pikkurinsessa

Matkarattaat vol 2

503 posts in this topic

onko kellään kokemuksia gragon trekkoista? (en oo varma miten se kirjoitetaan :grin: ) käytiin lastentarvikkeessa kattomassa niitä ja vaikuttivat tosi ketteriltä vaikka oli kolme pyöräiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ensimmäisten matkarattaiden hankinta edessä. Pitäisi olla suht kookkaat pyörät ja että istuimen saisi makuuasentoon. Suurimmaksi pulmaksi pohdinnoissa on noussut kuitenkin se, että pitäisikö hankkia kunnolliset yhden lapsen matkikset, vai koska suunnitelmissa on suht pienellä ikäerolla toinenkin lapsi, niin matkikset, jotka saa muutettua kahdellekin (esim. Baby jogger select, Phil& Teds Explorer tai Classic, Bugaboo donkey). Onko tuollaiset tuplaksi muunneltavat rattaat kuitenkaan sitten niin hyvät kuin varsinaiset tuplarattaat? Eli olisiko kannattavampaa hommata nyt kuitenkin kunnolliset yhden vauvan rattaat ja myöhemmin uudet tuplat, jos sellaisille tulee tarvetta? Toisaalta me ei olla mitään ratasharrastelijoita, joten olisi mukava ja varmaankin edullisempaakin ;) jos selviäisi yksillä rattailla, jotka muuntuisi tupliksi. Onko tuollaiset muunneltavat rattaat kuitenkin sitten kompromisseja sen suhteen, että ne eivät ole oikein hyvät pelkälle yhdelle eikä kuitenkaan täydelliset kahdellekaan vauvalle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låla: jos ihan matkarattaita etsitte, niin eihän noi kahdelle menevät kyllä oikein sellaisia ole... tietysti omasta käytöstä riippuu paljolti, että mihin niitä tarvitsee, mutta kyllä kaikki mainitsemasi kärryt ovat aivan normaalirattaiden kokoisia ja painoisia yhdellä lapsella käytettynä, joten sikäli en näe niissä suurta etua "matkarattaina". Esim. city selectit ainakin netin mukaan yhdelle painaa 12,7kg versus meidän matkiksien 6,7kg. Meidän mutsyt (urban rider, normirattaat), jotka ei todellakaan ole mitkään keveät, painaa 11,5kg...Lisäksi mitkään noista ei mene erittäin pieneen tilaan (osa toki ihan kohtuulliseen pakettiin), että itse en niitä ainakaan matkarataskäyttöön pelkästään ostaisi. Väkistenkin ovat tukevia ja painavia, kun rungon pitää kestää sitten myös tuplasti lapsen painoa ja olla silti liikuteltavissa.

 

Nuo kaikki rattaat, mitä mainitsit, ovat kyllä käyttötarkoituksesta riippuen hyviä rattaita kahdelle lapselle. Itse pohditaan juuri noita ja muutamia muita vaihtoehtoja, kun on tulossa ikäeroa 1v2kk-1v3kk. Enemmänkin se kompromissi on sitten siinä, että yhdelle ovat melko isoja. Mulla jäikin tässä nyt hämäräksi, että oletteko hankkimassa teille ensimmäisiä rattaita/vaunuja vai matkarattaita? Nimittäin jos tarvetta ei ole varsinaisille matkiksille, niin sitten voisin ehkä hetken harkitakin noita.

 

Lisäksi tässä kiinnittäisin huomiota myös rahakysymykseen. Hyvät yhden lapsen matkikset (keveät ja kasaus kohtuullisen kätevää jne.) saa edullisestikin, mutta jos noita tuplakärryjä haluaa ostaa uutena, niin hinta on sitten ainakin kunnon yhdistelmien hinta ja sitten myöhemmin se sisaristuimen hinta päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos vastauksesta. :)

Meillä on tällä hetkellä yhdet Emmaljungat valtavat yhdistelmävaunut. Niiden lisäksi haluttaisiin siis jotkut, jotka menisi suht kätevään pakettiin, ilman että koko takakontti on vaunua täynnä. Mitään kaikista pienimpiä ja heppoisimpia sateenvarjorattaita en halua, vaan jotkut kohtuulliseen tilaan menevät, keveämmät, näppärämmin liikuteltavat (matka)rattaat, joissa olisi jotkin muut kuin kaikista pienimmät pyörät. Loppujen lopuksi rattaita ei tule kauheasti nosteltua kuin autoon ja pois, joten se paino ei ole kaikista tärkein asia. Vielä toki en ole edes livenä tutustunut noihin mainitsemiini malleihin,joten voi olla,että mieli muuttuu. Jos unohtaa tuon muunneltavuuden kahden hengen rattaiksi, niin todennäköisesti ottaisin Baby Joggerin city Elitet, jotka miellytti ulkonäöltään ja ominaisuuksiltaan livenäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låla: oon kuullut noista city elitestä kehuja (eräällä tutulla on ja ovat tosi tyytyväisiä). Erityisestihän noissa babyjoggereissa tuo kasausmekanismi on kätevä ja menevät renkaiden kanssa kuitenkin pieneen tilaan esim. sinne auton takakonttiin. Me ollaan matkustettu paljon lentokoneella, ja siihenkin nuo olis kätevät. Kahtahan niihin ei saa, mutta toisaalta saattaa olla ensin pitkäkin pätkä, että matkiksia tulee käytettyä yhdellä lapsella ja sitten toisaalta kun isompi kasvaa ulos ratasiästä, niin taas tarvii niitä rattaita yhdelle... itse ainakin aion säilyttää meidän matkikset, vaikka toinen lapsi pienellä ikäerolla onkin tulossa. Ne on kuitenkin todella paljon kätevämmät kuin mitkään niistä kärryistä, joihin kaksi lasta saa mahtumaan. Ja oletan olevani jatkossakin ajoittain liikkeellä myös yhden lapsen kanssa (kuten nyt olen ajoittain ilman lasta) ja tuolloin varmaan käytän sitten matkiksia. Itse olen ennemmin harkinnut yhdistelmieni myymistä ja vaihtamista tupliin, jolloin jatkossa sitten toinen voisi nukkua päikkärit pihalla matkiksissa ja toinen tuplissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin Britaxin B-Agilet.

 

Kun on jotain käyttökokemuksia, niin kuulisin mielelläni! :girl_smile: Ollaan päätymässä hyvin todennäköisesti juurikin samoihin, mutta todella vähän löytyy kokemuksia tästä ko. mallista.

 

 

:lipsrsealed: Anerina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipa mieleeni ulkomailla kaverin luona vierailtuani, että myydäänkö suomessa superkevyitä matkiksia, jotka saa taitettua kasaan kirjaimellisesti yhdellä kädellä? Kaverillani oli jotkut Combi-merkkiset, jotka tosiaan taittuivat työntöaisassa olevasta kahvasta painamalla ja ylöspäin nykäisemällä kasaan (ei sateenvarjotyyppisesti vaan toisinpäin), eikä painaneetkaan kuin muutaman kilon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eikös esim. Carenat ja Gracot toimi juuri tuolla systeemillä. Noita samanlaisia taitaa olla vaikka kuinka paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän edelliset matkikset oli Gracon miraget ja ne toimi juuri noin. Eli kahvasta käännettiin ja ne meni kasaan, toimi siis ihan yhdellä kädellä. Ja kasaan meneminen tapahtui silleen salkkumaisesti. Keveydestä en sitten tiedä että mikä luokitellaan superkevyeksi ja mitenkä eri mallit eroaa toisistaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän edelliset matkikset oli Gracon miraget ja ne toimi juuri noin. Eli kahvasta käännettiin ja ne meni kasaan, toimi siis ihan yhdellä kädellä. Ja kasaan meneminen tapahtui silleen salkkumaisesti. Keveydestä en sitten tiedä että mikä luokitellaan superkevyeksi ja mitenkä eri mallit eroaa toisistaan.

 

No meillä on ollut Graco miraget ja ne oli ainakin puolet painavammat, plus että kasaan meno meni ns. perinteisten rattaiden tyylillä. Nämä ulkomailla nähdyt meni ikäänkuin haitarimaisesti kasaan, että kahva säilyi ylöspäin vaikka kaikki renkaat oli alaspäin, eli ne pystyi ottamaan yhdellä kädellä kevyestä esim. bussiin jonne ei ko. maassa saanut mennä kuin kasaan laitettujen rattaiden kanssa. Normirattailla ei olisi enää voinut olla lapsi sylissä toisella kädellä ja rattaat toisessa kädessä. Samanlaisia en ole Suomen markkinoilla nähnyt myynnissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eli siis etsit sateenvarjorattaita? ne menee pitkulaiseksi paketiksi ja esim gracolla on ne öö mitä en muista ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan toi peg perego joka taittuu juurikin sateenvarjomaisesti. Ja peg peregoiden kaikki malli kasaantu pitkulaisiksi vaikka ovatki ns.

Tavallisen kokoiset matkikset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitkä matkarattaat sopivat yhteen Britax Baby Safe Plus -kaukalon kanssa?

 

Britaxin rattaat, Gessleinin Swifit ja Babyweltin Moonkissit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut siis tarkoittiko Hermione, että kasaantuvat haitarimaisesti pituus- vai leveyssuunnassa? Sateenvarjorattaat (joita siis löytyy aika moneltakin merkiltä) kasaantuvat leveyssuunnassa.Kaikissa, mitä olen kokeillut niin on joku lukitus, joka täytyy sieltä alempaa ensin avata ja tästä nostaa, sitten lyödä/vetää kasaan siitä ylhäältä. Kätevän oloiset mutta ei mun silmää oikeen hivele :grin: Noin päin kasaantuvat kyllä menee yleensä kompaktimpaan pakettiin kuin salkkumalliset, ja siksi sanovat liikkeessä, että säilyvät lentokoneessa paremmin ehjänä.

 

Jos ne oli pituussuunnassa kasautuvat, niin mä halusin sit kysyä, et missä näitä näkyi? Kiinnostais kyllä (vaikka olen täydellisen tyytyväinen meidän nykyisiin matkiksiin, mutta eihän sitä ikinä tiedä....) :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^näyttävät ainakin näppäriltä! Ja on tiivis paketti. Säilyis varmaan koneessakin ehjänä (ai miten niin hirvee matkakuume...) Pitäis päästä työntämään :D Mua on noissa perinteisissä sattarimallisissa häirinnyt se, et paketti on tavattoman pitkä. esim auton perällä ei ollenkaan kätevä. Noissa tämä ongelma on ratkaistu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huom Quinny Zapp Xtra -rattaita harkitsevat! Olen oikein tyytyväinen rattaisiin sinänsä mutta kannattaa ottaa ehdottomasti adapterit rungosta irti lentomatkoilla. Ne irtoaa yllättävän helposti, ja meiltä jäi toinen adapteri jonnekin Boeing 777:n uumeniin. Aiheutti muuten aika paljon päänvaivaa kun oltiin vielä tuolla rapakon takana, onneksi saatiin kikkailtua osa melko nopeastikin paikan päällä vaikka helppoa se ei ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitkä matkarattaat sopivat yhteen Britax Baby Safe Plus -kaukalon kanssa?

 

Britaxin rattaat, Gessleinin Swifit ja Babyweltin Moonkissit.

 

Myös Hartan I-Go näyttäisi sopivan. Onkohan vielä muita? Kokemukset kaikista näistä kiinnostaisi, ja myös mielipiteet kuinka tärkeäksi olette kokeneet tuon kaukalon kiinnitysmahdollisuuden? Sellaisia rattaita ei taida olla olemassakaan, joihin saisi (Britaxin) kaukalon kiinni ja vielä istuinosan käännettyä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eikös Britaxilta löydy? Tai jos nyt ei matkarattaita, niin sellaisia kevyempiä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan, onhan toi B-Smart, mutta vähän turhan isot matkarattaiksi (12 kg). Britaxin uusista B-Agileista olikin puhetta edellisellä sivulla, niistä olis kiva kuulla lisää kokemuksia. Mutta käännettävää istuinosaa niissä ei ole, ja vähän mietityttää tuo että jalkaosaa ei saa nostettua vaakatasoon. En ole kyllä edes huomannut selvittää miten on muissa...

 

Kummallekohan käytännössä mahtaa olla enemmän tarvetta, kaukalon kiinnitysmahdollisuudelle vai käännettävälle istuimelle? Eihän tuota kaukaloa kovin pitkään käytetä, ja toisaalta aika pian vauvat kai haluaa eteenpäinkin katsella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salama: meillä on matkiksia käytetty 3kk ikäisestä lähtien ja istuinosa on kasvot työntäjästä poispäin. Meille ei ole koskaan vielä ollut ongelma. En ole (vielä) kaivannut sitä kääntöominaisuutta, ja luulen et on enemmän tottumiskysymys. Mulla on ollut rattaissa sitten pussi, jossa vauva oli aluksi, et oli enemmän suojassa kun oli makuuasennossa, mut nyt ei enää ole pussia kun istuu tukevasti. En usko et meidän normirattaissa koskaan laitetaan istuinta kasvot työntäjään päin, vaan suoraan eteenpäin kun siihen siirrytään (nyt hereillä käytetty matkiksia ja nukkuu vielä kopassa päiväunet normivaunuissa). Mut meidän tyttö on vilkas ja utelias ja nauttii ympärilleen katselemisesta, joten näkyvyys on hänen mielestään vaan pelkkää plussaa.

 

Toisaalta jos kaukalon saa kiinni (mikä on ollut mellä erittäin hyvä ominaisuus ja käytetään edelleen viikottain, nimittäin nyt se kaukalo ja neiti jo PAINAA), niin silloinhan pientä lasta voi kuljettaa siinä kasvot työntäjään päin ja uskoisin, että sitten kun kaukalon käytöstä siirrytään turvaistuimen käyttöön niin on sitten siitä vauvastakin jo kiva katsella ympärilleen ja tottuu olemaan kasvot menosuuntaan. Meillä tällä hetkellä noiden adaptereiden käyttöä rajoittaa lähinna se, että tyttö ei omasta mielestään näe kunnolla, kun kasvot eivät ole menosuuntaan, ja siksi ne nykyään soveltuvatkin sellaisiin pikaisiin pyörähdyksiin tai kun neiti nukkuu. Tottumiskysymyksen luulen olevan tämän siksikin, että kerran kylässä neiti oli kävelyllä rattaissa kasvot työntäjään päin ja koko ajan piti olla kuikkimassa siitä laidan yli eteen päin kun ei sinne muuten nähnyt (ikää tuolloin vajaat 7kk). Eräällä tutulla myös pojalle tulee huono olo selkä menosuuntaan matkustaessa.

 

Joten kai oli selvää, että mä valitsisin adapterit käännettävyyden sijaan, mutta harkitsisin ennen kaikkea matkisten käyttötarkoituksen mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos pikkurinsessa valaisevasta vastauksesta! :) Jokseenkin noin olen itsekin ajatellut, mutta kun tarpeeksi pähkäilee alkaa haluta kaikkia kivoja lisäominaisuuksia... ;) Tietysti riippuu tosiaan käyttötarkoituksesta ja lapsestakin, mutta varmaan kaukaloadapterit voisi olla nyt alkuun hyvät. Ja jos tuntuu että myöhemmin sitä käännettävää istuinosaa (tai jotain muuta ominaisuutta) tarvitsee, niin täytyy sitten laittaa rattaat vaihtoon.

 

Eniten olen kallistumassa noiden Babyweltien suuntaan, kohtuuhintaiset, pieneen tilaan menevät ja ilmeisesti ihan kelpo rattaat muutenkin. Moon Kiss (mitähän eroa plussalla ja "ei-plussalla"?) tai Moon Flac, mutta en oikein päässyt perille mitä merkittävää eroa noilla on. Netissä on ristiriitaista tietoa, Muksutallin sivujen mukaan Flac on kevyempi, Babyweltin omien sivujen mukaan painavampi (varmaankin oikeampi tieto). Jossain sanottiin että Kississä on kiinteä jalkatuki ja Flacissa säädettävä, tarkoittaa siis ilmeisesti alatuen korkeussäätöä? Käsitin Moonweltin sivuilta, että Kississä on "taittuva" jalkaosa, eli ilmeisesti saa nostettua ylös vaakatasoon, tietääkö joku?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now