitiyspolilla

3. Rakenneultra 20+ äitiyspolilla

4. Tarkastusultra vuodon takia 24+ äitiyspolilla

5. Tarkastusultra kipujen vuoksi 25+ äitiyspolilla

6. Seurantaultra istukan sijainnin ja kohdunkaulan lyhentymisen vuoksi 28+ äitiyspolilla

7. Neuvolaultra 30+

8. Neuvolaultra 34+

9. Tarkastusultra 34+ cervix-tilanteen vuoksi terveyskeskuksessa

10. Tarkastusultra 34+ cervix-tilanteen vuoksi äitiyspolilla

11. Neuvolaultra 35+

12. Kokoarvioultra 38+ äitiyspolilla

 

Korjaus* eli kahdeksan :)

Korjaus 2* eli 12 kpl

Edited by Kiiwinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa kävin nt-ultrassa, rakenneultrassa ja synnytystapa-arviossa. Uusi raskaus on ihan alussa ja ajatuksena on käydä noi samat. Tai siis synnytystapa-arviokin varmaan tehdään taas kun esikoinen syntyi sektiolla, eikä ajateltu tälläkään kertaa mennä alkuraskauden ultraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now