Sign in to follow this  
Followers 0
Coordinator

Jalalliset ammeet

17 posts in this topic

Kaipaisin suositusta hyvästä amme + jalat -yhdistelmästä. Pitäisi tietenkin olla tukeva eikä hutera, ja olisi kiva, jos muutenkin käteväksi olisi osoittautunut.

 

Itse olemme miehen kanssa melko pitkiä (176 ja 184 cm), joten jalkaosan pitäisi ihan oikeasti tuoda amme "asialliselle kylvetyskorkeudelle". Jalat, joissa amme jää kuitenkin liian matalalle, lienevät meille ihan turhat.

Edited by Coordinator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Lockweilerin amme ja siihen jalat, ostettu ihan Citymarketista. Mielestäni amme tulee ihan hyvälle korkeudelle (minä 173cm, mies 183cm) ja hyvin on siinä kylvetys onistunut lähes päivittäin jo kahdeksan kuukauden ajan. Mielestäni tuo on suht tukeva yhdistelmä ainakin niin kauan ennen kuin vauva innostuu riehumaan ammeessa eli haluaa nousta seisomaan, pyöriä ympäri ja kiskoa tulppaa pois. Tosin tuossa vaiheessa lienee muutenkin viisaampaa siirtää amme lattialle. Kannattaa varmaan käydä liikkeessä kokeilemassa mille korkeudelle eri ammeet asettuvat niin löytyy sitten itselle sopiva. Mittailin pikaisesti tuon meidän ammeen jalkojen kanssa ja ammeen yläreuna on n. 98cm korkeudella ja ammeen pohja n. 77cm korkeudella lattiasta. Kovin monia erilaisia ammejalkoja en ole nähnyt. Muutamissa lastentarvikeliikkeessä on säädettäviä useammille ammeille sopivia jalkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos!

 

Taiisinkin nähdä Prismassa tänään juuri tuon amme + teline -setin. Ainoa mikä mietityttää on se, että tuo amme ja jalat tulevat melko kalliiksi, jos vertaa vaikka noin 12 euroa maksavaaan Orthexin ammeeseen, joka kokonsa puolesta sopii vielä taaperonkin vesileikkeihin. Mutta ammejalkojen tarpeellisuudesta olen kyllä melkoisen vakuuttunut; inhottaa ajatellakin, että lattialla pitäisi kyykkiä ja samalla pestä pientä, avutonta vauvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakaan semmoista hoitopöytä-amme-yhdistelmää en kannata. Niissä se hoitopöytäkin on jo liian matalalla, ja kun amme on sen alapuolella niin se on kyllä tosi matala. (Minä kylvetän lattialla kykkimällä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tavallinen muoviamme, aluksi pidettiin sitä saunajakkaran päällä ja ite istuttiin vieressä jollain jakkaralla kans. Ei nyt ihan paras selälle mut parempi kuin lattialla kykkiminen, ihan hyvin onnistu. Nykyään amme on lattialla ja ite istutaan jakkaralla vieressä ja pidetään ammeessa istuvaa vauvaa kainaloista kii. Ei niin hyvä selälle tuokaan mutta kylvetään yleensä kaikki porukalla ja vuorotellaan vauvan vahtimisessa. Ei sitä uskaltais missään korkeella enää pitää vaikka ois kuinka tukeva alusta, on sellainen venkura ja vesipeto ollut jo pitkään (nyt 9kk). Alussa ehkä ois voinu käyttää pesukonettakin alustana jos ois halunnu seisaaltaan kylvettää. Tulppaa ei meidän ammeessa oo ja se on kyllä puute, mutta jalallista en varmaan hankkis vaikka saisin uudestaan valita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mäkään en hankkisi jalallista...aluksi oon nostanut ammeen keittiön pöydälle ja kylvettänyt siinä. ja sitten aika pian ollaan siirrytty mekin kyykkimään kylppärin lattialle ja hyvin sujuu. ja pituutta mullakin on 176cm ja miehellä 190cm.

 

meillä junnu 2v kylpee edelleen ammeessa joten sellanen jalallinen malli olisi jo ajat sitten jäänyt pieneksi. mun mielestä siis toi ihan perusmalli on paras :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko perinteiseen Orthexin ammeeseen saatavilla sopivaa jalustaa, jotta aikuinen voisi kylvettää seisaaltaan?

Edited by Amalia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tulikin mieleen, että vois olla järkevää laittaa amme saunan alalauteelle (jalkaosato :)), ja asettaa amme niin, että ammeen tulppakohta tulee lauteiden raon kohdalle, jolloin vesi sopivasti lorisee sit suoraan lattialle. Ainakin olis tukeva jalusta, joka ei pettäis ja aikuinenkin vois säästää selkäänsä, kun saa olla seisaaltaan.

 

Mä en laittais ammetta pyykkikoneen päälle, koska aikamoista taiteilua olis nostaa kylvettämisen jälkeen vettä täynnä oleva amme alas lattialle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään muulla kokemuksia jalallisista ammeista? Mielellään tietenki positiivisia :) Meillekki olin ajatellu sellasta, koska en innostu myöskään lattialla kyykimisestä. Meillä ei oo asunnossa saunaa, joten joku (tukeva ja iso) jakkara on toinen vaihtoehto, mutta seki pitää ostaa. Ja meän kylppärissä ei oo sellaselle oikeastaan tilaa. Ajattelin, että jalallinen amme olis sopivammalla korkeudella ja menis sen mitä menis ja sit mietittäis asiaa uudelleen.. Yllättävän kalliita ne jalatki tuntuu kyllä olevan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei sittenkään tarvittu ammeeseen jalkoja. Oikeastaan hyvä, etten ehtinyt ostaa niitä ennen kuin poika syntyi. Vauvana (alle puolivuotiaana) poika pestiin khh:n isossa lavuaarissa eikä paljonkaan lutrattu "huvikseen". Ammetta ei tuolloin tarvittu laikaan. Kun poika oppi istumaan, alettiin kylpeä Orthexin ammeessa kph:n lattialla. Tässä vaiheessa ei haittaa, vaikka joutuu vähän kyykkimään - käytännössä siis istumaan vieressä - kun ei koko ajan tarvitse pitää kiinni tai kannatella toisen painoa vedessä.

 

Ai niin, itse asiassa ihan alkuunhan me pestiin vaavi ämpärissä :D Sen täyttäminen oli niin paljon nopeampaa kuin iiiison altaan, että aluksi käytettiin sitä. Ämpäri toimi vähän niin kuin kohtuamme (mistä täälläkin on keskusteltu). Musta tuntuu, että monet ei ajattele, että vauvan voi kylvettää ihan pystyasennossakin. Ainakin itselleni se oli jonkinasteinen valaistuminen, kun tajusin, että voin ihan hyvin kannatella vauvaa kainaloista ja pestä hänet pystysuorassa. Eihän sinne ämpäriin tietenkään pitkittäin makaamaan mahtuisikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko perinteiseen Orthexin ammeeseen saatavilla sopivaa jalustaa, jotta aikuinen voisi kylvettää seisaaltaan?

 

Mulla oli semmoiset, tosin sain ne sukulaiselta käytettynä, joten en yhtään tiedä missä niitä myydään / onko niitä enää myynnissä. Se oli semmoinen "x:n muotoinen" teline, jonka päälle amme laitettiin ja joka meni kätevästi kasaan. Ihan näppärä, mutta mä totesin helpommaksi kuitenkin pitää ammetta lattialla ja kylvettää lapsen istuen. Pelkäsin, että amme kaatuu tai lapsi putoaa, vaikkei teline sinänsä hutera ollutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1334_image_principale.detail.20071113141237.jpg

 

Meillä on tällainen amme, ja ollaan tykätty kovasti. Ipana (10,5kk) kylpee siinä edelleen. Ammeosaa käytettän myös saunassa, jossa ipana saa lutrata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on joku halppismalli, taisi maksaa yhteensä joku 30 euroa. Ehdottomasti paras ostos ollut, kun ei tarvitse kyykkiä lattialla. Mä olen itse 170 ja korkeus on ihan hyvä. Tulppa on ollut kyllä kätevä. Kunhan L alkaa istumaan itse kylvyssä, amme siirtyy lattialle:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kokemuksia Cam Volare -setistä? siinä on hoitopöytäkin samassa.

 

8469660.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse mietin sitä että kylppärissä on usein erilaisia kaatoja ja kallistuksia, jotta vesi menisi lattiakaivoon.

Silloin jalalliselle ammeelle pitää etsiä se kohta lattiasta joka on kaikkein tasaisin, jotta ammeen käyttö

ei olisi huteraa. Käytännön kokemusta ei ole vielä mistään ammeesta, mutta tämä pointti tuli mieleen

kun mietin omaa kylpyhuonettamme. Lisäksi ammeen jalat kilpailisivat meillä samasta tilasta pyykkitelineen

kanssa, joten tila voisi käydä ahtaaksi. Pelkän ammeen voisi vielä nostaa säilytykseen avonaisen pyykkitelineen

alle tai saunan lauteille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ensin jalallinen ja tulpallinen Cam-amme, mutta myytiin se sitten pois ja ostettiin Ikeasta tavallinen amme (jossa liukuesteet pohjassa ulko-ja sisäpuolella ja maksoi jotain 5 euroa!)

 

Jalallinen vei kauheasti tilaa, eikä sitä loppujen lopuksi jaksanut aina virittää. Käyttöaikakin on melko lyhyt. Pienellä jakkaralla istuen kylvetys hoituu myös lattiatasolla suht ergonomisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli esikoisen aikaan muovinen hoitopöytä-ammeyhdistelmä lukittavin renkain, koska silloisessa asunnossa ei ollut hoitopöydällekään tilaa muualla kuin kylppärissä. Noh, nykyisen asunnon ahtaamman kylpyhuoneen ja vilkkaan esikoisen takia en sellaista enää tämän uuden tulokkaan kohdalla halua käyttää (yrittäisi kuitenkin lähteä kärräilemään sitä muualle asuntoon vedet ammeessa tms. mukavaa), joten ostin alennusmyynnistä Puj'n lavuaarissa käytettäväksi. Ensimmäisten kuukausien jälkeen vauvaa ryhdytään varmaankin kylvettämään pääosin suihkussa ja lattialla olevassa ammeessa aivan kuten esikoistakin aikoinaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0