Adelita

Liian rajuja lapsille?

60 posts in this topic

Jep Bambissa äiti ammutaan.

 

Oikeastaan aika moni mun tuttu sanoo just että "ei enään tehdä samanlaisia piirettyjä kun ennen, vanhat on parempia kun nykyiset. Nykyisissä ammutaan ja tehään kaikkea väkivaltasta." Niin no, nytkun on kattonut noita vanhoja piirettyjä niin huomaa kuinka paljon niissä sellasta kyseenalasta. Joo ehkei niissä piiretyissä ammutta kaikissa mutta niissä on paljon muuta kyseenalaista, just kattelin Peukaloisen retkiä ja jakso loppuu siihen että Nilsin hanhi ollaan kynimässä ja Nils peukaloisena hakkaa oveen. Tuossa Unkarilaisessa hevonen juoksee suden kuoliaaksi. Joulusin suosittu Lumiukkokin päättyy aika surullisesti, eläväksi muuttunut Lumiukko sulaa pois ;)

 

Et ei ne kaikki vanhatkaan niin hyviä ole ollut mutta aika kultaa muistot. Nykyään vanhemmat ovat ehkä tarkempia seuraamaan mitä lapset katsovat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisaalta se kuolema ei noissa vanhoissa ole semmoista verellä mässäilyä. Kun kuitenkin satujen tarkoitus on opettaa lasta elämästä, tosin hieman piilotetusti.

 

Itselleni todellakin luettiin pienenä niin hurjia satuja, että kodinhoitaja (olin sairaana ja opiskelevalla äidilläni oli koeviikko, joten saatiin kodinhoitaja meikäläistä vahtimaan) meinasi saada ****ahalvauksen. :grin: Ja ihan normaali ihminen meikäläisestä tuli. Ehkä vähän liiankin tiedostava tosin.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helsingin Sanomissa toivottiin, että hauskat videot (tai siis mikä se ohjelma on joka tulee Neloselta viikonloppuisin kahdeksalta) pitäisi siirtää alkavaksi vasta kello 23 jälkeen, koska niistä videoista ei ilmene lapsille sitä, että ihmisille voi sattuakin niissä. Samaan aikaan toivotaan piilotettavaksi näitä ohjelmia missä piirretyn muodossa yritetään realistisemmin kuvata tilanteita. Koskaan ei siis näytä olevan hyvä?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kyllä ymmärrän enkä antaisi lasteni katsoa moisia "hassuja kotivideoita". Ei tarvitse oppia nauramaan toisten epäonnelle, ei.

 

Ja edelleen ihmettelen miten Salkkarit ja muut hömpät saavat tulla niin aikaisin kuin tulevat. Toisaalta onpa hyvä syy opettaa lapset lukemaan ja tekemään jotain kivaa ja hyödyllistä töllön töllöttämisen sijaan.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No olisi kai se aika hankalaa, jos koko lasten hereilläoloajan (siis mitä, klo 23 asti?! no kai sitten jotkut lapset valvoo niinkin myöhään, mutta useimmat aikuisetkin menee jo siihen aikaan nukkumaan, joten eipä paljon katsojia jäisi) pitäisi näyttää vain lapsille sopivia ohjelmia. Se, että telkkarista tulee jotain, ei todellakaan tarkoita, että sitä pitäisi katsoa skilletgirl.gif

 

Mutta joo enpä minäkään antaisi lasteni katsoa noita "hauskoja kotivideoita" tms., ihan jo siksi, ettei oma pää kestäisi girl_mad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

voi harmin paikka..yleensä tarkastan etukäteen, etten laita dvd:tä pyörimään ellei ole ok. Siis titi-nalle, maisa, postimies pate, teletapit -tyyliset koen ok dvdeiksi. Poika ei niitä joka pv katso. Jos tarvitsen aamulla hetken aikaa kotitouhuille/itselle (olen kotona pojan kanssa, mies töissä) tai hänen aamupala aika ei vielä ole niin laitan n. 15 minuutiksi dvd:n.

 

Mutta siis kerran laitoin muumin ja siinä jaksossa Ninnin pää katosi ja Ninni oli eksynyt ja itki. Siitä sitten kuukausi puhuttiin. Poika oli tosi surullinen.

Laitoin muumit pannaan ja tutkin muumikirjoittelua. Noloa, kun en tiennyt, että niissä pienelle liikaa surua/pahoja juttuja. Toki ei kaikissa muumijaksoissa ole tietenkään. Mahdollisesti myöhemmin isompana sitten niitä kurkitaan.

 

Kirjoja luetaan paljon. Vielä ei olla törmätty mihinkään liian rajuun. Tammen kultaisia kirjoja, loruja, teemu-kirjoja, nalle puh-kirjoja, franklineita esim. ollan luettu/luetaan.

 

 

Telkkaria poika ei katso olleenkaan. (n. 2 vuotiaasta n. 3/4 kertaa viikossa n. 15 min dvd:tä)

Edited by Heli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän se pää katoa vaan on näkymättömissä koko ajan (kunnes palaa näkyviin). Meidän kaksivuotiasta ei nuo muumit ollenkaan pelota, ehkä se on sitten niin pieni, ettei tajua pelätä. Ainoa, mitä se on pelännyt, on Minuscule - Ruohonjuuritasolla -ötökkävideot, kun niissä näytetään ötököitä niin läheltä ja ne pörrää girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei saanut edes valvoa 23 asti. Ainakaan television ääressä, piti olla omassa huonessa tarkkaan yhdeksän jälkeen viimeistään.

 

Ja töllöstä katsottiin noin suunnilleen Pikku kakkonen. :grin:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojat katsoo pääsääntöisesti vain yleltä tulevia ohjelmia eli pikkukakkosta ja sitä ennen tulevia ohjelmia juurikin tuon väkivaltaisuuden takia. Kolmoselta tai Neloselta olen tallentanut lisäksi Chuggintonia ja Palomies Samia. Joskus esikoinen sanoo itsekin, että tämä on nyt vähän liian pelottava, en kyllä nyt muista mistä ohjelmasta. Tämän hetkisiä suosikkeja on Kimmo Kuu ja Oktonautit.

 

Myyräkirjoja meillä on yksi lahjaksi saatu ja siinä tarinassa on raketti. En kyllä itse tykännyt tuosta yhtään. Tarina ja käännös ovat jotenkin kökköjä. Kirjoista meillä poikien suosikkeja ovat Mauri Kunnaksen kirjat, joita meiltä löytyy koko sarja. Satukirjoja en ole vielä lukenut, kun niissä on aina mielestäni liian pelottavia juttuja. Eivätkä nuo kyllä vielä jaksaisikaan kuunnella satua ilman kuvia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse pienenä järkytyin suuresti perus lastenkirjasta Pieni tulitikkutyttö. Kuolema oli minulle kammottava asia. Itkin usein ihan hädissäni kun ajattelin että itsekin joskus kuolen. Ko. kirja piti piilottaa minulta. Tosin olin hyvin herkkä lapsi. Velipoikani ei ole ikinä vetänyt paniikkia kuolemasta tai ylipäätään mistään.

Monissa lastenkirjoissa ja -ohjelmissa pyritään puhumaan elämästä lempeällä ja lasten kehitystasoon sopivalla tavalla. Koskaan ei kuitenkaan voi täysin osata ennustaa, miten juuri kyseinen lapsi mitäkin asiaa käsittelee. Kaikki olemme kuitenkin yksilöitä. Tärkeintä mielestäni on että vanhemmat parhaansa mukaan valvovat ja arvioivat jo etukäteen lasten kirjoja ja ohjelmia, ja ovat lähellä, valmiina puhumaan, jos lapsi jostain huolestuu. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now