N_D

"Facebook-kaappi"

168 posts in this topic

En ole erityisesti asiaa julkistanut, toki valokuvista on tarkkasilmäinen huomannut mahan kasvamisen. :) Eiköhän tulokkaasta sitten laiteta kuva näytille, niin hitaammatkin huomaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä päivitin joskus puolivälin tienoilla käyneeni äitiysjoogassa. Jo sitä ennen laitoin profiilikuvaksi kuvan, jossa joku tarkkasilmäinen olisi saattanut huomata mahan, mutta ilmeisesti kukaan ei katsonut niin tarkkaan, tai ei ainakaan uskaltanut kommentoida. Sen jälkeen ei ole kyllä ollut mitään vauva- tai raskausaiheisia juttuja fb:ssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse oon aatellut, että siinä viikoilla 16-18 voin asiasta facebookkiin mainita, ihan vaan toteamalla ilosta ja onnesta ja millä raskausviikoilla mennään :) facebookissani on kuitenkin paljon sellaisiakin henkilöitä joille haluan asiasta kertoa, mutta ei niin läheisiä että ihan muuten vaan asiasta lähtisi soitteleen, jos ei satuta hetkeen oleen tekemisissä. Mitään ultrakuvia ei, anteeks vaan, tulis kyllä mieleenkään laittaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritän salata asiaa Facebookissa mahd pitkälle. Yhtäkään ultra tai vauva-kuvaa en sinne aio laittaa, kiellän myös muita laittamasta meidän lapsesta. Minulla on siellä nytkin vain yksi sivukasvokuva itsestä ja esim. häistä ei ole yhtään kuvaa (kaveri laittoi omiin kansioihinsa meidän häistä mutta poisti pyynnöstäni).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse oon aatellut, että siinä viikoilla 16-18 voin asiasta facebookkiin mainita, ihan vaan toteamalla ilosta ja onnesta ja millä raskausviikoilla mennään :) facebookissani on kuitenkin paljon sellaisiakin henkilöitä joille haluan asiasta kertoa, mutta ei niin läheisiä että ihan muuten vaan asiasta lähtisi soitteleen, jos ei satuta hetkeen oleen tekemisissä. Mitään ultrakuvia ei, anteeks vaan, tulis kyllä mieleenkään laittaa...

 

 

Samaa mieltä. Rakenneultra ensi viikolla (19+6), jos siellä kaikki hyvin niin sitten ajattelin laittaa kuvan tekemistäni vauvan töppösistä ja kuvatekstiin lasketun ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausaikana olen päivittänyt kaksi kertaa fb:hen sellaisen päivtyksen, josta tarkkasilmäisimmät viimeistään muiden kommenteista pystyvät ehkä vähän arvailla asian laidan. Alussa olin niin arka julkistamaan asiaa koko feispuukille (kyyninen tietenkin miettii, että "jos jotain sattuukin") ja rakenneultran jälkeen tuntui jotenkin niin myöhäiseltä suureen ääneen alkaa julistaa asiaa, joka ei ole enää sillä tavalla tuore. :D

 

Syntymän aion kyllä tiedottaa, ehkäpä oikein kuvan kera. Varmasti suurin osa on ihan :blink: , kun tieto pääsee yllättämään.

 

Ärsyynnyn kyllä vähän myös sellaisesta jatkuvasta vihjailustakin, tyyliin "nyt loppui tupakointi!" tai "kylläpä tekis mieli olutta, mutta kun ei voi ottaa". Tätä sarjaa tarpeeksi, niin tyhmempikin osaa laskea yksi plus yksi. Hemmetti, jos se tekee mieli julkistaa koko maailmalle, niin ihan rohkeasti vain!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vähän OT, mut ylipäätään kaikki tommoset vihjailevat päivitykset on ihan megaärsyttäviä. Kerrotaan A ja sit Beetä pitää kerjätä. :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Komppaan! Ja sitten sitä Beetä ei voida kertoa näin tälleen julkisesti kaikkien näkyville. Että pakkoko on sitte päästä ees vihjailemaan? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja aina se vihjailu ei edes onnistu niin kuin on tarkoitettu. Mä olin aivan varma, että yksi kaveri oli raskaana, kun se vihjaili viikkotolkulla "unelmien täyttymisestä", "mukavasta odotuksesta", "ihanista uutisista". Meinasin jo räjähtää, että kirjoita nyt HEMMETTI SOIKOON ETTÄ OOT PAKSUNA!!!!

 

Ei se ollut. Se puhui uusista lemmikkieläimistä. :P

 

Vihaan fb-vihjailua joten en harrasta sitä. Vauvakaapista tulen ulos sitten joskus, kun vauva on syntynyt. TAI kommentoin jollain tavalla äitiysloman alkamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me onnistuttiin pitää salassa syntymään asti. Puhelimen välityksellä sitten osastolta laitoin et tyttö syntyi,painon,pituuden ja klo.....99% ihmisistä ei tiennyt siis kaverit,suku yma. Pikkunen ylläri kaikille xD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mekään ei olla miehen kanssa facebookiin kirjoitettu mitään tulevasta vauvasta. Tärkeimmät ihmiset tietävät asiasta muutenkin. Vauvan syntymästä varmaan sitten ilmoitetaan tai joku lisätään kun kotiudutaan sairaalasta. Tai sitten hehkutan kun äitysloma alkaa... :) Tarkkasilmäisimmät tutut ovat miehen faceseinältä ehkä pystyneet rivien välistä tulkitsemaan, että meille on perheenlisäystä tulossa, sillä joissakin kavereiden (jotka raskaudesta tietävät) kommenteissa viitataan vauvoihin. ^_^ Kaikenlainen vihjailu ja "kohta tapahtuu jotain mahtavaa" "mulla on salaisuus, ihkuti ihkuti" -tyyliset jutut on ihan saamarin raivostuttavia. Eikö voi sitten kertoa suoraan... :girl_prepare_fish:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä meinasin haljeta salaisuudesta, joten vko 12+ piti paljastaa FB:ssä raskaudesta. Oli tammikuu, joten laitoin statukseen "tipattomat kuukaudet." No siitähän sitten heti tuli kyselyä, joten sain paljastaa onnellisen uutisen kaikille. Mä oon ahkera fb-päivittäjä muutenkin, ja musta on jotenkin ylijännää paljastaa tälläisiä asioita face-to-face, niin mulle tää oli kaikista luontevin tapa paljastaa tämä ihana salaisuus. Ja jos tuleekin keskenmeno, niin en näe mitään syytä miksei siitäkin voi ilmoittaa fb:ssä.

 

P.s. mulla kuitenkin suht pieni kaveripiiri, noin 120 kaveria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tulin kans kaapista ainakin osittain.. Olin lomamatkalla ja laitoin pari kuvaa reissusta faceen ja niissä näkyy masu.. :) Ja pari kaveria heti kommentoi ja onnitteli, joten ainakin niille jotka tuota kuvaa katsovat tarkemmin ja lukevat ne kommentit saavat tietää raskaudesta.. Mutta enpä usko että läheskään kaikki mun kuviani sen tarkemmin tsiigailevat.. ^_^ Viikkoja kuvanlaitto hetkellä oli 17+2..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse julkaisin tiedon FB:ssä noin viikolla 12 toteamalla "Pullat uunissa, tai siis pulla ;)"

Ultrakuvaa en ehkä laittaisi, mutta mahakuva varmaan tulee jossain vaiheessa nyt kun maha on vielä söpö kumpu :wub:

En näe mitään ongelmaa kertoa uutista Facebookissa, jos en haluaisi jakaa ihmisille elämääni en olisi koskaan "naamakirjaan" liittynytkään. Kummoisempia raskauspäivityksiä tuon jälkeen en kuitenkaan ole tehnyt, muut asiat nousseet enemmän uutisoitavaksi viime aikoina :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kauhean aktiivinen FB-käyttäjä, joten kerroin vasta vauvan synnyttyä parin kuvan kera. Kaikki läheiset kaverit toki tiesivät asiasta jo siinä vaiheessa.

 

Minäkään en kauheasti pidä turhanpäiväisestä vihjailusta. Huvittava ja ärsyttävä on myös esim. joidenkin ex-lapsuudenkavereiden tapa tulkita kaikki mahdollinen raskausvihjailuiksi, tyyliin:

 

Maija Meikäläinen: "Huh huh kun jaksaa tämä arki väsyttää, ja suklaatakin tekis koko ajan mieli."

Heidi Heikäläinen: "No mitäs, onko se Maija taas pieniin päin...? :girl_crazy: "

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin, että jos lisäisi perheeseen Child (expected), kun siellä on ainakin englanniksi sellainen vaihtoehto. Mutta en laittaisi kaikille FB-kavereille näkymään, vaan vain osalle.

 

Mä olin ajatellut tätä, mutta tuolta Family > Add another family member -listauksesta ei ainakaan mulla löydy Expected: Child -vaihtoehtoa. Olisikohan FB poistanut sen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole tähän asti mitään raskaudesta kertonut FB:ssä, mutta kun viikkoja on nyt kasassa jo 24+4 niin aattelin että voisin lauantaina otattaa miehellä jonkun kivan kuvan jossa mahakin näkyy ja laittaa sen vaikka profiilikuvaksi... Siitä sitten huomais ketkä huomaa :) Ultrakuvia en oo FB:hen laittanut, enkä varmaan laitakaan kun ei käsittääkseni enää olla ultraan menossakaan :D Mutta vauvasta laitan kyllä kuvan kun se syntyy.

 

Mulla kaikki kaverit tietää raskaudesta, mutta esim. FB:ssä oleville opiskelukavereille en oo kokenut tarpeelliseksi kailottaa. Toisaalta en yritä asiaa salatakaan, koska asia selviää kyllä niille jos törmäävät muhun koululla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin, että jos lisäisi perheeseen Child (expected), kun siellä on ainakin englanniksi sellainen vaihtoehto. Mutta en laittaisi kaikille FB-kavereille näkymään, vaan vain osalle.

 

Mä olin ajatellut tätä, mutta tuolta Family > Add another family member -listauksesta ei ainakaan mulla löydy Expected: Child -vaihtoehtoa. Olisikohan FB poistanut sen?

 

Hmm. Mulla ainakin löytyy vielä tuo odotetaan lasta. Toki mulla on suomenkielinen versio käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selitätkö tyhmälle mistä tuo löytyy? En vaan löydä. Perheenjäsenenkin jos lisäis nii vaihtoehtona on vaan "poika", ei tytärtä ... :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kas, kun tarkemmin etsin, niin eipäs siellä enää ollutkaan sitä "odotetaan". Aikasemmin katsoin vain sitä listaa, joka aukeaa sen mun lisäämän "odotetaan lasta" kohdalta. Nyt kun yritin lisätä uutta perheenjäsentä, niin eipäs siinä listalla ollutkaan tuota "odotetaan" Pöh. Outoa. Eikä tosiaan tytärtä ollut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harmi, kun tota "odotetaan" ei enää ole...

 

Tulin tänään ulos facebook kaapista ilmoittamalla fiiliksistäni kun tuntee liikkeet ja potkut. Aika moni facebook kavereistani on tiennyt sen jo melko alusta lähtien ja tiennyt myös hoidoistamme. On siellä muutama semmonen jäljellä, jotka ei olleet tienneet ja mun "on niin väsynyt" -päivityksistä sitä ei ole voinu päätellä, koska olen aina väsynyt... :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin FB:n puolella on erilaisia puolituttuja sekä töiden ja harrastusten kautta olevia ihmisiä, joiden kanssa olen kyllä yhteyksissä, mutta joille en kerro koskaan sen tarkemmin elämästäni. Ylipäätäänkin FB:n puolella päivitän harvakseltaan, eikä mitään paineita kertoa siellä ole ollut. Ylipäätään pidän netissä omalla nimellä/tutulla nimimerkillä julkaisemisessa nyrkkisääntönä, että jollen voisi kertoa tätä ihan kaikille sosiaaliseen piiriini kuuluville ihmisille kasvotusten (mukaan lukien kaikki sukulaiset, vanhat koulukaverit, ihmiset joista en pidä, jne), sitä ei kannata nettiin kirjoittaa. Tästä syystä en myöskään naamakirjan puolella ole kokenut mitään syytä julistella asioitani odotuksenkaan suhteen sen tarkemmin. Tärkeimmät ihmiset tietävät ja loput tavallisen maailman tuttavapiiristä varmasti muutaman kuukauden sisällä tajuavat. Lopuilla ei sitten olekaan minulle oikeastaan väliä. Tietäkööt, jos jostakin kuulevat. Jolleivät, ei heidän maailmansa varmaankaan kaadu satunnaisen puolitutun lisääntymispuuhien jäätyä pimentoon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harmi, kun tota "odotetaan" ei enää ole...

 

Mulla ainakin pystyy lisäämään perheenjäseniin että "Odotetaan: lasta". Jos kaikilla ei sitä näy, voisko mahdollisesti johtua jostain päivityksistä, esim. aikajanasta..? En tiiä.

Oon ajatellut tätä tapaa käyttää, huomaamatta vois lisätä uuden perheenjäsenen jossain vaiheessa, mutta en ainakaan vielä ensimmäisen kolmanneksen aikana.

Edited by Rimpula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ajatellut, että en kirjoittaisi tai muutenkaan ilmaisisi odottavani facebookissa. Varmasti sitten kun lapsi on syntynyt, niin sitten laitan jonkin ilmoituksen asiasta. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now