avena

Turvakaukalot ja -istuimet

1024 posts in this topic

Turvavöillisiin selkämenosuuntaan taitaa tulla alavyöt kaikkiin?

Ei ole ainakaan tossa Concordissa. Se siis kiinnitetään ihan vaan auton vyöllä selkämenosuuntaankin, eikä tule alavöitä.

 

Mutta mä muistan että aikoinaan meidän porukoidenkin autossa oli ne alavyöt viritettynä valmiina siellä jalkatilassa, kun usein oli yksi turvaistuinikäinen sukulaislapsi hoidossa.

Mutta sit toisaalta myös ymmärrän että kahdessa autossa tarttis olla kahdet vyöt. Ja jos on useampikin mahdollisuus ilman noita vöitä, niin onhan se näppärämpää tavallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mua kiinnostaisi nyt tämä edelleen. Jaksaisitkohan heinäruusu selvittää mulle mitä on x- ja y-akselelilla? Kun tuota blogia luin joskus aiemmin, ymmärsin siitä, että pieni lapsi voisi saada jo kuolemaan johtavan vaurion yli 1000 Newtonin retkahduksesta. Silti tuossa on esitetty, että Suomessakin myytäisiin palkki-istuimia, joissa lapsen niskaan kohdituvat vammat ovat yli 2500 N. Käytännössä siis voitaisiin aina suurinopeuksisen nokkakilarin jälkeen sanoa, että taas kuoli lapsi ja sillähän oli taas tämmöinen istuin.. Mun on niin vaikea uskoa, että istuimia, join käyttäjät järjestään vammautuisivat tai kuolisivat, saisi myydä Suomessa. Tai edes EU:n alueella.

 

Ja vielä haluaisin painottaa, että tuo on nimenomaan blogi. Blogi, jota kirjoittaa äiti-ihminen — ei minkään liikenneturvallisuuteen liittyvän alan asiantuntija. Mun mielestä on ihmisten aliarvointia väittää vaikkapa nyt Autoliiton turvallisuustestejä manipuloiduiksi tai harhaanjohtaviksi sen perusteella, että yhteenvedoissa ilmoitettu kokonaisarvosana ei koostu pelkästään turvallisuuteen liittyvistä tekijöistä. Jokaisesta testatusta istuimesta kun kuitenkin löytyy tarkemmatkin arviot, joista käy ilmi onko hyvä tai huono arvosana tullut vaikkapa liiallisesta kemikaalikuormituksesta.

 

Ja ei, meillä ei ole autossa palkki-istuinta jota mun pitäisi tässä puolustella. Sen verran olen kuitenkin turvaistuinasioita selvittänyt (kohtahan kaukalosta siirtyminen on meilläkin ajankohtaista), että näin terveellä maalaisjärjellä varustettuna kieltäydyn uskomasta täytenä totena kaikkea mitä netistä luen. Mä kyseenalaistan ja kaipaan enemmän faktaa. Ja mieluusti vielä sellaista faktaa, joka ei jätä aukkoja selitykseen.

 

Ihan hyviä pointteja. Tietenkin kannattaa suhtautua kriittisesti netistä poimittuun tietoon, siihen pyrin minäkin. Harmi vain, että tästä aiheesta on paljon tietoa, mitä ei ole helposti saatavilla. Jos kuitenkin ainoana selkä menosuuntaan-puolustajana olisi blogia kirjoittava äiti, suhtautuisin itsekin huomattavasti kriittisemmin. Minulla on kuitenkin jonkinasteinen luottamus siihen, että Ruotsissa asiaan paneutuneet instituutiot tuottavat ihan päteviä tuloksia (esim. tuo plus-testi).

 

Autoliiton julkaisemat testitulokset ovat kyllä hieman harhaanjohtavia, jos ei jaksa/viitsi/ehdi tutustua testituloksiin tarkemmin. Minä ainakin myönnän, että oletin aluksi arvosanan tulevan vain turvallisuudesta, en mistään muusta. Mutta ei se tietenkään tarkoita sitä, että testi olisi kauttaaltaan huono.

 

En löytänyt viimeksi googlettelulla mitään lisätietoa tuosta niskaan kohdistuvan voiman kuvaajasta, mutta laitoin viestiä tuon blogin kirjoittajalle, jos hänellä olisi lisätietoa (esim. koko alkuperäinen artikkeli). Ilmoittelen, kun saan kuulla jotain!

 

Niissä nukeissa, mitä käytetään törmäystesteihin (jotka johtavat jonkun turvaistuimen hyväksymiseen tai hylkäämiseen EU-alueella), ei ilmeisesti ole mittauspisteitä, jotka mittaavat niskaan kohdistuvia voimia (lähde: tuo samainen blogi, en ole tarkistanut asiaa). Uudet nuket tulevat käyttöön vasta vuonna 2015. En tiedä, johtuuko viive kustannuksista, tekniikasta vai kenties lobbauksesta.

 

Ideaalitilanne olisi kyllä se, että joku puolueeton instanssi tekisi laajat turvallisuustestit, joiden tulokset ovat julkisesti saatavilla. Ehkä jonain päivänä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva juttu, toivottavasti blogin pitäjä osaa selittää kuvaajan tarkemmin :) Ja siis tajuanhan minäkin, ettei tuo bloginpitäjä ole ainoa selkämenosuuntaan matkustamisen puolustaja. Mua vaan ihmetyttää se, että missä ikinä aiheesta keskustellaankin, tuo blogi on keskustelun "faktatiedon" lähde.

 

Eikö Autoliitto ole puolueeton turvaistuinten testaajatahona? Miksei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö Autoliitto ole puolueeton turvaistuinten testaajatahona? Miksei?

 

Puolueeton toki (vaikka eihän Autoliitto itse niitä testejä tee), mutta testien pitäisi olla laajempia. Esimerkiksi niskaan kohdistuvien voimien mittaus näissä testeissä ja niiden vaikutus testien loppuarvosanaan olisi mielestäni aika olennaista.

 

Edit: Blogipitäjä oli vastannut kysymykseeni koskien tuota kuvaa. Eli x-akselilla ei ole mitään mitattavaa, siinä on vain laitettu istuimet johonkin järjestykseen. Alkupäässä on istuimia, joita voi käyttää sekä selkä että kasvot menosuuntaan, ja kun näitä on mitattu molempiin suuntiin, on yhden tuolin kohdalla kaksi mittaustulosta. Ja tuo testi on tehty samalla tavalla kuin Autoliiton testit (nopeudet yms). Käytetty nopeus on pienempi kuin Plus-testissä.

Edited by heinäruusu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mistäs sen sitten tietää mikä pallura on sama tuoli kasvot menosuuntaan ja selkä menosuuntaan? Aika nollafaktaa mun mielestä esittää taulukkoa, jota ei voi tulkita. En hetkeäkään meinaan usko, että kasvot menosuuntaan viisipistevaljaissa saa yhtä pienen niskarasituksen törmäyksessä kuin selkä menosuuntaan viisipistevaljaissa :girl_sigh:

 

Muoks: Ahaa, olihan siinä alkupäässä aina kaksi palluraa päällekkäin :D Mikä tukee mun aiempaa tulkintaa siitä, että kasvot menosuuntaan matkustettaessa palkki-istuin on turvallisempi kuin viisipistevaljainen istuin. Ja tämä puolestaan vaikeuttaa taas istuimen valintaa, kun haluaisin, että se olisi käännettävä :rolleyes:

Edited by Tiukuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko muita käännettäviä palkki-istuimia kuin sirona?

toisaalta jos joskus on suunnitelmissa lisää lapsia niin pitäähän niitä istuimia olla, itse ostaisin hyvän ei käännettävän ja sen seuraksi palkki-istuimen joka menisi loppuiän eli se 36kg tms saakka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos joku asuu suunnalla tai muuten kiinnostaa, niin huomenna su 4.11. on Vantaalla Variston Lastentarvikkeessa turvaistuin road show. Saakohan täällä muuten mainostaa tämmöstä... Hmm. Jos ei, ni lyökää pannulla, ni poistan (tai ylläpito jos sattuu tän huomaamaan ja haluaa heti toimia).

Siellä on Liikenneturvan edustaja paikalla ja jotain muutakin. Mutta siis turvaistuinten esittelyä ja kertomista jne. Klo 12-16 on tämä.

 

 

:lipsrsealed: Anerina

Edited by Anerina

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko muita käännettäviä palkki-istuimia kuin sirona?

toisaalta jos joskus on suunnitelmissa lisää lapsia niin pitäähän niitä istuimia olla, itse ostaisin hyvän ei käännettävän ja sen seuraksi palkki-istuimen joka menisi loppuiän eli se 36kg tms saakka

 

Ei taida olla muita. Sirona olis muuten varmaan loistava, mutta sen hinta on täysin käsittämätön. Toi suunnitelma tässä varmaan alkaa olla kaikkein paras, kun asiaa oikein alkaa pohtia. Nyt kun mies vielä parantuisi, niin päästäisiin kokeilemaan ja tutkimaan noita istuimia ajan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys, jos joku osaisi vastata ja auttaa:

Hakusessa on turvaistuin ja kriteereistä seuraavien toteuduttava

a) selkämenosuuntaan matkustus

B) isofix kiinnitys

 

Ja seuraavat plussaa, jos löytyvät malleista joiden kohdalla a ja b kriteeri jo täyttyvät

c) mahdollisuus käyttää myös ilman isofixejä (matkustussuunta tällöin?)

 

Juurikin tuo Cybex Sirona taitaa täyttää a ja b kriteerin, ja BeSafen izi combi isofix kaikki kolme kriteeriä. Mutta mitä (onko?) muita vaihtoehtoja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

olikohan britaxilla jokin malli, fixway, en tiedä myydäänkö sitä nyt.

sitten muita mysteerimuisteluja koska en jaksa selata kännykällä nyt netistä:

- recaro polaric

-ozbabyssä oli axkid tms

-concordin ultimax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut n. kuukauden käytössä Klippanin Triofix ja ainakin tällä kokemuksella voin suositella. Istuin vie minusta vähän tilaa (vähemmän kuin esim. Be Safe Izi Combi Isofix, joka oli aiemmin) ja sopii meillä hyvin molempiin autoihin kuskin taakse selkä menosuuntaan (Peugeot 307 ja Skoda Octavia farkku, mies 190 cm ja minä 170 cm). Istuin on helppo vaihtaa autosta toiseen ja ainakin meidän neiti penkissä viihtyy, tosin ei ole satojen kilsojen matkoja ajettu. Hieman pysty on istuma-asento, mutta hyvin penkissä kyllä nukkuukin, ei pää retkahtele kuitenkaan. Valmistajan sivuilta löytyy minusta hyvin tietoa, Autoliiton testeihin penkki on pääsemässä vasta 2014 tjsp. Isofixeillä helppo kiinnittää ja pitkä käytöikä plussaa, saa vielä isofixeillä kiinni turvavyöistuimenakin.

 

Pojan Cybex Solution X2 Fix -turvavyöistuin on myös ollut hyvä hankinta, kiinnitetään isofixeillä ja vyökiinnitys, johon hyvät ohjurisysteemit. Poikakin tykkää penkistään todella :) Voin myös suositella saksalaista Kikiwelt -verkkokauppaa.

 

Yle Fem:n ohjelma turva-istuimista sai ainakin minut aina vain epäilevämmäksi palkki-istuimia kohtaan, en ostaisi lapselleni tai en ainakaan alle 3-vuotiaalle. Ja ainakin tutun mukaan, joilla palkki-istuin ja lapsi 1vee6kk, jos lapsi alkaa huutamaan autossa penkissä istuessaan "selkä kaarella", niin helposti luisuu alaspäin sinne palkin alle tai jotenkin näin hän sen selitti. Tuskin kovin turvallistakolaritilanteessa. Mutta peace, tämä vain minun hajatteluani :)

 

Mutta tosiaan olisi kiva saada kunnollista tietoa eri penkeistä, melkoinen suo oli selvittää, mikä voisi olla hyvä penkki kaukalosta pois siirtyvälle lapselle, kuten joku muukin jo totesi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin vain kertomaan, että pähkäilyjen jälkeen meille kotiutui tänään Klippan Triofix. Mahtuu jopa miehen taakse :) Myyjä ei myöskään suositellut palkki-istuimia alle 3 vuotiaalle.

Edited by Katju

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun piti vielä Katjulle sanomanikin, että ehkä Triofix voisi olla sopiva istuin teille. Varmasti toimiva ratkaisu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä tuosta selkä vai naama menosuuntaan -asiasta sanoisin sen verran että riippuu myös sen lapsen viihtyvyydestä autossa mikä istuin voisi olla paras. Meidän lapsi ei todellakaan tykkää autossa matkustamisesta muutenkaan, ja viime ajat kaukalon kanssa oli aika karmeita kun vartin ajon jälkeen alkoi huuto. Siinä nimittäin kasvaa oma kolaririski aika tavalla kun lapsi huutaa tyytymättömyyttään. Ostettiin palkki-istuin ja siinä lapsi viihtyy paljon paremmin, ja vaikka en voi muita tielläliikkujia hallita, ainakin oma kolarointiriskini on nyt huomattavasti pienempi. Onneksi asutaan hyvien julkisten yhteyksien äärellä niin kovin usein ei autolla tarvitse olla liikkeelläkään. Mutta siis kannattaa varmaan myös ennen istuinpäätöksen tekoa myös selvittää sitä millainen oma lapsi on luonteeltaan autolla liikkumisen suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös viimeiset ajat kaukalossa meni raivoamiseen mutta nyt tuossa selkämenosuuntaan istuimessa matkustaa kyllä tyytyväisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemuksia Teutonia Tario - turvakaukalosta ? Meillä on haaveissa Teutonian yhdistelmät ja runkoon saisi kiinni tuon turvakaukalon joten siksi pohdinnassa kyseinen kaukalo.

Edited by Daina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemuksia Teutonia Tario - turvakaukalosta ? Meillä on haaveissa Teutonian yhdistelmät ja runkoon saisi kiinni tuon turvakaukalon joten siksi pohdinnassa kyseinen kaukalo.

 

Meillä oli molemmilla lapsilla (sama) Tario-kaukalo. Tykättiin kyllä kovasti! Siinä on paljon samaa Graco Logico S:n kanssa, tai meille myyjä taisi sanoa että ovat lähestulkoon samat istuimet eri merkeillä. Ainakin turvavyötelakat oli ihan identtiset. Mutta Teutoniaan päädytiin noiden kahden väliltä sen perusteella, että Teutoniassa oli mielestäni parempi kangasmateriaali.

Muita faktoja en muista kun meidän kaukalon hankinnasta on jo niin kauan aikaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemuksia Teutonia Tario - turvakaukalosta ? Meillä on haaveissa Teutonian yhdistelmät ja runkoon saisi kiinni tuon turvakaukalon joten siksi pohdinnassa kyseinen kaukalo.

 

Sama istuin kuin Graco tosiaan, Teutonia on Gracon sisarmerkki tavallaan.

 

Teutonian runkoon saa myös Britaxin, Maxi Cosin ja Cybexin kaukalon, kehottaisin tsekkaamaan nuo vaihtoehdot. Tario on iso ja kolho ulkomitoiltaan, sisätiloiltaan valitettavan pieni. Kaikki kolme muuta on mun mielestä HUOMATTAVAN paljon parempia vaihtoehtoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaas nyt kokeneemmat että

 

-kannattaako 11kg puolivuotiaalle ostaa istuin joka menee 18kiloiseksi vai 9-36kg?? Eikö jälkimmäinen ole fiksumpaa??

 

-Mikä olisi hyvä istuin ilman isofixiä??

 

-mikä on paras? klippan, britax vai maxi cosi???

 

 

Niin paljon on vaihtoehtoja mutta kun palkki-istuimia ei ilmeisesti suositella niin lopulta vaihtoehtoja ei jääkään montaa kun autoliiton sivuilta yrittää etsiä hyvän arvosanan saaneita..

Share this post


Link to post
Share on other sites

kertokaapa onko jollain stokken/besafen sleepyä? siis sitä mikä on autossa turvakaukaloasennossa ja kun sen liittää rattaisiin niin sen saa säädettyä makuulleen? hinta on aika kova, mutta mihinkähän rattaisiin sen saisi kiinni?

 

kun siis törmäsin just että maxi cosi/cybex/brio menee samaan adapteriin, sitten aiemmin olikin mainittu että teutonia& graco käy toisiinsa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

mimosa84: puolivuotias on kyllä niin pieni, että melkein ostaisin sen 0-18kg istuimen. Nuo 9-36kg istuimet on kai yleensä vasta 9kk iästä ylöspäin ja monelle 9kk ikäisellekin saattaa silti olla liian iso istuin (ainakin palkki-istuimessa voi olla ongelma ettei selän pituus riitä ja naama tulisi palkin kohdalle). Plus niissä istuma-asento saattaa olla liian pysty 6kk ikäiselle, toki säätövaraa voi olla istuimesta riippuen. Voisin kuvitella että teidän pienellä kohta painon nousu tasaantuu ja tuo 18kg istuinkin voi mennä yllättävän pitkään :) Ja jos ei mene niin sen saisi varmasti myytyä eteenpäin aika hyvään hintaan niin vähän käytön jälkeen ja myyntihinnasta osan voi sitten sijoittaa taas uuden istuimen ostoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mimosa84, Mäkin ehkä semmosen 0-18kg istuimen ostaisin. Meidän 2v9kk on 14kg, paino menee 0-käyrällä eli aika keskiverto painonsa mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tuo klippan triofix puolivuotiaalla (8,5 kg ja 72 cm). Ei oo yhtään liian iso istuin. Siinä on sellainen pienennin jonka saa sit pois kun kasvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin myös päihkäilyjen jälkeen viikko sitten Klippan Triofix. Onerva-neiti on nyt noin 70cm ja 8,5kg. Myyjä katseli, että kelpaa jo matkustaa, kun tärkein (eli pää) tulee tarpeeksi ylös. Sanoi muistaakseni, että suurin osa päästä pitäisi ylttää pääntuen korkeudelle. Onerva on kyllä tykännyt tuossa matkustamisesta nyt enemmän kuin kaukalossa. Ei tarvii huutaa koko matkaa :D Toivottavasti jaksaa myös ensi viikolla istua sitten pari tuntia tuossa, kun lähdetään Turun suuntiin. Huonoa tuossa Klippanissa on, että jää meidän autossa (Avensis) melko pystyyn. Toistaiseksi ainakaan ei ole vaikeuttanut nukkumista, mutta ei kyllä haittaisi vaikka olisi hiukan enemmän "makuuasennossa".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.