avena

Turvakaukalot ja -istuimet

1024 posts in this topic

Onko BeSafe Izi Combi ja Sirona ainoat (selkä menosuuntaan) turvaistuimet, jotka saa käännettyä myös sivuttain? Korkean auton kanssa tuo helpottaisi kummasti sitä eestaas puljaamista. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Britaxin Dualfix kääntyy myös. Sen sijaan olen käsittänyt, ettei BeSafekäänny...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten olisi Maxi-Cosi 2way Pearl? Jos siis on isofix-kiinnikkeet autossa. Täyttää uusimman I-size standardinkin joka on tullut voimaan tämän vuoden alusta. On myös tilava istuin ja hyvä säätövara vöissä. ;)

Onko tästä kokemusta? Alkoi kiinnostamaan, varsinkin kun meillä on nyt maxi cosin turvakaukalo telakalla ja ton sais siihen telakkaan. Enkkulasta tilattuna sais 240e. Mut kokemusta ja jotain tietoa turvallisuudesta olis kiva saada.

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Miten olisi Maxi-Cosi 2way Pearl? Jos siis on isofix-kiinnikkeet autossa. Täyttää uusimman I-size standardinkin joka on tullut voimaan tämän vuoden alusta. On myös tilava istuin ja hyvä säätövara vöissä. ;)

Onko tästä kokemusta? Alkoi kiinnostamaan, varsinkin kun meillä on nyt maxi cosin turvakaukalo telakalla ja ton sais siihen telakkaan. Enkkulasta tilattuna sais 240e. Mut kokemusta ja jotain tietoa turvallisuudesta olis kiva saada.

 

 

Se saa siis vaan siihen uudempaan 2way-telakkaan, mutta jos teillä se on, niin ihan kiva vaihtoehto :) testasin meidän isohkolla esikoisella sitä istuinta ja vaikutti ihan hyvältä. Meillä on kuitenkin Pebbleen se vanha telakka olemassa, niin ei viitsitty vielä tässä vaiheessa ainakaan lähteä vaihtamaan. Mietitään sitten kun siirtyminen kaukalosta on ajankohtaista ja nähdään, että minkälaisia istuimia silloin on tarjolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos infosta! Kylläpä on harmi ettei tuo vanha telakka käy :( Olis ollut aika sopivan hintainen istuin ja sitten myös kunnolla kiinnikin. Pöh. Meillä on siis se tavallinen familyfix-telakka, vuosi siten ostettu, eli ilmeisesti ei sitten käy.. Aika vähän tietoa tuosta löytyy ylipäänsä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo se uus telakka on joku 2-way familyfix tai joku. MAxi-Cosin sivuilta luulis kyllä löytyvän tietoa :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pian alkaa olla aika siirtää kuopus turvakaukalosta turvaistuimeen, kun poika ei enää kauaa kaukaloon mahdu. Esikoinen istuu tällä hetkellä Britaxin Max Wayssä, ja kuopus siirtyy tähän istuimeen. Eli oikeastaan esikoinen tarvitsee nyt uuden istuimen. Ja siinähän on sitten ongelmia...  :rolleyes:

 

Max Way on tällä hetkellä takana oikeanpuoleisella istuimella, eikä siitä siirry, koska se ei mahdu kuskin taakse, kun mieheni ajaa. Mikään selkä menosuuntaan -istuin ei mahdu mieheni taakse, koska hän laittaa penkin aina aivan alas ja niin taakse kuin saa. Max Waytä ostaessamme kävin kysymässä neljästä eri lastentarvikeliikkeestä heidän pienimpiä selkä menosuuntaan -istuimia, ja Max Way oli pienin.

 

Esikoinen on vasta 2v2kk, joten haluaisin hänelle selkä menosuuntaan -istuimen, mutta kun ne eivät mahdu miehen taakse. Ongelmaa ei ole, kun minä ajan. Luulin jo keksineeni ratkaisun ongelmaan, kun vastaan tuli Klippanin Triofix. Sen saa laitettua sekä selkä että kasvot menosuuntaan ja se kiinnitetään telakkaan, joten se on helppo kääntää. Ajattelin siis, että kääntäisimme istuimen aina sen mukaan, kuka ajaa. Minä ajan eniten autoa lasten kanssa, joten esikoinen saisi olla eniten selkä menosuuntaan. Triofix on kuitenkin saanut Autoliiton julkaisemissa testeissä yleisarvosanan tyydyttävä. Turvallisuuden kannalta ainoa miinus tuli siitä, että istuimessa on melko suuri kuormitus sivutörmäyksessä. Istuinmukavuudesta tuli paljon miinusta.

 

Nyt ratkaisuni mietityttää jo etukäteen. Tuleeko istuinta sitten vekslattua eripäin aina sen mukaan, kuka ajaa, vai jääkö se sitten automaattisesti aina kasvot menosuuntaan -asentoon? Onko joku kasvot menosuuntaan -istuin, joka olisi saanut turvallisuudesta vain plussaa testeissä? HUOM.! Meillä ei ole Isofix-mahdollisuutta! Ehdotuksiä tähän tilanteeseen? Palkki-istuinta en haluaisi. Ilmeisesti jotkut palkki-istuimet ovat saaneet ihan hyviä arvosanoja viimeisimmissä testeissä (vai?), mutta onko tutkittu yhtään, millaisia vammoja palkki voi tehdä lapsen sisäelimille törmäystilanteessa? Se hieman mietityttää.

 

Kohta pitäisi lähteä istuinkaupoille, ja siinä vaiheessa olisi hyvä tietää edes, millaista istuinta lähtee hakemaan.  :)

 

 

Nyt olen päässyt niin pitkälle, että olen rajannut etsinnät viiteen istuimeen: Klippan Triofix, Britax Duo Plus, Britax Versafix, Besafe Izi Comfort ja Maxi Cosi Tobi.

 

Onko kellään kokemuksia ym. istuimista? Erityisesti kiinnostaa kokemukset, jos autossa ei ole isofixiä, mutta toki kaikki kommentit ovat tervetulleita. Kehu ja hauku istuimia. Saako istuimen tiukasti penkkiin kiinni? mei sanoi, että Max Wayn saa heidän autoonsa tiukasti kiinni, mutta meidän autoon sitä ei kovin tiukasti kiinni saa. Meillä on niin "syvät" penkit. Minkä istuimen Caprica viimein hankki?

 

Kaikki muut paitsi Klippan ovat kasvot menosuuntaan. Ovat kuitenkin saaneet autoliiton julkaisemissa testeissä suht hyvät arvosanat (tosin isofix-kiinnityksellä; vyökiinnityksellä "turvallisuus-arvosana" yleensä putoaa hieman). Kokeiltiin liikkeessä, mahtuisiko keskipaikalle toinen Max Way, ja myyjä oli sitä mieltä, että mahtuu, mutta minä olin vähän epäilevä. Jos keskipaikalle laittaa toisen Max Wayn, niin kuskin istuin "rutistaa" sitä aika kivasti miehen ajaessa ja toinen sivulla oleva Max Way menee "pois paikaltaan" eli siirtyy lähemmän ovea ja menee vähän kallelleen. Mietin vaan, että mitenköhän turvallista se enää on, jos (auton) vöitä ei saa kunnolla kiristettyä, kun istuin on vinossa, ja onko lapsella kiva istua aina vinossa. Vai onko sillä "vinoudella" mitään merkitystä turvallisuuteen? Mietin myös sitä, että miten se keskipaikalla oleva istuin kestää, jos etupenkki rutistaa sitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ en tiedä, mutta just jostain luin, että just keskipaikalla olis itse asiassa kaikkein turvallisinta. Ei kai se ole vielä vakavaa, jos se toppaus vähän litistyy, kunhan ei erityisen kallelleen mene tai niin, että iskun sattuessa lähtee sijoiltaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko käyttökokemusta tuosta Cybex Sironasta? On sen verran hintava (335e tilattuna ) että olisi kiva olla varma että on hyvä. Oon lukenut toki siitä valmistajalta yms turvatestijuttuja, mutta se mikä eniten mietityttää on se, että onko se kuinka tilava? Jos sen pitäisi seuraavat 3,5 vuotta palvella (4v asti) niin jos on kamalan pienikokoinen, niin meneeköhän niin kauaa?

Nytkin tuo turvakaukalo (maxi cosin) on ihan ok meille, mutta jalat tulee jo yli, vaikka vauva on vasta 7,5kk, painoa joku alle 9kg. Ei olis kiva todeta että noin kallis istuin sitten ei mee kovin kauaa. Tietysti lapset kasvaa eri tahtiin jne, mutta jos on pieni istuin muihin istuimiin verrattuna, niin jää ostamatta, kun mahdollisimman pitkäikäisen turvaistuimen tahtoisin ostaa.

 

Oon näitä koittanut kahlata läpi, ja tuntuu ettei vaan löydy.

Kriteerit: Selkä menosuuntaan, isofix-kiinnitys, plussaa jos saa myöhemmin käännettyä kasvot menosuuntaan, mahdollisimman pitkäikäinen sijoitus, eli mahd. isoksi asti saisi lasta pitää siinä, toki tietysti mahd. turvallinen myös.

Ideoita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen tutustumaan Maxi-Cosi 2way pearliin. Se on isofixillä ja saa kumminkin päin. Lisäksi vyönkorkeutta pystyy säätämään erittäin hyvin,helposti ja isommallekinlapselle (pidemmälle selälle). Meillä on ollut käytössä se Pearl, joka on vain kasvotmenosuuntaan ja siinä istui vielä viime kesänä 4v hoikka, mutta pitkä lapsi ja tosi hyvin mahtui! Tuo 2 Way Pearl on sama kuin pelkkä Pearl, mutta sen saa kiinnitettyä myös selkämenosuuntaan. Lisäksi se on ensimmäinen uusimman I-size-hyväksynnän saanut turvaistuin... Meille tulee hyvin suurella todennäköisyydellä juuri tuo istuin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mei: Jos toinen Max Way tulee keskelle, osuu etuistuin Max Wayn "sivuun", jossa ei ole toppauksia ollenkaan. Ja tuolloin mielestäni ikkunan vieressä oleva Max Way menee vähän vinoon, kun se siirtyy väkisinkin lähemmäs ikkunaa. Meidän penkit eivät ole ihan tasaiset, vaan niissä on toppausta sivuilla. Mietin sitä, että miten tukevasti ikkunan vieressä olevan Max Wayn saa vöihin kiinni, jos sitä ei saa kiristettyä kunnolla. Nytkin vyöt tuntuvat löystyvän vähän väliä ja kiristelen niitä ja alakiinnitysvöitä aina silloin tällöin.

 

Max Wayn käyttöoppaassa sanotaan, että "Asennuksen jälkeen auton etuistuimen ja turvaistuimen välissä on oltava tilaa vähintään 10 mm. Turvaistuin EI SAA koskettaa etuistuinta." Meillä kyllä kaukalokin (ilman telakkaa) on "ankkuroitu" täysin puristuksiin etuistuimella miehen ajaessa.

 

En kai oikein haluaisi hankkia toista Max Waytä, ja yhtenä syynä on tosiaan se, ettei sitä saa oikein tiukasti kiinni meidän autoon tai säädöt löystyvät jonkin ajan kuluttua. Tyttö ei myöskään tykkää siinä enää istua. Jalat jäävät tietysti vähän koukkuun ja usein tyttö työntää ne "suoraksi" penkkiä vasten ja yrittää työntää istuinta taaksepäin ja huutaa, että sattuu. No tietty sattuu, kun työntää.  :rolleyes: Pelkään myös, kuinka kauan kuopus mahtuu Max Wayhin, kun se on paljon pidempi ikäänsä nähden kuini pienikokoinen tyttö. Tai toki he mahtuvat, tyttökin mahtuu vielä, mutta ei tykkää istua varsinkaan pitkiä matkoja. Mutta sitten kun mietin kasvot menosuuntaan -istuimen hankkimista, tulee heti paska mutsi -fiilis... Tarkennetaan nyt vielä, että uusi istuin tulee tytölle, joka on päälle 2-vuotias. Tuo alle 1-v. menee Max Wayhin eli selkä menosuuntaan joka tapauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista luettelemistani kasvot menosuuntaan -istuimista Britax Versafix on saanut Autoliiton testeissä pelkkää plussaa, myös turvallisuudesta: http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/romer-versafix-2013/

 

Testi on kuitenkin tehty isofix-ankkuroinnilla, ja lieneekö testissä käytetty myös tuota top tether -lisähihnaa? Meillä kun on vyökiinnitys, ei turvallisuus-arvosana ole niin hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko käyttökokemusta tuosta Cybex Sironasta? On sen verran hintava (335e tilattuna ) että olisi kiva olla varma että on hyvä. Oon lukenut toki siitä valmistajalta yms turvatestijuttuja, mutta se mikä eniten mietityttää on se, että onko se kuinka tilava? Jos sen pitäisi seuraavat 3,5 vuotta palvella (4v asti) niin jos on kamalan pienikokoinen, niin meneeköhän niin kauaa?

Nytkin tuo turvakaukalo (maxi cosin) on ihan ok meille, mutta jalat tulee jo yli, vaikka vauva on vasta 7,5kk, painoa joku alle 9kg. Ei olis kiva todeta että noin kallis istuin sitten ei mee kovin kauaa. Tietysti lapset kasvaa eri tahtiin jne, mutta jos on pieni istuin muihin istuimiin verrattuna, niin jää ostamatta, kun mahdollisimman pitkäikäisen turvaistuimen tahtoisin ostaa.

 

Oon näitä koittanut kahlata läpi, ja tuntuu ettei vaan löydy.

Kriteerit: Selkä menosuuntaan, isofix-kiinnitys, plussaa jos saa myöhemmin käännettyä kasvot menosuuntaan, mahdollisimman pitkäikäinen sijoitus, eli mahd. isoksi asti saisi lasta pitää siinä, toki tietysti mahd. turvallinen myös.

Ideoita?

 

Mä en tiedä onko Sironaan tullut lisätilaa istuimeen, mutta ainakin meidän pitkä esikoinen ei olisi siihen edes kaksivuotiaana enää mahtunut selkä menosuuntaan.. Itse istuimessa olis ollut tilaa, mutta siinä ei saanut jalkoja mihinkään, ei edes koukussa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me sovitettiin pari vk sitten kaverilla Sironaa, tarkoitus on tilata sellainen pikkuveljelle kun tuo kaukalo jää kohta jo pieneksi. Sirona vei autossa vähemmän tilaa kuin Gracon kaukalo, etupenkillä mahtui istumaan jalat suorana! :) Kaukalon kanssa joutuu istumaan polvet suussa... Iso plussa on kun Sironan saa käännettyä poikittain niin oli tosi helppo laittaa lapsi istuimeen.


Hyvin mahtui esikoinenkin istuimeen, tyttö on 1v10kk ja 85cm/10kg.

Image 1

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Sirona nyt 1v 4kk tytöllä, ollut viime kesästä. Ollaan kyllä tykätty kovasti ja toistaiseksi mahtuu hyvin. Tyyppi on samaa kokoluokkaa kuin edellisessä kuvassa oleva neiti. :)

 

On tod näk tulossa kuitenkin myyntiin, jos jotain kiinnostaa. Suomesta ostettu (näitähän ei periaatteessa saa enää netin kautta myydä, valmistajan määräys), kolaroimaton luonnollisesti ja takuutakin vielä jäljellä. Violetti väritykseltään. Saa laittaa viestiä, jos kiinnostaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä tähän... Harva 4-vuotias istuu enää perinteisessä turvaistuimessa. Kyllä sen ikäinen matkustaa jo pääasiallisesti turvavyöistuimessa... Meillä ovat isommat siirtyneet aika tarkalleen 3-vuotiaina. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko käyttökokemusta tuosta Cybex Sironasta? On sen verran hintava (335e tilattuna ) että olisi kiva olla varma että on hyvä. Oon lukenut toki siitä valmistajalta yms turvatestijuttuja, mutta se mikä eniten mietityttää on se, että onko se kuinka tilava? Jos sen pitäisi seuraavat 3,5 vuotta palvella (4v asti) niin jos on kamalan pienikokoinen, niin meneeköhän niin kauaa?

 

Mistä löysit Sironan noin halvalla? Mä olen löytänyt vain yli 400 eurolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anna Rosa, tosi mielenkiintoista, kuvailit meidän tilanteen ja ongelman just tarkalleen. Me päästiin kokeilemaan Klippania tutulla, ja se oli (niinkuin olin jostain lukenutkin) aika pieni meidän nyt 2 v 9 kk tytölle (nollakäyräläiselle). Joten mietityttää kuinka kauan se enää menisi.

 

Sikkaralla: Meillä tosiaan 2 v 9 kk vanhempi nyt kun olisi tarkoitus tehdä vaihto ja siirtää vauva esikoisen nykyiseen istuimeen. Oli kyllä tarkoitus ostaa isompien lasten selkä menosuuntaan oleva istuin. Vaikkei se 3 v enää kaukana meillä ole. En ole kyllä edes vielä perehtynyt kuinka turvallinen tuo turvavyöistuin on.

Taitaa olla niin että istuimia käytetään koko ajan entistä paremmin ja myöhempään. Silloin kun me oltiin lapsia niin oli varmaan hätinä joku kaukalo ja sen jälkeen istuinkoroke käytössä. Nyt on kaikenmallisia väli-istuimia. Niin ne turvallisuusasiat kehittyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sirona on ollut käytössä nyt vuodenvaihteesta saakka ja tyytyväisiä ollaan oltu. Tytöllä ikää 1v4kk ja mahtuu hyvin, mikään kovin isokokoinenhan tuo istuin ei ole verrattuna meillä aikoinaan olleisiin selkämenosuuntaan istuimiin (britax Hi-way ja Graco cosmic ). Plussaa tuo että etupenkille mahtuu aikuinen hyvin vaikka sirona on selkämenosuuntaan asennettu. Harkinnassa hommata toinen sirona toiseen autoon, kun jatkokäyttäjä istuimille on jo tulossa. Kolmosen luovuttaessa (n. 2,5 vuotiaana)sirona neljännelle tullaan hänelle harkitsemaan naamamenosuuntaan palkki-istuinta.

 

Turvavyöistuimeen lapset ovat siirtyneet esikoinen vajaa kolme vuotiaana ja kakkonen kolmevuotiaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käänsin Sironan tänään naama menosuuntaan. Hyvin tuntui tyttö viihtyvän. Ja tulipa tilaa etupenkillekin mahtavasti, vaikka Sirona vähän tilaa viekin selkämenosuuntaankin ollessaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaa olla niin että istuimia käytetään koko ajan entistä paremmin ja myöhempään. Silloin kun me oltiin lapsia niin oli varmaan hätinä joku kaukalo ja sen jälkeen istuinkoroke käytössä. Nyt on kaikenmallisia väli-istuimia. Niin ne turvallisuusasiat kehittyy.

 

Mun äiti on näin jälkikäteen kauhistellut, miten tosiaan ne meidän lapsuuden "turva"kaukalot oli vaan sellainen esine, jossa nyt vauva pysyy paikallaan eikä pyöri ympäri takapenkkiä. Ei ollut siis tarkoitus tosiaankaan lapsen turvaaminen liikennevahingoilta vaan lähinä kiinnipitely... Itse muistan, että mulla oli 80-luvulla isän autossa käytössä istuinkoroke, mutta äidin autossa ei mitään, ei edes turvavöitä takapenkillä, nice :rolleyes:  Niin ja turvavyöstä luonnollisesti pidettiin vain vyötärönauhaa päällä ja rintaosa kulki selän takana tai sitten rintavyö laitettiin menemään kainalon alta ettei hierrä kaulaa :wacko:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut -77/-78 selkä menosuuntaan turvaistuin Taunuksen etupenkillä, uskokaa tai älkää! Ihan autossa kiinni oleva. :) Ja isompanakin mulla ja mun veljellä (synt. 1982) on ollut turvaistuimet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Teillä on oltu edistyksellisiä :D

 

Itse muistan kanssa 80-luvulla että istuinkorokkeella pönötin. Äitini ei edes muista enää millainen turvakaukalo on ollut..

Kun käytiin ekaa kertaa viime syksynä jälkeläisen kanssa miehen vanhemmilla, niin appiukko kysyi että matkustaakos poika autossa vaunukopassa takapenkillä. Että näin. Mies on siis tod.näk. matkustanut vauvana niin, silloin 70-luvulla.

 

Kiitti noista sironan käyttökokemuksista kaikille :) Harkitsen edelleen.

 

Mimo, niin kuin tuolla jo joku väliin kerkesi sanomaan, niin kiddicare.com myy sironaa tuohon 335e hintaan. Oli tosiaan jäljellä lila ja punainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.