avena

Turvakaukalot ja -istuimet

1024 posts in this topic

Sen lisäks meillä tulee vastaan ongelma. Mies yleensä ajaa. Ja on 198 cm pitkä. Joten tarvitsee tilaa ajaakseen. Taakse ei saa kovin tilaa vievää penkkiä. Apukuskin taakse on tulossa joka tapauksessa kaukalo ensi kesänä. Tai toisinpäin. Mutta siis tällä hetkellä oleva kaukalo ei mahdu kuskin penkin taakse niin, että mies mahtuu ajamaan.

 

Meillä tulee olemaan ihan sama ongelma. Mies on pitkä ja laittaa ajaessaan penkin lähes taaimmaiseen asentoon. Meillä on C-Mersu, joten takana ei ole liialti tilaa. <_< Kaukalo ei miehen ajaessa kuskin taakse mahdu. En ole vielä kovastikaan miettinyt näitä turvaistuinasoita tai lukenut tätä ketjua, mutta viimeistään raskauden puolivälissä pitää alkaa katsella vähän tarkemmin. Haluan, että meillä on aikaa tilata turvaistuin ulkomailtakin, jos sellaiseen ratkaisuun päädytään. Ehdottomasti täytyy käydä kokeilemassa liikkeessä istuimia, varsinkin kun meidän takapenkit ovat todella "syvät" ts. niissä on aika suuri kallistus, jos kukaan nyt tajuaa tästä selityksestä mitään.

 

En usko myöskään, että turvaistuin mahtuisi keskipaikalle, sillä taakse tuleva tuoli valtaa takaosan melko tehokkaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkään en vaihtaisi seitsenkuista palkki-istuimeen, odottaisin lähemmäs vuoden ikää. Lisää käyttöaikaa kaukalolle voisi saada hankkimalla kaukaloon lämpöpussin, jolloin lasta ei tarvitsisi yrittää mahduttaa toppavaatteissa siihen (ja olisi jarrutustilanteissa muuten turvallisempaakin, kun kaukalon vöiden ja lapsen välissä ei olisi paksuja vaatekerroksia).

 

Mutta jos lapsi ei meinaa mahtua kaukaloon välikausihaalarissa niin mahtuuko se siihen jos laitetaan vielä pussia sinne?

 

Menen liikkeeseen. En jaksa vääntää enempää. Kiitos avusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyykö tosta britaxin maxway;stä turvallisuustestejä?

 

Ei oo vielä osunu muuta silmään kun että on hyväksytty siinä ruotsin Plus Test:issä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm. Maxi cosin ja britaxin kaukalot on samaa ulkomittaa mutta tilavemmat sieltä yläpäästä. Logicossahan on aika kapea se yläosa.. Meillä britaxin baby safe kaukaloon mahtui 80cm/10kg ainakin :)

Olettehan kuten poistaneet kaikki vauvapehmusteet selän/pepun alta? Vai loppuuko vöiden pituus?

Menkää mahd. suureen liikkeeseen sovittelemaan, on usein iso valikoima.

Ja jos palkki -istuin kiinnostaa niin koettakaapa päästä sovittamaan autoon uutta cybexin sironaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko munkin on vielä kommentoida tähän katjun ongelmaan :)

 

Meillä on isoveli etupenkillä (turvatyyny pois kytkettynä tietenkin) Britaxin Multi-tec istuimessa (jonka saa molemmin päin. nyt käytössä selkä menosuuntaan) ja pikkusisko kaukalossa siinä takana. Mies yleensä ajaa ja minä istun hänen takanaan. Pikkusiskolle on myös hankituna oma Multi-tec, johon siirtyy varmaan viimeistään alkuvuodesta kun ollaan luvattu meidän kaukalo eteenpäin. Tämä oli meillä ainoa vaihtoehto just sen takia kun kumpikaan lastenistuin ei mahtunut miehen taakse ja on kyllä toiminut tosi kivasti. Tosin vaatii tietenkin sen, että turvatyynyn saa kytkettyä pois.

 

Kaukalona meillä on Maxi-cosin Pebble, jonne mahtuu myös isoveli (12,5kg, vajaa 90cm). Ei olla kyllä ikinä autossa testattu, mutta sekä sisällä kotona & matkarattaissa on matkustanut tuossa kaukalossa :)

 

Tsemppiä valintoihin! Ainahan se tuntuu, että ihan täydellistä vaihtoehtoa ei löydy, mutta jos edes lähes täydellinen.

Edited by Tiitu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katju: heitän myös ehdotuksen :D

 

Tarvitsette jatkossakin 2 istuinta. Jos hankkisitte nyt istuimen 0-18kg joka menisi siihen asti kunnes uusi vauva syntyy, ja siinä kohtaa ostaisitte esim. palkki-istuimen isosiskolle? Yksi vaihtoehto saattaisi olla myös esimerkiksi Klippan triofix`?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katju: heitän myös ehdotuksen :D

 

Tarvitsette jatkossakin 2 istuinta. Jos hankkisitte nyt istuimen 0-18kg joka menisi siihen asti kunnes uusi vauva syntyy, ja siinä kohtaa ostaisitte esim. palkki-istuimen isosiskolle? Yksi vaihtoehto saattaisi olla myös esimerkiksi Klippan triofix`?

 

Ei huono vaihtoehto. Tuossa tulee vastaan vähän se sitten kans et kovin nopeasti tarvii ostaa toinen istuin ja ne ei oo halpoja :( Kun ne tuplakärrytkin pitää ostaa :D Mutta siis kaikki vaihtoehdot ovat vielä avoinna.

 

Täytyy mennä liikkeeseen ja alkaa sovittaa niitä jakkaroita ukon taakse. Auto ei onneksi ole pienimmästä päästä että hyvin voi löytyä jakkara siihen. Tai sitten samalla reissulla sovittaa mahtuisiko joku kaukalo hyvin miehen taakse jolloin neidin penkin voi surutta laittaa apparin puolelle :) ei tiiä lastentarvikeliikkeet millainen asiakas on tulossa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katju: heitän myös ehdotuksen :D

 

Tarvitsette jatkossakin 2 istuinta. Jos hankkisitte nyt istuimen 0-18kg joka menisi siihen asti kunnes uusi vauva syntyy, ja siinä kohtaa ostaisitte esim. palkki-istuimen isosiskolle? Yksi vaihtoehto saattaisi olla myös esimerkiksi Klippan triofix`?

 

Ei mulla oikein muuta kuin että tää kuulostaa tosi fiksulta. :D Varsinkin, kun joudutte pikkusisarustakin joko mahduttamaan kaukaloon yli puolivuotiaana talvivaatteissa tai siirtämään hänetkin aikaisin pois kaukalosta, tai sitten saatte tuolla istuimella viivästettyä uuden istuimen ostoa pitkällekin. :) Vähemmänhän siinä jopa ostelua tulisi. No jokatapauksessa, onnea etsintään, toivottavasti löydätte omaan tarpeeseen sopivan kombon. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katju: heitän myös ehdotuksen :D

 

Tarvitsette jatkossakin 2 istuinta. Jos hankkisitte nyt istuimen 0-18kg joka menisi siihen asti kunnes uusi vauva syntyy, ja siinä kohtaa ostaisitte esim. palkki-istuimen isosiskolle? Yksi vaihtoehto saattaisi olla myös esimerkiksi Klippan triofix`?

 

Ei mulla oikein muuta kuin että tää kuulostaa tosi fiksulta. :D Varsinkin, kun joudutte pikkusisarustakin joko mahduttamaan kaukaloon yli puolivuotiaana talvivaatteissa tai siirtämään hänetkin aikaisin pois kaukalosta, tai sitten saatte tuolla istuimella viivästettyä uuden istuimen ostoa pitkällekin. :) Vähemmänhän siinä jopa ostelua tulisi. No jokatapauksessa, onnea etsintään, toivottavasti löydätte omaan tarpeeseen sopivan kombon. :)

 

Joo onneksi näitä vaihtoehtoja alkaa löytyä kun vähän miettii :)

 

Etsitään kaukalo joka mahtuu miehen taakse jolloin neidille varmasti löytyy apparin taakse sopiva istuin. Ja kun pienempi ei mahdu kaukaloon vaihdetaan isosisko palkkiin ja pienempi tuohon selkä menosuuntaan olevaan jakkaraan.

 

Toi alkais kuulostaa sellaiselta meidän vaihtoehdolta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkään en vaihtaisi seitsenkuista palkki-istuimeen, odottaisin lähemmäs vuoden ikää. Lisää käyttöaikaa kaukalolle voisi saada hankkimalla kaukaloon lämpöpussin, jolloin lasta ei tarvitsisi yrittää mahduttaa toppavaatteissa siihen (ja olisi jarrutustilanteissa muuten turvallisempaakin, kun kaukalon vöiden ja lapsen välissä ei olisi paksuja vaatekerroksia).

 

Mutta jos lapsi ei meinaa mahtua kaukaloon välikausihaalarissa niin mahtuuko se siihen jos laitetaan vielä pussia sinne?

 

Menen liikkeeseen. En jaksa vääntää enempää. Kiitos avusta.

 

Teillä ongelma taisikin jo ratketa, mutta kommentoin vielä sen verran, että oman kokemukseni mukaan kaukalon lämpöpussissa lapsi sopii paljon paremmin kuin ohuessakaan ulkohaalarissa. Tuollainen kaukalon lämpöpussihan on hyvin "kaukalonmyötäinen" eli se ei pienennä kaukalon sisätiloja kovinkaan paljoa, kun taas mikä tahansa joustamattomasta materiaalista valmistettu ei-vartalonmyötäinen vaate myttääntyy ja lyttääntyy puoli-istuvassa asennossa olevan lapsen ympärillä ja vie tilaa varsinkin leveyssuunnassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huutelen vielä, että tosta Britax maxway:stä olis kiva lukea jotain turvallisuustestejä jos joku niitä löytää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä tässä ahkerasti etsiskelin, mutta en löytäny kyllä yhtään mistään. Autoliitto ei ole sitä testannut ja ruotsalaisilta sivuilta ei löydy mitään tarkempia testituloksia kuin että Maxway on saanut sen heidän Plustest-hyväksyntänsä. Plustestilläkin on ainoastaan tällainen yhteenvetosivusto, jossa ei sen tarkemmin ole muuta kuin tuolin toiminnot lueteltu (esim. kiinnitysvaljaat, tukijalka, asennussuunta). Ruotsalaisia ei ilmeisesti sen tarkemmat analyysit kiinnosta (esim. asennettavuus, sivutörmäystestit).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh. Autoliiton sivuilla lukee vaihteeks, että turvallisin vaihtoehto kuljettaa pientä lasta selkä menosuuntaan. No kas, missäs niitä selkä menosuuntaan istuimia on jos sellaiseen päätyy?

 

Sen lisäks meillä tulee vastaan ongelma. Mies yleensä ajaa. Ja on 198 cm pitkä. Joten tarvitsee tilaa ajaakseen. Taakse ei saa kovin tilaa vievää penkkiä. Apukuskin taakse on tulossa joka tapauksessa kaukalo ensi kesänä. Tai toisinpäin. Mutta siis tällä hetkellä oleva kaukalo ei mahdu kuskin penkin taakse niin, että mies mahtuu ajamaan.

 

Klippan Triofix on muuten tosi pieneen tilaan menevä istuin, selkä menosuuntaan, kannattaa käydä testaamassa. Ainut ongelma sen kanssa on, että sitä ei saa yhtään kallistettua istuma-asentoon. Mutta sopii autoihin, joissa edessä istuu pitkä ihminen.

 

Me päädyttiin ostamaan BeSafe Izi Combi Isofix, mikä sekin on selkä menosuuntaan ja vielä isofixillä. Cybex Sirona oli todella suuri pettymys kun nähtiin ja testattiin se livenä, jäi kauppaan. Todella huteran oloinen istuin verrattuna mm. BeSafen istuimeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ miten tuo Sirona on hutera?

 

Meillä ainakin on käytössä todella tukeva ja käytännöllinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkei se istunut autoon? Onko se pelkkä isofix vai vyölläkin? Ei se istuimen koko tee siitä yksin huipputurvallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän kukaan väittänytkään, että istuimen koko tekisi siitä turvallisen. Monet isot istuimet ovat itse asiassa pärjänneet testeissä tosi huonosti.

 

Sirona oli huteran oloinen lähinnä niistä sivutörmäyssuojista, mitkä tulee pään kohdalle. Niitä pystyi ihan käsin painamaan sisäänpäin, toisin kuin esim. BeSafen istuimessa. Ei siis ollut sellainen jämäkän oloinen se itse istuin lainkaan. Kamala pettymys se istuin kyllä, kun olin ennen liikkeeseen menoa jo päättänyt että meille ostetaan se Sirona, ja sitten se ei vakuuttanut lainkaan kun nähtiin livenä. Autoon se istui ihan napakasti isofixin ansiosta, mutta istuin rakenteeltaan on meistä huono.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Siinähän on ne erikseen ulos vedettävät sivutörmäyssuojat, jotka ottaa ensin iskun vastaan sivutörmäyksessä. Varmasti suunniteltu toimimaan erilailla törmäykseesä kuin tuo besafe jossa ei tietääkseni ole tuollaisia.

 

moks. tuossa linkki kuvaan

 

http://blog.cybex-online.com/wp-content/uploads/2012/08/Bildschirmfoto-2012-08-24-um-14.50.171.png

Edited by SuzieL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, niin on, mutta istuin ei meitä kokonaisuudessaan vakuuttanut. Makunsa kullakin =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Olen lukenut näistä asioista ruotsinkieliseltä sivulta, lisätietoa täältä. Eli ilmeisesti on tulossa uusia standardeja koskien selkä menosuuntaan-istuinten kokoa, että ne mahtuisi paremmin erilaisiin autoihin, tukijalasta tulee ilmeisesti pakollinen, törmäystestit tullaan tekemään nukeilla, joilla on huomattavasti enemmän mittauspisteitä kuin vanhoissa nukeissa. Valitettavasti niskaan kohdistuva voima vain mitataan, mutta ei tule mitään raja-arvoja sille, mitä hyväksytään ja mitä ei. Tuon sivun kirjoittaja ei siis ole mikään ammattilainen, ja hän sanoo, että on voinut ymmärtää väärin joitakin asioita, mutta tuo selkä menosuuntaan pakolliseksi 15 kk ikään on jokseenkin varma juttu (voisi tietenkin tarkistaa muistakin lähteistä, että näin todellakin tapahtuu...).

 

Stiftung Warentest (Autoliiton testien tuottaja) on mitannut joulukuussa 2007 niskaan kohdistuvia voimia. Kuva näyttää tältä:

 

nackkrafter2.jpg

 

Punaisella on selkä menosuuntaan-istuimet, sinisellä kasvot menosuuntaan. Edit: Q1 on 9 kiloa painava nukke, Q3 on noin kolmivuotias nukke. (Haluaisin selvittää, mitä x-akselilla on ja missä nopeudessa testit on tehty, mutta nyt en ehdi :girl_mad:) Lääkärit arvioivat, että alle 4-vuotiaan lapsen niska kestää noin 1000 Newtonin voiman. Tuosta nähdään, ettei nuo Kiddyn istuimet taida olla kovin paljon turvallisempia kuin muut kasvot menosuuntaan-istuimet, väittivät Kiddyn myyjät mitä tahansa...

 

 

Mua kiinnostaisi nyt tämä edelleen. Jaksaisitkohan heinäruusu selvittää mulle mitä on x- ja y-akselelilla? Kun tuota blogia luin joskus aiemmin, ymmärsin siitä, että pieni lapsi voisi saada jo kuolemaan johtavan vaurion yli 1000 Newtonin retkahduksesta. Silti tuossa on esitetty, että Suomessakin myytäisiin palkki-istuimia, joissa lapsen niskaan kohdituvat vammat ovat yli 2500 N. Käytännössä siis voitaisiin aina suurinopeuksisen nokkakilarin jälkeen sanoa, että taas kuoli lapsi ja sillähän oli taas tämmöinen istuin.. Mun on niin vaikea uskoa, että istuimia, join käyttäjät järjestään vammautuisivat tai kuolisivat, saisi myydä Suomessa. Tai edes EU:n alueella.

 

Ja vielä haluaisin painottaa, että tuo on nimenomaan blogi. Blogi, jota kirjoittaa äiti-ihminen — ei minkään liikenneturvallisuuteen liittyvän alan asiantuntija. Mun mielestä on ihmisten aliarvointia väittää vaikkapa nyt Autoliiton turvallisuustestejä manipuloiduiksi tai harhaanjohtaviksi sen perusteella, että yhteenvedoissa ilmoitettu kokonaisarvosana ei koostu pelkästään turvallisuuteen liittyvistä tekijöistä. Jokaisesta testatusta istuimesta kun kuitenkin löytyy tarkemmatkin arviot, joista käy ilmi onko hyvä tai huono arvosana tullut vaikkapa liiallisesta kemikaalikuormituksesta.

 

Ja ei, meillä ei ole autossa palkki-istuinta jota mun pitäisi tässä puolustella. Sen verran olen kuitenkin turvaistuinasioita selvittänyt (kohtahan kaukalosta siirtyminen on meilläkin ajankohtaista), että näin terveellä maalaisjärjellä varustettuna kieltäydyn uskomasta täytenä totena kaikkea mitä netistä luen. Mä kyseenalaistan ja kaipaan enemmän faktaa. Ja mieluusti vielä sellaista faktaa, joka ei jätä aukkoja selitykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä tais olla aiemminkin kysytty, mut ei mun silmiin sattunu vastausta. Tuleeko kaikkiin selkä menosuuntaan asennettaviin istuimiin noi alakiinnitysvyöt? Vai miten ne ankkuroituu, ettei lennä selkänojaa vasten? Tiedä alkaako tässä kaduttaa, että hämmennyin niitä vöitä niin, että kieltäydyin ostamasta edullista Britaxin istuinta :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isofix-kiinnitteisiin selkä menosuuntaan istuimiin ei ainakaan tule mitään vöitä kiinnitttäessä. BeSafe Izi Combi Isofixiin ei tule mitään vöitä kiinnittäessä se selkä menosuuntaan. Istuin on kiinni Isofix-telakassa ja sitten auton istuimen selkänojaa vasten tulee sellainen tukirautasysteemi. Samoin esim. Cybex Sironaa ei laiteta millään vyöllä kiinni.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Concord Ultimax on ainakin istuin mikä tulee kiinni selkä menosuuntaan vain auton vöillä. Ei siis alavöitä eikä isofixiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ilmeisesti toi paljon kehuttu Klippan Triofix on myös sellainen. Tai siihen vielä eilen illalla itse törmäsin. Pitäs tässä mennä kokeilemaan noita istuimia ja miehen kanssa ollaan puhuttu, ettei siinä olis niitä erillisiä kiinnityshihnoja. Ois paljon kätevämpi, mun meilläkin sitä satunnaisesti siirretään autosta toiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turvavöillisiin selkämenosuuntaan taitaa tulla alavyöt kaikkiin?

Meillä mummon autoassa on aina alavyöt pujotettuna vaikka istuin ei olisi paikallaan. Ei ne häiritse ketään penkin alla ja nopeuttaa huomattavasti asennusta koska niiden pujotus on ärsyttävä

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.