Mintsu

Phil & Teds

479 posts in this topic

Esikoinen lähinnä saattaa kävelylenkillä tai kauppareissulla nukahtaa vaunuihin mutta en oo enää aikoihin nukuttumalla nukuttanut. 

Mitähän tässä sit keksis ku tollaset Phil & Teds- tyyliset vaunut on ainoat mitkä pitäs hommata mutta jos ei vauva ja taapero mene samaan aikaan kyytiin niin jaiks! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis häh minkälainen vauvaosa noissa navigaattoreissa sitten on, jos sinne ei vauva mahdu?  :huh: En löytänyt kunnon kuvaa, pikkukuvassa näytti samalta kuin meidän sporteissa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Onko Promenadet poissa laskuista? Niissähän ymmärtääkseni menee molemmat istuimet makuuasentoon ja vauvalle saa omasta istuimesta kopan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin isohko kuopus sopi yli viisikuiseksi matkustamaan Explorerin pääistuimessa XL Cocoonissa niin, että sisaristuin (ja esikoinen) oli siinä päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla menee vielä 2,5 kk vanha keskikäyrällä kasvava vauva Naveissa "hyvin" vauvakolossa, mutta eihän sillä enää ole hirveästi tilaa liikkua. Joko sen täytyy pitää jalat ihan suorassa makuuasennossa tai nostaa ne ihan ylös. Vauvaa ärsyttää, kun ei voi "jumpata" jalkoja samalla tavalla kuin esim. lattialla maatessaan. Se ei myöskään oikein tykkää katsella minua takakenoon. Olisi kyllä paljon helpompaa, jos vauvaa voisi pitää "normaalisti" vaunuissa. Promenadet oli meille liian isot (eivät mahdu hissiin), enkä oikein tykännyt niistä kaupassa, vaikka kuvien perusteella kuolasin niitä kovasti. Vaikuttivat aika raskailta työntää ja natisivat ihmeellisesti. Navit sen sijaan ovat todella kevyet työntää (kevyemmät kahdella lapsella kuin yhdistelmäni yhdellä lapsella), ja uskon että kulkevat pienessä lumessa myös kevyesti, kun on ilmakumirenkaan. Umpihankitilanteessa en aio poistua kotoa.  :lol:

 

Vauvan ollessa vastasyntynyt vaunujen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Nytkin se vielä onneksi nukahtaa usein, kun vaunut ovat liikkeessä. Ostin sille aurinkolasit, kun sitä tietysti häikäisee kovasti, jos se haluaa katsella kolosta taivaalle tai minun kasvojani. Huomaan kyllä katselevani sellaisia matkiksia, joissa lapset istuisivat vierekkäin.  :rolleyes:

 

Kasma: Mä en pidä enää sitä vauvakolon "pussia" kiinni etupäästä, jolloin vauva mahtuu paremmin. Myös ilma kulkee kolossa paremmin, kun ainakin täällä pk-seudulla on ollut viime viikkoina tukahduttavan kuuma. Ongelmaksi tuossa kolon auki pitämisessä tuli jossain vaiheessa sisaristuimen pohjassa oleva kova tarranauha, joka joko repi vauvan polvet verisille naarmuille, jos jalassa ei ollut housuja tai oli vain shortsit, tai sitten se repi vaatteet ihan nukkaisiksi. Ostin Eurokankaasta tarranauhalle vastakappaleen, eikä tarranauha ole enää vaivannut.

 

Suanke: Oletko tutustunut Stokken Crusiin sisarusmoodissa? http://www.stokke.com/en-fi/stroller/stokke-crusi/product-information.aspx

 

Se on siis samaa tyyppiä kuin P&T, mutta siinä vauvaa voi pitää kopassa päällä ja taaperoa istuimessa alhaalla. Hinta on kyllä varmaan aika suolainen, ja olen aika varma, että meidän esikoinen olisi vetänyt kunnon pultit, jos olisin sen laittanut tuonne Crusin alaistuimeen. Nytkin se protestoi P&T:n alaistuinta, kun joskus sinne joutuu vauvan ollessa kaukalossa päällä. Crusi näyttää kuvien perusteella aika lyhyeltä (jos vaunujen täytyy esim. mahtua pieneen hissiin). Livenä en ole sitä koskaan nähnyt. Tässä vielä blogikirjoitus Crusista: http://kideblogi.fi/lapsellista/2013/05/23/toivepostaus-stokke-crusit-sisaristuimella/

 

Edit. Sittenhän on vielä iCandyn Apple ja Pear: http://www.icandyworld.com/uk/en/products/pear_pushchair

Edited by Anna Rosa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis häh minkälainen vauvaosa noissa navigaattoreissa sitten on, jos sinne ei vauva mahdu?  :huh:

 

Pari senttiä liian pieni. :D

 

Mulla menee vielä 2,5 kk vanha keskikäyrällä kasvava vauva Naveissa "hyvin" vauvakolossa, mutta eihän sillä enää ole hirveästi tilaa liikkua. Joko sen täytyy pitää jalat ihan suorassa makuuasennossa tai nostaa ne ihan ylös. Vauvaa ärsyttää, kun ei voi "jumpata" jalkoja samalla tavalla kuin esim. lattialla maatessaan.

 

Kasma: Mä en pidä enää sitä vauvakolon "pussia" kiinni etupäästä, jolloin vauva mahtuu paremmin.

 

Hienoa jos teillä mahtuu. :) Meillä esikoinen (11kg) painoi sisaristuimen pohjan niin alas, että vauva alkoi alla itkemään. Mulla ei mahtunut sormi siihen väliin, joten tuomitsin sen liian pieneksi. En suostunut suoristamaan vauvan jalkoja kun ne eivät luonnostaan vielä suoristuneet. Päätila taas loppui kesken, jos yritti nostaa jalat ylös. Olen kanssa pitänyt pussia auki, mut meillä 4kk ikäisen kanssa se ei ratkaise ongelmaa. väli on liian matala. No, pian saadaan pistää bebe istumaan sisaristuimeen kun tulee 6kk täyteen. :)

 

Haluan vain varoittaa ettei se välttämättä toimi. :) edit. meillä vauva oli 54cm syntyessään ja veti ekat kuukaudet +1 tai +2 käyrällä. En tiedä vaikuttiko se tähän, kun muutamasta sentistä kuitenkin on kyse.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, en kyllä muista miten meidän vauva siellä makuutilassa oli, luulisin että jalat suorana sen sisaristuimen alla. Ihan pienenä se varmaan mahtui olemaan miten vaan ja sitten kun tuli isommaksi niin tuli talvi ja talvikamppeissa ei jalkoja pysty muutenkaan nostelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Matkarattaat alkavat olla ajankohtaiset hankkia, kun yhdistelmien (Hartan Topline S) autoon nostelu alkaa tuntua työläältä ja vieväthän nuo lähes koko takapaksin, jos ne haluaa matkalle mukaan... Kääntyvillä etupyörillä vaunut mahtuvat talomme hissiin juuri ja juuri, samoin ne saa auton takakonttiin kahdessa osassa kääntyvien pyörien ansiosta. Talvella jos käyttää isoja pyöriä, voi tulla ongelmia.


 


Olen miettinyt alunalkaen BabyJoggerin City Mini GT:tä, mutta nyt tykästynyt Phil&Tedsin Navigatoreihin. Jälkimmäistä puoltaa mahdollisuus sisaristuimeen ja taitavat olla myös BJ:tä lyhyemmät. 


 


Rattaita on tarkoitus käyttää kauppareissuilla, isovanhempien luona, matkoilla ja ne kulkisivat auton takakontissa mukana. Mitään pienipyöräisiä emme halua, koska lenkkeilymahdollisuus rattaiden kanssa on yksi kriteeri myöskin. Valitettavasti meillä ei ole liikaa säilytystilaa, vaikka talossamme vaunuvarasto onkin, emmekä siksi katso järkeväksi hankkia juoksurattaita erikseen. Siksi isot ilmakumirenkaat. Poika tulee varmasti nukkumaan rattaissa ja talvellakin pitäisi mahtua toppavaatteineen.


 


Autona meillä on Peugeotin 307 farmari, mihin kaivataan lisätilaa isovanhempien luokse jne matkatessa. Ja arvostan itse myös näppärää kasattavuutta ja pieneen tilaan meneviä ja helposti kyytiin nostettavia rattaita. Pk-seudulla asutaan ja kuljetaan myös julkisilla, mutta yhdistelmistä ei olla luopumassa elleivät rattaat osoittaudu niiiin käteviksi, ettei yhdistelmille olisi enää mitään käyttöä. 


 


Kaipaisin kokemuksia P&T:n Navigatoreista ja muista vastaavista malleistakin. Hintaahan noilla on, mutta mitä torista ja huuto.netistä katsoin, pyytävät käytetyistä hyväkuntoisista rattaista samoja hintoja tai enemmänkin kuin jos tilaa Briteistä uudet. Jos jollain on myytävänä hyväkuntoiset, uudempaa mallia olevat, niin mulle voi toki vinkata. 


Share this post


Link to post
Share on other sites

^Isot ilmakumipyörät (= hyvät lenkkeilymahdollisuudet) ja pienet matkaratasominaisuudet ei kyllä oikein kohtaa yhdessä rattaassa.  :)  Tai itse en ainakaan ole vielä sellaisia löytänyt. Millaisessa maastossa matkarattailla pitäisi päästä lenkille? Asvaltilla vai juurikkoisella metsäpolulla? Oletko tutustunut PT:n Dotiin? Se on enemmän matkaratasmallia kuin Navigator ja siinä on isot ilmakumirenkaat, jotka ovat tosin pienemmät kuin Naveissa.

 

Omia kokemuksia Naveista olen kirjoittanut jo aiemmin tähän ketjuun sekä myös Tuplarattaat -ketjuuun. Onko sinulla jotain tiettyä kysyttävää? Navit ovat mielestäni todella kevyet työntää, mutta kevyiksi ja helpoiksi matkarattaiksi en niitä kyllä miellä. En edes silloin, kun niitä käytetään vain yhdellä lapsella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ei me mitään sateenvarjoratasta haetakaan. Mutta yhdistelmiä pienempään tilaan meneviä, ketteriä ja silti niin kaupunki- ja lenkkipolkukäyttöön sopivia (kuntoradalla lähinnä, ei missään juurakoissa. Autoreissuilla tosiaan se, että nuo vievät aika paljon vähemmän tilaa kuin yhdistelmät, on äärimmäisen iso plussa sen lisäksi, että jo pieni vauva voi matkata niissä helposti. Ehkä jossain kohtaa saattaisimme siirtyä käyttämään vain ko. rattaita ja myydä yhdistelmät. 

 

Painonsa puolesta nuo ovat n. 1,5 kg kevyemmät kuin vaunut, mikä toki ei ole iso ero. Jos tulee jokin meille ehkä paremmin passeli kärry mieleen, niin saa ehdottaa. Doteja en ole livenä nähnyt, Navigatorit sen sijaan vakuuttivat. Täytyy kysellä kokemuksia myös kaveriltani, jolla nämä ovat sisarkäytössä. Onko Doteissa muuta eroa Navigatoreihin, kuin pienemmät renkaat ja pienempi koko? Saako niihin sisaristuinta ja mitkä ovat noiden rattaiden suurimmat miinukset ja plussat?

 

Anna Rosa, kiitos sinulle jo kommenteista. Luinkin tuon aiemman postauksen, jossa mielestäni annoit hyvää ja rehellistä kommenttia. Mikä Navigatoreissa on hankalinta (pl. tuo adaptereiden kiinnitys, se on kai aika monissa matkarattaissa) ja erityisesti yhden lapsen käytössä? Mitä rattaita teillä oli vaihtoehtona ennen ostopäätöstä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on nyt ollut vähän aikaa Navigatorit käytössä. Meillä on monia muitakin rattaita,joten kokemusta on aika monenlaista. Navigatorit on yllättävän kevyet ja tukevat työntää. Meille ajattelin juurikin niitä sellaisiksi "jokapaikan" rattaiksi. Tykkään tavallaan tosi paljon niistä,mutta kasaaminen ja autoon laittaminen/poisottaminen on aika työlästä. Tai siis kun rattaat painaa aika paljon (hyvä toki kun runko myös kestää painoa enemmän). Ja kolmepyöräisenä vie pituussuunnassa sen tilan... Mutta varmasti on makuasia,miten tykkää/jaksaa rattaat kasata ja nostaa kyytiin ja pois... Talvella varmasti ovat kyllä hyvin tukevat ja kulkevat rattaat;).

 

Tulipa vähän sekava teksti,mutta ei anneta sen haitata;). Tässä minun ajatuksiani...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millainen jousitus Navigatoreissa on? Eikö juoksurattaissa ole lapsen kannalta yksi tärkeä ominaisuus juuri jousitus. Siinä lienee aikamoinen rynkytys pienille aivoille, jos käy rattaiden kanssa juoksemassa :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwak: Pahoittelen vastauksen viivästymistä. Yritän tehdä olemattomalla vapaa-ajalla muutakin kuin roikkua vain netissä.  ;) Doteista ei ole käyttökokemusta. Olen vain nähnyt ne kaupassa. Niihin saa kyllä sisaristuimen. Naveilla pääsee kyllä taatusti esim. pururadalla etenemään hyvin, mutta tasaisessa maastossa (pl. hiekka) pääsee minun mielestäni rattaalla kuin rattaalla.

 

Minulla ei oikeastaan ole juurikaan kokemusta Naveista yhden lapsen käytössä, koska ostimme ne sisarusrattaiksi. Vauvalle ne eivät ole ideaalit, ellei sitten osta vauvakoppaa (Snug muistaakseni). Vauvakoppaa ei voi laittaa sisaristuimen kanssa samaan aikaan kiinni, joten meillä vauva matkustaa aina omalla kohdallaan kolossa, oli siinä sitten sisaristuin päällä tai ei. Jos menen vain omalle pihalle, otan vauvalle aina yhdistelmärattaat ja esikoinen on ilman rattaita. Kun Navit ovat yhdellä lapsella käytössä, täytyy selkänojan kaltevuutta säätää nauhoilla ja "klipseillä" (ei nyt muistu se oikea termi mieleen), enkä yleensä ole ollut tällaisiin ratkaisuihin erityisen tyytyväinen. Naveissa en tosiaan ole kuitenkaan vielä joutunut varsinaisen istuimen selkänojaa säätelemään.

 

Meilläkin on muuten Hartanin Topline S, joten vertaan Naveja aika usein siihen. Hartanissa säädöt on mun mielestä todella helppoja verrattuna Naviin ja jopa moniin muihin yhdistelmiin. Esim. se etupyörien lukitus on todella helppo, samoten istuinosan irtiotto rungosta, vaunujen kasaus ja turvakaaren irrotus ja säätäminen (esim. kaverin Emmaljungassa se turvakaari täytyy ruuvata kiinni/irti, mikä on mun mielestä ihan käsittämätöntä. Ainoastaan työntöaisan korkeudensäätö on Naveissa mielestäni mukavampi kuin Hartanissa. Hartanissa se on jotenkin todella jäykkä. Olen myös ihastunut käsikäyttöiseen jarruun enkä pidä enää yhtään jalkajarrusta. Tietysti Hartanit ovat isot eivätkä mene kasaan kovin pieniksi. Tai meneehän ne suht. pieniksi, mutta sitten saa ottaa renkaita irti jne. Navit ovat kevyemmät työntää kuin Hartanit, eivätkä Hartanitkaan ole verrokkeihin (kavereiden suurin piirtein samankokoiset Emmaljungat, Teutoniat jne., joissa on pienet kääntyvät etupyörät) verrattuna sen raskaammat, mutta oman kokemuksen mukaan ilmakumipyörät ovat paljon miellyttävämmät kuin ilmakennopyörät. Ehkä se säätöjen hankaluus ja erityisesti ne kamalat pikkunapit ärsyttävät Naveissa eniten, kun olen tottunut helpompaan. :lol: Lisäksi, kun esim. adapteria tai sisaristuinta laittaa rattaaseen kiinni, täytyy se tähdätä todella tarkasti, jotta menee suoraan ja suostuu ylipäänsä menemään paikalleen, ja usein saan laittaa usemman kerran, kun en ekalla kerralla saa metalliputkea toisen metalliputken sisään suoraan. Ja sitten ne napit taas repii mun ihoa. (Taidan vain olla aika käsi.  ;) )

 

Hartanit vie lähes kaiken tilan meidän farmariauton peräkontista, mutta niin vie käytännössä Navitkin nykyään. En viitsi laittaa Navien lukitussalpaa yleensä kiinni, kun ne ovat kasattuna, koska salpa on todella jäykkä ja vaikea saada auki, varsinkin silloin, kun sisaristuinkin on rattaissa kiinni, ja paketti painaa ihan mukavasti. Taitan siis Navit vaan "poikki" eli laitan ne puolittain kiinni ja heivaan ne autoon. Navit ovat kasattuna myös hankalan muotoiset nostaa autoon, kun yritän välttää, etteivät kangasosat osu likaiseen maahan. Hartaneissahan renkaat ottavat maahan kiinni myös kasattuna. Helppo nostaa, mutta vie paljon tilaa. Navit saa kyllä halutessaan todella pieneen tilaan, ja pari päivää sitten mahdutin meidän takakonttiin Navien+sisaristuimen+vaunujen tilpehöörin lisäksi mm. vaatekassin, matkasyöttötuolin, sitterin ja muuta tavaraa. Se paketoiminen ja purkaminen vie vaan niin paljon aikaa, etten viitsi tehdä sitä joka kauppareissulla.

 

Tutkin aika paljon sisarusrattaita ennen ostopäätöstä, ja lopulta Navit olivat ainoa varteenotettava vaihtoehto meille. Mietin loppuvaiheessa myös Promenadeja, Mountain Buggyn Dueteja ja iCandyjä, mutta Promenadet eivät vakuuttaneet kaupassa ja olivat liian isot, Duetit olisivat olleet muuten hyvät, mutta koin ne liian leveiksi meidän hissiä ja autoon nostelua ajatellen, vaikka ne olisivat kyllä varmaan mahtuneet. Tiedä sitten, olisivatko olleet kätevämmät, kun ei tämä Navienkaan käsittely autoilua ajatellen niin herkkua ole. Hississä olisin itse joutunut enemmän puristuksiin, mutta olisin kyllä varmaan mahtunut. iCandyjä en päässyt näkemään ja kokeilemaan livenä, enkä halunnut ostaa niitä näkemättä. Nyt jos ostopäätöstä miettisin uudestaan, ottaisin Duetit vielä tarkempaan syyniin ja haluaisin kokeilla, miten ne mahtuvat hissiin ja millaista niitä on nostella autoon.

 

Tärkein seikka vaunuja valittaessa meille oli se, että ne mahtuvat hissiin. Jos joutuisin raahaamaan uhmaavan ja temperamenttisen esikoisen, joka vetää lötköksi keskelle pihamaata/kauppaa/you name it, kun joku juttu ei satu miellyttämään, ja koliikkivauvan + niiden ja omat tavarat alas kuudennesta kerroksesta vaunujen luo (välissä yksi raskas ovi), niin en varmaan lähtisi kotoa minnekään. Toinen tärkeä tekijä oli se, että rattaat ovat kevyet työntää. Minusta jo yhden kevyen taaperon kyyditseminen loskalla Hartaneilla oli sen verran raskasta, etten loska-aikaan lähtenyt vaunuilla mielelläni minnekään. Mitä mukavampi (=kevyempi) vaunu on, sitä matalampi kynnys on lähteä kotoa liikkeelle ainakin minun tapauksessani.  :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä funktio Navien sisaristuimen pohjassa olevalla tarranauhalla on, kun en löydä sille vastakappaletta ja siihen jää vauvan sukat ym. kiinni?

 

Toinen kysmys: Puratteko rattaat aina osiin eli sis.istuimen pois, kun taapero päällä - vauva pääistuimessa, kun haluatte vauvan pois?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Anna Rosa. Mulle on olennaista liikkeelle lähdön kannalta se, että etenkin autolla liikkuessa olisi helposti kasattavat ja pieneen tilaan menevät kärrit kyydissä. Hartaneiden paino ei ole mielestäni kovin suuri, mutta niiden nostelu autoon kasattuna on hankalaa ja saan aina vaatteet sotkettua. Kiva, että teillä on sattumalta samat yhdistelmät. Tekee vertailusta vielä paremman :) 

 

Hissiin mahtuminen on myös plussa, Hartanien kohdalla ei edes mietitty asiaa sen kummemmin, ja onneksemme vaunut mahtuvat hissiin ja minä siihen viereen juuri ja juuri  :grin:

 

En tiedä millaisissa maastoissa ym. te juoksette, mutta meidän käyttämillä reiteillä, suht tasaisia sora-, hiekka- ja asfalttiteitä tärinä tuskin on ongelma... Tokihan noiden yhdistelmien kanssakin voi juosta (niissä on jousitus ja kennorenkaat), mutta kolmipyöräiset ilmakumirenkaat kulkevat luultavasti kevyemmin. Onko teillä jotain vaihtoehtoa ehdotettavana, joka sopisi meidän ajattelemaamme käyttöön paremmin, mei ja nypon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä funktio Navien sisaristuimen pohjassa olevalla tarranauhalla on, kun en löydä sille vastakappaletta ja siihen jää vauvan sukat ym. kiinni?

 

Toinen kysmys: Puratteko rattaat aina osiin eli sis.istuimen pois, kun taapero päällä - vauva pääistuimessa, kun haluatte vauvan pois?

 

vastakappale on pääistuimen alareunan sisäpuolella. sen saa nostettua ja taivutettua umpipussiksi. :)

 

en. mä otan muovin pois ja siitä isosta aukosta vähän hankalasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No oon mää sit ihan "oikein" niitä käyttänyt. :D Mut toi umpipussi vaan tuntuu hurjan ahtaalta jo nyt vaikka vauva on vasta 1kk:n. Tuntuu et jalat litistyy sinne alle... Täytyy vaan pitää sitä auki ja hommata tarraan vastakappale. 

 

Sit vielä yksi: Pidättekö pääistuimen vauva-asennossa (ilman kantokassia tms.) ihan ala-asennossa eli klipsit kokonaan auki? Kun tuntuu, et vauva matkaa kyydissä lievästi pää alaspäin vai tunuuko/näyttääkö se vaan siltä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^En minäkään ota sisaristuinta pois, kun laitan vauvan vaunuihin tai otan pois.

 

Sit vielä yksi: Pidättekö pääistuimen vauva-asennossa (ilman kantokassia tms.) ihan ala-asennossa eli klipsit kokonaan auki? Kun tuntuu, et vauva matkaa kyydissä lievästi pää alaspäin vai tunuuko/näyttääkö se vaan siltä...

 

Minusta tuntuu ihan samalta. Mutta sitten kun katsoo sivulta, niin se pääistuin näyttäisi olevan kuitenkin ihan suorassa. Olen laittanut pienen pyyhkeen istuinpehmusteen alle vauvan pään kohdalle, jotta pääosa nousisi hieman korkeammalle. Klipsejä en ole viitsinyt laittaa kiinni, kun sitten vauvan tila pienenisi entisestään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Anna Rosa. Mulle on olennaista liikkeelle lähdön kannalta se, että etenkin autolla liikkuessa olisi helposti kasattavat ja pieneen tilaan menevät kärrit kyydissä. Hartaneiden paino ei ole mielestäni kovin suuri, mutta niiden nostelu autoon kasattuna on hankalaa ja saan aina vaatteet sotkettua. Kiva, että teillä on sattumalta samat yhdistelmät. Tekee vertailusta vielä paremman :) 

 

Hissiin mahtuminen on myös plussa, Hartanien kohdalla ei edes mietitty asiaa sen kummemmin, ja onneksemme vaunut mahtuvat hissiin ja minä siihen viereen juuri ja juuri  :grin:

 

En tiedä millaisissa maastoissa ym. te juoksette, mutta meidän käyttämillä reiteillä, suht tasaisia sora-, hiekka- ja asfalttiteitä tärinä tuskin on ongelma... Tokihan noiden yhdistelmien kanssakin voi juosta (niissä on jousitus ja kennorenkaat), mutta kolmipyöräiset ilmakumirenkaat kulkevat luultavasti kevyemmin. Onko teillä jotain vaihtoehtoa ehdotettavana, joka sopisi meidän ajattelemaamme käyttöön paremmin, mei ja nypon?

Entäs Bumbleride Indie? Itse pyörittelin niitä kaupassa ja tykkäsin kasausmekanismista tosi paljon. Oli helpompi käsitellä. Näissä rattaissa on myös vähän joustoakin ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kasma: Nyt minäkin luovutin. En laita vauvaa enää koloon, vaikka se sinne vielä mahtuisikin, ei tosin pussin ollessa suljettu. Vauva ei vaan viihdy enää kolossa, eikä ole enää ollenkaan sanottua, että se suostuu nukkumaan kaikki vaunulenkit. Mulla alkaa olla huudonsietokapasiteetti täynnä, ja kun muuten täydellisesti alkanut aamupäivä menee siinä hetkessä pilalle, kun parhaassa tapauksessa nukkuva vauva herää ja alkaa huutaa palosireeninä (minkä seurauksena esikoinenkin alkaa huutaa), kun laitan sitä koloon, niin ei kiitos. Tätä on nyt tapahtunut jo muutaman kerran, ja vaikka huuto muutaman minuutin jälkeen lakkaakin/lakkaisikin, en vaan jaksa sitä. Enkä halua ehdoin tahdoin kiusata pientä. Ei ole mikään ihme, ettei vauva viihdy kolossa, kun ei näe sieltä työntäjän kasvoja kunnolla ja joutuu katselemaan kaikkea takakenoon. Ongelmaahan ei ollut vielä siinä vaiheessa, kun vauva ei juurikaan ympäristöstä tajunnut mitään ja olla möllötti vain, mutta nyt kun se katselee jo kiinnostuneena häppeninkejä, ei se vain enää viihdy eristyksissä.

 

Onneksi en myynyt vielä yhdistelmiä pois, ja tein mahtavan löydön kirpparilta eli yhdistelmiin sopivan seisomalaudan todella halvalla. Esikoinen 1v8kk saa nyt matkata laudalla tämän muutaman kuukauden, kunnes voin laittaa vauvan istumaan sisaristuimeen. Vauvalla ei ole ollut mitään ongelmia matkata yhdistelmissä, ja se viihtyy jopa huolestuttavan hyvin, kun saa vain katsella minua ja leikkiä leluilla. Isosiskonkaan satunnaiset nyrkiniskut ei yleensä haittaa. Tough love, taitaa vauva vaan ajatella ja katselee siskoa ihaillen.   :wub: Esikoinen jaksaa seisoa laudalla hieman vaihtelevasti. Fyysinen väsymys ei tällä tytöllä tule vastaan, mutta ikävystyminen saattaa aiheuttaa sen, että tyttö yrittää hypätä vauhdissa pois laudalta. Varovasti täytyy siis mennä, kun tyttö muutenkin aika lailla pyörii laudalla ja matkustaa välillä esim. selkä menosuuntaan.

 

Mutta siis, missä vaiheessa vauvan voi laittaa tuohon Navigatorin sisaristuimeen? Katsoin, että siinä on kuitenkin aika istuva asento, kun on kuitenkin ihan "penkin" muotoinen. Puolen vuoden iässä? Mitä jos vauva ei vielä istu itse ilman tukea siinä vaiheessa? Eihän syöttötuolissakaan saisi istuttaa ennen kuin vauva istuu itse, mutta onko Navien istuma-asento kuitenkin vähemmän istuva, joten voisi laittaa jo aiemmin? Loskakelit seisomalaudan kanssa eivät oikein houkuttele, joten toivottavasti saan kuopuksen jo siinä vaiheessa sisaristuimeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei noita Navigatoreita ole mutta mitä itse katselin netistä niin minusta näytti että aika hyvin sitä sai kallistettua makaavampaan asentoon. Minun mielestäni on ihan eri asia istua pystyssä selän voimin kuin nojata selkänojaan puolimakaavasti. Mutta se nyt riippuu kai sitten siitä, kuinka tarkka noista haluaa olla. Onhan siitä syöttötuolissa istuttamisestakin eri vaihtoehtoja siitä että pystyy istumaan tuettuna selkä suorassa siihen että osaa itse nousta istumaan lattialla. Jos tuota tiukimpaa noudattaisi, niin en olisi yhtään varma voisinko vieläkään istuttaa meidän yksivuotiasta syöttötuolissa, mutta en viitsi edes ajatella sellaista, meidän elämähän muuttuisi täysin mahdottomaksi! Oman omatunnon mukaan se on vaan päätettävä kuinka sitten toimii. Meidän lapsi on siis istunut Sportien sisaristuimessa (lepoasennossa, joka on kuvien perusteella selvästi pystympi kuin Naveissa) siitä n. puolivuotiaasta, mutta istui silloin kyllä myös syöttötuolissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kuppimainen istuin sinänsä ei ole ongelma, jos sen saa kallistettua selkeästi makaavampaan asentoon :) se on tosiaan huono jos lasta liian aikaisin istutetaan liian pystyssä, jolloin siinä tulee painetta selälle liikaa. Meidän lapsi oppi istumaan ilman tukea vasta 8kk:n iässä, mutta kuljetettiin häntä jo alle puolen vuoden iässä ensin vaakatasossa ja sitten puolivälissä olevassa kuppi-istuimessa. Sehän on musta ergonomisempi kuin sellainen penkki, jossa vaan selkänoja liikkuu. Sellaisessa kun ei pääse selkäranka pyöristymään ollenkaan. Tavallisessa yhdistelmäistuimessa (brion happy) meidän lapsi ei pysynyt mitenkään mukavasti  :girl_sigh: kuppimaisessa sekä asento oli hyvä, että lapsi viihtyi! Oltiin yks reissu 3,5kk:n iässä niin, että laitettiin Quinny Zappien siihen isoimpaan kuoppaan hiukan peittoa suoristukseksi ja lapsi kokonaan kyljelleen sinne istuin/selkänojaosioon :) jalat ei siis nojanneet itse sitä istuinta vasten lainkaan. Pidin tuota asentoa aika ergonomisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vibet yksöskäytössä?

Meillä on ollut viime syksystä Vibet käytössä ja tykkään kyllä yhdelläkin hirveästi. Ne on kevyet työntää, kääntää ja nostaa autoon. Tavarakoppaan on hieman haasteellista päästä käsiksi, jos istuin on makuuasennossa, mutta muuten toimii hyvin. Vibejen (ja kai Vervejenkin) selkänojan säätö on huomattavasti helpompaa ja näppärämpää kuin muiden P&T kärryjen, koska on liukuva systeemi. Tykkään myös käsijarrusta kovasti.

Ainoa hankaluus meillä on ollut, että poika nukkuu huonosti niissä, mutta veikkaan että nukkuisi missä tahansa rattaissa huonosti, koska on tottunut nukkumaan umpikuomuvaunuissa päiväunensa joka päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now