pikkurinsessa

Matkarattaat vol 2

503 posts in this topic

Osaiskohan kokeneemmat antaa vinkkejä mun pohdintaan... Vauva on vasta matkalla ja yritän saada matkarattaista selvää ilman käytännön kokemusta tai käsitystä siitä millaista se aktiivikäyttö on. Käytännössä ongelma valita Quinny Zappin ja Zapp Xtran välillä.

 

Quinny Zapp:

+ menee tosi pieneen tilaan helposti kankaineen

+ hinta

 

Quinny Zapp Xtra:

+ kallistuva ja käännettävä istuin (tarviiko tätä oikeasti, eikö monet lapset nuku matkiksissa vaikka on istuin pystyssä?)

+ lisävarusteena saatavana "turvakaari" istuimeen (tarviiko tätä vai näyttääkö se vaan vakuuttavalta kokemattoman silmään?)

+ pienelle lapselle nostettava jalkatuki (ennen kuin jalat ylettyy roikkumaan reunan yli, tarviiko tätä?)

+ enemmän värivaihtoehtoja

- istuin irroitettava ennen kasaamista, istuin ei taitu eli vie enemmän tilaa

 

 

Hintaero ei ole suuri Saksasta tilaamalla (~50 €) ja noi Xtran plussatkin on mulle monet aika kysymysmerkkejä, onko niistä sanottavaa hyötyä vai ei... Mielipiteitä noista? Eniten mua tällä hetkellä kyllä pohdituttaa että annanko arvoa monipuolisemmalle istuimelle (Xtra) vai helpommalle ja nopeammalle kasattavuudelle ja pienempään tilaan mahtumiselle. Ei se Xtran kasaaminenkaan kovin monimutkaista ole mutta meneekö mulla (tai lapsella) silti hermo kun noita jossain Jumbon parkkihallissa autosta puran?

 

Extroissa on sen kallistuksen takia plussaa se, että sä voit käyttää niitä jo ihan pienelle :) ne tavalliset käy sitten ehkä 6kk eteenpäin.. Mä tykkäsin Extroista pienen kanssa tosi paljon! Tavallisia en ostais siksi, että niissä on aina kasvot menosuuntaan, eikä sitä kallistusta. Meillä kans turvakaari on ollut rattaissa hyödyllinen, kun en yleensä laita turvavöitä.. (meidän Zappeissa ei sellaista ole, mutta isoissa rattaissa on)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annie: meillä on Zapp Xtrat ja minusta on ollut todella hyvä erityisesti pidemmillä matkoilla että istuinosan saa täysin makuuasentoon, niin tyttö voi ihan oikeasti nukkua kunnon päiväunet rattaissa. Itse asiassa rattaat on meillä tällä hetkellä parvekevaunuina ja tyttö nukkuu niissä päikkärit joka päivä. Istuinosa on todella kevyt ja rattaat on kyllä suht helppo kasata vaikka istuinosa pitääkin irroittaa ensin. Toisaalta etuna on sitten se että adaptereilla on tosi näppärä kiinnittää turvakaukalo pelkkään runkoon (tätä käytettiinkin paljon kun tyttö oli pienempi). Plussaa on oikeasti myös se että istuinosan saa molemminpäin, sillä ainakin tämänikäinen (tyttö nyt 10,5 kk) haluaa jo katsella maailmaa mutta varsinkin väsyneenä hakee äidin tai isän katsekontaktia.

 

En tiedä onko Zapp Xtroista tulossa tuo uudempi versio Euroopan markkinoillekin, mutta kyllähän tuo istuimen kokoontaittuminen ihan näppärältä uudistukselta vaikuttaa. Itse en tosiaan kuitenkaan ole pitänyt kovin isona haittana tuota nykyisen mallin istuimen irroittamista ja kokoontaittumattomuuttakaan. Joka tapauksessa rattaat kannattaa tilata esim. saksalaisesta verkkokaupasta: itse maksoin 217 € kuljetuskuluineen, kun täällä olisi lastentarvikeliikkeessä saanut pulittaa samoista rattaista 329 €!

 

lisäys: turvakaarta ei meillä ole enkä edes tiennyt että sellaisen noihin saisi. Ei ole ainakaan vielä ollut tarvetta vaan nuo turvavyöt riittävät hyvin. Xtran istuin on vähän sellainen kuppimainen, ja vauva pysyy kyllä tukevasti siinä vaikka istuin on ihan pystyasennossakin.

Edited by johannem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävimme tänään koeajamassa pikaisesti kaupassa noita Quinnyn Zapp Xtroja ja niistä jäi vähän sellainen heppoinen mielikuva. Työntöaisa esimerkiksi ei tuntunut erityisen jämäkältä, varsinkaan verrattuna toiseen kiinnostavaan rattaaseen, eli Maxi-Cosin Milaan. Kiinnostaisikin tietää onko jollain menneet nuo Zapp Xtrat rikki ja mikä niistä hajosi? Maclarenin Techno Xt :t kiinnostavat myös, mutta niitä ei olla vielä livenä nähty. Enkä ainakaan vielä löytänyt tietoa saako Maxi-Cosin Pebbleä niihin kiinni. Jossain ulkolaisessa nettikaupassa taisin jotkut adapterit nähdä, mutta en muista missä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän tavallisiakin Zappeja voi käyttää ihan pienelle kunhan vain käyttää niitä kaukalon kanssa. Mun mielestä kannattaa miettiä omaa käyttötarkoitustaan noiden eroa pohtiessa, jos harrastaa pitkiä shoppailureissuja tms. niin silloin tuo Extra kannattaa varmasti hankkia heti alkuunsa, mutta ainakin meillä matkikset oli pienen kanssa käytetyimmät nimenomaan travel systeminä kaukalon kanssa (johtuen ehkä siitä, että esikoinen ei viihtynyt vaunuissa hetkeäkään hereillä ja jos se oli nukahtanut autossa kaukaloon niin oli kaikkien kannalta helpointa nostaa vaan koko kaukalo kyytiin ja toivoa unien jatkuvan mahd. pitkään) ja muuten käytettiin sitten ihan vaan normaaleja rattaita.

 

Mutta eihän noihin toisaalta ole homma eikä mikään hankkia sitä toistakin istuinosaa, siis extroihin tavallista ja toisinpäin, ja vaihtaa sitten tarpeen ja elämäntilanteen mukaan. :) Täytyy kyllä sanoa, että mä olen tosi vaikuttunut noista Zappeista ja nimenomaan siitä miten älyttömän pienen tilan ne vie takakontissa, ihan mieletön ero meidän aiempiin matkiksiin, jotka nekään ei edes olleet mitkään isot vaan ihan perus sateenvarjomalliset. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

meidän tänään 11kg ja 1v3kk ohjautuu zappeissa vaikka yhdellä kädellä, vaikka onkin noinkin "painava" :) kirppiksellä käytiin niin lainasin sieltä ponyja, ja HUH :D en ikinä ostaisi rattaita, jotka kääntyy niin heikosti, zappit paaaljon paremmat.

musta taas peruszappeissa on vähän huono, jos aikoo samaan aikaa käyttää sekä rattaina että kaukalon kera (siitä noin 6kk ikäisestä ylöspäin kun oppii istumaan). kankaat ei oo kovin nopsat kiinnittää, jos ajatteli vaikka venkslata kaukalon+istumarattaiden välillä.

xtrassa taas naps ja istuinosa lähtee irti, ja yhtä helposti sen saa takaisin, tai vaihdettua sen kaukalon.

niitä järeimmistäkin matkiksista tulee raskaammat työntää kun lapselle tulee painoa.. pohdin noita miloja myös =)

sovittelin melkein 6vtä zappeihin, 120cm. mahtui justjust kuomun alle ja 20kg painoa, mikä on se painoraja noissa-vai peräti 25kg, mikä on näiden lisäksi vain noissa maclarenin xtssä vai xlrssä ja baby joggerilla? matkikset on usein ne vikat rattaat joita käytetään, kun yhdistelmät / rattaat myydään pois kun ei enää päivittäistä käyttöä ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvistä näkökulmista :give_heart: Arvasin että Vaukkareista löytyy kokemusta :lol:

 

Noi uudet Xtrat tosiaan ratkaisisi kaikki ongelmat valinnassa mutten tiedä uskaltaako odottaa että tuleeko Euroopan markkinoille. Tarkoitus oli tilata Saksasta (joo en todellakaan maksa Suomen hintoja!) samassa paketissa kaukalon+telakan kanssa ja toimitusajat huomioonottaen ois hyvä tilata ajoissa että ovat sitten olemassa kun vauva päättää saapua... Teidän ja parin kaverin pointtien perusteella taidan kyllä päätyä tilaamaan nuo Xtrat (enkä malta oottaa syksyyn :lol:), voinhan mä ostaa ne taviskankaat siihen myöhemmin jos näyttää siltä että esmes lentomatkustamista tulee enemmänkin. Mun autoon Xtran istuinkin kyllä mahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sen verran vielä että vaikka periaatteessa Xtroihin voi laittaa ihan pikkuvauvankin, on ne valjaat kuitenkin sen verran ylhäällä että voi olla hankala saada niitä jotenkin järkevästi ihan vastasyntyneelle päälle. Me alettiin käyttää matkiksia oikeastaan kun vauva oli vajaan neljän kuun ikäinen, mutta ihan alkuun tosiaan tuli paljon enemmän käytettyä kaukalon kanssa kuin istuinosalla. Joka tapauksessa tuo istuinosan meneminen makuuasentoon on edelleen tosi iso plussa, sillä ei meidän tyttö enää pystyisi pystymmässä asennossa kunnolla nukkumaan.

 

Charlotta: meidän Xtroissa ei ole ainakaan ollut mitään vikaa, enkä ole kokenut niitä erityisen huteriksi, tosin eipä minulla ole muista matkiksista kyllä kokemustakaan. Ovat minusta tosi kevyet ja näppärät liikutella kolmen leveän pyörän ansiosta. Ei me niitä toki ihan älyttömästi olla käytetty mutta kun etsiskelin matkiksista tietoa, en ainakaan huomannut nettipalstoilta että niiden rikkoutuminen olisi mitenkään tyypillistä.

 

HUOM! Jos lähdette lentomatkalle Xtrojen kanssa, ottakaa ehdottomasti istuinadapterit pois rungosta ja talteen ennen rattaiden ruumaan laittoa!! Adapterit voi irrota aika helposti ja meiltä hävisi toinen jonnekin koneen uumeniin... Onneksi saatiin se paikan päältä suht helposti hommattua mutta alkuun aiheutti kyllä harmaita hiuksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sen verran vielä että vaikka periaatteessa Xtroihin voi laittaa ihan pikkuvauvankin, on ne valjaat kuitenkin sen verran ylhäällä että voi olla hankala saada niitä jotenkin järkevästi ihan vastasyntyneelle päälle. Me alettiin käyttää matkiksia oikeastaan kun vauva oli vajaan neljän kuun ikäinen, mutta ihan alkuun tosiaan tuli paljon enemmän käytettyä kaukalon kanssa kuin istuinosalla.

 

Mä pidin vauvaa vaunuissakin aina kyljellään ja pienenä myttysenä se oli kokonaan siinä istuinosassa :tender: Siinä vielä joku viltti tai muu, tekemässä siitä istuinosasta tasaisemman..

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä oli refluksista kärsivä vauva, joka oli suoraan 1kk ikäisesträ kuppimallisessa istuinosassa=suoraan makaaminen nostatti vatsahapot kurkkuun.. siellä oli vaan pehmusteita, eka untuvapussi, sitten äpmakuupussi ja sitten V osasikin jo istua.

tosi pitkäänhän se vauva makaa pelkän selkänoja päällä ihan suorana, eikä me ainakaan käytetty valjaita kun vasta sitten kun oppi kääntymään&jäi rattaisiin päiväunille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kaipaisin kommentteja viisaammiltani. Matkarattaat hakusessa ja tällä hetkellä arvonta on Gesslein Swiftin ja Peg Perego Si:n välillä käynnissä. Kummat ottaisit ja miksi?

Mulla(kaan) ei ole kokemusta Peg Peregoista, mutta Gessleineissä häiritsee sama jalkatuen säädettävyyden puuttuminen ja naama menosuuntaan olo kuin Elishaakin. Lisäksi kuomu ei musta todellakaan peitä tarpeeksi, aurigolta ja sateelta se ei suojaa juurikaan. Kuomun puutteet saa tietty fiksattua sadesuojalla ja uv-suojalla. Jos päädyt kuitenkin Gessleiniin, niin mä oon halukas hankkiutumaan eroon meidän Swifteistä - me todettiin matkarattaat tarpeettomiksi ja hankitaan mieluummin yhdistelmille kunnon kuljetuskassi ja roudataan niitä matkassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista! Me päädyttiin noihin Peg Peregon Si matkiksiin. Toistaiseksi ollaan tyytyväisiä valintaamme. Sama ongelmahan noissakin näin pienen kanssa on, ertä kasvot menosuuntaan matkustaa, mutta eipä niitä kohtuu hintaisia käännettäviä ole. Bugaboot oli meidän budjettiin liian kalliit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zapp xtrat on nyt suunnilleen jokapaikassa tarjouksessa 199e, joko ilman postikuluja tai noin 10e postikulut päälle- vähän on varmaan Si halvemmat.. =) Mun yksi ystävä on sitä mieltä että quinnyt on avaruusrattaat ja näyttää suunnilleen ruohonleikkurilta =D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihin kaikkiin matkarattaisiin saa kiinni Maxi-Cosin Pebblen? Tähän mennessä on nähty Maxi-Cosin Milat (selkänojan säätö ei vaikuttanut kovin näppärältä), Quinnyn Zapp Xtra (emme pitäneet istuimesta emmekä kolmipyöräisyydestä, eikä runko vaikuttanut minun käteeni tukevalta), Nuna Pepp, (näissäkään en vakuuttunut rattaiden tukevuudesta, muoviosat natisivivat kovasti jo kokeillessa ilman matkustajaa), Bugaboon Beet (miehen suosikit kokeilluista, eivät mene tarpeeksi pieneen tilaan kasatessa ja hinta...) Gesslein Swift (mies hylkäsi ensi kokeilemalta, enkä itsekään lämmennyt mm. istuinosalle). Nämä kaikki ovat varmasti ihan kivoja menopelejä, mutta itselle ei jäänyt mistään sellaista fiilistä, että haluaisin rahojani niihin sijoittaa. Maclarenin Techno Xt:t olivat meillä molemmilla suosikkeina, mutta niihin ei saa tuota kaukaloa kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko travelsystem varmasti se mitä tarvitsette? tai siis jos ostatte nuo technot, ja maxi cosin taitaa saada monen vaunun/yhdistelmien runkoon kiinni sitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos te tykkäsitte Maclareneista niin Cybexit voisivat olla teidän makuun. Maxi Cosin ja Cybexin kaukalot käy yleensä samoihin adaptereihin, joten noihin Cybex-rattaisiin saattaisi mennä Maxi Cosinkin kaukalo vaikka ne eivät sitä kauheasti mainosta. (Joissain nettikaupossa kyllä ilmoittivat Maxi Cosin-kaukalon sopivan) Kannattaa käydä tarksitamassa nuo ja testaamassa. Lisäksi ainakin Baby Joggereihin saa Maxi Cosin-kaukalon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos meille tulee nelonen niint ulee cybexin aton :) sehän käy buggiksiinkin ilmeisesto just maxi cosin adaptereilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myydäänkö Peg Peregoa (Pliko P3 tai Si) missään nettikaupassa? Ei ole löytynyt.

Onko Plikossa painorajaa? Toisessa lastentarvikeliikkeessä meille sanottiin, että painoraja on 15 kg ja toisessa ettei ole mitään ylärajaa :huh:

 

Onkohan tämä Peg Perego meille oikea matkisvalinta, kun tarvitsemme matkikset matkakäyttöön piakkoin n. 4 kk ikäiselle, ja myöhemmin sitten taaperon kanssa kauppareissuille ym. helppoon maastoon. Pikkuvauvalle meillä on Emmaljungat adapterilla ja meidän tuleekin käytettyä sitä usein kaukalon kanssa, kun tyttö nukahtaa autoon. Eli matkiksiin ei kaukaloa tarvitse voida kiinnittää. Ja taaperolle sitten ulkoiluun, talvikäyttöön ym. on ne Emmaljungat ratasosalla olemassa. Matkiksille tärkeät ominaisuudet olisivat:

  • makuuasento mahdollinen
  • kevyet ja ketterät työntää, muttei rimpulat :)
  • kunnon kuomu (etelänmatkaa varten)
  • kunnon tavarakori

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on noi Britax B-Agilet. Kasaussysteemihän noissa on superkätevä, vastaava yhden käden kasaus kuin Baby Joggereissa. (Onnistuu ihan oikeasti vauva kainalossa...) Ja isojen takapyörien ansiosta kulkee vähän hankalammassakin maastossa, tosin vielä ei ole kovin paljon ehditty testata. Muutenkin nuo on kyllä paremmat kuin B-Mobilet, esim. 4cm kapeammat ja muistaakseni kuomussa enemmän säätövaraa.

 

Mutta tosiaan tuo istuma-asento, ainakaan meidän 6kk ikäinen ei oikein pysy noissa suorassa, valuu aina jotenkin vinoon. Olenkin käärinyt esim. peiton rullalle pään ympärille tueksi. Ehkä isoin puute on kuitenkin se, että jalkatukea ei saa nostettua ylös. Eli nukkumisasentoa ei saa kovin hyväksi. En tajua miten en tullut ajatelleeksi tätä ennen rattaiden ostoa, tai ajattelin mutta en loppuun asti... Toistaiseksi tyttö on vielä sen verran pieni, että jalat jää roikkumaan vain vähän, niin ei isommin haittaa. Olen välillä käyttänyt vaunujen kantokoppaa istuinosassa (Emmaljungan Quadrolift), jos tarvitsee saada kunnolla nukutettua, mutta kohta ei enää siihen mahdu.

 

Aika monissa matkarattaissahan tuota jalkaosaa ei saa vaakatasoon, mutta saako lapset niissä silti nukuttua?

 

Samoja juttuja on täälläkin huomattu, kymmenkuisemme valuu näissä rattaissa vinoon. Ei tosin näytä lasta mitenkään haittaavan. Kuten ei tuo jalkatuen puutekaan ainakaan vielä, monet unet on rattaissa ongelmitta nukuttu.

 

B-Agilet ei olleet ulkonäön puoleen omat suosikit, mutta helppo kokoontaittuminen oli tärkeämpi ominaisuus. Rattaat on autossa ja niitä käytetään jatkuvasti. Helpottaa menemistä kummasti kun rattaat saa autosta ja sinne takaisin hetkessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaas kommentteja Britax:n B-mobilesta? :)

 

Mun pitäisi hankkia suht edulliset matkarattaat pohjoiseen vanhempien luokse. Hintaa ei saisi mielellään olla yli 200 euroa. Tarkoitus olisi jättää rattaat sinne ja niitä tulee käytettyä siis hiukan huonommissakin sääolosuhtessa.

Lisävaatimuksena on, että rattaiden pitäisi mahtua pieneen tilaan. Ehdotuksia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ennemmin aglit kuin mobilet, agilessa on isommat renkaat (ainakin takana) niin kulkee paremmin., meillä oli siis mobilet, ja muutama sivu taaksepäin on niistä juttua

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, tietääkö kukaan saako Gracon Logoco S -kaukaloa integroitua muihin kuin Gracon omiin matkarattaisiin? Siis sillä lailla turvallisesti, että se pysyisi kiinni, eikä olsii vaan nostettu jotenkin päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on logico s kiinni baby joggereiden city mineissä. Menee siihen adapteriin ja on siis näin ollen turvallinen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Nera tiedosta! Meillä on nyt babyjoggerit!!!! Olen ihan älyttömän tyytyväinen ostokseeni vaikka hinnan takia olen saanut itselleni monta kertaa vakuutella että kyllä se oli kannattava ostos! Rattaat (Baby jogger city mini GT) ovat ihan älyttömän kevyt työntää (verrattuna siskoltani lainassa olleisiin Gracon Mosaiceihin) ja kasausmekanismi on varmaan maailman helpoin! Liikkeessä minulle sanottiin, että Gracon kaukalolla adapterin kanssa pitäisi laittaa jotkut "nauhaviritelmät". Onko teillä sellaiset? Tai onko kenelläkään muulla siitä kokemusta? Nyt vähän mietin, että jos tuo viritelmä on jotenkin hankala niin ehkä vauvan voisi nostaa ilman kaukaloa autosta pelkkiin makuuasennossa oleviin rattaisiin ja selvitä kauppreissut sillä lailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischa: mä en voi kans muuta kuin kehua noita mini GT:tä. Ne on vaan niin huippupelit ettei toista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now