Smultron

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta 2

312 posts in this topic

Meillä on kyllä kestäneet... Mä ihmettelen suuresti aina, kun kuulen näitä kommentteja ettei päiväkodin sadepäivinä kunnon tec-vaatteet pidä, sataako siellä päiväkodissa erilaista vettä kuin meillä kotona ;) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on päiväkotiin sadevaatteet eli kurahousut ja -takki. Kurahousuja pidetään päiväkodin hiekkaisella pihalla myös sateettomalla märällä säällä, jolloin niiden riisumisen jälkeen lapsi on riittävän puhdas ja kuiva autoon tai rattaisiin. Kyllä tec-vaatteet vettä pitävät, mutta on kiva, että voi vain suihkuttaa kuravaatteet kuivumaan päiväkodin narulle ja ottaa puhtaan lapsen mukaan. Sadetakki ostettiin nyt syksyksi, koska ilman ollessa vaikka +15 on kuoritakki liian kuuma, koska siinä on ohut vuori. Sadetakin voi laittaa trikoopaidan päälle ja yhdistelmä on viileämpi kuin kuoritakki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kyllä kestäneet... Mä ihmettelen suuresti aina, kun kuulen näitä kommentteja ettei päiväkodin sadepäivinä kunnon tec-vaatteet pidä, sataako siellä päiväkodissa erilaista vettä kuin meillä kotona ;) ?

 

varmaankin sitten.

 

usein nuo saattavat silti olla hiukan märkiä sisävaatteistaan, vaikka olisi täysi kuravaatetus päällä. voi ainakin leikkiä vedessä ihan vapaasti.

myös mainittu märkä hiekka on paras kuorrutus juuri sadevaatteissa, jotka voi tosiaan sitten helposti vain huuhdella ja kuivata kuivarissa.

 

terv. pk:n täti

 

 

(lisäksi pelkkä tec-vaate on silläkin hankala, että niitä ei saisi laittaa kuivauskaappiin, eivätkä ehdi kuivua päivän aikana kunnolla välttämättä iltaulkoiluun ilman)

Edited by aurora_borealis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Tutta-kommenteista! Meillä näyttää tosiaan olevan se tilanne, että lahkeet jäävät lyhyiksi, mutta vyötäröltä mahtuisi vaikka toinenkin vauva sisään...

 

Miten Elloksen vauvanvaatteet, sama kysymys?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on päiväkotiin sadevaatteet eli kurahousut ja -takki. Kurahousuja pidetään päiväkodin hiekkaisella pihalla myös sateettomalla märällä säällä, jolloin niiden riisumisen jälkeen lapsi on riittävän puhdas ja kuiva autoon tai rattaisiin. Kyllä tec-vaatteet vettä pitävät, mutta on kiva, että voi vain suihkuttaa kuravaatteet kuivumaan päiväkodin narulle ja ottaa puhtaan lapsen mukaan. Sadetakki ostettiin nyt syksyksi, koska ilman ollessa vaikka +15 on kuoritakki liian kuuma, koska siinä on ohut vuori. Sadetakin voi laittaa trikoopaidan päälle ja yhdistelmä on viileämpi kuin kuoritakki.

Siis se sadetakkihan vasta onkin kuuma, kun se ei hengitä ollenkaan. Jos lapsen laittaa +15C sadetakin, niin varmaan tulee megahiki. Meillä on kyllä vuoreton ohut kuoritakki ja sitten ohella kuorella. Ja ihan yhtä lailla kuorivaatteet voi huudella ja ei lasta tarvitse kuorivaatteissa istuttaa autoon. Ne kuorivaatteet saa riisuttiin ihan yhtä pienellä vaivalla kuin kurikset.

 

Meillä on kyllä kestäneet... Mä ihmettelen suuresti aina, kun kuulen näitä kommentteja ettei päiväkodin sadepäivinä kunnon tec-vaatteet pidä, sataako siellä päiväkodissa erilaista vettä kuin meillä kotona ;) ?

 

varmaankin sitten.

 

usein nuo saattavat silti olla hiukan märkiä sisävaatteistaan, vaikka olisi täysi kuravaatetus päällä. voi ainakin leikkiä vedessä ihan vapaasti.

myös mainittu märkä hiekka on paras kuorrutus juuri sadevaatteissa, jotka voi tosiaan sitten helposti vain huuhdella ja kuivata kuivarissa.

 

terv. pk:n täti

 

 

(lisäksi pelkkä tec-vaate on silläkin hankala, että niitä ei saisi laittaa kuivauskaappiin, eivätkä ehdi kuivua päivän aikana kunnolla välttämättä iltaulkoiluun ilman)

 

Jos lapsilla on kuriksian käytettäessä vaatteet märät, niin voi johtua ihan hiestä... Muovi kun ei hengitä. Pahinta on kun lapsilla on kuorivaatteet nykyään melkein kaikilla ja siihen päälle vedetään kurikset. Menee tosi tukalaksi. Ja kuten yllä mainitsin, niin kyllä ne kuorivaatteet voi myös suihkuttaa niin ettei sisäpuolelle mene vettä, joten ovat ihan käyttökunnossa heti iltapäivälläkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Poikamme Reima-tecit saa ainakin kuivata sekä kuivausrummussa että -kaapissa, eivät mene siitä miksikään, ja pitävät yhtä hyvin tai jopa paremmin vettä kuin kurikset. Olemme myös hoitopaikassa ihan suoraan toivoneet, etteivät ainakaan iltapäivällä änkeä tec-haalarin päälle mitään ylimääräisiä kuriksia, jottei muksu läkähdy. Itse siis kuljetan mukana usein jotain harsoa tms., jolla voin pyyhkäistä pahimmat kurat päältä ennen lapsen istuttamista rattaisiin, tai sitten poika kävelee kuraisessa haalarissaan kotiin, ja kotona vain nopeasti huuhtaistaan pahimmat ravat päältä pois. Kauppareissuja yms. varten meillä on sitten erikseen takki ja housut -yhdistelmä, joilla ei mennä lätäköihin istuskelemaan tai hyppimään. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teknisiä vaatteitakin on niin monenlaisia, eri laatuisia ja eri käyttötarkoitukseen tarkoitettuja. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oman kokemukseni mukaan kuravaatteet ja tec-vaatteet pitävät vettä yhtä hyvin, mutta päiväkotityössä kurahousut ovat vaan tec-vaatteita kätevämmät. Yleensä kurakelillä sisääntullessa kurahousut autetaan nopeasti lapsen päältä, eikä niitä välttämättä ehditä heti pestä (tärkeämpää on saada lapset sujuvasti sisään ja ruokapöytään :) ). Kurikset odottavat hetken pinossa päiväuniaikaa, jolloin ne ehditään pestä ja ripustaa kuivumaan. Tec-haalarit likastuisivat helposti sisäpuolelta pinossa, kun taas kuravaatteet voi huuhdella sisältäkin. En myöskään ole vielä törmännyt päiväkotiin, jossa kuivauskaappitilaa olisi ylenmääräisesti, joten pelkät kurahousut saadaan ehkä vielä mahtumaan kerralla kuivuriin. Sen sijaan 20 teknistä (toppa)haalaria olisi jo liikaa.

 

Isommat lapset voivat sisään tullessaan kurahousujen riisumisen jälkeen siirtyä itse riisumaan puhdasta haalaria lattialle, eikä koko eteinen sotkeennu ja pienemmät on mukavampi riisua sylissä, kun aikuisen ei tarvitse varoa omien vaatteitaan.

 

Puhtaalla, mutta märällä lumella tec-vaatteet ovat mielestäni päiväkodissakin varsin kätevät, eikä silloin välttämättä tarvita kurahousuja, kun huuhtelurumba jää pois. Sen sijaan keväisin ja syksyisin kurasäällä kurahousut, saappaat ja kurarukkaset ovat paikallaan. Päiväkotien pihat todellakin ovat monesti kotipihoja kuraisempia, kun kulutus on niin kovaa. Sadetakkeja käytetään kokemukseni mukaan aika harvoin. Takit/haalarit kestävät yleensä tihkusadetta ja kaatosateessa harvemmin ulkoillaan.

 

Vanhempien toiveetkin vaihtelevat paljon. Osa toivoo kurakelillä tec-vaatteiden päälle puettavan kuravaatteet mm. tuon auton likaantumisen vuoksi ja osa taas ei. Henkilökunnan on aika vaikea muistaa, ja kaikkia sijaisia, opiskelijoita yms. informoida, miten kunkin lapsen kohdalla toimitaan. Välillä kuulee kuravaatteiden perusteluna sanottavan myös, että tällöin vältytään lasten mankumiselta "Miks mun tarvii, kun ton ei?".

 

 

Koitan tällä nyt hiukan avata tätä päiväkotien kummalta kuulostavaa toivetta kuravaatteista. Se mikä kotieteisessä yhden tai muutaman lapsen kanssa sujuu käteästi, voi päiväkodin isossa ryhmässä olla hankalaa. Eikä vanhempien tarvitsekaan osata ajatella kaikkea päiväkodin toiminnan kannalta! Henkilökunnan pitää kysyttäessä osata esittää toiveille perustelut. Ja tietenkin päiväkoteja ja käytäntöjä on hirveästi erilaisia. Osassa kurahousuttomuus saattaa hyvinkin onnistua. Kirjoittamani perustuu omille kokemuksilleni päiväkotityöstä. Kyllä me ihan mielellämme niistä kurahousuista päiväkodeissa luovuttaisiin :grin: . Tähän varmaan sopii loppukaneetiksi kertomus työkaverista, joka lähti etelänmatkalle pahimpaan kura-aikaan. Lentokentällä sitten tuuletti matkaseurueeseen kuuluvan 5-vuotiaan kanssa, että "Jee, ei viikkoon kurahousuja!!!"

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tosi hyvä kirjoitus! Avasi tosi paljon aihetta sieltä päiväkodin suunnalta. Eli kyse ei todella ole siitä, ettei tec-vaatteet kestäisi sadetta vaan ihan käytännön vuoksi ne on paremmat päiväkodissa. Kiitos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eipä kestä! Kiva, jos tuosta oli apua :) . Päiväkodissa henkilökunta on usein niin tottunut vallitseviin käytäntöihin, ettei aina hoksaa, että niitä voi joku ihmetellä. Eikä kaikkea vaan muista uusille perheille kertoa. Kysyä kannattaa aina, jos jotain ihmettelee oman lapsen päiväkodissa - mieluiten tietysti hyvässä hengessä eikä hyökäten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Omat lapseni on siis olleet kotihoidettuina tämän reilyt neljä vuotta ja olen siis itsekseni miettinyt miksi päiväkotiin tarvitaan ne kurikset. Olen saanut syyksi vaan sitä, ettei ne kestä kunnon sadeleikkejä, joista en siis ole samaa mieltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut koko ketjua selata josko joku tätä olisi jo kysynyt, kun tässä olen muutaman päivän jo miettinyt miten osaatte ostaa valmiiksi alesta vaatteita seuraavaan vuoden aikaan... Onko se isompien kanssa helpompaa.. Kun jo talveksi sopivan toppapuvun koon miettiminen on mahdatonta.. Meilläkun tuollainen kohta 2kk vauveli ja vaatekoko kasvaa silmissä.. Pitääkö se tulevan talven ym. koko vain arvata,, vai miten te sen teette? Ja toinen kysymys.. Millaisia ulkovaateita tuollainen vauveli tarvitsee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^nollavastausta taas tarjolla, mutta meidän tyttö syntyi 49-senttisenä ja nyt (ikää kohta 4 kk) mennään koossa 56, kun taas monet ikätoverinsa huitelevat jo koossa 68...Eli, kasvua on todella vaikeaa ennustaa. Itse olen ostanut Huuto.netin kautta ja FB-kirppareilta sitä mukaa, kun koko on jäänyt pieneksi. Varastoon etukäteen ostaminen on toki itse kunkin valinta, mutta saattaa olla vaikeaa jo siksi, että kasvupyrähdyksiä tulee. Meillä keväällä vk-haalari kokoa 56 oli lähes jätesäkkimäinen "makuupussi", kun taas nyt loppukesästä tenava tempaisi 4 cm pituutta kuukaudessa ja se vk-haalari jäi siten pieneksi nopeasti.

 

Itse en suunnitellut ostavani mitään kummallisempaa talven varalle, vaan aikomuksena on mennä äitiyspakkauksen haalarilla ja tykötarpeilla.

 

Yletön kasvu hidastuu kyllä tietyn ajan jälkeen, mutta mikä se tietty aika on, siitäkin on käsityksiä. Ainakin n. vuoden iässä olevat vaatteet menevät käsittääkseni pidemmän ajan.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pyysin neuvolasta kasvukäyrästä printin, kun vauva kasvoi "omalla käyrällään". Siitä olen arponut, että mikä olis ehkä koko iässä X, jos pysyy samalla käyrällä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen arvioinut oman ja mieheni neuvolakortin perusteella esikoisen kasvutahtia, ja aika hyvin nuo ulkovaateostokset ovat sen perusteella onnistuneet (poika on ollut minua pidempi mutta isäänsä lyhyempi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jumpsuit hupulla vai ilman? Onko kylmemmällä sitte haalarin alla huput solmussa niskassa? Jos ilman niin miten syksyllä, pitää olla aina lakki mukana. Meillä on pari collegetakkia mut ku tahdon jumpsuitin kun osais päättää hupulla vai ilman.

 

Tulossa on me and i:n siilipuku ilman huppua, mutta aloin miettimään oisko hupullinen parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ottaisin ilman huppua. Huput on tosiaan aina sotkussa ja painamassa niskassa noin pienellä muuten. Ei se huppu kuitenkaan pysy niin tiukasti korvilla, että kylmemmillä ilmoilla pipoa korvaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ottaisin ilman huppua. Huput on tosiaan aina sotkussa ja painamassa niskassa noin pienellä muuten. Ei se huppu kuitenkaan pysy niin tiukasti korvilla, että kylmemmillä ilmoilla pipoa korvaisi.

 

Kiitos. Alkuperäinen ajatus syksylle oli nimittäin tuo huputon jumpsuit ja tavallinen kypärämyssy. Ja viileämmällä kelillä tulee tuota kuitenkin käytettyä haalarin alla varsinkin kun lähdetään vauvauinnista julkisilla kotiin.

 

Ja nyt jo tänää tuntu, että pelkästään välikausihaalarin huppu oli ongelmallinen turvakaukalossa.

Edited by Katju

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipaisin vinkkejä vauvan vaatetukseen kantorepun kanssa ulkoilessa. Pelkät sisävaatteet (body&housut) tuntuvat nyt syksyllä (10-15 astetta) liian vilpoisilta. Toisaalta liikaakaan vaatetta ei saisi olla, koska molemmille tulee epämukava olo. Olisikohan villahaalari hyvä ja mistä löytyisi kapeanmallinen, konepestävä haalari? Äitiyspakkauksen villahaalaria testattiin, mutta se on kovin väljä ja jäi inhottavasti myttyyn.

Entäs talvivaatteet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä laittaisin ehkä mieluummin jotain tuulenpitävää, esim välikausihaalarin ja ohuesti vaatetta sinne alle, ettei tule liian kuuma. Villahaalarista kun puhaltaa tosi ikävästi tuuli läpi. Jos kantaa paljon, on tällainen http://www.babyidea....kantosuoja.html varmasti hintansa arvoinen.

 

Tuo kantosuoja vaikuttaa tosi kätevältä, kiitos vinkistä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarviiko vauvalle hankkia jotain päällyspaitoja, tyyliin collegetakkia tms.? Olen tähän mennessä hankkinut lähinnä bodyja, puolipotkareita ja housuja sillä ajatuksella, että ohuemmat trikoiset puolipotkarit menee tarvittaessa housujen alla ikään kuin kalsareina, mutta tarviiko olla vastaavasti jotain bodyn päälle? Ulkoilua varten on fleece- ja villahaalaria yms. mitä voi sitten pukea kerroksittain tarpeen mukaan, mutta tuo päällyspaita-asia yhä vaan edelleen mietityttää. :lol: Huppareita näkyy olevan paljon myynnissä mutta eikö paidat yleensäkin ole pienellä vauvalla vähän hankalia? Ja huppu tosiaan taitaa olla helposti niskaa painamassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu teidän sisälämpötilasta, mutta yleisesti sanoisin että ei. Korkeintaan joku yks villatakki tms, jos bodyt on pitkähihaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kotona kyllä varmasti tarkenee, meillä on talvisinkin vähintään 22-23 astetta lämmintä ja saunan lämmittämisen jälkeen usein vähän enemmänkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now