JackieO

Kuukautiset raskauden ja synnytyksen jälkeen

28 posts in this topic

Minkälaiset ovat kuukautiset raskauden ja synnytyksen jälkeen? Samanlaiset, erilaiset...? Muuttuiko kierto tms.?

 

Itsellä oli ennen tosi "kivat" eli lyhyet ja ytimekkäät ja kiertokin täsmällinen kuin kello sekä ei juurikaan kipuja. Nyt erityisesti kivut ovat aika karseat... ja tuntuvat samoilla seutuvilla kuin supistukset. :huh:

Edited by JackieO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuoto on hieman lisääntynyt ja kivut ovat ilmestyneet. Joka kierto ei tietenkään ole samanlainen ja noitten kipujenkin kanssa tulee toimeen. Ei siis mikään radikaali muutos ja muistelisin, että tämänmoista minulla oli ennen e-pillerien syömistäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hassua, minulla taas muutamat kuukautiset, jotka ehtivät olla ennen uutta raskautta, olivat huomattavasti kivuttomammat ja niukemmatkin kuin koskaan aiemmin! Nyt selviää helposti ilman särkylääkettä toisin kuin ennen, pillereidenkin aikaan. Toivottavasti palaavat sellaisina sitten toisenkin vauvan jälkeen. Kierto on suunnilleen sama kuin ennenkin, eli epäsäännöllisen säännöllinen kutakuinkin samoissa pituuksissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksen jälkeen menkat alkoivat muutaman viikon kuluttua ja olivat niukemmat sekä kivuttomammat kuin koskaan!! Aika pian laitatin hormonikierukan ja voudot ja kivut vähenivät entisestään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi aika nopealla tahdilla kuukautiset synnytyksen jälkeen ja alkuun olivat täysin kivuttomat (runsaat ja kierto mitä sattuu kuten aina)...olin ihan että wow, nytkö se tuska joka kuussa on loppunut kun 13v kärsinyt tosi kivuliaista kuukautisista. Mutta se ilo ei kestänyt kuin kolmisen kuukautta. Ihan yhtä runsaat, erittäin kivuliaat ja ihan yhtä sekaisin kuin ennenkin, ilman e-pillereitä mun kierto ei pysy missään kurissa, kokeiltu ties millä hormoneilla mutta ei niin ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nykyään kamala painon tunne alapäässä kuukautisten ensimmäisenä päivänä. Aimmin moista ei ollut. Onko kukaan muu huomannut samaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollu nyt kahdet kuukautiset. Molemmat ovat loppuneet kuin taikaiskusta ja kestäneet kolmisen päivää. Mutta nää toiset kuukautiset olivat aika rasittavat ja kivuliaat. Tuntui, että olisin ollu taas raskaana, ku olin todella itkuherkkä ja muutenkin oli kammottavia kuukautiskipuja, mtä ei mulla ei ollu ennen raskautta <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Samaa tulin minäkin ihmettelemään, kun synnytyksen jälkeen on kuukautisista tullut kamalan kipeät. Onko kukaan selvitellyt voiko asialle jotain? Täytyy soittaa gynekologille, vähintään särkylääkeresepti on hankittava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ennen raskautta erittäin kivuliaat, sanoisin että tuskaiset kuukautiset. Kesto 1 1/2 vkoa, oksentelua, pyörtyilyä, tms. Synnytyksen jälkeen kun menkat alkoivat niin parit ekat olivat kivuttomat(tosin kesto entisenlainen), sen jälkeen kivut tulivat yhtä kovina takaisin. Mulla ei ole e-pillerit tai lääkkeet missään vaiheessa auttaneet noihin kipuihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Josko ongelma onkin siinä, että aikaisemmin e-pillerit pitivät mulla kivut aisoissa, kun menkat olivat erilaiset :unsure: . Inhottavaa joka tapauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi olla. Mulla ainakin menkat oli kivuttomat pillereitten kanssa ja muuten on sitten jonkin verran kipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetän vielä, ja tähän mennessä en usko että kuukautisia on ollut vielä ollenkaan. Välillä on kyllä tiputellut ihan vähän, ja mulle tuli nyt mieleen että voikohan se johtua endosta. :huh: Se olisi erittäin ikävää...Onko kokemuksia? Voikohan tiputtelu liittyä imetykseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla on nykyään kamala painon tunne alapäässä kuukautisten ensimmäisenä päivänä. Aimmin moista ei ollut. Onko kukaan muu huomannut samaa?

 

Mulla on ihan sama, eikä ennen ole tuollaista ollut. On pysty pitkään seisomaan ja kävelemään, kun alkaa tuntua hirveän pahalle :huh:

 

Ensimmäiset menkat (8kk) synnytyksen jälkeen oli huomattavasti runsaammat ja kivuliaammat kuin aikaisemmin (tosin luomumenkkoja ei ehtinyt tulla pillerien lopetuksen jälkeen). Ensimmäinen kierto oli 37 päivää ja viimeisin 29 päivää, nähtäväksi jää mihin asettuu (ennen pillereitä oli n.30). Kahdet viimeisimmät ovat olleet niukemmat (joka niukemmat kuin pillereiden aikaan), mutta ensimmäisenä päivänä kivut on ollu pahemmat kuin aikaisemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksestä tuli 5 viikkoa kun alkoi ekat menkat. On jatkunut nyt 4 päivää ja tuntuu et vuoto ei lopu ollenkaan. Todella runsaat on, mutta mitään kipuja ei oo.....Onko normaalia, kokemuksia? Jälkitarkastus olisi parin päivän päästä, voiko sinne mennä jos on menkat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiemmin niukat ja täsmälliset menkat on muuttuneet runsaiksi ja alkamispäivä heittelee joka kuukausi.. Tosi kummallista herätä keskellä yötä siihen että vuotaa yli. Ja ihme pään jomotuksia, selkäsärkyä, mielialanmuutoksia monta viikkoa ennen alkua.. Ennen on selvitty muutamia päiviä ennen alkaneilla oireilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuukautiset synntyksen jälkeen oli kivuttomammat ja pikkasen niukemmat. Ensimmäiset menkat tuli synnytyksestä alle 2 kuukauden kuluttua. Ehtis olla 2 kiertoa ennen kuin aloitin ehkäisylaastareiden käytön. Eka oli kp30 ja toinen kp32. Käytin ehkäysyä noin 8kk ja nyt kierto on tasaantunut kp30 kieppeille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ennen raskautta ollut juuri yhtään kuukautiskipuja, mutta synnytyksen jälkeen kuukautiset ovat muuttuneet kivuliaimmiksi. Muuten en oikeastaan ole huomannut eroa aikaisempaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen raskautta menkat olivat melko runsaat, melko säännölliset (max 3pv heittoja) ja melko kivuliaat (tyyliin 1g panadolia riitti hyvin pitämään minut toimintakunnossa). Synnytyksen jälkeen kuukautiset alkoivat uudestaan suunnilleen 9kk päästä synnytyksestä, ja nyt menkkoja on tullut jo kahdet (väli oli heti näpsäkkä 30 päivää). Kipuja on mielestäni aiempaa vähemmän, tosin nyt oviksen aikaan on yllättävän voimakkaita tuntemuksia ja ällötyksiä. :huh: Muuten tilanne on menkkojen osalta aika sama kuin aiemminkin. Runsautta riittää ja pms jyllää vahvana. :lol:

 

Nyt minulla on muuten myös kuparikierukka, joka ilmeisesti saattaa tehdä menkoista runsaammat ja kivuliaammat, joten kuka tietää miten helpolla pääsisin ilman tätä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on menkat alkaneet joka kerta heti 4 vk kuluttua synnytyksestä valitettavasti. Muuten menkat ovat muuttuneet vähemmän kivuliaisiksi ja niukemmiksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menkat alkoivat 1,5 kk imetyksen lopetuksen jälkeen. Ensimmäinen kierto 26, sitten 60 ja kolmansia menkkoja ei tullut koska tulin raskaaksi. Olivat hiukan pidemmät kuin normisti. Sellaiset 7-9 päivää kestoltaan. Kivut olivat normaalit ja vuodon määrä normaali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi menkat 4vkoa synnytyksen jälkeen. Ihan samanlaiset ovat olleet kuin ennen synnytystäkin. Kierto on säännöllinen ja vuoto ja kesto ihan samanlainen. Ei ollut kipuja ennen raskautta eikä ole nytkään (mulla on se tilanne että e-pillerit tuo mulle kuukautiskivut ja ilman e-pillereitä ei kipuja ole)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla menkat alkoi n. kk imetyksen lopettamisen jälkeen. Ekat oli niukat ja seuraavat olikin aivan älyttömän runsaat. Minkäänlaisesta säännöllisyydestä ei tietoakaan!! Nyt tulee menkat joka toinen viikko ja runsaat on. Eli viikko vuotaa ja sit viikko väliä ja taas mennään. Kaikki kuukautiskivut on kadonnu. Syön e-pillereitä ja silti menkat puskee kesken levyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ensimmäiset kluukautiset synnytyksen jälkeen olivat pahast. Kivut oli hirveät ja vuotokin kesti normaalia kauemmin.. Sitten 2 viikon päästä tuli pari päivää taas kipuja ja vuotoa en tiä oliko menkat??? mutta iankin lääkäri niin epäili.. Nyt pillereitä syödessä kuukautiset olivat aivan unelmat !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummankin lapsen syntymän jälkeen menkat on alkaneet täysimetyksestä huolimatta aikalailla heti jälkivuodon loputtua. Esikoisen syntymän jälkeen tosin kierrot oli lyhimmillään 40 pv, kun taas kuopuksen syntymän jälkeen kierrot on hyvää vauhtia palanneet normaaleihin kiertopäivälukemiin, eli n. 30 pv. Vuodot on yhtä runsaat kuin ennen lapsiakin, mutta kivut on mun mielestä vähän helpottanu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään muuttunut kuukautiset synnytyksen jälkeen (tai olleet jo sitä ennen) niin, että menkkojen aikaan viluttaa ja koko kroppaa särkee ihan kuin olisi flunssassa? Kuumetta ei kuitenkaan ole ja lisäksi maha on sekaisin. Tavanomaisia menkkakipuja ei ole. Ilmeisesti tämä voi liittyä noihin menkkoihin, mutta voikohan tämä mennä ohikin? Ei ole kiva, jos tämä on tätä nyt joka kuukausi tästä eteenpäin. :girl_prepare_fish:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now