pikkurinsessa

Matkarattaat vol 2

503 posts in this topic

Eli edellinen ketju tuli täyteen, uutta ei vielä ollut ilmeisesti aloitettu...

 

Kiinnostais onko kellään kokemusta NUNA PEPP -matkarattaista? Ovat vasta tulleet lastentarvikkeeseen myyntiin, vaikuttivat erittäin hyviltä. Ulkonäkö +++, hieman erilaiset, tukevat, työntöaisan korkeuden säätö, yhtenäinen työntöaisa, erittäin helppo kasaus, menee todella kompaktiin pakettiin, kuljetuslaukku, adapterit saatavissa turvakaukaloille, selkänoja menee makuuasentoon, kuomu vaikutti hyvältä ja alta tulee vielä lisälippa aurinkosuojaksi...mitäs vielä. Niin, miinuksena lienee, että jalkatukea ei saa nostettua vaakatasoon ja renkaat ovat pienet, mutta ilmeisesti kulkevat melko liukkaasti. Myyjä oli näihin ihastunut ja sanoi, että jos tarvis matkikset itelle ostaa niin ostais nämä. Netistä löytyi kyllä käyttökokemuksia muualta... Hintaa 179e.

 

Toisina vaihtoehtoina meillä mietinnässä Gessleinin swiftit (tai Babyweltin Moon jotkut, edullisemmat mutta samat ominaisuudet, tosin gessuilla taitaa olla parempi jälleenmyyntiarvo, joten ehkä siksi ne). Saksasta tilattuna saman verran maksaa kuin nunat. Quinnyt hylättiin sen kaksiosaisen paketin vuoksi ja kun siinä istuimen rungossa (zapp xtraa siis tarkoitan) on muoviosia, niin en tiedä miten lentokoneessa sitten menee. Ja vauvan kanssa yksin matkustaessa tuo kasaus pitäis olla kohtuu kätevää, zappeja en saa kasaan vauva kainalossa. Noissa nunissa sekin olis mahdollista... hankalaa päättää :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko olemassa matkiksia, mitkä mahtuis auton takapenkin jalkatilaan ja joissa olis käännettävä istuinosa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^en usko et käännettävällä istuinosalla on, mut noi nunat menee takapenkin jalkatilaan.. ja esim. turvakaukalon ja jalustan kans samalle puolelle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin Moon kiss matkarattaat ja tykkään niistä tosi paljon. On ketterät ja menee helposti kasaan sekä on tosi kevyet kantaa. Eka ostettiin Carenat, mutta niistä en tykännyt yhtään ja niissä oli ihan liian korkea työntöaisa tällaiselle lyhyelle.. Olisihan senkin voinut huomata jo kaupassa, mutta tyhmästä päästä kärsii lompakko... girl_wink.gif Vielä kun keksisi mihin noi Carenat saisi. Ehkä mun mummolaan vararattaiksi.. girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemusta miten Quinnyn Zapp Extrat kulkee talvella? Hangessa ja niin päin pois?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh, noita Quinnyn Zapp Extroja ei saa kasaan yhdessä koossa. Siis pitää se istuinosa irrottaa joten se ei nyt kuulosta enää kovin houkuttelevalta. Minä haluan matkikset jotka menee helposti pieneen kasaan, en kahteen osaan meneviä rattaita. Eli mitkähän nyt olisi hyvät?

Haluasin siis pieneen tilaan menevät rattaat, mieluiten ehkä sateenvarjorattaat (koska kuvittelen, että ne menevät pienempään tilaan ja on helpommat avata)

Helpot kasata ja koota

Selkänoja pitää saada makuuasentoon.

Pidempään käyttöön tulossa, ei vain vauva-aikaan.

Tyylikkäät

 

Nyt olen sitten vähän pohtinut Gesslein swiftejä, Babywelt Moon kissejä, Britaxn B-mobileta (nämä ei ole tosin sateenvarjorattaat), Peg Peregoja (vaikka ne ei ihan täytäkään ulkonäkökriteereitä), jotain muuta, mutta mitä?

Apus!

 

 

Edit, minimaalinen kirjotushärö :D

Edited by Rae

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin ostamassa just noi Zapp Extrat kunnes kävin katsomassa niitä oikeasti liikkeessä ja se kasaus ei kyllä ollut ollenkaan yksinkertainen meidän tarpeisiin. Swiftit ja Moon Kiss/Fit vaikuttivat mun mielestä aika samantyyppisiltä, molempiin oisin ollut varmaan tyytyväinen. Peg Peregrot ja Britaxit hylkäsin ulkonäkösyistä. Yllättävän pitkiä on vaan noi sateenvarjopaketitkin ja vievät siten esim. peräkontissa paljon tilaa. Mulla ainakin käsitys siitä, mitä rattailta halusin muuttui kun kävin niitä lopuksi oikeasti liikkeessä pistämässä kasaan. Nuna Pepp -matkiksissa ihastuin tuohon pieneen kokoon ja ulkonäköön. Vaikka olin jo päättänyt ostaa Gessleinin Swiftit niin Nunat lähti kuitenkin loppuviimein mukaan, kun vastasivat meidän tarpeita (lentomatkustus, sopii 2kk ikäisestä isompaankin, kevyet jne.) kuitenkin paremmin. Swiftit oltais varmaan otettu jos se sateenvarjopaketti ei ois ollu niin pitkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys Peg Peregojen omistajille.

 

Olen pesemässä kankaita ja iskisin ne ovn mieluusti koneeseen vaikka pesulapussa teidettiin suositella käsipesua. Kestävätkö konepesua, vaikka käsinpesuohjelmaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluasin siis pieneen tilaan menevät rattaat, mieluiten ehkä sateenkaarirattaat (koska kuvittelen, että ne menevät pienempään tilaan ja on helpommat avata)

Anteeksi, mutta tämä on ehkä söpöin typo hetkeen. :girl_haha:

 

Mä voisin ehdottaa meidän matkiksia, Inglesinan Trippejä. Noissa ei mene selkänoja ihan makuuasentoon, mutta tosi syvään lepoasentoon, ollaan näitä muistaakseni kolmikuisesta käytetty ja pystyy hyvin ottamaan päiväunet. Nämä ovat suunnilleen saman painoiset kuin Swiftit, mutta menevät ainakin mittojen mukaan pienempään kasaan. Mä itse olen tykännyt käytössä tosi paljon noista tuplarenkaista, meillä oli ykkösrattaina Bugikset ja nämä kulkevat mun mielestä paljon paremmin kaikkien esteiden yli ja mukulakivikaduilla kuin mitä tollaiset "yksirenkaiset" vaunut. Ennen kaikkea näissä on mielestäni loistava hinta-laatusuhde, me maksettiin näistä muistaakseni 150 ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä siihen mitä tuolla hinnalla saatiin! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä päädyin pitkällisen arvonnan jälkeen noihin Gesslein Swifteihin. Paketti on joo pitkulainen, mutta ei mahdottomasti vie tilaa farkun takakontissa. Ja siinä on 20 kg painoraja, mikä mun mielestä on mainitsemisen arvoinen seikka. Käsittääkseni useimmissa rattaissa se on 15 kg. En toki tiedä miten viitteellisiä nuo painorajat on... Noi saa makuuasentoon, on hyvä jälleenmyyntiarvo kun on "nimekkäät", kivan jämäkät vaikka onki kevyet. Ja meidän pian 5 kk tyyppi diggaa noissa matkustaa ja katsoa ympärilleen. Vielä kun pehmuste hommattiin noihin, niin lienevät mukavantuntuiset matkustajastakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ No hups, pitäisköhän korjata moinen virhe :D

 

Pitää käydä varmaan uudestaan lastentarvikeliikkeessä tutkimassa noita vaunuja. Mä vaan edelleen noita Quinnyjä kuolaan, vaikka niitä ei osteta ton erotettavan istuinosan ja ratasosan takia.

Todennäkösesti päädytään sitten Gesslein Swifteihin, mutta äh. Jokin niissä tökkii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

suskin jos et jo pessyt, niin koneeseen vaan! 30-40 astetta ja joku hienopesu. kaikki kankaat olen niin pessyt, en ala käsin hinkata. ;)

 

pieneen tilaan meneviä matkiksia etsiville suosittelen kurkattavaksi myös baby joggerin city minit. ne on ihan huiput! meillä on ollut yhteensä yli 50 rattaat (ai miten niin friikki...), myös matkiksia hyvin monet ja nää on ehdottomasti parhaat imo! zappeista tykkäsin myös kovasti, niissä vaan se selkänojan säätämättömyys on miinusta. swiftit on kamalan hankalat, jos lapsi on jo vähänkin isompi, eivät jotenkin vaan rullaa (vaikka kiloraja 20kg...). moon kissit oli ihan jees.

 

mutta nää city minit, nää on ehdottomat huiput! meillä matkustaa välillä tuo kohta 4-vuotiaskin näissä. hää on melkein 115cm pitkä ja painaa sen about 20kg ja hyvin menee! mahtuu jopa helposti kuomun alle. näissä on kiloraja 22,5kg.

 

kuomu on tosi suojaava, selkänoja menee alas saakka ja työntöaisa on yhtenäinen. takarenkaat irrottamalla saa mini-paketiksi, ilman irrottamistakin menee tosi pieneen ja jopa meidän toyota aygon takakonttiin!

 

suosittelen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä näemmä spämmään tän ketjun heti kättelyssä :D

Mutta joo... Tossa Nuna Pepissä selkänojan saa säädettyä vaan 3 asentoon, normaali, aavistuksen kaltevampi ja mekein makuuasento. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia ettei ole enempää vaihtoehtoja.

Baby Jogger City Mini vaikuttaa aika hyvältä. Ne vaan on siitä kalliimmasta päästä. Niissä vaikutti olevan portaaton kallistus, onko noissa avoin toi selkänoja kun sitä kallistaa ja sitten pistetään se läppä taakse vai ymmärsinkö oikein?

 

Kaippa se alkaa näyttää siltä, että me ei sateenvarjorattaita hankita vaan tollanen yhtenäinen työntöaisa ja mikä matkalaukku taittomalli se sitten olikaan nimeltään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö noissa Nunissa ole ihan julmetun matala maavara? Miten noilla pääsee esim. bussiin sisälle tai ihan vaan vähänkään korkeamman reunakiven yli, musta noi näytti siltä että ottaa pohjasta (tai siis noissa pohjassa olevista tangoista) ihan heti kiinni. :huh:

 

Mä suosittelisin melkein, että jos autoon mahtuminen on tärkeä juttu niin kannattaa käydä kokeilemassa liikkessä, että miten rattaat mahtuvat takakonttiin. Meidän matkikset on sen 105 cm pitkät ja mahtuvat meidän pikkufarmarin konttiin ainoastaan silleen poikittain (siis takakulmasta vastakkaiseen etukulmaan). Me harvoin matkustetaan hirveän kuorman kanssa, joten toi ei haittaa, mutta uskon kyllä, että tollaiset salkkumalliset voisivat jopa säästää tilaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hmm, hyvä pointti tosta Nunien mataluudesta. Muutenkin niissä on tosi pienet pyörät. Mitenhän ne ja talvikelit toimii yhdessä?

 

Kyllä mä uskon että noi kaikki autoon menee, tarkotus on vaan, että ne vie siellä mahd vähän tilaa, kun tota rompetta on aina ihan s.... törkeesti mukana muutenkin. Lisäksi pisteitä saa kyllä nopea ja helppo kasattavuus ja kokoaminen.

Noi Baby Joggerit alkaa houkuttaa, mutta toi hinta :girl_impossible: Saksassakin noi näyttäisi olevan saman hintaset. Se 20€ hintaero menee jo posteihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän farmarin (opel astra ) takakonttiin peg peregot menee poikittain joka oli ihan ehdoton kun takaboksissa matkustaa myös koira joten ei käy että on siellä vinottain ja edelliset matkikset taittuivat tollei salkkumaisesti ja nehän vei sillätavalla puolet boksista. Nyt menee rattaat mukavasti sinne kontin perälle ja jää tilaa koiralle ja muulle tavaralle :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Baby Jogger City Mini vaikuttaa aika hyvältä. Ne vaan on siitä kalliimmasta päästä. Niissä vaikutti olevan portaaton kallistus, onko noissa avoin toi selkänoja kun sitä kallistaa ja sitten pistetään se läppä taakse vai ymmärsinkö oikein?

 

Kaippa se alkaa näyttää siltä, että me ei sateenvarjorattaita hankita vaan tollanen yhtenäinen työntöaisa ja mikä matkalaukku taittomalli se sitten olikaan nimeltään.

 

noissa on sellanen verkko kiinteänä takana ja sen päälle sitten saa sen läpän. eli ei ole avoin. ovat oikeasti loistorattaat! kannattaa katsoa huutiksesta jne., löytyy usein vähän käytettyinä edukkaammin. :)

 

mä en edes kehtaa kertoa, mitä mä maksoin meidän rattaista... ne oli niin halvat. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari kommenttia nyt noista Nuna Pepp-rattaista, kun on 4 päivän reissu takana:

 

- lentokoneessa menivät hyvin, ei vaurioita. Pistiin kahteen ikean kassiin ja teippasin kiinni, paketti oli samanlaisessa kuosissa perillä ja kotona

- pyörät ei ole loppujen lopuksi pienet jos vertaa moniin muihin matkiksiin, joissa on tuplapyörät. Mä ensin aattelin kans et on pienet, mut halkaisijat oli 14cm ja 12,5cm eli ei sitten kuitenkaan suurta eroa useimpiin matkiksiin..

- maavara on pieni, mutta esim. niihin matalalattiabusseihin päästiin ilman apua. Mittasin ja ne putket alla on 11cm maasta, matalin kohta siinä ihan keskellä (joku saumakohta tms.) on 9 cm.

- kivetysten yli ja portaissa päästiin vaivatta, oltiin siis Tallinnassa. Vanhassa kaupungissa rytisteltiin siellä kamalilla mukulakivillä (niitä isoja) ja siinä toki tärryytti ja oli työläs, mut koska renkaat oli vähän leveämmät niin ei niin paha kuin luulin. Ei tietenkään voi verrata kunnon vaunuihin

- taksiin oli tosi kätevä mennä kun sai pistettyä kätevästi kasaan

- ratikkaan nostettaessa mahtuivat hyvin ovista mut pitää nostaa toisen todella alhaalta kun tosiaan tuosta edestä ei saa muualta tukevaa otetta

- missään vaiheessa ei ollut heppoisen oloiset eikä renkkanat

- liikkeissä kulkivat kuin unelma

- kun oli kevyt lasti niin oli helppo ohjata yhdellä kädellä

- pystyin vetämään 18kg matkalaukkua toisella ja toisella työntämään rattaita ongelmitta

- tavarakori on todella pieni, lähinnä sinne voi laittaa takin, sadesuojan jne mut mitään kunnon käsilaukkua tai hoitolaukkua sienne ei saa tungettua isommista ostoksista puhumattakaan. Meillä siellä kulki kyllä sadesuoja ja manduca ja mun ulkoilutakki. Taisin pari kertaa saada tungettua sinne jotain pientä vaateostosta noiden lisäksi. Kuten kaikissa niin tavarakoriin hankala päästä käsiksi kun istuinosa makuuasennossa

- jos tavarakori on täyteen tungettu niin rattaat ei mene niin pieneen kasaan

 

Me oltiin vauvan kanssa liikkeellä, oli makuupussissa tuolla koko reissun ja nukkui päikkärit jne tyytyväisenä. Taapero kyydissä on vain kokeiltu pikkumatka kävellä asfaltilla, joten en tiedä kuinka ahdas tuo istuinosa on isommalle. Selkänojan säätöasennot vaikuttaa olevan ok, mutta ei tietysti haittaisi jos sais useampaan asentoon.

 

En usko et mitkään matkikset toimii talvikeleillä hyvin, enkä usko et noi nunatkaan. Tosin leveähköt takapyörät voi olla silloin kiva. Tuun sit lumien tultua kertomaan :girl_wink: Summa summarum: vielä ei harmita tämä ostos:girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baby jogger city minit on kyllä kalliit, mutta niillä on kans ihan hyvä jälleenmyyntiarvo. Aika hyvin niitä tosiaan saa huutiksesta, hinnat on olleet 200 e molemmin puolin. Yhdet sellaiset omistaneena sanoisin, että ne uskaltaa ostaa käytettynä, koska runko on tosi tukeva ja niissä ei ole mitään helposti rikkoutuvaa. Renkaisiin kannattaa laittaa jotain crc-suihketta tms (minusta jo uutena), jolloin ne rullaa kevyemmin työnnettävyys paranee. Ainut meidän rattaissa ollut ongelma oli kuomun kurkistusluukun halkeaminen pakkasella, mutta saatiin takuuseen uusi kuomu ja siinä olikin jo erilaista materiaalia ne luukut. Noita rattaita saa myös helposti työnnettyä yhdellä kädellä ja ne kulkee lumellakin, ei nyt umpihangessa. Lodger bunker sopii niihin kuin olis tehty niitä varten, parantaa talvikäyttöä. Se kasaantaittomekanismi on aivan superihana ja nyt mun on pakko mennä ostamaan nuo itellekin taas girl_crazy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tilasin baby joggerin city minit brittien amazonista. Toimittavat sieltä Suomeen ilman toimituskuluja, joten hinta jää kyllä reilusti havemmaks kun Suomessa. Tuotiin kotiovelle n.viikossa. Kannattaa tutustua tohonkin vaihtoehtoon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyisikö lisää kokemuksia Babywelt Moon Kiss -rattaista? Hakusessa kätevästi pieneen tilaan kasattavat rattaat, joita voisi käyttää vastasyntyneestä alkaen kaukalon kanssa, mutta joilla pärjäisi myöhemminkin. Kaukaloksi on harkittu Britax BabySafe Plus II SHR:ää, joka kävisi ainakin noihin rattaisiin, ja aika moniin muihinkin. Mutta kaukaloa ei siis ole vielä ostettu, osin juuri siksi että olen pohtinut tätä ratasyhteensopivuutta.

 

Muita harkinnassa olevia:

- Britax B-mobile

- Hartan I-GO

 

Baby Jogger vaikuttaa myös hyvältä, mutta siihen ei taida tuo Britaxin kaukalo sopia, ainakaan tämän listan mukaan: http://www.babyjogger.com/faq.aspx . Ja olisi kiva kuulla lisää perusteluja, miksi niistä kannattaa maksaa 100-150 e enemmän kuin noista muista, onko tosiaan niin paljon laadukkaammat?...

 

Tulisiko muita ehdotuksia mieleen? Gesslein Swift karsiutui siksi, että kaukalon kiinnittämistä varten kankaat pitää ottaa pois kokonaan, eli ei voi käyttää samaan aikaan kaukalon kanssa tai rattaina, eikä selkänojakaan taida mennä tarpeeksi alas muutaman kuukauden ikäistä ajatellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noissa City Mineissä ei saa istuinta suoraan, vaan jää vähän kallistettuun asentoon. Mites muissa matkiksissa?

Salamalla hyvä kysymys, onko noi City Minit tosiaan niin paljon paremmat että kannattaa maksaa se 100€ enempi. Toisaalta toistaiseksi olen löytänyt vain ton yhden huonon puolen -> istuinta ei saa täysin istuvaan asentoon. Niin ja hinta tietysti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now