Smultron

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta 2

312 posts in this topic

^

Meillä oli 56cm vaatteet kotiutumisvaatteina ja olihan ne hiukan suuret, muttei pahasti, kun poika oli 52cm pitkä syntyessään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli sisävaatteet kokoa 50 ja ulkovaatteet kokoa 56. Nuo kaikki oli isoja kun tyttö oli syntyessään 49cm ja hoikahko.

 

Tosin tuo ulkopuku kokoa 56 alkaa olla vasta nyt sopiva, kun tyttö on n.60cm pitkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kokoa 50cm ja ne oli sopivat vaikka neiti oli 51cm syntyessään. Mutta mun mielestä kannattaa koon lisäksi kiinnittää huomiota myös siihen että onko paidassa/bodyssa tarpeeksi iso päänaukko sillä jos on ensimmäinen lapsi niin suurin jännitys tulee siitä kun paita pitää vetää pään yli. Sairaalan vauvanvaatteet on meinaan kietaisumallia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli 50 cm molemmille ja hiukan pienet ehkä (lapset 51 cm ja 50 cm), mutta kyllä niitä vielä kotonakin käytettiin että kyllä ne kuitenkin päälle meni :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan scalaa, meinattiin kuolla siihen bodyn pukemiseen kun vauva tuntui ihan vetelältä makaronilta ja pää tuntui pyörähtävän irti hetkenä minä hyvänsä, melkein pyydettiin hoitaja jo apuun :girl_haha: Eli suosittelisin kietaisubodyä ;) Meillä oli mukana vauvalle 2 erikokoista bodya ja päädytttiin pukemaan päälle niistä pienempi eli 50cm (vastasi kyllä enemmänkin kokoa 48, ja poika oli juurikin tuon mittainen). Tiesinkin kyllä odottaa pienehköä vauvaa, mutta jos ei koosta yhtään tiedä niin varaisin mukaan kaksi vaatekertaa, ei viel paljoa tilaa :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin oli 50- ja 56-kokoiset vaatteet mukana ja ei ne pienemmät (naftia 50-kokoa) tainneet olla kuin kerran siellä sairaalassa päällä :D en jaksanut taistella niitä enää toista kertaa ylle, kun vauva oli jo syntyessään yli 4kiloa ja 52cm pitkä.. Meillä oli käytössä oikeastaan vaan kietaisuyläosia kokoon 68 saakka, kun ne vaan on niin paljon helpompia pukea päälle. Meidän bebe on myös aika isopäinen, eikä tykkää edelleenkään siitä, että mikään koskee sen päähän :grin: Sitten kun se osaa jo istua/seistä pukiessa, ne kirjekuorikaula-aukot taitaa olla kaikkein helpoimpia. Antaa kivasti myöden. Niitä meillä on nyt jo onkin aika paljon, kun on tosi hankalaa löytää kietaisumallisia bodeja koossa 68 (saati 74). Sellasia, missä avataan nepit olkapäältä on kanssa, mut niissä ei kaula-aukko oo meille useinkaan ihan tarpeeksi iso..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytön kotiutumisvaatteet oli 60 senttiset, eikä edes ihan pienimmät sellaiset, kun pelkäsin, että pienet ei mahtuisi päälle, jos tulee iso vauva. :girl_haha: Iso vauva tulikin, mutta silti oli pienetkin 56 senttiset vaatteet hetken aikaa isohkoja. Ensi kerralla otan 56 tai 50. Talvipuku oli ja tulee olemaan muistaakseeni 62, olihan tuossa melkoinen asettelu kaukaloon, kun jalat ei edes pysyneet lahkeissa, mutta pienempi olisi mahtunut sen ekan kuukauden, kun ei edes ulos päästy pakkasrajoitusten takia. Tyytyväinen siis tuohonkin olen.

 

Kietaisubodyn puolesta liputan minäkin, aivan ehdoton. Ei ollut meillä tuotakaan ja siinä sitä ihmeissämme päätä tungimme aukosta sisään peläten niskan katkeamista ja muuta kamalaa. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kotiutumisvaatteissa body 50cm (meni hyvin vaikka vauva oli syntyessään 54 cm pitkä, mutta hoikka), ja samettihaalari oli kooltaan 56 cm ja vähäsen iso. Sanoisin, että alle 50 cm ja päälle 56. :) Ainakin meillä toimi tosi hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos runsaista vastauksista. Olen ostanut lähes pelkästään kietaisubodeja onneksi!

Ostin nyt kaksi settiä 50cm vaatteita (toiset uutena, toiset käytettynä). Ei kamala sijoitus. Tän lisäks on sitten runsaammin 56cm vaatteita. Pakkaan valmiiks sairaalaan 50cm vaatteet ja jos vauva on superiso, saa mies sit tuoda jotkut 56cm vaatteet mukanaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä ihmettä tarvitaan? Mitä ei oikeasti ei tarvita? Apua?

 

Tällä hetkellä kotoa löytyy lahjoitusvaatteita ja ostettuja seuraavasti:

 

50: 2 x pitkähih. tumppubody (2 kietaisua), 3 x lyhythih. body, 3 x tavallainen pitkähih. body, 2 x "unipyjama", 1 x potkuhousut, 2 x sukkahousuntapaiset housut

56: 1 x T-paita, 1 x mekko/tunika (pitkähih.), 1 x neuletakki, 1 x collegehousut, 1 x legginsit, 1 x puolipotkarit, 1 x unihaalarit, 5 x pitkähih. body, 1 x lyh.hih. body, 2 x pitkähih. tumppubody (Tutan koko 50)

60: 2 x pitkähih. body, 1 x unihaalari, 2 x sukkahousut

62: 2 x neuletakki, 2 x T-paita, 1 x potkuhousut, 1 x tumppubody (miksihän tämä tuli ostettua...), 2 x collegehousut

68: collegehousut

 

+tumppuja, sukkia, myssyjä...äiti on askarrellut kaikenmaailman villamyssyjä, tumppuja ja sukkia...

 

Mitä minä ihan oikeasti tarvitsen? Näistä puuttuu vielä äitiyspakkauksesta tuleva vaatetus. Koot tuntuvat vaihtelevan paljon, joku tuntemattomampi merkki saattaa olla lapussa kokoa 62 ja sen kanssa on samankokoinen on Tutan 50-senttinen body. :huh: Pienempiä kokoja oletan menevän pidempään, koska olemme molemmat lyhyitä (157 ja 164), tuskin jälkikasvukaan syntyy aivan 56-senttisenä.

 

LA on huhtikuun loppupuolella. Muokkasin listaa Kärpäsen Tutta-vinkin perusteella, Tutat tosiaan tuntuvat isohkoilta.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hankkisin ainakin bodeja koossa 60/62 jonkun verran. Taitaa tulla kyllä äp:ssäkin joitakin. Voi olla, että vauva on niin pieni, että 62 koon käyttöönottoon menee aikaa, jolloin ehtii kyllä myöhemminkin shoppailemaan, mutta jos syntyy isona ja kasvaa nopeesti ei siinä niin kauhean pitkään mene. Nimimerkillä kaksikuisena 68 vaatteet käyttöön. 62 oli meillä osin heti syntymästä käytössä. Toki kyllähän niitä vaatteita saa vaikka lähetettyä jonkun ostamaan, jos tuntuu ettei riitä, mut jos ite haluaa shoppailla, voin antaa sulle nyt hyvän syyn lähteä ostoksille. :grin: Ja eihän ne hukkaan mene kuitenkaan, tuo määrä ei joka tapauksessa riitä (kuten nyt toki arvaatkin :D ).

 

Housumäärä kuulostaa mun korvaan vielä vähän vähäiseltä kokonaisuudessaan. Niitä vähän lisää esim. koossa 56 tai 62. Legginssit vaikkapa kävis kesään hyvin tai kylmemmillä ilmoilla collegehousujen alle. Puolipotkarit jakaa mielipiteitä, mä tykkäsin kovasti ihan pienellä. Pakkauksessa tulee joitain housuja, mutta ainakin 2010 oli tosi isoja (vaikka koot sanoi muuta). Meillä vieläkin käytössä jotkut 60 koon puolipotkarit, vaikka muuten jo koko 80... :girl_sigh: Potkarit siinä kyllä oli kivoja ja oikean kokoisia.

 

68 kokoa en lähtisi tarkoituksellisesti hankkimaan etukäteen (muuta kuin satunnaisia kivoja kirppareilta). Niitä ehtii sitten. Toki jos niin kovasti kaupoissa innostuu, että kaapit pursuaa pienemmistä, niin siitä vaan! :lol: Mutta mulla ainakin on ajan kanssa vähän tarkentunut käsitys siitä, mitä itse haluan lapselle pukea, niin jotkut isommat jostain tulleet vaatteet onkin jäänyt käyttämättä. Ja sit on tylsää jos on jo etukäteen kaiken hankkinut, kun ei saakaan shoppailla enää! :girl_crazy:

 

Niin ja Tutta on ihan omaa luokkaansa kokomerkinnöissä. On järjestään yhden tai kaksikin kokoa muita isompi. Määrittele siis lajitteluissasi Tutan koko 50 56:ksi tai 62:ksi, niin saat oikeamman tuloksen. :girl_sigh: Tai no on jotkut muutkin merkit isoja, yleisesti suomalaiset. Vaikkapa Marimekko on myös iso. Mutta ei niistä sen enempää.

 

Juu jaarittelin sitten enemmänkin sekavia mielipiteitä. :pupu_1: Kohta joku tulee ja sanoo jotain ihan muuta, valitse sit niistä ehdotuksista oma suosikkisi! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

68 vaatteita ei ole tosiaan kiire ostaa valmiiksi. Kuten Kärpänen totesi, ainoastaan jos tulee superkivoja vastaan, niin pakkohan ne on tietty ostaa :D

L: poika oli syntyessään 52 cm ja yli neljä kiloa, mutta silti 68 vaatteisiin siirrryttiin vasta puolen vuoden hujakoilla ja nykyisin 13kk ikäinen poika käyttää yhtä osaa 74 cm vaatteista .Varastoon jo hyvissä ajoin hankitut isommat koot saavat siis yhä odotella laatikoissa.

 

62 vaatteita luultavasti tulee lahjoina. Eli kauheasti ei välttämättä niitäkään tarvitse. Ainakaan neuletakkeja, mekkoja tms. Luulisin, että sellaisia tulisi tyttövauvalle lisää.

 

Mä ostaisin siis lisää yöpukuja, koska itse ainakin tykkäsin heti alusta asti vaihtaa vauvalle yöksi yökkärin ja niitä saattaa likastua vaudilla, jos on sinappikone :D (Alussa meillä ainakin usein niskakakat. Myöhemmin ei ole enää ollut ongelmia vaatteiden likastumisen kanssa näissä jutuissa.) ja muutaman bodyn ja puolipotkarit tai jotkut pehmeää materiaalia olevat housut, joiden kanssa on kiva kotona kölliä.

 

Sit tohon kietaisupaitaan liittyen: näin on näköjään vanhempia ja lapsia erilaisia :) Meillä ei ollut yhtäkään kietaisubodya koskaan ja hyvin on pärjätty alusta lähtien. Mutta tietysti niitä siis kannattaa hankkia, jos ne itsestä tuntuu miellyttävältä vaihtoehdolta, meillä ei vaan niille ollut käyttöä (eikä niitä meidän hoodeilla oikeastaan kyllä taidettu juuri myydäkään.)

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voin antaa jotain vinkkejä kuuden kuukauden kokemuksella, tosin kaikkihan on vauvakohtaista :D

 

Niin ihania kuin kaikki pienet mekot vauvalle onkin niin me ollaan koettu ne tosi hankaliksi. Eli myyntiin meni kaikki söpöilyt koska niin kauan aikaa kun vauvaa kannetaan ja nostellaan niin se mekko on aina kainaloissa rypyllä. Jotkut toisaalta tykkää mekoista mutta niitä ei ehkä kannata hommata niin paljoa vaan ihanuuden takia :blush:

 

Puolipotkarit oli meillä suurempi hitti kuin kokopotkarit. Varsinkin mies koki kokopotkarit suuritöisiksi ja tykkäsi ihan pienellä käyttää enemmän puolipotkareita. Tai sitten sukkia ja housuja. Nykyisin tosin kotona meidän neidille puetaan päälle vain sukkikset ja body koska on aika hikistä sorttia. Ja tähän liittyen, meillä meni ihan turhiksi ostoiksi myös kaikki söpöt neuletakit ja collegetakit. Niillä on myös paha taipumus rullautua kainaloihin ja lisäksi meidän neiti hikoili niissä ihan törkeästi.

 

Ja taas kerran vauvakohtaisesti, jos ei ole hirveä sinapppikone eikä pulauttelija niin vaatteita menee se yksi vaatekerta päivässä ja yöpukukin vaihdetaan muistaessa. Sitten taas jotkut tarvii pulauttelijavauvan kanssa monta vaatekertaa päivässä. Ehkä parempi alussa olla enemmän bodyja ja sitten aikaa myöten näkee että millainen vauva on.

 

(Sen voisin sanoa että sitten kun kiinteitä aletaan syömään niin uusia paitoja ja bodyja ei ehkä kannata ostaa. Meillä on meinaan iso kasa 68cm ja 74m bodyja tässä vaiheessa tomaattitahroissa :girl_sigh: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostaisin siis lisää yöpukuja, koska itse ainakin tykkäsin heti alusta asti vaihtaa vauvalle yöksi yökkärin ja niitä saattaa likastua vaudilla, jos on sinappikone :D

 

Meillä ei aluksi yöpukua vaihdettu, nykyään kyllä. Mutta se tuli tästä mieleen, että jos yöpukuja hankit, ota jotain helposti puettavia, eli semmosia jossa napit/vetoketju menee tosi alas asti. On olemassa myös sellasia potkupukuja, joissa napit menee vaan suunnilleen napaan asti ja ne oli kokemattomana ihan kamalaa pukea pienelle lötkövauvalle. Ja yölliset vaipan vaihdot ei oikein onnistunut noissa. Eli jäivät käyttämättä.

 

Meilläkin jäi ekan puoli vuotta melkein kokonaan käyttämättä kaikki mekot, neuletakit, hupparit, farkut ja muut ihanat mutta ah niin epäkäytännölliset vaatteet. Niitä myös sai lahjaksi, että älä osta niitä etukäteen ainakaan montaa! Lahjoina saataviin vaatteisiin mä en suunnitelmissa luottaisi, koska me ei ainakaan montaakaan ihan perusvaatetta saatu.

 

Kokopotkarit mäkin koin aluksi hankaliksi. Myöhemmin sit vaan en käyttänyt niitä, kun ne piilottaa ihanat bodyt alleen.

 

Kietaisubodeista tykkäsin. Helpottavat pukemista vauvan rikkomista pelkäävällä äidillä. Mutta eivät ole mitenkään ehdottomia.

 

Sinappikoneen ja pulauttelijan lisäksi vaatteiden vaihtoa aiheuttaa myös suihkutissit. :girl_sigh:

 

Oon selvästi ihan liian tarinoijatuulella, mutta tuli vaan nämä vielä mieleen Lainien ja scalan kirjoituksista. :)

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt kun aloitettiin tämä tarinointi niin.. :D

 

Yökkäreissä tosiaan vetskari on superkätevä, nepparit pikkasen työläämpiä, mutta sellaiset, mitkä saa haaroista auki ja sitä kautta vaipan vaihdettua ilman kokovartaloriisumista on ok. Yökkäreissä tykkäsin myös käyttää vähän isompia kokoja kuin päivävaatteissa, jotta unisen lapsen jalat sai tarvittaessa helposti sieltä haalarista pois ja takaisin ilman survomista :) Eli kun puntit on pitkät, niin solahtaa helpommin takaisin päälle. Kun vauva ei mihinkään aluksi liiku, niin roikkuvat lahkeet ei haittaa mitään (ja liian pitkät hihat voi kääriä:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perusvaatteita on täälläkin tullut eniten käytettyä: aluksi body + terälliset housut (onks ne nyt sitten puolipotkarit vai mitkä?) -yhdistelmää ja nyt jo paljon terättömiä housuja ja sukkiakin. Sukat ei tahdo pysyä pienen vauvan jaloissa kovinkaan hyvin, saa niitä tosin laittaa isommallekin useasti takaisin jalkaan...

 

Ihan aluksi parhaita olivat mun mielestä kietaisubodyt; kun vauva ei osannut kannatella niskojaan oli paljon helpompaa saada kietaisubody päälle kuin pään yli vedettävä. Myös jos tuli kakan ohivuotoja vaipasta, kietaisubody oli helpompi saada suht siististi pois vauvan päältä ilman että koko vauva oli kakan peitossa. Kietaisubodyjä meillä oli 50 ja 56 -koossa ja jonkin verran 62-koossa. Oliskohan bodyjä yhteensä ollut n. 10 kutakin kokoa ja se oli aika hyvä määrä. Joinain päivinä bodyjä menee neljäkin, joskus taas vain yksi tai kaksi.

 

Kuolalaput saattaa olla käteviä jos vauva puklaa tai kuolaa paljon, niin ei tarvii ihan joka välissä olla vaihtamassa vaatekertaa. Pöksyjä meni alussa myös aika paljon koska kakat tuli usein vaipasta ohi, nyt kun ollaan aloiteltu kiinteät voi samoja housuja pitää jopa useamman päivän. Itse en tykännyt potkuhousuista, siis niistä hartioilta kiinnitettävistä, vaan ihan housut oli helpoimmat meidän mielestä. Paitoja ei käytetty kertaakaan, ne on hankalia kun nousee aina kainaloihin. Neuletakkeja ym. ei täälläkään ole juuri käytetty, ainoastaan jos tarvii ulos nukutettaessa lisävaatteen haalarin alle.

 

Yöpukuja meillä oli useampia ja niitä kannattaa ehkä ostaa muutama lisää. Me vaihdettiin aina vauvalle yöksi yökkäri, tosin mikään sääntöhän se ei ole vaan voi vauva nukkua toki bodyssä ja housuissakin. Mutta vaipanvaihto yöllä on hieman helpompaa yökkärin kanssa. Parhaita ovat mun mielestä vetoketjulliset yöpuvut. Yöpuvun kannattaa olla sopivaa kokoa, sillä liian isossa jalat lähtee helposti lahkeista ja jää kippuraan mahan päälle.

 

Päähän kannattaa hankkia ohut kypärämyssy - sellainen lienee kyllä tämänkin vuoden äitiyspakkauksessa. Se on tosi kätevä, pysyy hyvin paikoillaan, suojaa samalla kaulan ja niskan ja pitää paikallaan myös mahdollisen päällishatun. Vaikka olisi tulossa kevät- tai kesävauva välillä on kuitenkin sen verran viileää että myssyä tarvitaan.

 

Kokomerkinnöistä vielä: Tutan vaatteet on tosiaan ihan jättejä, mutta kannattaa huomioida että Lindexillä on taas aika pienet koot. Eli esim. Lindexin 62:sta ei kannata hautoa kaapissa odottamassa liian pitkään vaan ottaa käyttöön siinä vaiheessa kun muilta merkeiltä 56 on sopiva. (Meinasi jäädä pari bodyä meillä tästä syystä käyttämättä...) Esim. Cirafin ja H&M:n vaatteiden koot vastaa mielestäni aika hyvin todellisuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas mää vänkään vastaan, mutta mä en ole Lindexin vaatteissa huomannut tuota kokojuttua, vaan tosiaan meidän 13kk ikäinen (nykyisin keskikäyrillä kasvava) poika käyttää edelleen Lindexin raitabodyja koossa 74 cm. 74 cm housut olivat vielä alkuviikosta pääläl ja silloin aattelin, että taitaa olla näillä housuilla vika kerta, vaikka kyllä nekin vielä päälle mahtuivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista yöpuvuista tuli sellainen mieleen, että meillä on ollut vähän kaikenlaisia. Vetoketjulla, neppareilla puoleenväliin mahaan, neppareilla toiseen punttiin ja sitten oli se yksi murheen kryyni. Eli yöpuku jossa oli nepparit edessä ja haaroissa :girl_prepare_fish: Eli tuon sai ihan kokonaan auki. Mun mielestä tosi hyvä mutta joka ikinen ilta kun mies oli vaihtamassa vaippaa ja yökkäriä, kuului neidin huoneesta kiroilua ja lopulta mua huudettiin paikalle. Miehelle ei millään mennyt perille että mitenkä ne nepparit menee kun ne meni sillä väkisin ihan juoponnappiin :grin: Okei, muuta yökkärit se hallitsi hyvin se oli vaan tuo yksi missä niitä neppareita oli miljoona.

 

Eli jos vaan mahdollista niin kannattaa sitä käytettävyyttä miettiä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas mää vänkään vastaan, mutta mä en ole Lindexin vaatteissa huomannut tuota kokojuttua

 

Mä oon monesti lukenut, miten Lindexin vaatteet on pientä kokoa, mutta en itsekään ole tuota huomannut. Melko kapeita ne mun mielestä on (bodyt), mutta ei lyhyitä.

 

Miehelle ei millään mennyt perille että mitenkä ne nepparit menee kun ne meni sillä väkisin ihan juoponnappiin :grin:

 

Sama. :grin: Ja heti kun tyttö vaan alkoi potkia kunnolla öisin se alkoi saada nuo haaranepparit auki aina. Aamulla aina oli ylävartalo puvun sisällä mutta alaosa pelkkänä viittamaisena vaatteena. Jalat ihan paljaana. :girl_sigh: Niille ei siis pisteitä täältä heru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille :D

 

Tuohon yöpukuteemaan, en oikeasti ole tainnut vielä mieltää sitä, että lapsilla vaatteet saattavat likaantua muistakin syistä kuin syömisestä...Tein nyt listaa Exceliin ja katsoin, miltä koot suurinpiirtein tuntuvat toisiinsa verrattuna. Tutta tuntuu tosiaan ainakin yhtä kokoa isommalta kuin kokolapussa. En ole myöskään tainnut mieltää sitä, että vaatteita voi ostaa myös lapsen syntymän jälkeen. :rolleyes:

 

Oman haasteensa tuo se, ettei kesästä ole tietoa. Toisaalta voi tulla viime aikojen +30 C, tai sitten perinteisempi Suomen kesäkuu +15 C...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lindexin vaatteista: ei ne ehkä yhtä kokoa pienempää ole kuin mitä kokomerkintä väittää mutta mun mielestä kuitenkin pienempiä kuin vastaavat koot muilla merkeillä. Tai voihan se olla että niissä on eroja ihan vaatekohtaisesti, kun tällä hetkellä meillä on yksi Lindexin 68 cm body jossa hihat loppuu suunnilleen puolivälissä käsivartta ja pituudestakin jo nafti ja toinen joka taas on sopivankokoinen joskaan ei nyt mitenkään väljä.

 

NameIt-merkkiset bodyt taas on mielestäni kapeita, ainakin ne pari jotka meillä on. Sopii meidän hoikkimukselle mutta jos on vähän pulleampi vauva voi olla liiankin kittanoita.

 

On se kyllä hauska miten eri näkemyksiä tarpeellisista ja ei-tarpeellisista vaatteista on. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oman haasteensa tuo se, ettei kesästä ole tietoa. Toisaalta voi tulla viime aikojen +30 C, tai sitten perinteisempi Suomen kesäkuu +15 C...

 

Juuri tuon kesän takia kannattaa mun mielestäni ostaa vaatteita vain vastasyntyneelle ja isompia kokoja (62-) sitten myöhemmin. Kyllä sen vauvan kanssakin pääsee kauppaan tai toinen vanhemmista ilman vauvaa. Meille syntyi poika toukokuun alussa ja koko kesä käytettiin kokoja 50 ja 56. 62-koon lyhythihaiset jäivät lähes kokonaan käyttämättä kun niiden ollessa sopivia olivat ilmat jo vähän viilenneet. Ennen syntymää on kuitenkin vauvan kokoa ja kasvua todella vaikeaa arvailla, me olemme molemmat pitkiä mutta poika syntyi 50 senttisenä ja alle kolmekiloisena ja on kasvanut keskikäyrää pitkin sen saavuttamisesta lähtien. Vasta käytön myötä myös löytää omalle vauvalle sopivat merkit, meillä suosikkeja ovat PoP, NameIt, DPaM ja HM. Lindexillä on huippuhyviä housuja ja KappAhlin vaatteet ovat meille ihan liian leveitä malliltaan.

 

Me lähdettiiin vaateostoksille koko perheen voimin pojan ollessa 4 päivän ikäinen sillä ei oltu osattu varautua niin pieneen vauvaan. Käytiin siis ostamassa paljon lisää 50-senttisiä vaatteita kun vauva hukkui 56-senttisiin. Lisäksi kädet olivat niin laihat etteivät mitkään tumput pysyneet hetkeäkään käsissä, eli vain umpinaisia tai taittohihallisia bodyja voitiin käyttää ettei poika raapinut itseään rikki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin tämän ketjun, mutta en aikaisempaa....

 

Kaikki uudet vaatteet kyllä pesen vauvalle (paitsi ehkä toppapukuja, ne kun menettää lämpöä pesussa...), mutta entäs tuo vaatteiden silitys? Kuinka moni vielä silittää vauvan vaatteet? Ennenhän se on ollut ihan normaalia silittää kaikki vauvan vaatteet... (Mun täti ainakin teki sitä n.5 vuotta sitte) Aikaavievää hommaahan se on, mutta niin. Pysyykö vaatteet parempina, jos ne silittää? Vai mikä idea siinä on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now