TIME

Vauvavakuutuksesta!


269 posts in this topic

Kuinka monelle vauvavakuutuksesta on ollut hyötyä? Me otamme lapselle vakuutuksen vasta syntymän jälkeen, mutta olisi kiva kuulla, kuinka moni on oikeasti hyötynyt (vauva)vakuutuksen ottamisesta.

 

Vastaanpa tähän. Otimme pohjantähdestä vakuutuksen jo ennen syntymää. Ajatuksena kuitenkin oli se, että koska mun raskaus ei ollut maailman helpoin ja vaikeuksia oli halusimme turvata pienen mailmaantulon vakuutuksella mikä on otettu jo ennen syntymää. Synnytyksessä kun olisi voinut sattua vaikka mitä.

No anyway, poika syntyi 11 päivää ennen laskettuaikaa käynnistyksellä. Heikentyvien sydänäänten vuoksi jouduttiin käyttämään imukuppia apuna, vaikka mulla olikin nopea synnytys (n.2h).

Varhaisesta syntymästä ja imukupin käytöstä johtuen poika joutui 2vrk ikäisenä kohonneiden bilirubiiniarvojen vuoksi valohoitoon. Arvot heittelivät laidasta laitaan ja sairaalassa vietimme yhteensä 10 päivää.

Kotiin päästyämme laitoin korvaushakemuksen vakuutusyhtiölle niistä päivistä jotka poika oli valohoidossa. Olin erittäin hämmästynyt, kun saatiinkin korvaus jokaiselta päivältä, kun olin sairaalassa ollut (myös siltä päivältä jona menin käynnistykseen eikä poika ollut vielä edes syntynyt). Omavastuuosuuden (50E) jälkeen saimme vakuutusyhtiöltä korvausta yli 200E. Se on jo lähes puolet vuosimaksusta.

 

Näin siis meillä ja tyytyväisiä ollaan oltu, että otettiin vakuutus jo ennen syntymää. Ja meillä vakuutukset (olivatpa ne mitä vakuutuksia tahansa) otetaan aina siinä uskossa, että toivottavasti sitä ei joudu koskaan käyttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään mennään omasta vakuutusyhtiöstä (if) asiaa tiedustelemaan, jonka jälkeen pyydetään tarjouksia muistakin firmoista. Kovin hyödyllistä tietoa on täältä kertynyt, helpottaa kovasti pähkäilyjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kommentoida tähän että en itse ainakaan voi suositella Lähivakuutusta. Heidän toimintansa on mielestäni täysin outoa. Haimme vakuutusta sieltä, mutta aika vaan kului ja kului eivätkä ottaneet mitään yhteyttä. Lopulta kuukauden jälkeen paperien lähettämisestä saimme ns. lisäselvitysspyynnön. Soitin virkailijalle ja hän lupasi selvitää asiaa ja varmistaa tarviiko jotain papereita tilata jostain lääkäriltä. Kys. henkilö lupasi ottaa vielä yhteyttä mikäli jotain muuta vielä tarvittaisiin. Aika kului eikä mitään kuulunut. Neuvolasta lähetettiin tutkimuspapereita vakuutusyhtiölle, joka aina vaan pyysi lisää kaikenlaisia selvityksiä suoraan neuvolasta. Kukaan ei ollut minuun mitenkään yhteydessä.

Otimme vakuutuksen lopulta toisesta yhtiöstä. Kun laskettuun aikaan oli enää alle 3kk soitin Lähivakuutukseen ihan piruuttani ja ihmettelin asiaa. Sieltä esitettiin ettei tiedetty koko asiasta mitään jne... Eli mikäli olisimme jättäneet vakuutuksen ainoastaan lähivakuutuksen kontolle, emme koskaan olisi saaneet mitään vakuutusta koska heidän tyriessä 3kk aika kului loppuun.. Emmekä olleet mitenkään myöhässä asian kanssa vaan pikemminkin niin ajoissa kuin vaan voi olla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fennia. Vakuutus tuli tarpeeseen, koska pienelle laitettiin putket korviin yksityisellä. Jos meillä ei olisi ollut vakuutusta olisimme luultavasti edelleen jonossa liimakorvinemme. Suosittelen lapsivakuutusta, mutta yhtiöistä en osaa sen enempää sanoa. Fennia on toiminut meillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu ei sitten otettu ifistä vakuutusta... Heidän syntymättömän lapsen vakuutus päättyy lapsen syntymään, ja uuden vakuutuksen saa vasta kun lapsi on 2kk vanha. Eli 2kk oltais täysin vailla vakuutusturvaa. Syntymättömän lapsen vakuutus olis ifillä vajaa 200€ ja lapsivakuutus sitten vajaa 400€. Tapiolasta saadaan syntymättömän lapsen vakuutus joka jatkuu syntymän jälkeen lapsivakuutuksena 400€:llä. Eli tapiolaan päädyttiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otimme vakuutuksen Pohjantähdestä koska vakuutus on kattavampi kuin muilla kilpailijoilla ja vakuutus on voimassa 70 ikävuoteen asti eli ei katkea lapsen tullessa täysi-ikäiseksi. Lisäksi vaikka vakuutuksen saaminen edellytti kotivakuutuksen siirtämistä yhtiöön, ei se edellytä sen pitämistä siellä.

 

Itse olemme miehen kanssa töissä eräässä isossa vakuutus-pankkiryhmittymässä, josta emme olisi ko. vakuutusta edes saaneet sen takia, että neuvolakorttiini oli merkitty kontrollikäynti istukan sijainnin takia. Heidän mielestään ilmeisesti sektioriski oli este vakuutuksen saamiselle <_<.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kovasti mietityttää tämä vakuutusasia että onko siitä loppujen lopuksi hyötyä? Toisaalta meillä on koiralla vakuutus joten tuntuis tosi hölmöltä jos vauvalla ei...

 

Mutta koiraa ei hoideta julkisella ilmaiseksi, jos se sairastuu vakavasti, lapset hoidetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me vertailtiin kanssa aika paljon ja päädyttiin Tapiolaan. Ollaan oltu supertyytyväisiä, kun netistä saa tilattua ne korvaukset eikä omavastuu mene kuin kerran vuodessa, vaikka viikottain hakisi sieltä rahojaan :) Ihan kattava vakuutus on käsittääkseni myös, en ainakaan oo törmännyt mihinkään minkä joku toinen korvaisi mutta tämä ei.

 

Hinta on alkuun hieman korkeampi, mutta laskee huomattavasti vuosien myötä. Ja tuo omavastuuttomuus korvauksien haussa mun mielestä tavallaan "alentaa" sitä hintaa. Joillakin yhtiöillä on myös sairauskohtainen tuo omavastuu eli se menee aina joka sairaudesta erikseen :huh: Tälläistä ei myöskään haluttu!

 

Ja ehdottomasti haluttiin vakuutus otettavaksi ennen syntymää, josta se jatkuu. Koska jos vauvalla ehtii olla mitä tahansa juttuja ennen uuden vakuutuksen ottoa, niin tässä uudessa rajataan nämä sairaudet pois! Eli yksi korvatulehdus, niin mikään vakuutus ei enää koskaan korvaisi korvatulehduksia!

 

Yleisestä hyödyllisyydestä: Meillä on ainakin ollut kovassa käytössä tuo vakuutus. Ollaan käyty yksityisellä varmaan yli 1000 euron edestä. Sairastettu useita korvatulehduksia jne. Ihan perusjuttuja... Napero on sairastunut lähes poikkeuksetta viikonloppuna :rolleyes: Mutta myös arkisin mennään suoraan yksityiselle. Pääsee nopeammin ja helpommin (netistä vaan varaa ajan) sekä saa asiantuntevaa apua. En missään nimessä sano, ettei terveyskeskuksessa saa kunnon apua, mutta kyllä se välillä melkoinen arvauskeskus on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei sit saatu vauvalle syntymättömän lapsen vakuutusta. Syynä ennenaikaiset supistukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo.. Ja muissakin aika nihkeetä touhua. Jossain vaativat vielä tarkempia selvityksiä, joten en jaksanu ees hakea kaikista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Otimme vakuutuksen Pohjantähdestä koska vakuutus on kattavampi kuin muilla kilpailijoilla ja vakuutus on voimassa 70 ikävuoteen asti eli ei katkea lapsen tullessa täysi-ikäiseksi. Lisäksi vaikka vakuutuksen saaminen edellytti kotivakuutuksen siirtämistä yhtiöön, ei se edellytä sen pitämistä siellä

 

Voihan perse! Yritimme äsken irtisanoa kotivakuutusta mutta ehdoissa lukeekin, että pojan vakuutuksen voimassaolo edellyttääkin kotarin pitämistä Pohjantähdessä. Helvetti ottaa päähän, ehtomuutos on tullut sinä aikana, kun vakuutusta olimme aikoinaan ottamassa eikä myyjä missään vaiheessa kertonut, että ehdot ovat muuttuneet. Eli valitsimme vakuutusyhtiön vanhojen netistä löydettyjen ehtojen perusteella ja ne muuttuivat ennen kuin allekirjoitimme paperit. Sen jälkeen menivät vielä korottamaan omavastuun 50 eurosta 70 euroon tuosta noi vain. :angry:

 

Ja koska Pohjantähti rupesi kitisemään toisen lapsen vakuutuksen kanssa, niin otimme hänelle vakuutuksen Pohjolasta ja maksoimme varausmaksun. Nyt siis menetämme 300 euron varausmaksun, jos emme otakaan vakuutusta Pohjolasta.

 

Eli nyt me ollaan esikoisen vakuutuksen takia naimisissa Pohjantähden kanssa ikuisesti :angry: :angry:. Ihan paska firma! En voi suositella kenellekään. Siirtäminenkään ei oikein kannata pojan korvatulehduskierteen, putkitusten ja kitarisaleikkausten takia. Missä tahansa yhtiössä rajaisivat kuitenkin nuo taudit vakuutuksen ulkopuolelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Juu ei sitten otettu ifistä vakuutusta... Heidän syntymättömän lapsen vakuutus päättyy lapsen syntymään, ja uuden vakuutuksen saa vasta kun lapsi on 2kk vanha. Eli 2kk oltais täysin vailla vakuutusturvaa. Syntymättömän lapsen vakuutus olis ifillä vajaa 200€ ja lapsivakuutus sitten vajaa 400€. Tapiolasta saadaan syntymättömän lapsen vakuutus joka jatkuu syntymän jälkeen lapsivakuutuksena 400€:llä. Eli tapiolaan päädyttiin.

 

 

Höpö höpö se mihkään syntymään lopu. Vaan siihen, kun lapsi täyttää 2kk. Sen 2 ensimmäisen kuukauden ajan siis lapsosella on täysi vakuutusturva päällä joka korvaa lähes tulkoon kaiken. Sen 2kk jälkeen haetaan sitten erikseen lapsivakuutus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mielestä noi vakuutukset on kyllä aika susia, jotka loppuu siihen 2 kk. Siinä vakuutusyhtiö turvaa selustansa ja irtisanoo itsensä korvausvelvollisuudesta mun mielestä aika hyvin. Koska käsittääkseni, jos vauvalla tuon 2 kk aikana todetaan joku sairaus, niin uusi vakuutus ei korvaakaan tuota sairautta enää. Eli jos alle 2 kk:lle nyt tulis vaikka korvatulehdus, niin uudessa vakuutuksessa on ehto, että mitään korvajuttuja ei enää korvata. Mitä iloa sellaisesta vakuutuksesta on?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voihan perse! Yritimme äsken irtisanoa kotivakuutusta mutta ehdoissa lukeekin, että pojan vakuutuksen voimassaolo edellyttääkin kotarin pitämistä Pohjantähdessä.

 

Tämänhän voi "kiertää" niin että joko ottaa Pohjolasta jonkun pilipali-halvin-mahdollinen kotivakuutuksen tai sitten vaihtaa POhjantähden kotivakuutuksen sellaiseski. Silloin teillä on kaksi kotivakuutusta: toinen "oikea" ja toinen "näön vuoksi". Uskoisin, että tuollaisen halvimman mahdollisen kotivakuutuksen saa muutamilla kympeillä vuodessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Mun mielestä noi vakuutukset on kyllä aika susia, jotka loppuu siihen 2 kk. Siinä vakuutusyhtiö turvaa selustansa ja irtisanoo itsensä korvausvelvollisuudesta mun mielestä aika hyvin. Koska käsittääkseni, jos vauvalla tuon 2 kk aikana todetaan joku sairaus, niin uusi vakuutus ei korvaakaan tuota sairautta enää. Eli jos alle 2 kk:lle nyt tulis vaikka korvatulehdus, niin uudessa vakuutuksessa on ehto, että mitään korvajuttuja ei enää korvata. Mitä iloa sellaisesta vakuutuksesta on?

 

Noinhan toi menee. Mutta korvaa se kuitenkin sen 2kk aikana, jos jotakin tulee. Ja harvalla kai niitä sairauksia niin montaa erilaista on, että niitä poikkeuskohtia tulis hirveetä liutaa. Tai jos tulis, niin silloinhan sitä vakuutusta ei edes myönnettäisi. 2kk on kuitenkin aikas lyhyt aika, harva siinä ajassa kauheesti sairastelee. Se riski tietty on otettava.

 

Kyllä mä olen If:iin oikein tyytyväinen ollut tähän mennessä, mitä jokunen vuosi siellä ollaan asioitu. Kyrsii, kun aina OP:n eukko koittaa kääntää meitä Pohjolaan, kun sais niillä bonuksilla maksettua vakuutusta. Mutta kun ME EI HALUTA:

 

Meille tuli lapsivakuutukseen ehdoiksi nivustyrä. Mutta se leikattiin, kun poika oli 6kk ja se harvemmin uusiutuu, joten se on se ja sama, vaikka se siellä mainitaankin.

 

Lapsen kanssa kyllä noi kunnalliset on ilmaisia, joten TAVALLAAN mun mielestä vakuutus on aika turha. Mutta haluan kuitenkin, että se on siltä varalta, jos oikeesti sairastelee kovasti ja sitten kunnallisessa onkin hirveet jonot jne.

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mutta, jos (kun) vaihtoehtona on ottaa sellainen vakuutus, mikä on voimassa vauvasta täysi-ikäiseksi tmv. Niin en näe mitään järkeä ottaa vakuutusta joka on voimassa 2kk ikään asti. Jos lapsella syntymässä ilmenee jotain komplikaatiota, lapsella on syntyessään jotain vaivaa tai lapsi sairastuu johonkin ekan kahden kuukauden aikana, niin saattaa olla ettei uutta vakuutusta enää tipu. JA tosiaan se korvaa sen kahden kuukauden ajan, mutta aika monet tuona aikana ilmenneistä vaivoista sitten kuitenkin vaatii hoitoa myös myöhemmin ja siihen on enää turha koittaa hankkia vakuutusta. Voihan tuollaisen lapsivakuutuksenkin sitten irtisanoa, jos toteaa syntymän jälkeen ettei lapsella nyt ollut mitään isompaa ja normisairauksissa käydään terveyskeskuksessa. Mä en näe tuossa vakuutuksessa mitään järkeä ostajan kannalta, vakuutusyhtiön kyllä. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toi riski vana on otettava. Kyllä mekin jännättiin, että tuleeko jätkälle jotain sen ekan 2kk aikana. Ei tullut. Tai no se tyrä, mutta en laske miksikään. Ekaa kertaa käytiin lekurilla vasta ihan hiljattain 8sekin terveyskeskuksessa). Jos olisin etukäteen tiennyt, että lasten kanssa terveyskeskuksessa käynnit ovat ilmaisia, niin olisin lapsivakuutusta harkinnut uudemman kerran.

 

Tuo IF:in vauvavakuutus meillä oli ja on, koska halusin vakuutuksen nimenomaan syntymättömälle vauvalle. Lapsen vakuuttamista voidaan harkita sitten myöhemmin.

 

Onhan se ikävää, jos sairastelee kovasti ja jää sitten joitakin kohtia lapsivakuutuksesta pois. Mutta sille ei sitten vaan mitään voi. Okei, jos noita ehtoja olisi katellut, niin olisi voinut ottaa eri yhtiöstä. Mutta kun en halunnut. Meillä tuon vakuutusyhtiön valinnan ratkaisi kokonaispaketti. Jossain yhtiössä olisi voinut saada jonkun vakuutuksen halvemmalla tai paremmin ehdoin, mutta meille ratkaisi kokonaisuus. Nyt on siis kaikki kotivakuutukse, kummatkin autot, muksut, minun vakuutus, matkavakuutus, miehen sairaskulu sekä henkivakuutus. Noista kun vielä saa ihan mukavasti s-bonusta, sekä liiton alennukset ja keskittämisalennukset.

 

Ei mulle vakuutuksen tarvitse korvata jokaista pientä nuhaa. Ajattelen niin, että vakuutus tuo vain lisäturvaa, jos jotakin tosissaan pahaa sattuu, ettei silloin joudu ihan kuseen. Suomessa kun terveyspalvelut ovat ihan hyvät ilman vakuutuksiakin.

 

Kauhee kun mä kuulostan ihan IF:in tädiltä. Ei ole tarkoitus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now