pikkurinsessa

Matkarattaat vol 2

503 posts in this topic

Mä pääsen taas miettimään matkiksia meidän perheeseen!

 

Esikoisella oli kaukaloajan Graco Miraget, jotka nyt oli no, menihän ne eteenpäin. Sen jälkeen ostin Hauck Caprit ja niistä tykättiin miehen kanssa kovasti.

 

Tällä hetkellä käytössä on Britax b-dualit mutta ne on ihan älytön tunkea auton perään ja usein on se tilanne että kuopus tarttisi rattaita mutta esikoiseen voi luottaa että jaksaa kävellä. Joten siksi me tarvitaan ehdottomasti matkikset.

 

Mun silmää miellyttää eniten Britax b-agilen tyyliset rattaat. Missään nimessä ei mitään pieniä renkaita, joita on vielä pahimillaan kahdet vierekkäin. Iso tavarakori olisi vain plussaa. Kasauksen ei tarvi onnistua yhdellä kädellä. Kulkusuuntaakaan ei ole pakko enää saada muutettua. Kääntyvät etupyörät mielellään eli Brio Race ei käy.

 

Saako mihinkään matkarattaisiin fiksusti seisomalautaa? Se olisi sitten hätävarana esikoista varten? Ollaan tammikuussa menossa Tukholmaan ja kyllä esikoinen varmaan silloin jaksaa suurimmaksi osaksi kävellä tai sitten miehen kanssa kannetaan, mutta lauta kyllä helpottaisi. Tietysti esim Brio Spineihin saisi laudan mutta jotenkaan en osaa noita kuomurattaita mieltää matkarattaiksi. Vaikka onkohan ne kuitenkaan sen isompia kuin muutkaan jos nyt ei ihan sateenvarjorattaisiin vertaa.

 

Apua, mä en muistanutkaan kuinka iso viidakko on kun vertailee rattaita keskenään :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka sanoitkin, ettei kaksia pieniä pyöriä, niin silti tulen ehdottelemaan Peg Perego Plikoja, joissa on takana isommalle seisomapaikka. Ei tosin mikään lauta, mutta autaa just niihin hetkiin, kun isompi ei jaksakaan kävellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa matkarattaista sanoa, mutta Bumprider-seisomalauta käy myös moniin matkarattaisiin kun siinä on niin monipuolinen/kätevä kiinnityssysteemi. Ja sen saa nostettua ylös pois tieltä silloin kun sitä ei käytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jennitys, siis nuo kuulostaisi käteviltä. Mutta mä oon pari kertaa kaupungilla nähnyt plikot ja musta ne on olleet jotenkin muovisen ja rimpulan oloiset. Onkohan ne mitä oon nähnyt niin olleet jotenkin vanhaa mallia tms? Mun pitää varmaan etsiä täältä liike ja käydä testaamassa ne uutena. Periaatteessa voisin luopua tuosta rengasehdosta kunhan uudet matkikset ei olisi niin huonoa laatua kuin graco miraget.

 

forgetmenot, bumprider on testattu ja valitettavasti se ei käy. Jostain syystä esikoinen ei tykkää/halua/uskalla seistä siinä ollenkaan. Eli seuraavaksi siis testaisin sellaista perinteisempää lautaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

carrus, se etukaari on muovinen, mutta aukeaa tosi näppärästi ainakin mitä olen naapurini ko. rattaita vaunuvarastossa katsellut! :grin: Meillä on itsellä Peg Peregon Si:t ja ne ei musta ole mitenkään erityisen muoviset. Niiden suurin miinus on huonosti liikkuva kuomu, mutta muuten tykkään kovasti. Mut kannattaa varmaan käydä jossain noi livenä katsastamassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ööö... Mikä om perinteinen lauta vs. Bumprider? o.O Ihan samalla systeemillähän kaikki toimii...

 

Meille kotiutui juuri Babyweltin Moon Kissit tuolle 11kk:lle. Niihin voisi sadada seisomalaudankin. Uusissa painoraja 20kg, joten hätätilassa niissä istuu vaikka kaksi pientä. Eikä ole hinnalla pilattu! Toinen versio on Moon Flac, joka eroaa Kissistä siinä, että niissä on säädettävä jalkatuki. Tykkään noissa myös siitä, että noissa on 'haararemmi', eli ei tartte välttämättä aina vöitä laittaa kiinni.

 

Mä en suosittele Plikoja kellekkään... Se runko on niin klenkka ja heiluva..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Bumpriderissa on jalat erillään siellä "siivekkeissä", kun taas useimmissa malleissa on ihan vaan suorakaiteen mallinen levy. Meidänkin poika ensin vähän arasteli sitä jalkojen erikoista asentoa Bumpriderissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^jep, justiinsa tuota tarkoitin. Ja perinteisellä laudalla hain sitä suorakulmaista lautaa mitä nyt on kaikki halvat briot yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lascal buggy board on sellainen suorakaiteen mallinen, mikä kans käy moniin eri rattaisiin/vaunuihin ja niiden kotisivuilla muistaakseni on yhteensopivuuslista. Sitä löytyy tosi hyvin käytettynäkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa taas ! Tää nyt ei ehkä enää kuulu tänne, mutta kysyisin vielä, että te joilla on nuo quinny zapp xtrat ja ootte matkustanu lentokoneella, niin miten olette pakanneet vaunut? Oletteko sitoneet jotenkin ratasosan ja istuimen yhteen ja laittaneet esim. jätesäkkiin? Oisin kiitollinen vielä tästä. Mietin jo, että jos olisin lentokentältä vuokrannut sellaisen pussin, mutta ne vie aina sitten tilaa reissun päässä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä merkkisiin matkarattaisiin käy Maxi Cosin kaukalo? Ilmeisesti ainakin Quinneihin ja tietysti Maxi Cosin omat, mutta kumpikaan ei oikein innosta. Britaxin B-agile olisi suosikki, mutta siihen ei ole adaptereitä. Entä mitkä kärryt olisi teidän kokemusten mukaan hyvät pitkälle työntäjälle? Ja entäs sitten työntöaisa - onko sellaiset erilliset kahvat mistään kotoisin vai onko yhtenäinen aisa paras? Itse jotenkin vierastan kahta erillistä kahvaa. Hmh, vaikeaa! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en muuten osaa auttaa mutta olen huomannut että jos on kaksi erillistä kahvaa niin niihin on shoppailureissuilla helppo ripustaa kaikki ostoskassit sun muut varsinkin jos alaosa on jo täynnä talvivaatteita  :gmake:

 

Itse kaipaisin kokemuksia Gracon Quattroista? Sekä teräs ja alumiinirungon eroista? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baby Joggereihin saa ainakin kiinni Maxi-Cosin kaukalon. Itse pidän enemmän yhtenäisestä työntöaisasta, sen avulla rattaita on helpompi työntää yhdellä kädellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai Baby Joggereihinkin käy Maxi Cosi? Sehän onkin hyvä tietää, kiitos! Ne olisivat varmasti tosi hyvät kärryt, kaikki tuntuvat pelkästään kehuvan niitä. Toisaalta vähän se hinta hirvittää... Olen tutkaillut nyt enemmän myös noita Quinneja ja alan lämmetä niille pikkuhiljaa. Ja plussaa myös se, että Quinny zapp xtra 2 -rattaat saa pakettiin yhdessä osassa, eli sitä istuinta ei tarvitse irrottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, Quinnyt on kyllä ihanat. Meillä on toisina matkiksina Quinny Zapp Xtra:t, loistavat vastasyntyneestä lähtien kun vauvan kasvot saa työntäjään päin ja ihan makuuasentoon. Mutta noissa ongelmana tosiaan se, että istuin pitää irrottaa kun kasaa. Tuota Xtra2-mallia ei ollut olemassa silloin kun ostettiin nuo meidän Quinnyt.

 

Suosittelen noita Baby Joggereita. Meillä on City Mini Gt:t, aivan loistavat. Mun mielestä kannatti maksaa se 200eur ylimääräistä siitä säädettävästä työntöaisasta ja puhkeamattomista renkaista (vs. perus City Minit).

 

Sitten meillä on vielä Teutonia Spriti S3:set, mutta ne eivät enää matkiskategoriaan taivu, vaikka ovatkin suht sirot.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenellakaan vielakaan kokemuksia Babyzen Yoyo:sta tai nyt uudesta Recaro Easylifesta? Tai sitten Mountain Buggy Nanosta? 

Edited by Chiko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heipparallaa!

 

On se kamalaa, että taas kevään tullen rataskuume iskee... :blush:

Nyt tekis mieli Britax b-motioineita, tai baby jogger city minejä gt:nä (tai ilman).. Ajattelin, että niillä vois korvata kaikki muut rattaat..? Olisko kysesten rattaiden omistajilla mielipidettä asiasta? Meniskö noi sekä talviulkoiluun että matkarattaina?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mulla on ollut sekä Yoyot että Nanot, mitä haluaisit tietää?

 

No mutta olishan mun pitanyt tietaa, etta sa olet ehtinyt kokeilemaan molempia. Itseasiassa Nanoja tarkemmin tutkailtuani en enaa ole niin innostunut niista :D  Kiinnostaisi kummastakin kayttokokemuksia, ihan hirveasti ei loydy (tosin BestBuggyn arviot jo luin ja niissa Yoyot voittaa selvasti). Et ole sattumassa hankkimaan Recaro Easylifeja? Vertailu niiden ja Yoyojen kesken kinnostaisi ihan hirveasti. Olen taipumassa Easylifejen suuntaan, vaikka eivat taitukaan ihan yhta pieneen, lahina Yoyojen suolaisen hinnan (ainakin meidan kayttotarkoituksiin ja kayttomaariin nahden) vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, onko kellään kokemusta uusista Baby Jogger Vuesta? Sattarit joista saa istumasuuntaa vaihdettua.... woow! :tender: 

Eikö 2v. tarttekin sellaset ihan ehdottomasti? :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heipparallaa!

 

On se kamalaa, että taas kevään tullen rataskuume iskee... :blush:

Nyt tekis mieli Britax b-motioineita, tai baby jogger city minejä gt:nä (tai ilman).. Ajattelin, että niillä vois korvata kaikki muut rattaat..? Olisko kysesten rattaiden omistajilla mielipidettä asiasta? Meniskö noi sekä talviulkoiluun että matkarattaina?

 

Myin parisen viikkoa sitten pois meidän yhdistelmät ja tilalle ostin B-Motionit sillä ajatuksella, että mitään muita rattaita ei tarvitse enää ostaa. Tällä vähäiselläkin käyttökokemuksella voin sanoa ihastuneeni siihen, miten ketterästi menee hiekkateillä ja kaupoissa ja saa taitettua kasaan samalla kun vauva on sylissä. Esimerkiksi parkkihalleissa, missä tilaa on todella naftisti kasailla vaunuja useassa osassa samalla kun lapset pyörivät jaloissa, niin motionit menevät yhdellä napin painalluksella ja kahvasta nostamalla nippuun. Korkeasaaren reissulla pääsimme kokeilemaan miten renkaat ja jousitus toimivat. Heti saarelle saavuttaessa ns. eturinne on täynnä isoa kiveä työmaan takia, niin motionit liikkuivat pehmeästi ja vaivatta poluilla, lapsi ei pomppinut kyydissä holtittomasti puolelta toiselle. 

 

Motionin huonoiksi puoliksi voisi sanoa, että selkänoja jää aika takakenoon, tavarakoriin on hankala saada ostoskassia omituisesti muotoillun reunan takia ja turvakaaren ollessa kasattuna paikoillaan hankautuu auton tavaratilan lattiaan ja vie syvyyssuunnassa turhaa tilaa. Lisäksi jalkatuki ei pysy lepoasennossa kovin hyvin, koska siinä ei ole tukena mitään muovia tms. vaan kangas täytyy painaa saumoistaan takaisin alas tai ylös. Sinällään nämäkin ongelmat ovat vältettävissä ja meillä lapsi nojailee muutenkin selkänojan asennosta riippumatta turvakaareen. Rattaiden 5-pistevöitä voi käyttää ilman hartioiden yli meneviä vyönosia, jolloin lapsi ei valu istuimessa, mutta pääsee istumaan kunnolla turvakaareen nojaten. 

 

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen ja käyttäjäkin on vielä aika pieni (11kk), joten parhaimmat käyttöpäivät ovat todennäköisesti vielä edessäpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Heipparallaa!

 

On se kamalaa, että taas kevään tullen rataskuume iskee... :blush:

Nyt tekis mieli Britax b-motioineita, tai baby jogger city minejä gt:nä (tai ilman).. Ajattelin, että niillä vois korvata kaikki muut rattaat..? Olisko kysesten rattaiden omistajilla mielipidettä asiasta? Meniskö noi sekä talviulkoiluun että matkarattaina?

 

Myin parisen viikkoa sitten pois meidän yhdistelmät ja tilalle ostin B-Motionit sillä ajatuksella, että mitään muita rattaita ei tarvitse enää ostaa. Tällä vähäiselläkin käyttökokemuksella voin sanoa ihastuneeni siihen, miten ketterästi menee hiekkateillä ja kaupoissa ja saa taitettua kasaan samalla kun vauva on sylissä. Esimerkiksi parkkihalleissa, missä tilaa on todella naftisti kasailla vaunuja useassa osassa samalla kun lapset pyörivät jaloissa, niin motionit menevät yhdellä napin painalluksella ja kahvasta nostamalla nippuun. Korkeasaaren reissulla pääsimme kokeilemaan miten renkaat ja jousitus toimivat. Heti saarelle saavuttaessa ns. eturinne on täynnä isoa kiveä työmaan takia, niin motionit liikkuivat pehmeästi ja vaivatta poluilla, lapsi ei pomppinut kyydissä holtittomasti puolelta toiselle. 

 

Motionin huonoiksi puoliksi voisi sanoa, että selkänoja jää aika takakenoon, tavarakoriin on hankala saada ostoskassia omituisesti muotoillun reunan takia ja turvakaaren ollessa kasattuna paikoillaan hankautuu auton tavaratilan lattiaan ja vie syvyyssuunnassa turhaa tilaa. Lisäksi jalkatuki ei pysy lepoasennossa kovin hyvin, koska siinä ei ole tukena mitään muovia tms. vaan kangas täytyy painaa saumoistaan takaisin alas tai ylös. Sinällään nämäkin ongelmat ovat vältettävissä ja meillä lapsi nojailee muutenkin selkänojan asennosta riippumatta turvakaareen. Rattaiden 5-pistevöitä voi käyttää ilman hartioiden yli meneviä vyönosia, jolloin lapsi ei valu istuimessa, mutta pääsee istumaan kunnolla turvakaareen nojaten. 

 

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen ja käyttäjäkin on vielä aika pieni (11kk), joten parhaimmat käyttöpäivät ovat todennäköisesti vielä edessäpäin.

 

Kiitos vastauksesta :)

 

Meidän lapsi on jo 2v. eli vähän vaan tuntuu vaikealta saada (ainakaan miehelle) läpi, että vielä tarvitsisi ostaa yli 300 euron rattaat :blush:

 

Toki jos tosiaan myisi muut mutta onkohan noi kuitenkin liian raskaat matkarattaina..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi elämä, että tää matkarattaiden valinta osaa olla vaikeaa. Täydellisiä ei ilmeisesti ole olemassakaan, joten täytyy taas kysellä täältä vinkkejä. Vaatimuksina olisi:

 

- Kapeat 

- Makuuasento

- Kunnon kuomu

- Suht kevyet

- Suht tilava tavarakori 

- Kääntyvät etupyörät

- Kulkee edes jotenkin muuallakin kun kauppakeskusten lattioilla

 

Ollaan pähkäilty mm. Gesslein Swiftejä ja Britaxin B-Agileita, myös toki monia muitakin. Mitkään vaan ei oo täydelliset... Swifteissä esimerkiksi kuomu tuntuu olevan ihan onneton, ja B-Agilet taas tuntuu niin leveiltä. Haluaisin siis, että matkikset olisi huomattavasti näppärämmät kuin yhdistelmät (mietin aina niitä kirppareiden kapeita käytäviä...), mutta kuitenkin sellaset että reissuun lähtiessä ei tarvis yhdistelmiä ottaa mukaan vaan unet sais otettua ja asfaltilla ja satunnaisesti muuallakin pääsisi kulkemaan. Onko B-Agilet siis kuitenkin aika leveät, vai kuvittelenko vaan? Keksittekö jotain muita hyviä suosituksia? Kevyet haluan siksi, että rattaat tulee olemaan autossa, joten kulkee aina mukana ja niitä nostellaan sitten edestakaisin. Kaikki matkarattaat nyt varmaan menee suht pieneen tilaan, joten sitä en erikseen kriteeriksi laittanut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Nää ei ole "oikeat" matkarattaat, mutta meillä toimivat matkarattaina. (Toisina rattaina on Bugikset.) Mamas&Papas Urbot siis meillä. Muuten samat kriteerit kuin teillä, mutta lisäksi tärkeimpänä kriteerinä oli käännettävä istuinosa. Tavarakorin laidat on matalat, mutta sinne mahtuu silti hyvin kasseja.

 

Tykkään erityisesti kapeudesta (muistaakseni 54 cm) ja keveydestä. Iso kuomu on loistava!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now