Siona

Tuplarattaat

1062 posts in this topic

Duetit on kapeimmat vierekkäinistuttavat, vie normirattaiden tilan :) itse lähinnä miettisin että käyttääkö päivittäin bussia, että onko sillä minkä verran vaikutusta jos ne rinnakkainistuttavat muuten on mieluisammat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Easywalkerit, nekin on kai hikiset 5 cm leveämmät kuin Britaxin B-Dualit (jotka onkin toki leveät peräkkäin istuttavat). Ja hurjat 11 cm leveämmät kuin tavalliset yhden lapsen rattaat. Eipä siihen 11 cm tilaan toisia rattaita mahtuisi, joten noin mututuntumalta väittäisin, että aika harvoin noilla rinnakkainistuttavilla tulee tilanteita, että rattaat ei mahdu kyytiin mutta peräkkäinistuttavat mahtuisivat.

 

Muoks. Mutta siihen kannattaa varautua, että bussissa olijat eivät usko että te mahdutte kyytiin! Rinnakkainistuttavat näyttävät usein todellisuutta leveämmiltä - mulla on sanottu usein että en mahdu rattailla siitä tai tuosta välistä. Aina olen mahtunut.

Edited by alannee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähinnä siis, että onko ihmisten mielestä vierekkäiset rattaat bussissa parempi kuin alekkaiset? Mä en haluais vierekkäisiä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas haluaisin vierekkäiset, jotta tavarakori olisi käytettävissä ja lapset samalla tavalla nähtävissä. Mutta en haluaisi kovin leveitä. Duetit tuntuu siksi hyvältä vaihtoehdolta. Nyt jännittää vain esikoisen mahtuminen niihin talvikamppeissa. Toinen vaihtoehto olisi sitten BJ city mini GT- tuplat, mutta ne taas ovat kovin leveät. Tuplien ostaminen on kyllä 100x hankalampaa kuin yhdistelmien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen mahtunut bussiin P&T:n kanssa yhtä hyvin kuin yhdistelmien kanssakin. Ja P&T kun on edestä kapeammat niin niiden viereenhän jää juuri sopivasti seisomapaikka, eli ei tarvitse seistä tien tukkeena niin kuin yhdistelmien kanssa. Vierekkäin istuttavia en ole kokeillut, mutta luulisin kyllä ettei niillä niin helposti mahdu, arvioiden sen perusteella millaista tyhjää tilaa busseihin on rattaiden viereen yleensä jäänyt (joskus jää paremmin, mutta joskus kyllä ei jää oikein yhtään).

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^toisaalta esim. vervet vs. donkeyt niin leveys ero on sen 8 cm (siis renkaasta renkaaseen), joten hirveästi ero ei niissä ole. Tai siis mä en mahtuisi seisomaan tuohon ylijäävään tilaan :girl_crazy:

Perättäisissä tuo istuimenleveys on normiluokkaan kuin yksöisvaunuissa, vierekkäisissä ne on pienemmät. Lopulta tuo tuplien kokonaisleveyden ero ei olekkaan niin suuri. Ja nyt puhun mitoissa takarenkaiden levyksistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No minä puhuinkin seisomisesta sen kapeamman kohdan vieressä, en takapyörien kohdalla tietenkään. En tosiaan ole vierekkäin istuttavilla kokeillut, mutta tänään kyllä jäi kaksien yhdistelmien ja yksien matkisten viereen niin vähän tilaa, että jos ne matkikset olisi olleet tuplat, niin luulen ettei olisi mahtunut. Kaksien vaunujen bussissa taas jäi kaksien yhdistelmien lisäksi vielä hyvin tilaa, ts. jos toiset olisi ollut tuplat, niin olisi taatusti mahtunut. Tosin meidän yhdistelmät mahtuikin sen portaan taakse, jos ei olisi mahtunut, niin sitten olisi jäänyt vähemmän tilaa... P&T ei kyllä mahdu sinne, paitsi voihan niitä virittää sillein väärin päin siihen mutta se on vähän hankalaa kyllä.

 

Minusta meidän P&T Sportien istuimet on kapeampia kuin yhdistelmien istuin, mutta pyörät on yhtä leveällä. En ole kyllä mitannut, eli en oikeasti tiedä, mutta tuolta minusta tuntuu :D Ja P&T:ssä takapyörät on kauempana etupyörästä, mutta kokonaispituus tuntuu aika samalta, kun yhdistelmissä työntöaisa ylettyy pitkälle.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

brion double wavet mahtuu sen rappusen taaksen muistaakseni, samoiten mahtuu teutonian team cosmot. siis mahtuisi hyvin tuplat+yksöstenrattaat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin mahduin tkl:n busseihin teutonian tuplilla yksösvaunujen rinnalle. Muistaakseni mahtuivat juuri sen rappusen taakse ja sainpa joskus tarvittaessa tungettua itseni seinän ja rattaidenkin väliin, vaikkei noilla niin isoa ongelmaa pituussuunnassa olekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos miettii sitä, että onko esim. City Selectit kauhean pitkät bussiin niin kannattaa miettiä millaiseen aikaan yleensä kulkee busseilla. Meillä päin ainakin on aamu/keskipäiväbussit tosi tyhjiä eli ei siitä hirveän monelle matkustajalle ole häiriötä, jos vähän enemmän onkin käytävän tukkeena :) Ja kannattaa myös laskeskella, että tuleeko sitä 2 lapsen kanssa sitten liikuttuakaan enää yhtä paljon kuin yhden kanssa eli mitenkä paljon bussilla kulkemista loppujen lopuksi sitten edes tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kannattaa myös laskeskella, että tuleeko sitä 2 lapsen kanssa sitten liikuttuakaan enää yhtä paljon kuin yhden kanssa eli mitenkä paljon bussilla kulkemista loppujen lopuksi sitten edes tulee.

Tämä on se juttu, mikä mua eniten tuplien ostossa mietityttää. Onko jossain ketjua siitä, miten elämäntavat (tai siis puistoilu/shoppailu/kyläily/tms) olisi muuttuneet toisen tullessa taloon? Yhden vauvan kanssahan nyt on tosi helppo liikkua ja mennä suunnilleen mihin vaan, mutta entäs kahden pikkuisen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä tuplarattaisiin sadesuoja? Ostettiin Emman Jule Twinit käytettyinä, mutta sadesuoja pitäisi löytää. Löytyykö lisävarusteita ihan lastentarvikeliikkeistä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kannattaa myös laskeskella, että tuleeko sitä 2 lapsen kanssa sitten liikuttuakaan enää yhtä paljon kuin yhden kanssa eli mitenkä paljon bussilla kulkemista loppujen lopuksi sitten edes tulee.

Tämä on se juttu, mikä mua eniten tuplien ostossa mietityttää. Onko jossain ketjua siitä, miten elämäntavat (tai siis puistoilu/shoppailu/kyläily/tms) olisi muuttuneet toisen tullessa taloon? Yhden vauvan kanssahan nyt on tosi helppo liikkua ja mennä suunnilleen mihin vaan, mutta entäs kahden pikkuisen?

Mut senhän takia mä ne rattaat haluankin, että ei olis niin hankalaa lähteä ;) en mä anteeks vaan ymmärrä, miks se lähteminen olis muusta kuin itsestä kiinni. Joo aikaahan se ehkä vaatii enemmän ja suunnittelua, mutta ei me nytkään mitenkään usein bussilla liikuta, mutta ilman kunnon kärryjä sekin vähä olis jäänyt tekemättä. Me asutaan kaupungin keskustasta 8km päässä, joten ihan kävellen en lähde liikkeelle, kyllä mä ne kärryt tartten. Ja jos mä oon joka kerta vain edessä bussissa, niin en mä kyllä jaksa edes käyttää niitä.

 

Tuli mieleen tuossa yks päivä emmaljungien kanssa bussissa, että ei ne vierekkäiset kyllä oikeasti mahtuis...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on onneks noilla reiteillä mitä käytetään sellaisia busseja osa, joihin mahtuu kolmet normivaunut. Eli mahtuu tuplat + normivaunut niihin sitten. Me kans ostettiin edulliset tuplat sen takia, kun ei teidä paljonko käyttöä on. Esikoisen aikaan käytiin lenkeillä paljon ja ostettiin vaunut isoilla renkailla ja jousituksella, nyt epäilen sitä tuleeko kahden kanssa lähdettyä vetämään mitään maastolenkkiä jos lapsilla on erilaiset päivärytmit ja esikoinen ei muutenkaan viihdy enää niin hyvin vaunuissa. Käyttöä tulee toki jonkin verran kaupungilla liikkumiseen ja neuvolaan ja leikkipuistoon menoon. Noi meidän vaunut vaikuttaa kuitenkin ihan näppäriltä, ja niissä on isot renkaat alla (ei kiitos mitään pieniä pilipalirenkaita meille).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta tässä on se ero, että meidän TKL:n busseihin saa ottaa kolmet vaunut, jos mahtuu, eikä niin kuin Helsingissä, että kahdet aina. Siksi en haluaisi niitä isompiakaan busseja, joita meidän reitillä kulkee, täyttää omillani. No ehkä mä sit otan ne päällekkäiset, koska ne olen nähnyt mahtyvan nurkittain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kahden lapsen kanssa ei tulekaan enää tehtyä pitkiä lenkkejä rattailla. Koska esikoinen ei jaksa istua rattaissa. Toisaalta ei myöskään käydä yhtä paljon lasten kanssa kaupoilla, koska lapsilla on erilaiset päivärytmt. Ihan pikkuvauvana kuopus nukkui toki rattaissa ihan meidän tavallisissa menoissa, mutta nyttemmin ei saa enää nukuttua kunnon päiväunia vaikka ostoskeskuksen hälyssä.

 

Eli meillä kyllä kulkeminen on vähentynyt. Toisaalta taas se, että tuplissa pystyy nukkumaan vaunukoppaiän jälkeenkin, on tullut tärkeämmäksi kuin mitä se oli yksikkörattaisa esikosen kanssa. Käydään joissain harrastuksissa kävellen juuri kuopuksen päiväunaikaan aamupäivällä, jolloin on ihan must saada kuopus pihalle rattisiin nukkumaan. Nukahtaa siis matkalla rattisiin ja nukkuu pihalla kun minä ja esikoinen harrastetaan. Ei millään voitais käydä tuolla, jos kuopus kitisisi väsyneenä kainalossa koko ajan. Ja sama juttu oikeastaan puistoillessa: olis todella kurjaa jos kuopus ei pystyis tuplissa nukumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut senhän takia mä ne rattaat haluankin, että ei olis niin hankalaa lähteä ;) en mä anteeks vaan ymmärrä, miks se lähteminen olis muusta kuin itsestä kiinni.

 

Enhän mä tietenkään varmaksi voi sanoa, kun en ole vielä koskaan ollut yli 1vuotiaan äiti, mutta olettaisin että jossain 1,5v-2v välillä lähtemisellä alkaa olla vaikutuksia myös lapseen. Esikoinen on tykännyt vauvana shoppalusta, nukkui päikkärit alle puolivuotiaana vain kunnolla kaupungin melussa ja tykkäsi muutenkin katsella ympärilleen vaunuillessa. Mä en oikein usko, että vajaa parivuotiaana tilanne on sama, vaikka kuopus samasta tykkäsikin pikkuvauvana. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No siinä mielessä tietenkin se lähteminen on itsestä kii, että jos on valmis kestämään ne "haitat", niin ei muuta kuin lähtee vaan! :) Mä en jaksa vinkuvaa esikoista, jolla on koko ajan tylsää, enkä jaksa myöskään kitisevää vauvaa, joka ei saa nukuttua riittäviä unia. Mutta mä oonkin vähän hermoheikko ja rutiininatsi - toiset ottavat tuollaiset jutut leppoisammin. Ei ne kitinät maata kaada, mutta mä olen vaan sellanen etten viitsi niitä kuunnella. Tai siis, monet lähtemiset eivät ole sen arvoisia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis minusta lähteminen ei ole niinkään kiinni siitä onko lapsia yksi vai kaksi vai kolme, vaan siitä, että kun lapsi kasvaa, sen kanssa on vaikeampi mennä. Vauvan kanssa on niin helppoa, se nukkuu vaunuissa tyytyväisenä ja välillä voi pysähtyä johonkin penkille imettämään ja mennä vessaan vaihtamaan vaipan. Sitten kun lapsi kasvaa isommaksi, päivärytmillä on enemmän väliä, pitäisi syöttää oikeaa ruokaa oikeaan aikaan ja nukkua oikeaan aikaan, ja ennen kaikkea lasta kyllästyttää rattaissa istuminen ja shoppailu, se haluaisi kävellä itse mihin suuntaan haluaa. Ihan pelkästäänkään sellaisen lapsen kanssa shoppailu ei ole mikään nautinto, mutta tietysti kun siihen lisää vielä pikkuvauvan erilaiset tarpeet, niin aina vaan hankalammaksi menee.

 

Minä kyllä voin lähteä kolmen lapsen kanssa keskustaan, syöttää niille lounaaksi hampurilaiset, keskimmäinen voi nukkua päikkärit rattaissa istuen liian myöhään jne., mutta en vaan viitsi tehdä sitä kovin usein, kun ei se nyt varsinaisesti kovin mukavaa ole. Kyllä kenen tahansa kanssa noista kahdestaan homma olisi helpompaa, mutta ei se rattaista kiinni ole, siitä vain että kun lapsia on monta, niin tarpeita on enemmän, siinä alkaa sitten jo ne omat shoppailutarpeet jäädä taka-alalle. Esikoisen ollessa vauva kävin mielelläni keskustassa vaikka useamman kerran viikossa, mutta nykyään en jaksa edes kerran kuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan muita, nykyään meidän lähtemiset ja menemiset menevät täysin esikoisen ja kuopuksen rytmien mukaan, ja kun eivät yllättäen samassa rytmissä ole, niin aika vähissä menot. Pääasiassa tuplilla mennään puistoon, jossa vanhempi leikkii ja nuorempi nukkuu tai sitten käydään koirat lenkittämässä. Kaupoissa esikoinen karjuu tylsyyttään rattaissa ja mä saan kieltää jatkuvasti, ettei hyllyiltä revitä tavaraa alas, joten shoppailut ja kahvittelut molempien kanssa on aika vähissä. Muuten tosiaan tuplat päivittäin käytössä noilla puisto/koiralenkeillä :)

Edited by mirde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista, en ihan päässyt selvyyteen, kummat mahtuu paremmin bussiin. Takoitukseni oli selvittää millaiset on kätevämmät bussissa, ei sitä tarvitsenko tuplat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä toi kätevyys riippuu sekä ihmisestä että niistä rattaista että myöskin bussista. Mä oon kulkenut molemmilla versioilla bussilla (teutoniat ja britaxit) - äärettömän harvoin mutta kuitenkin - enkä ole kokenut kumpiakaan huonoiksi tai epäkäytännöllisiksi. Molemmilla mahduin kyytiin, tosin me lähdettiin aina liikenteeseen päättäriltä, mutta myös kaupungin päässä päästiin aina kyytiin. Tääkin riippuu paljon siitä että millasen reitin varrella asuu, että paljon siellä yleensäkään kulkee rattaita.

Noissa on molemmissa - vierekkäisissä sekä päällekkäisissä - ne hyvät ja huonot puolet. Mun on ainakin huono suositella kumpiakaan, kun toisaalta kokemusta on vähän vaikka sitä on. Mä en myöskään ole osannut ressata siitä tiellä olemisesta. Toki olen mennyt rattaiden viereen jos olen mahtunut ja seissyt muutenkin mahdollisimman lähellä rattaita, mutta en oo ressannut siitä että jos joku valittaa, pitäähän munkin siellä bussissa kulkea ja kun en pääse ilman lapsia niin sitten on ne rattaatkin mukana - that's it.

 

edit. Eli mä olisin sitä mieltä, että ostat sellaset kummat haluat - kummat miellyttää omaa silmää ja toimii niissä muissakin kriteereissä joita ehkä on (mahtuu autoon, kulkee lenkillä jne.).

Edited by sera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi voi, mä nyt vieläkin mietin city selectien, verven ja b-dualin välillä. Onko ehdotuksia? Bussiin pitäis mahtua, että onko noi CS kärryt ihan tyhmä hankinta?

 

Tässä vielä varmuudeksi muutama kokemus tästä ketjusta, jos et ollut vielä lukenut niitä :)

 

Kaupungilla nähtiin Selectit tänään ja kysyttiin et missä tulee ahdasta, niin ainakin tavarataloissa jne oli sellaiset hissit, joihin noilla kyllä menee. Bussissa sanoivat, et riippuu istuimien asennosta, et tukkiiko koko käytävän. Jos ei ole mutia vaunuja, niin voi mennä myös pituussuunnassa ja sit ei haittaa.

 

Olin eilen bussissa Baby jogger city selectien kanssa, kylläkin vain yhden lapsen kokoonpanossa, ja mietiskelin itsekin tuota bussiin mahtumista. Yhden lapsen kokoonpanosa nuo mahtuvat hyvin bussiin ja tilaa jää muillekin kulkea. Kahden kanssa se mielestäni riippuu eniten siitä, kuinka istuimet tai kopan on asetellut. Uskoisin noilla pärjäävän bussissa ihan hyvin tuplakokoonpanossakin, jos esim. edessä istuvan jalkatukea ei ole nostettu aivan ylös (kun istuin kasvot menosuuntaan) tai selkänojaa laskettu vaakatasoon (selkä menosuuntaan). Mutta tämä nyt näin mututuntumalla. Toivottavasti jollain on käytännön kokemustakin kahden kanssa kulkemisesta. :)

 

 

Onko sulle muuten yhtään tuttu iCandy Peach Blossomit? Ne on myös monipuoliset tuplat, samantyyppiset kuin city selectit mutta vähän lyhyemmät :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kai se on ihan mielipidekysymys, en usko että näihin on mitään yhtä totuutta olemassa, että mikä on paras ja kätevin. Pitää vain päättää millaiset itse haluaa. Minä olen päättänyt että P&T Sportit on parhaat, joten meillä on ne.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä toi kätevyys riippuu sekä ihmisestä että niistä rattaista että myöskin bussista. Mä oon kulkenut molemmilla versioilla bussilla (teutoniat ja britaxit) - äärettömän harvoin mutta kuitenkin - enkä ole kokenut kumpiakaan huonoiksi tai epäkäytännöllisiksi. Molemmilla mahduin kyytiin, tosin me lähdettiin aina liikenteeseen päättäriltä, mutta myös kaupungin päässä päästiin aina kyytiin. Tääkin riippuu paljon siitä että millasen reitin varrella asuu, että paljon siellä yleensäkään kulkee rattaita.

Noissa on molemmissa - vierekkäisissä sekä päällekkäisissä - ne hyvät ja huonot puolet. Mun on ainakin huono suositella kumpiakaan, kun toisaalta kokemusta on vähän vaikka sitä on. Mä en myöskään ole osannut ressata siitä tiellä olemisesta. Toki olen mennyt rattaiden viereen jos olen mahtunut ja seissyt muutenkin mahdollisimman lähellä rattaita, mutta en oo ressannut siitä että jos joku valittaa, pitäähän munkin siellä bussissa kulkea ja kun en pääse ilman lapsia niin sitten on ne rattaatkin mukana - that's it.

 

edit. Eli mä olisin sitä mieltä, että ostat sellaset kummat haluat - kummat miellyttää omaa silmää ja toimii niissä muissakin kriteereissä joita ehkä on (mahtuu autoon, kulkee lenkillä jne.).

 

Komppaan täysin. Linjat ja bussit on erilaisia. Peräkkäiset voi tukkia käytävän, jollei niitä saa pitkittäin. Ja toisaalta vierekkäiset vie kahden tilan. Meille on puolestaan tulee vierekkäiset tuplat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now