Smultron

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta 2

312 posts in this topic

Mä hankkisin vaan kunnollisen (toppa)makuupussin tai laittaisin äp-makuupussiin ja villaviltin päälle. En jaksa yhtään pukea pientä vauvaa haalariin, kauhea vaiva. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^no kun tuohon mäkin olen päätymässä :D Varsinkin kun on sitten esikoinen puettavana niin siinäkin on jo tarpeeksi. iski vaan joku epävarmuus kun tuntuu ettei yhtään osaa pukea mielessään talvivauvaa kun esikoinen on kesävauva ja 2011 kesä oli niin älyttömän kuuma ettei paljon vaatteita silloin alussa tarvinnut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt ollut bodyn ja puolipotkarien päällä sukat ja silkkivillasukat, puuvillatumput, silkkivillainen kypärämyssy ja puuvillamyssy, sekä villahaalari ÄP-makuupussin sisällä jos on alle +10 ja jos yli, niin pois makuupussi ja pelkästään lämpäpussi/vaunukoppa. Mietinkin tässä, että kuulostaa kovin paljolta muihin verrattuna, mutta tänäänkin poika nukkui hyvin tyytyväisenä tulpapäikkärit tuossa varustuksessa, vaikka oli makuupussin sisällä +10 säässä. Päässä pitää olla paljon ja tumput, koska poika ei tykkää pitää makuupussia tiukasti ylhäällä.

 

Mitenkähän pitkään pärjätään tuolla yhdistelmällä? Tykkään tosi paljon pukea pojan villahaalariin, koska se ei ole koskaan kylmä tai kuuma. Mietinkin, että, jos nukkuu vaunuissa, voiko tuo riittää koko talven, jos väliin/päälle heittää vielä fleece-peiton...? Kauppareissuilla päällä on vk-haalari, jossa ei ole vielä edes vuorta, joten luulen sen riittävän aika pitkään...

 

Että voi lasten pukeminen olla hankalaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

merkinkantaja, E nukkuu kanssa tällä hetkellä +12 asteessa tälläisessä setissä: body, housut+sukkikset, ruskovillan jalkaterällinen villahaalari, kypärämyssy ja ruskovillan lapaset lisäksi nukkuu vaunupussin sisällä :D Lämmin poika sieltä aina heräilee, mutta kun nukkuu hyvät päikkärit tuolla setillä niin sillä mennään. Vähempääkään en viitsi laittaa.

 

Talveksi on sitten lodgerin bunker hommattuna kun siirrytään ratasosaan, lisäksi on kyllä toppahaalarikin, mutta päikkäreille ajattelin pystyä laittamaan villahaalarissa ja tuossa bunkerissa, vaunujen jalkapeiton toki voi laittaa vielä kovemmilla pakkasilla lisäksi. Toppahaalaria käytetään varmaan vaunulenkeillä kun lapsi on hereillä tai jos pulkkaillaan mökillä tmvs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päikkärit nukutaan äp:n makuupussissa, poitsulla päällään body, housut, villatakki, villatumput -ja sukat ja trikoopipo. Kuulostaa kauheen vähältä teihin edellisiin verrattuna. :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä vaatemäärät on kyllä todella yksilöllisiä! Jos vauva tuntuu unien jälkeen lämpöselle ja nukkuu tyytyväisenä, niin eiköhän se vaatemäärä ole ollut silloin sopiva. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko merinovillaiset kypärämyssyt hyviä? Harkinnassa on ManyMonthsin tai Myllymuksujen kypärämyssy vauvalle. Joku hehkutti ensimmäistä, mutta onko kellään kokemusta jälkimmäisestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on ollut kummatkin ja ollaan oltu tyytyväisiä kumpaankin merkkiin. ManyMonthsin pysyi ehkä vähän paremmin paikoillaan kun on jotenkin enemmän muotoonommeltu ja niskassa kuminauha, mutta ei tuo Myllymuksujenkaan mitenkään huono ollut ja istui sekin ihan hyvin meidän pojalle ja oli ehkä jotenkin hienompaa neulokseltaan kuin tuo Manymonthsin. Täksi syksyksi/talveksi tilasin vauvalle kokeiluun Ruskovillan silkkisen kypärämyssyn, saa nähdä miten vertautuu noihin muihin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytetäänkö vaippojen päällä alushousuja vai onko esim. pelkkä body ok? Olettaen siis että käytössä kertisvaipat. Ja mitä puetaan vaikkapa yöpuvun alle, siis sellainen haalarimallinen ratkaisu? Onko siellä tarvetta pitää vielä lyhythihaista bodya? Mä olen ihan pihalla siitä, mitä tarvitaan... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Harva kai käyttää vauvoilla alushousuja, ellei sitten jotain rimpsupyllypikkareita kesällä, ihan vaan hienosteluksi. Body/sukkikset riittää varsin hyvin. Yökkärinä pelkkää yhtä vaatekertaa, ellei ole jotenkin tosi viileä asunto. Eli ei tarvitse laittaa sellaisen haalarin alle mitään muuta kuin vaipan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole ikinä laittanut tytölle alushousuja. Eipä niitä taideta nykyään oikein käyttää. Meidän omassa lapsuudessa ei vielä bodyja kauheasti ollut, niin käytettiin paitaa ja alushousuja.

 

Yöhaalarin alla mä en myöskään ole pitänyt mitään. Jos lämmön takia tarvii, voihan sinne laittaa bodyn, pitkä- tai lyhythihaisen. Ei kun hei, onhan meillä ollut usein terättömissä haalareissa (eli niissä, joissa ei ole sukkaosaa) puolipotkarit (eli housut, joissa on sukkaosat) alla korvikkeena sukille, jotka eivät jalassa pysyneet. Lämmön vuoksi voi siis laittaa mitä haluaa, mutta ihan vaan tavan vuoksi ei tarvii mitään. :)

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Minga ja Kärpänen! Ajattelinkin, että alushousut on varmaan vähän esihistoriaa, kun ei niitä oikein ole edes myynnissä. Lähinnä kai muistelen 80-luvun alkua, jolloin oli sellaisia kainaloihin saakka yltäviä pöksyjä vaippojen päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pikku neiti sain ticket to heavenin rainwear (ilman mitään fleecejuttuja puvun) ja nyt se on liian pieni ja ajattelin laittaa sen kirpparille myyntiin niin tietääkö joku missä hinnoissa ne liikkuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pikku neiti sain ticket to heavenin rainwear (ilman mitään fleecejuttuja puvun) ja nyt se on liian pieni ja ajattelin laittaa sen kirpparille myyntiin niin tietääkö joku missä hinnoissa ne liikkuu?

 

Onko se rubber rain vai plain rain? Eli kumia vai vettähylkivää kangasta? Mä sanoisin että kunnosta ja kuosista riippuen 30-45€, ainakin rubberit. Fb:n Ticket-kirpparille (https://www.facebook.com/groups/ticket.kirppis/) tai huutikseen myyntiin ennemmin kuin livekirpparille, luulisin että siellä sen saa paremmin ja paremmalla hinnalla kaupaksi. Tosin myy vasta keväällä, nyt ei oo nuo kovin haluttuja kun kaikki ostaa vaan talvivaatetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

se ei oo kumia eli on vaan vettähylkivää kangasta. Mä kun en oo myyny kirppareillä niin en tiedä noiden hintoja. Kiitos tiedoista ja taidan odotella kevättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeillaan josko joku tänne eksyisi vastaamaan;

 

Lahjaksi saadussa Småfolkin bodyssa näyttää olevan pesulapussa 30 asteen pesu. Miksi ihmeessä? Voinko pestä muun vauvapyykin seassa 60 asteessa? En millään viitsisi yhtä ainoaa bodyä alkaa yksinään koneessa pyörittämään. 100% puuvilla kyseessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä pesen Småfolkit 40 asteessa. Yksi paita eksyi juuri 60 asteiseen pyykkiin eikä sille mitään tapahtunut. Tästä oli kyselyä jossain fb:n kirppiksellä ja aika moni niitä pesi kuumemmassa ja yleisesti ottaen hyvin ovat kestäneet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä 100% puuvillan minusta pitäisi kestää pesu 60 asteessa, muistaakseni äiti on joskus niin sanonut. :grin: Itsekin pesen kaikki vauvanvaatteet 60 asteessa, en monestakaan ole edes pesulappua vilkaissut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Samaa mieltä, tosin en haluaisi kivaa lahjabodyä pestä pilallekaan :)

Mietinkin että mikä mahtaa olla syy tuohon 30asteen ohjelämpötilaan? Värit, ekologisuus..?

 

Voisinkin kompromissina käyttää Perhostytön tavoin 40 asteen ohjelmaa.

Mä itse ainakin miellän 30 asteen pesun jonkinmoiseksi hienopesuksi, mikä ei mielestäni kyllä ole lastenvaatteelle riittävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa puuvillan pitäisi kestää 60 asteen pesu, mutta värien kannalta voi olla erilaisen pesuohjeet. Värit voivat levitä, jos pesee liian kylmällä tai kuumalla. Tietty sellaiset vaatteet missä on joku painettu kuva tai paljetteja yms kestävät kevyempiä pesuohjelmia.

 

Itse olen pessyt lähes kaikki vauvanvaatteet 60 asteessa pesuohjeista huolimatta. Joitain villaisia en ole uskaltanut, ettei tule huopapallona takaisin :grin:

Edited by white

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo mulla on kans kokemusta lastenvaatteiden tekemisestä pesukoneella, kun pesin oman villapaitani koneessa... :grin:  En tiedä miten pieniä vaatteista tulisi, jos pesisi vauvan villaiset vaatteet. Barbin vaatteita luultavasti. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovatko välikausihaalarit yleensä liukaspintaista kangasta?

 

Hain juuri postista Mini Rodinin iiiihanan keltaisen välikausihaalarin, jonka kangas on mattapintainen, ei nyt ehkä karhea mutta ei missään tapauksessa liukas. Hylkiiköhän tuollainen materiaali lainkaan likaa, vaan imeekö se oikein värjäymiä itseensä?

 

Haalari on tosi söpis, mutta mietityttää mahtaako se mennä ihan törkeän näköiseksi heti ensikosketuksesta hiekkaan, keinuun, puistonpenkkiin jne. Sadekeleille on tietenkin eri varusteet, mutta mitenköhän tuollainen materiaali toimii kuivemmilla keleillä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yksi haalari jossa on semmosta, no, mattapintaa se kangas. Kestää ihan hyvin märkää kuraakin ja muuta, polvet on tietysti mudanväriset vähän väliä mutta haalari kestää hyvin huuhtelua vedellä, jolla kaikki lähtee joka kerta irti. Mainoksen mukaan on siis "vettä hylkivä" mutta ei vedenpitävä, mikä pitää paikkansakin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin ostaa (luultavasti) toukokuussa syntyvälle vauvallemme PoPin windfleecehaalarin http://www.polarnopyret.fi/tuote/windfleecehaalari-50-74-(kerros-2-3)/60180127/. Pähkäilen nyt, kannattaako ostaa koko 56 vai 62 tai kannattaako tuollaista ostaa noin pienelle ollenkaan. PoPin vaatteethan ovat aika reilun kokoisia, joten tuskin 56 cm heti pieneksi menisi. Hitsi, esikoisen vauva-ajasta on reilu vuosi ja mä en yhtään muista, minkä kokoisia vaatteita piti milloinkin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo windfleece on ihana. :girl_pinkglassesf:

Sinuna ehkä ostaisin koon 62 (tai jopa 68), sillä jos hyvin käy, niin kesällä on sen verran lämmintä, ettei tuota tarvita ja isommat koot saattaisi mennä loppusyksyn joko lahkeet käännettynä tai auki. Tuo 56 jää varmasti pieneksi ennen syksyä. Nuo pienemmät koot ei minusta ole niin reiluja, kuin isommat. Meillä (vanhemman mallinen) wf kokoa 74 menee vielä päälle kohta 1,5v tytölle. Alettiin käyttämään sitä n.9-10kk iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now