TIME

Shantala-amme

26 posts in this topic

1207126145.jpg

 

Tällaiseen ammeeseen törmäsin kaupassa. Meillä, kun kylvetettävä on vielä mahan sisäpuolella, niin kyselisin onko kenelläkään käytännön kokemusta tällaisesta ammeesta?

 

# Shantalassa vauvalle ei tule uppoamisenpelkoa, kun keho saa tukea ammeen reunoilta eikä vauvan ole maattava vaakasuorassa asennossa ainoastaan pesijän tukemana

# vakaa amme, jonka voi nostaa esim. pöytätasolle pesun ajaksi

# Veden lämpötila säilyy perinteistä ammetta pidempään lämpimänä

# Vauva tuntee olonsa turvalliseksi kohtumaisessa asennossa

# Vauvan käsittely on helpompaa kuin perinteisessä ammeessa

# Säästää vettä ja energiaa

# Helppo säilyttää

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tämä sama kuin kohtuamme? Itse pidän tuota todella hankalana enkä kyllä ostaisi ennen kuin saisin kokeilla lapsen kylvetystä tuossa. Mielestäni tuon "ammeen" (sankoa tuo muistuttaa) edut ovat melko minimaaliset verrattuna sen köykäisyyteen.

 

Itse en ainakaan osaisi vauvaa kylvettää noin pystyssä asennossa, jolloin kävisi varmasti niin, että vauva olisi puoliksi ulkona tuolta ammeesta ja paleltuisi. Isommankaan lapsen kylvetystä en tuossa ymmärrä - sama kuin laittaisi saaviin istumaan.

 

Summa summarum. Mielestäni turha vempain.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Summa summarum. Mielestäni turha vempain.

 

Mulla vähän samansuuntaiset ajatukset. Edelleen perinteinen vanna on musta ollu kaikkein toimivin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

enpä ole mäkään moiseen törmännyt! kohtuammeesta olen joskus kuullut...mutta mä en kanssa oikein tajua että miten tuossa vastasyntynyttä kylvetetään? siis niin kun että missä asennossa?

 

oliko muuten kallis?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mäkään kyllä tollasen kanssa osais toimia, eiks tossa oon vaikee kannatellakin sitä vauvaa, eihän sitä voi yksin tonne pistää päjöttään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
oliko muuten kallis?

 

Mä en muuten hintaa katsonut, kun sen ammeen vielä ehtii hankkimaan. Itselle tuli mieleen, että jos käyttöaika on tyyliin eka kuukausi, niin ei siinä silloin mistään tilan säästämisestä kauheasti hyödy! Mä kanssa ihmettelen sitä kylvetysasentoa, siksi odotankin jos joku on oikeesti käyttänyt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käly joskus kylvetti esikoistaan ihan tavallisessa ämpärissä (kun sellainen saunalla sattui olemaan) ja vauva oli siinä viihtynyt. En siis menisi ostamaan tollaista, vaan kokeilisin ihan tavallisella ämpärillä, jos tollaista asentoa haluaisin kokeilla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohtuamme maksoi 20€ jos oikeen muistan. Aluksi tollasta katselin ku aattelin että ei vie niin paljoa tilaa. Mutta joutuu sen isomman ammeen ostamaan jossain vaiheessa kumminkin, että jätettiin se väliin. Jostain luin myös että vauva on vaikeempi saada puhtaaksi tossa ammeessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulen kyllä, että käyttöikä jää aika pieneksi. Muistaakseni coralilla on tollainen amme. Olen mielestäni joskus hänen kuvissaan nähnyt. Eli hältä vois varmaan kokemuksia kysyä.

 

Meillä oli alkuun vähän pienempi amme. Jäi kuitenkin pieneksi, kun isokokoinen poika joka riehaantuu ammeessa kovasti, niin tyhjensi hetkessä ammeen heiluessaan. Ostettiin sitten iso amme. Se perinteinen, jollainen mulla ja miehelläkin on vauvana ollut. Ja hyvä on. Miinuksena se, ettei ole tulppaa pohjassa. Ton ammeen tyhjennys kun on hankalaa, sitä ei jaksa veden kanssa kallistella. Pitää litran muovikauhan kanssa tyhjätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän meillekin tuu näillä puheilla se perus Orthex tms.! :lol:

 

 

OT: Ihana Avatar Haaviksella! :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi Shantala amme maksaa 18,90 ja ei tosiaan eroa normaalista ämpäristä juuri mitenkään. Ja käyttöikä on tosi pieni!

 

Mä päädyin ihan normiammeeseen, johon saa jalat, ettei tarvii lattialla kykkiä; varsinkaan miehen, jolla huono selkä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauvaa kylvetettiin sairaalassa tommoisessa ja nautti ihan suunnattomasti. Kätilö piti olkapäistä ja niskasta ,semmonen ihan ihmeellinen ote niin että ainoastaan vauvan pää oli veden pinnan yläpuolella. Sanoi, että vauvat yleensä siitä tykkäävät kun on "ahdas" eli kädet ja jalat koskettaa reunoja eli on siis ns. kohtuvaikutelma ja vauvalla turvallinen olo. Hankala siinä on tosiaan pestä vauvaa, mutta lieneekö tarkoituskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pessyt meidän poikaa tähän mennessä yksinomaan Orthexin muoviämpärissä. Hassulta kuulostaa, mutta toimii kuin junan vessa. Ainakin pienikokoisen 3-viikkoisen (syntymäpaino 2,67 kg) kanssa ämpäri on ollut mitä kätevin. Poika ottaa jaloillaan itse tukea pohjasta ja kylvettäminen on helppoa pystyasennossa. Ammetta meillä ei vielä olekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauva pestiin tuollaisessa tai sen kaltaisessa "paljussa" Naistenklinikalla syntymän jälkeen (osastolla kylvetys opetettiin ihan perinteisellä tyylillä). Näyttää videolla aika hurjalta kun kätilö pitää vain päästä kiinni (kämmenet kummankin korvan päällä) ja toinen polskii jaloillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tosiaan sellainen Tummy Tub , eli kohtuamme ja en voi muuta kuin suositella sitä! Toki käyttöikä oli melko lyhyt, meillä siirryttiin perusammeen käyttäjiksi kun poika oli noin puolivuotias, mutta nuo ekat 6kk tuo amme toimi todella hyvin! Tähän liittämässäni kuvassa poika on vain 11 vuorokauden ikäinen ja meillä (tässä kuvassa mun miehellä) on vielä nuo kylvetysotteet vähän hakusessa. Muistan, kun mies jännitti niin, että sillä oli hartiat tuon toimituksen jälkeen aivan jumissa ja se ammekin oli aivan liian korkealla pöytätasolla. :lol: Ekojen kylvetysten jälkeen tajusimme nostaa ammeen matalammalle tasolle ja sitten pojan kasvaessa ammetta pidettiin kylppärin lattialla. Aluksi pidettiin aina kainaloiden alta kiinni, kuten tuossa kuvassa, mutta myöhemmin uskallettiin jo siirtää kädet tukemaan vaan pojan takaraivoa ja niskaa. Siinä poika sitten kellui ja nautiskeli, välillä innostui pyörimään ympyrää (ja isompana sitten roiski luonnollisesti kylvettäjänsä läpimäräksi). :)

 

IMG_3705-1.jpg

 

Tuo kohtuamme oli pojalle tosi turvallinen ja poika ilmiselvästi nautti siinä kylpemisestä. Ja kyllä se peseminenkin ihan hyvin onnistui. Poika oli kylvettäessä aina tosi rauhallinen, kun kädet ja jalat saivat nopeasti kosketuksen ammeen reunoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei tuollaista ole ollut, mutta eräs tyytyväinen käyttäjä on kyllä perustellut omaansa.

 

1) Sopii pieneenkin kylppäriin, ei tarvitse miettiä missä säilyttää kylpyjen välillä.

2) Ei tarvitse jalkoja, voi pitää esim. vessanpöntön päällä.

3) Ämpäriin verrattuna helpompi nostella vauvan kanssa (varmaan siis isomman, joka itse jo kököttää ammeessa).

4) Käyttöikä riippu lapsen koostakin, pienikokoisella sopii niin pitkään että siirtyy suoraan suihkuun.

 

Meille mahtuu normaali ammekin, ja vauva on siinä viihtynyt alusta asti. Ei varmaan tule hankittua tuollaista pönttöä toisellekaan. Mutta ei se välttämättä ihan turha ole jos siitä tykkää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meidän vauva pestiin tuollaisessa tai sen kaltaisessa "paljussa" Naistenklinikalla syntymän jälkeen (osastolla kylvetys opetettiin ihan perinteisellä tyylillä). Näyttää videolla aika hurjalta kun kätilö pitää vain päästä kiinni (kämmenet kummankin korvan päällä) ja toinen polskii jaloillaan.

 

Tuohan on kyllä varmasti todella tutun tuntuista juuri vastasyntyneelle, päätä vähän puristaa ja saa polskia lämpimässä vedessä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sekä tuollainen kohtuamme että perus-Orthex. Orthexia käytettiin pari ekaa viikkoa, kun vauvaa oli vaikea kannatella kohtuammeessa. Sitten kun poika osasi yhtään kannatella itse päätään, siirryttiin kohtuammeeseen ja sen kanssa kylvettäminen oli muuten helpompaa. Nyt 4 kk iässä kylpee edelleen tuossa kohtuammeessa, istuskelee (siis ei istu, mutta veden kannattelemana köllöttelee) tyytyväisenä siellä ja hyvin saa pestyä. Ajateltiin kaivaa Orthex esiin sitten kun poika osaa oikeasti istua ja haluaa ehkä läiskyttää vettä, leikkiä kylpyleluilla jne. Tykätty siis ollaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kanssa kohtuamme ja tykättiin kyllä kovasti. Pojan isosta koosta huolimatta amme oli käytössä noin 7 kuukauden ikään asti. Kun poika oppi istumaan tukevasti, siirryimme tavalliseen ammeeseen.

 

Kohtuammeen paras puoli oli tosiaan se, että pojalla oli tosi tukeva olo, kun reunat olivat lähellä. Häntä kylvetettiin tosi pienestä alkaen niin, että kättä pidettiin vain takaraivolla. Hän oppi itse pyörimään ja pomppimaan pohjaa ja reunoja vasten.

 

Meidän ammeemme maksoi 17 euroa ja oli mielestäni ehdottomasti hintansa väärti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostaisin tätä keskustelua, jos jollakulla olisi jaettavia kokemuksia. Meillä on pieni kerrostalokylppäri kylpyammeella, joten tuollainen kohtuamme saattaisi olla hyväkin ratkaisu pienen vauvan kylvettämiseen. Isompana voisi sitten kylpeä siinä isossa ammeessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä odottelee kanssa tuolla kohtuamme. Vauva vaan vielä puuttuu :) Täytyypi katsoa miten käytännössä lähtee kylvyt sujumaan niin voi sitten tänne tulla kertomaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille ei shantala ollutkaan oikea valinta vaan tavalliseen ammeeseen päädyttiin.

 

Poika ilmeisesti kokee olonsa jotenkin tukalaksi tuossa ammeessa... pitää kai laittaa Huutoon myyntiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä odottaa käyttäjäänsä tuollainen kohtuamme. Törmäsin jossain netissä tuohon ja kun kaikesta uudesta ja jännästä aina kiinnostun, niin pakkohan tuo oli saada :D Mutta joo, käyttökokemuksia ei siis vielä ole. Mutta ei tuo hintakaan mikään pöljä mun mielestä ollut, (jotain 20 e noin..) että vaikka käyttämättä jäis (:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now