Siona

Tuplarattaat

1062 posts in this topic

Kirjoitin piiiiiiiiiitkän sepustuksen ja katosi, huoh.

Isommilla on siis ikäeroa 1v3kk päivälleen. pienempi syntyi marraskuussa.

Mun varusteet oli siis kantotakki+liukuesteet kenkiin talvella, sekä paksu topattu makuupussi rattaissa. Vaihtelin aina nukkuvan välillä, että kumpaa kannoin ja kumpi oli rattaissa koska rattaissa kumpikin kuitenkin nukkui pidempiä unia kuin kannettuna. Keskimmäinen oli vasta 9kk kun istui huutamatta rattaissa ekaa kertaa.. Tuo makuupussi oli vetskarit auki kun esikoinen istui siinä ja nukkuvan vauvan sain suojaan sulkemalla sen+jalkapeitteen vielä päälle.

 

Aika nopsaan oli tilanne että lapsilla oli max 2kg painoeroa, joten samalla liinalla oli helppo kantaa molempia.

Tuplat oli käytössä paristi viikossa, lopun aikaa yksöstenrattaat joita ei onneksi myyty pois vaikka ne tilaa eteisessä veikin!

Vuoden jälkeen 2½v käveli jo ihan reippaasti esim kauppa&puistomatkan, ne oli lähellä. Kyllästyin työntämään tuplarattaita tyhjänä, koska kakkosta piti kantaa, mutta rattaat piti kuitenkin varulta olla mukana jos uni yllättäisi.

Meidän tilanteessa p&t tai b-dualit olisi olleet ihanteelliset, silloiset mallit oli Sport ja Classic ja hinta oli kallis joten jäi hankkimatta. Jos näissä olisi saanut molemmat lapset nukkumaan mukavasti niin olisin silti ostanut =) Myin tuplat pois siis vuoden jälkeen ja ostin kantorepun liinojen lisäksi, seisomalautaakaan meillä ei ollut koskaan.

Ei se aina ollut kivaa, kesällä oli superkuuma ja aina oltiin hikisiä, ja talvella pelkäsin aina kaatuvani.

 

Tuplat olisi olleet kivat 3v&2vn kanssa myös, muutama tunti rannalla ja molemmat nukkui bussin penkille kun lähdettiin kotiin. Mietti siinä sitten että kumman siirsi rattaisiin ja kumman saisi nukkuvana selkään helpommin, tässä vaiheessa molemmat halusi jo kävellä ja rattaissa oli aina tavarat. Tässä vaiheessa oltaisiin tarvittu ne tuplat jossa molemmat voisi nukkua ja jotka olisi tarvittaessa toimineet vain yhdellä lapsella ilman että meidän eteinen oli Täynnä rattaita..

 

B-dualissa taitaa olla Vervejä pienemmät eturenkaat, mutta jo se että isomman voi laittaa alapenkkiin, saa rattaat kulkemaan paremmin koska painopiste on isoilla pyörillä taaempana sitten. Meillä oli b-dualit lasten 2&3 kanssa, nukkuipa niissä kerran 5v ja 4v ja hyvin mahtui ;) Me siis asutaan nykyään maalla, missä aura käy joko 23 tai 03, ja päivällä jos myrsky iskee.

 

Ei se ilman tuplia pärjääminen ole mahdotonta tai edes haasteellista, meillä on kaikki lapset jo synnärillä laitettu liinaan ensimmäistä kertaa ja hyvin on tottuneet siinä olemaan. Ei ne ikinä ole kotona sisällä viihtyneet, mutta ulkona kun maisemat on vaihdelleet niin aivan eri asia. Kahta ekaa on kannettu 3v saakka, ja kolmas on 1½v ja edelleen eteisessä roikkuu manduca ja kudottu kantoliina.

Yhdellä ja samalla sidonnallakin pärjää siihen saakka kunnes haluaa alkaa kantamaan selän puolella, tai sitten jossei jaksa opetella lisää niin voi käyttää neliöliinaa tai reppua.

 

Turha minusta on isoja tuplia hommata jos ne ei mahdu autoon/hissiin/bussiin, ja saahan niitä ostettu sitten vauva ollessa vaikka puoli vuotta, jos silloin tarve tuleekin. On ne silti sekä käytettynä että uutena sellainen investointi että turhaan en ostaisi seisomaan niitä. Käytettyjen markkinat on nykyään ihan hyvät ja hinnatkin kohtuulliset.

 

Vibet on näppärät myös, mutta minusta niissä ei voi päivittäin kahta lasta nukuttaa. Me harvoin oltiin kotona päikkäriaikaan joten ne jäi kauppaan-mikäli isompi ei aina nuku, niin ne on varmasti hyvät!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi että näitä vaihtoehtoja on liikaa... :unsure:

Meillä siis tilanne se että huhtikuussa olisi toinen lapsukainen tuloillaan ja meidän esikoinen silloin vuoden vanha. Tuplille olisi siis kovin tarvetta!

Auttakaa kokeneemmat mitkä olisi järkevät tuplat tilanteessa kun haluan;

-säädettävän työntöaisan

-vauvakopan työntäjään päin

-tarvii päästä maastossa kuin maastossa, ulkoillaan paljon

-liikumme myös bussilla

-näppärät laittaa kasaan

 

Siinä nyt ne mitä päällimmäisenä mielessä... Ja jos jollain löytyy vielä joku meille sopiva käytettynäkin niin saap tarjota :)

 

Kiitos jos jaksatte vastailla!!!! :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.

erillinen vaununkoppa tuo mun mieleen

 

rinnakkain:

-mountain buggyt

-easywalkerit

-bugaboot

-carenat

-bumblerider

 

perättäin:

-b-dual

-vibet

-vervet

-city selectit (piene eturenkaat)

-i candy, joissa ilm pienet istuinosat

Share this post


Link to post
Share on other sites

No siis minähän olen tosiaan kokeillut sekä tuplilla että ilman tuplia, ja sanon kyllä että tuplilla on paljon kätevämpää ja helpompaa. Mutta jos "periaatteesta" (niin kuin minä silloin) ei halua tuplia ostaa, niin pärjäähän sitä ilmankin. Varsinkin tosiaan jos käyttää kantoliinaa/-reppua (itse en käyttänyt). Mutta voihan sitä käyttää seisomalautaa (joka on kyllä sekin aika ärsyttävä) tai sitten kyllä ihan yksöisyhdistelmien ratasosaankin mahtuu kaksi lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille olisi tulossa esikoiselle ja kuopukselle noin 1 v 9 kk ikäero. Vaikka ihan alussa vielä ollaan, niin tuplaratasmietintä on jo käynnissä. Ensin ajattelin pärjätä pelkällä seisomalaudalla, mutta toisaalta joudun joka päivä tekemään ainakin jonkunlaisen lenkin koirien ja lasten kanssa. Mitä mieltä olette, riittääkö ihan perus-Carenat tms. edullisemmat tuplat lenkkeilykäyttöön? Lähinnä siis, että onko noiden eri merkkien välillä jotain kestävyyseroja? Mulle ei ole mitään väliä vaunujen leveydellä, kasattavuudella jne. vaan ainoastaan sillä, että niiden kanssa pystyy vetämään sen vajaan tunnin lenkin päivittäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuplina Easywalkerit ja voin suositella. Jämäkät rattaat, joita on helppo käännellä. Istuinosa tarpeeksi iso meidän 2,5-vuotiaalle. Tavaratilaa hyvin (voisi kyllä olla vähemmän putkia).

 

Ainut miinus on kärryjen koko autoon pakatessa. Meillä tuplat on puisto- ja kauppareissuja ja kaupungissa kulkemista varten, joten toi ei haittaa. Kärryt siis menevät takakonttiin, mutta oikein muuta sinne ei sitten menekään. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiiihhh! :girl_impossible: Maha kasvaa ja tuplaratasahdistus samaa tahtia! :dash2:

 

Tämä ei ehkä ihan kuulu tähän ketjuun, mutta jos Chimelli tai joku toinen n.1,5v ikäerolla lapsensa saanut on pärjännyt ilman tuplia, niin tahtoisin vinkkejä. :girl_sigh:

Täällä samoja fiiliksia. Mulla on kyllä jo itsellänikin kokemuksia 1,5v ikäerosta ilman tuplarattaita, mutta silloin (12v sitten) meillä oli emmaljungat sisaristuimella. Niillä pärjättiin myös silloin kun kolmas syntyi kakkosen ollessa 1v10kk.

 

Kun tuo ensimmäinen kolmikko saatiin omille jaloilleen, on pärjätty yksösrattailla + kantoliinalla/repulla, kun ikäerot ovat olleet n. 3,5 vuotta. Nyt on kolmella viimeisellä ikäerot käänteiset verrattuna kolmeen ekaan. Eli 5:s ->6:s 1v10kk ja nyt on tulessa 7:s kun edellinen on 1v6-7kk. Tuplarattaat pitäisi saada. Eli 1v10kk ikäerolla pärjättiin rattaiden ja kantorepun kanssa, kun isommat kulkivat omin jaloin. Nyt kun keväällä on vauvan ja 1,5v:n lisäksi 3v, joka ei jaksa kävellä aina ja kaikkialle, ajattelin, että ne tuplarattaat helpottaisivat elämää kummasti. Nykyinen kuopus on niin reipas jo nyt, että varmaan jaksaisi kävellä minne vaan, mutta kävelisikin mielellään minne vaan, mutta ei sinne minne äiti haluaa. Nyt on sitten tuplarataskuume kasvussa. Ostaisin ne mielelläni jo nyt talveksi, kun en mahani kanssa pysty Patapumia kantamaan, ja 3v ei aina jaksa joka paikkaan kävellä. Vauvalle pitää kevääksi-kesäksi ostaa kantoliina, kun ei meidän Patapumilla voi kantaa alle 6 kk ikäistä.

 

Eli 3,5v:n 1,5v:n ja vauvan kanssa olen suunnitellut liikkuvani tuplarattaiden ja kantovälineiden turvin. Jos pitää mennä bussilla neuvolaan, ajattelin pärjätä sillä, että vauva on liinassa, 1,5v yksösrattaissa ja 3v kävelee. Bussipysäkki on sen verran lähellä sekä meillä että neuvolan puolella, että 3v jaksaa ne matkat kyllä kävellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kerro sitten millaisiin tupliin päädytte, mihin 3½v mahtuu =) niitä oli ainakin 2008 harvassa. nythän valikoimaa on huimasti enemmän onneksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän tupliin saa seisomalaudankin, joskin se kombo on varmasti jo aika raskas työntää! Just näin tällaisen perheen liikenteessä, kaksoset tuplavaunuissa ja parivuotias seisomalaudalla. Bumbleridet on ainakin sellaiset, joihin mahtuu yli 3-vuotiaskin:

 

Meillä on nuo Bumbleridet kuten pikkurinsessa sanoi ja olen kyllä todella tyytyväinen niihin. Meillä poika 3v. mieluummin kyllä kävelisi ja usein annankin kävellä ja työnnän sitten vain pikkusiskoa. Mutta koska pojan kävely on sellaista haahuilemista niin sitten kun haluan taas mennä ja lujaa enkä jumittaa niin poika vain kärryihin ja menoksi. Bumbleriden valjaat olisi kyllä lapsenkin helppo avata kun siinä on vain yksi nappi. Meillä ei poika ole vielä älynnyt sitä nappia painaa joten sitä etappia odotellessa. Lapset ovat kyllä suloisia kun istuvat käsi kädessä kun kävelemme. Minä myös yksi jumppailukerta juoksinkin hyvin vähän rattaiden kanssa. Juoksu meni todella jouhevasti kunhan muistin lukita etupyörät. Rattaat ovat myös tukevat sillä kävelen usein ison koiran kanssa joka alussa innoissaan vähän vetää. Ainoa mitä kiroilen rattaissa ja tämä on kyllä kaikissa tuplissa on se rattaiden koko kasattuna. Ne vievät kyllä kaiken tilan takapoksista joten auton ja rattaiden mitat kannattaa tarkistaa hyvin tarkasti, että mahtuu. Meillä koiraraukka on ahtautuneena yhdelle paikalle kolmannella rivillä ja rattaat ahdettuna vieressä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minä olen nähnyt sekä brion että teutonian tuplat seisomalaudalla, kumpikin kaksosperheessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kerro sitten millaisiin tupliin päädytte, mihin 3½v mahtuu =) niitä oli ainakin 2008 harvassa. nythän valikoimaa on huimasti enemmän onneksi!

Käytiin jo koeajamassa Z-Line Jule Twin rattaita kaupassa, ja 3v oli testinukkena. Muuten vaikuttivat hyviltä, mutta tuntui puoltavan aika paljon kun kyydissa oli vaan yksi 13,5 kiloinen. Pituutta hänellä oli 3v neuvolassa 94 cm, ja ihan hyvin mahtui ainakin istumaan noihin kärryihin. Makuuasentoa ei testattu, koska ajatus on, että hän ei niissä juurikaan unia nukkuisi. Eihän tuo mikään iso 3 vuotiaaksi ole, vähän keskikäyrän alapuolella menee neuvolan kasvukäyrillä. Eli tytöistäkin yli puolet taitaa olla isompia kuin meidän pikkuneiti.

minä olen nähnyt sekä brion että teutonian tuplat seisomalaudalla, kumpikin kaksosperheessä.

Minä olen sensijaan nähnyt kun isä työnsi kaksostenrattaita ja hänellä oli kolmas lapsi kantorepussa selässä. Ja itse mieluummin kannan yhden repussa kuin lykkään kolmea rattaissa. Varmaan eri asia tasamaalla, mutta täällä meillä on aika jyrkkiä mäkiä, lähdetäänpä sitten mihin suuntaan tahansa. Lisäksi meillä on huonoja kokemuksia seisomalaudasta, ajalta jolloin meidän kolme vanhinta oli pieniä. Siitä hypättiin liian monta kertaa vauhdissa pois, ruhjeiltakaan ei vältytty. Myytiin se pois aika pian. Ja tää meidän iltatähtisarja on kertaluokkaa vilkkaampia kuin vanhimmat lapset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos kukaan tutustunut lähemmin Joovyn tupliin? Meillä on tulossa ikäeroa 2v 2kk, mutta normaaliseisomalauta (saati sitten yksöisvaunut) eivät ole mahdollisuus, jos/kun haluan poistua kotoa, koska tuleva isoveli on vauhdikas tyyppi... Eikä ole omasta mielestään ikinä niin väsynyt, ettei jaksaisi kävellä - joskus vaan pitää halailla puita ja pötkötellä jalkakäytävällä. ;)

 

Best Buggysta olen lukenut arvioita ja katsonut kuvia... Vaikuttaa melko köykäiseltä, mutta vois toimia, kun isompi saa seistä tai istua, eikä siitä pääse ehkä ihan noin vaan karkaamaan.

108_6_.jpg

 

Britti-Amazonista ainakin saa kolmella sadalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

eihän tuo eroa normi perättäisistä (esim graco) kuin sillä että taaimmainen istuin tuskin kallistuu ja siinä ei ole kuomua? oliko siellä testattu lumessa noita? minusta siis näyttävät matkarattailta eikä vaunuilta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli ekana mieleen, että saako kynnyksen kohdatessa eturenkaita ilmaan kun toi aisa on tuollai ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihin tuossa laitetaan vauva? Kumpi istuin siis menee makuulle? Jos etummainen niin noihan on ihan turhat ekat puolivuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiku joo, kantsis varmaan avata noi linkit :girl_crazy: Siis toimii näköjään pelkän kaukalon kanssa. Eli kumpikaan istuin ei kallistu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai ne menee rotvallista jos painavempi istuu takana. Hmm, jos tuplat syö koko auton tilan, ostakee ihmiset tuplasattarit. Huutiksessa on kokoaika ja ne toimii kaupungilla ja kasaantuu miniksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kyllähän tupliin saa seisomalaudankin, joskin se kombo on varmasti jo aika raskas työntää!

Tähän varmasti vaikuttaa aika paljon se, minkä painoiset ja miten kevyestirullaavat tuplavaunut ovat. Mountain Buggy Duetia seisomalaudan kanssa en ole kokenut mitenkään raskaaksi työntää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en henkilökohtaisesti suosittele seisomalautaa yleensä kasvot menosuuntaan rattaisiin, koska siitä lapsi ei näe todellakaan mihinkään, kun se kuomu tulee ihan naaman eteen. Ja tuo näkökentän olemattomuus taas aiheuttaa vähänkin ympäristön tarkkailusta kiinnostuneelle lapselle yllättäin tarpeen hypätä pois kyydistä rattaiden liikkuessa. Ja aikuisen reipas kävelyvauhti on 3 vuotiaalle niin nopea, että jos hän siinä vauhdissa hyppää pois laudalta, hän on herkästi nenällään kivikossa tai asfaltilla.

 

Toki voi olla jotain kasvot menosuuntaan rattaita, joiden suunnittelussa on otettu huomioon seisomalaudan käyttö, ja tätä engelmaa ei niissä välttämättä ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lumet tuli joten on hyvä aika kysyä teiltä bumbleridejen omistajilta et mites ne nyt kulkee näissä suomen lumisissa keleissä?

 

Mulla siis tuplat hankinnan alla, huhtikuussa on pikkukakkosen laskettuaika ja isosisko on sillon 1v 8kk. Tarvin rattaat jolla pääsen liikkeelle (koiran kanssa ulos) vaikka aura ei olis just käyny ja kun kiertelin kauppoja ja kokeilin erilaisia ja rakastuin bumblerideihin, ne tuntuu olevan kaikkee mitä mä tupliltani haluun. Tietty kaikkein pahimmissa keleissä voin laittaa pienemmän manducaan ja isomman pulkkaan/yksösvaunuihin johon on talvipyörät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän asti ollaan pärjätty ilman tuplia, mutta nyt mä haluisin tuplakärryt, joilla kuljettaa 2,5-vuotiasta ja 10kk ikäistä. Ne tulis ihan lenkkikäyttöön ja pidemmille kävelymatkoille, eli pitäis olla hyvät kulkemaan ja mielellään ilmakumirenkaat, erilliset säätyvät selkänojat, että voi nukkua. Ja tietenkin sais olla edulliset :) Oon miettiny ihan noita Carenan tuplarattaita, mutta kun ne ei varmaan mahdu eteisestä kulkemaan. Onko ne miten hankalat laittaa kasaan, eli onko mitään järkeä, jos ne aina kantais sisälle ja ulos? Asutaan rivarissa, että pitkästi ei kantaa tarttis, mutta onko tuo kasaaminen/avaaminen miten työlästä? Hinnaltaan olisivat aika passelit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Carenaan mahtuu isommat lapset :) en usko että se kasaaminen olisi vaikeaa koska mitään osia ei tarvitse irroitella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites Baby Joggerin City Mini GT:t tuplina teille, jotka tarttette tilaa isommallekin lapselle? Niihin ainakin mahtuu ja ovat maailman helpoimmat laittaa kasaan + kasautuvat pieniksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meille on just nuo tulossa. Todettiin vaan kaikista vaihtoehdoista parhaimmiksi, vaikkeivat nuokaan täydelliset ole. Niissä taitaa oikeasti olla lähes markkinoiden suurin istuintila ja kätevin kasausmekanismi ja todellakin taittuvat pieneen. Renkaat ovat meidän käyttöön täydelliset, eli huoltovapaat, mutta silti sopivat maastoon. Harmi vaan, ettei niihin saa muuta koppaa kuin compactin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now